bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że uczniowie nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe, a smartfon służy im głównie do celów rozrywkowych. Aby znaleźć rozwiązanie tego problemu, Instytut Badań Edukacyjnych stworzył projekt „Smartfony w szkole. Ustalamy reguły gry”.

grafika 2

Jak wynika z badań stowarzyszenia Miasta w Internecie, 60% szkół ma w swoich statutach zakaz korzystania z telefonów komórkowych na lekcjach. Ma to pomóc uczniom w skupieniu się na nauce, oderwaniu ich od nieustannego „bycia online” w mediach społecznościowych. Ale może trzeba podejść do tego problemu z innej strony i włączyć technologie mobilne w proces edukacyjny po to, by nauczyć dzieci i młodzież odpowiedniego - tj. bezpiecznego i “higienicznego” - korzystania ze smartfonów? Chcemy o tym dyskutować wspólnie z rodzicami, nauczycielami i uczniami oraz szukać pozytywnych rozwiązań, pamiętając szczególnie o tym, że rodzice często nie mają wystarczających kompetencji do tego, aby uczyć dzieci prawidłowego korzystania z najnowszych technologii – mówi dr hab. Piotr Stankiewicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych i ekspert w dziedzinie edukacji cyfrowej.

Istotny jest także sposób, w jaki szkoły regulują korzystanie z urządzeń mobilnych przez uczniów. Rzadko pozwala się uczniom na korzystanie ze smartfona w szkole w celach poznawczych – jako narzędzia dostępu do zasobów edukacyjnych, źródła wiedzy, umożliwiającego analizowanie i porównywanie informacji, ułatwiającego współpracę z innymi uczniami i nauczycielami.

Smartfony w szkole? Ustalmy reguły gry!

Dostrzegając z jednej strony potencjał smartfonów w obszarze edukacyjnym, z drugiej zaś obawy szkół z tym związane, Instytut Badań Edukacyjnych wychodzi z propozycją realizacji projektu o charakterze badawczo-wdrożeniowym. Jego celem jest stworzenie przestrzeni do spotkania się różnych grup ze środowiska szkolnego, które wezmą udział w dyskusji na temat barier i rozwiązań związanych z edukacyjnym wykorzystaniem smartfonów, a następnie wdrożenie wypracowanych rozwiązań w kilku wybranych szkołach.

Od początku 2020 roku Instytut Badań Edukacyjnych będzie prowadził serię debat i warsztatów. Do projektu zaproszono przedstawicieli społeczności szkolnej z trzech szkół podstawowych – dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów. Już pod koniec stycznia odbędą się pierwsze warsztaty z uczniami, w lutym planowane są spotkania z nauczycielami. Dyskusje na temat roli smartfonów w szkole będą prowadzone z udziałem ekspertów z dziedziny badań edukacyjnych i technologii cyfrowych (Centrum Projektów Polska Cyfrowa), a także reprezentantów firm technologicznych (m.in. Fundacja Orange, IBM, Samsung, Microsoft), przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych (m.in. stowarzyszenie Miasta w Internecie, fundacja Centrum Cyfrowe) oraz mediów.

Wypracowane rekomendacje, strategie i propozycje rozwiązań technologicznych mają być następnie wdrożone w kilku wybranych szkołach podstawowych. Te wszystkie działania nie mają jedynie na celu uatrakcyjnienia lekcji. Mają prowadzić do trwałej zmiany modelu uczenia się: dzięki możliwości korzystania z własnego smartfona uczniowie staną się bardziej aktywni, ciekawi świata, będą lepiej współpracować oraz przejmą odpowiedzialność za własne uczenie się, zarówno na etapie edukacji szkolnej, jak i później – w całym swoim życiu.

Więcej informacji o projekcie na stronie: https://www.ibe.edu.pl/smartfonywszkole/

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018