bip 900facebookyoutube
PIRLS2016a
aktualnosci

ewaster

EwasteR przez małe „e”

Wszystko przez międzynarodowe e-seminarium. Organizowane jest w Londynie, ale każdy będzie mógł wziąć w nim udział poprzez łącza internetowe. E-seminarium będzie okazją do dyskusji na temat rezultatów trzyletniego projektu EwasteR. Więcej
edukacja

Edukacja – the best of

Redakcja kwartalnika EDUKACJA zaprasza do lektury najnowszego wydania w języku angielskim. Znalazły się w nim najciekawsze artykuły opublikowane w ubiegłych latach. Więcej
Film awards logo info

Wręczenie nagród w konkursie promującym kształcenie zawodowe

Nie wiedzą co to nuda. Uczą się przedmiotów ogólnych, mają sporo zajęć warsztatowych, a jeszcze do tego znajdują czas na rozwijanie pasji filmowej. Tacy są laureaci konkursu ReferNet. Więcej
nqf ikonka conf

Na salonach w Salonikach

Eksperci IBE są aktywni nie tylko w kraju, ale także zagranicą i na szczeblu europejskim – uczą innych i sami nieustannie się rozwijają. Więcej
icon pt

SZKOLENIE z testu TRJ w Krakowie

Pracownia Testów IBE wraz z Niepubliczną Placówką Kształcenia Ustawicznego "Gaduła"organizuje w Krakowie 25 listopada 2017 r. szkolenie ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Pierwsze spotkanie nowej Rady Naukowej IBE

Po raz pierwszy spotkali się w komplecie. 27 października zorganizowaliśmy inaugurujące posiedzenie Rady Naukowej IBE kadencji 2017 - 2021. Więcej
ibe

Mamy kategorię A

Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych ocenił blisko tysiąc jednostek naukowych, działających w naszym kraju. KEJN zdecydował się przyznać Instytutowi Badań Edukacyjnych kategorię A. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kończymy misję w Macedonii

Przez ostatnie dwa lata byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. W tym tygodniu kończymy naszą misję. 10 października, w czasie konferencji zamykającej, podsumowaliśmy dokonania projektu realizowanego z ramach pomocy bliźniaczej (twinning), finansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Podnieś z nami jakość systemu

Pomóż nam opracować narzędzia diagnostyczne, wspierające pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Weź udział w naszym konkursie. Chcemy przygotować narzędzie, które będzie wykorzystywane na każdym etapie edukacyjnym w zakresie problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ucznia młodszego. Na wnioski czekamy do 20 listopada. Więcej
praga ico

Praskie kwalifikacje

W tym wydarzeniu wezmą eksperci z siedmiu krajów, my występujemy w charakterze partnera. Mamy przyjemność zaprosić do udziału w międzynarodowej konferencji pt. "Including non-formal sector qualifications in the national qualifications framework - the experiences and solutions of 7 European countries", która odbędzie się 9 listopada 2017 roku w Pradze. Więcej

babel matematyczny long

Bąbel Matematyczny IBE

Bąbel Matematyczny IBE to zespół działań wspierających szkoły w nauczaniu matematyki - otrzymują one pomoc matematyków z Instytutu, ale także psychologów. Dzięki temu nauczyciele mogą podnosić poziom nauczania dzieci, oferując jednocześnie zajęcia, które bardziej angażują ich podopiecznych.
W ramach Bąbla nauczyciele nie tylko zmieniają dotychczasowe podejście do pracy, ale również nawiązują lepszą współpracę między sobą - również pomiędzy szkołami.

Pierwszy Matematyczny Bąbel IBE powstał w Bydgoszczy, gdy samorządowcy z tego miasta na kanwie wyników Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, postanowili podnieść poziom nauczania matematyki w szkołach podstawowych. Projekt trwa od 2012 r. Kolejny Bąbel został utworzony w gminie Pleszewo.

Kto?

Bąbel przy wsparciu samorządu i ekspertów tworzą sami nauczyciele. W Bydgoszczy na początku zajęła się tym grupa 19 nauczycielek edukacji wczesnoszkonej z ośmiu szkół podstawowych. Rozmawiając ze sobą o sukcesach i porażkach, wymieniając się doświadczeniami i uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, zaczęły wprowadzać do swojej codziennej pracy nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci z klas I-III.
Po roku trwania projektu nauczycielki zaczęły dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z miasta. Dzięki temu akcja rozrosła się i obejmuje już ponad bydgoskich 120 nauczycieli.

Jak?

Bąbel promuje włączanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, pozwalają im zdobywać odwagę do stawiania czoła nowym zadaniom, kształtują wyobraźnię - a wszystko to pomaga lepiej rozwinąć umiejętności matematyczne uczniów.
Jak to wygląda w praktyce?
Lekcje matematyki prowadzone są nie tylko w klasie, ale też np. na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Dzieci mogą bawić się i uczyć jako "żywe liczby" - z zawieszonymi na szyjach odpowiednimi cyframi wykonują zadania matematyczne łącząc się w odpowiednie pary czy ustawiajac odpowiednio w szeregu.
Uczniowie rozwiązują też więcej zadań nietypowych. To takie zadania, w których danych jest więcej niż potrzeba do ułożenia rozwiązania, czy brakuje pytania i trzeba je samodzielnie ułożyć.
Nauczyciele z Bąbla opowiadają swoim podopiecznym bajki matematyczne. Po wysłuchaniu opowiadania rozwiązują zawartą w nim zagadkę.
Dzieci z klas I-III, które szybciej od innych rozwiązują zadania, wspierają potem swoich kolegów.

Po co?

Zdaniem ekspertów IBE takie podejście do nauczania dzieci - nastawione na pobudzanie aktywności intelektualnej oraz stawianie przed wyzwaniami na miarę możliwości uczniów - powinno przyczynić się do wzrostu ich umiejętności matematycznych.

Rozwój Bąbla - rytmika i gry planszowe

W 2014 r. IBE - dzięki podpisanej umowie ramowej z Urzędem Miasta w Bydgoszczy - rozpoczął kolejny projekt, w którym wspieranie nauczania matematki odbywać będzie się dzięki zajęciom rytmiki i wykorzystaniu gier planszowych. Takie lekcje odbywać się będą w pierwszych klasach szkół podstawowych w Bydoszczy i w Pleszewie.
W październiku odbyły się szkolenia nauczycieli, IBE zakupił też pomoce szkolne potrzebne do projektu. Władze Bydgoszczy zapowiadają, że jeśli pilotażowy program się sprawdzi, obejmie wszystkie szkoły podstawowe w mieście.

Jak rytmika pomaga w edukacji matematycznej? Kształci koncentrację i wspomaga rozumienie liczb. Z kolei gry planszowe rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii. Gry planszowe pomagają też uczyć się współpracy w grupie.

Kontakt

Dyrektorów szkół, nauczycieli i przedstawicieli samorządów zainteresowanych programami wspierania edukacji matematycznej zapraszamy do kontaktu:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załączniki

- Bydgoski bąbel matematyczny - O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012