bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Crosscut ico

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe Więcej
DSC01163ico

Seminarium eksperckie „Dostosowanie Baterii Testów Poznawczych do potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”

Za nami pierwsze seminarium zorganizowane w ramach projektu, którego założeniem jest przygotowanie testów psychologicznych do pomiaru zdolności poznawczych dzieci i młodzieży. Projekt realizowany jest przez IBE wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. Więcej
mikiewicz

Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju. Więcej
nqf ikonka

Projekt NQF-IN. Raporty

Celem trwającego trzy lata projektu NQF-IN, którego liderem był Instytut Badań Edukacyjnych, było wsparcie decydentów i instytucji europejskich w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych systemów kwalifikacji. Więcej
warszawa kongres

O walidacji w gronie ekspertów

16 października w ośrodku CEZAMAT odbyła się, zorganizowana przez IBE, konferencja Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji − od założeń do praktyki. Więcej
post konferencja ok2 ico

Konferencja „Interdyscyplinarne konteksty współczesnej pedagogiki i psychologii” pod patronatem IBE

Zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej, organizowanej przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która odbędzie się w dniach 25−26 października 2018 roku. Więcej

babel matematyczny long

Bąbel Matematyczny IBE

Bąbel Matematyczny IBE to zespół działań wspierających szkoły w nauczaniu matematyki - otrzymują one pomoc matematyków z Instytutu, ale także psychologów. Dzięki temu nauczyciele mogą podnosić poziom nauczania dzieci, oferując jednocześnie zajęcia, które bardziej angażują ich podopiecznych.
W ramach Bąbla nauczyciele nie tylko zmieniają dotychczasowe podejście do pracy, ale również nawiązują lepszą współpracę między sobą - również pomiędzy szkołami.

Pierwszy Matematyczny Bąbel IBE powstał w Bydgoszczy, gdy samorządowcy z tego miasta na kanwie wyników Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, postanowili podnieść poziom nauczania matematyki w szkołach podstawowych. Projekt trwa od 2012 r. Kolejny Bąbel został utworzony w gminie Pleszewo.

Kto?

Bąbel przy wsparciu samorządu i ekspertów tworzą sami nauczyciele. W Bydgoszczy na początku zajęła się tym grupa 19 nauczycielek edukacji wczesnoszkonej z ośmiu szkół podstawowych. Rozmawiając ze sobą o sukcesach i porażkach, wymieniając się doświadczeniami i uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, zaczęły wprowadzać do swojej codziennej pracy nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci z klas I-III.
Po roku trwania projektu nauczycielki zaczęły dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z miasta. Dzięki temu akcja rozrosła się i obejmuje już ponad bydgoskich 120 nauczycieli.

Jak?

Bąbel promuje włączanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, pozwalają im zdobywać odwagę do stawiania czoła nowym zadaniom, kształtują wyobraźnię - a wszystko to pomaga lepiej rozwinąć umiejętności matematyczne uczniów.
Jak to wygląda w praktyce?
Lekcje matematyki prowadzone są nie tylko w klasie, ale też np. na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Dzieci mogą bawić się i uczyć jako "żywe liczby" - z zawieszonymi na szyjach odpowiednimi cyframi wykonują zadania matematyczne łącząc się w odpowiednie pary czy ustawiajac odpowiednio w szeregu.
Uczniowie rozwiązują też więcej zadań nietypowych. To takie zadania, w których danych jest więcej niż potrzeba do ułożenia rozwiązania, czy brakuje pytania i trzeba je samodzielnie ułożyć.
Nauczyciele z Bąbla opowiadają swoim podopiecznym bajki matematyczne. Po wysłuchaniu opowiadania rozwiązują zawartą w nim zagadkę.
Dzieci z klas I-III, które szybciej od innych rozwiązują zadania, wspierają potem swoich kolegów.

Po co?

Zdaniem ekspertów IBE takie podejście do nauczania dzieci - nastawione na pobudzanie aktywności intelektualnej oraz stawianie przed wyzwaniami na miarę możliwości uczniów - powinno przyczynić się do wzrostu ich umiejętności matematycznych.

Rozwój Bąbla - rytmika i gry planszowe

W 2014 r. IBE - dzięki podpisanej umowie ramowej z Urzędem Miasta w Bydgoszczy - rozpoczął kolejny projekt, w którym wspieranie nauczania matematki odbywać będzie się dzięki zajęciom rytmiki i wykorzystaniu gier planszowych. Takie lekcje odbywać się będą w pierwszych klasach szkół podstawowych w Bydoszczy i w Pleszewie.
W październiku odbyły się szkolenia nauczycieli, IBE zakupił też pomoce szkolne potrzebne do projektu. Władze Bydgoszczy zapowiadają, że jeśli pilotażowy program się sprawdzi, obejmie wszystkie szkoły podstawowe w mieście.

Jak rytmika pomaga w edukacji matematycznej? Kształci koncentrację i wspomaga rozumienie liczb. Z kolei gry planszowe rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii. Gry planszowe pomagają też uczyć się współpracy w grupie.

Kontakt

Dyrektorów szkół, nauczycieli i przedstawicieli samorządów zainteresowanych programami wspierania edukacji matematycznej zapraszamy do kontaktu:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załączniki

- Bydgoski bąbel matematyczny - O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018