bip 900facebookyoutube
aktualnosci

edukacja

Education czyli Edukacja

Redakcja kwartalnika naukowego EDUKACJA zaprasza do lektury wydania specjalnego EDUKACJA. An interdisciplinary approach. W najnowszym tomie naszego pisma prezentujemy anglojęzyczne wersje najciekawszych artykułów opublikowanych w EDUKACJI w latach 2015–2016. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nasi ludzie w ECVET

Agata Poczmańska i Wojciech Stęchły zostali powołani do grupy ekspertów ECVET, czyli europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym.  Więcej
14937240 1221050324585067 8258527157774036378 n

Uczniowie do władzy

Sejm dzieci i młodzieży obraduje tylko jeden dzień w roku. Tutaj jest opcja na bardziej regularną formę nacisku na Annę Zalewską. MEN ogłosił nabór do drugiej kadencji Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
Żeby znaleźć się w tym gronie trzeba spełniać kilka warunków: mieć odpowiedni wiek (13-21 lat), być uczniem gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej, wypełnić odpowiednie papiery i przesłać je do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Więcej
DSC 0023

Wiele zrobiliśmy, ale wiele przed nami

Jesteśmy na półmetku naszego zadania, czyli wsparcia pierwszego etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Dlatego spotkaliśmy się z naszymi partnerami, żeby przedyskutować to co się wydarzyło przez ostatnie prawie półtora roku i jakie mamy plany na przyszłość. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Seminarium informacyjne dla podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK.

Jak przygotować wniosek o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK? Jak opisać efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji? Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jak z niej korzystać? Jak odbywa się przypisanie poziomu PRK do kwalifikacji? Na te i inne pytania związane z ZSK odpowiedzą eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych podczas bezpłatnego seminarium informacyjnego. Więcej
ewaster

W piątek IBE na zielono – spotkanie „Green skills in Poland”

Na co dzień segregujemy śmieci, zbieramy baterie i nakrętki, oszczędzamy prąd, a najczęściej przyjeżdżamy do pracy rowerem lub komunikacją miejską. A tak poza tym bierzemy udział w międzynarodowych projektach, które pomagają Matce Ziemi. Tym razem zapraszamy w piątek na spotkanie „Green skills in Poland. Promotional and networking event", Więcej
DSC 0042m

Goście z Azerbejdżanu

To między innymi w Baku dokonała się przemiana Cezarego Baryki z „Przedwiośnia”. Teraz być może role się odwrócą. Do Polski przyjechała delegacja z Azerbejdżanu, aby podpatrywać nasz system szkolnictwa wyższego. Więcej
koniec szkoly

Numerki na świadectwach? To poziom kwalifikacji.

Uczniowie odebrali dzisiaj świadectwa szkolne, na nich po raz pierwszy pojawił się napis PRK, a obok niego cyfra. To dość ważna informacja, która informuje na jakim poziomie są kwalifikacje posiadacza tego dokumentu. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Dziękujemy za ostatnie dwa lata!

Po raz ostatni zebrała się Rada Naukowa Instytutu Badań Edukacyjnych w dotychczasowym składzie. Była to okazja, żeby podziękować ekspertom za wkład w pracę IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kwalifikacje telekomunikacyjne po angielsku

Co powinien wiedzieć sprzedawca usług komunikacyjnych? Czego możemy oczekiwać od inspektorów nadzoru czy serwisantów sieci?
Tego można się dowiedzieć z najnowszego raportu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, który jest poświęcony sektorowej ramie w telekomunikacji. Tym razem przedstawiamy raport w wersji angielskojęzycznej.
Ten sam raport mamy też w wersji polskojęzycznej.

babel matematyczny long

Bąbel Matematyczny IBE

Bąbel Matematyczny IBE to zespół działań wspierających szkoły w nauczaniu matematyki - otrzymują one pomoc matematyków z Instytutu, ale także psychologów. Dzięki temu nauczyciele mogą podnosić poziom nauczania dzieci, oferując jednocześnie zajęcia, które bardziej angażują ich podopiecznych.
W ramach Bąbla nauczyciele nie tylko zmieniają dotychczasowe podejście do pracy, ale również nawiązują lepszą współpracę między sobą - również pomiędzy szkołami.

Pierwszy Matematyczny Bąbel IBE powstał w Bydgoszczy, gdy samorządowcy z tego miasta na kanwie wyników Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, postanowili podnieść poziom nauczania matematyki w szkołach podstawowych. Projekt trwa od 2012 r. Kolejny Bąbel został utworzony w gminie Pleszewo.

Kto?

Bąbel przy wsparciu samorządu i ekspertów tworzą sami nauczyciele. W Bydgoszczy na początku zajęła się tym grupa 19 nauczycielek edukacji wczesnoszkonej z ośmiu szkół podstawowych. Rozmawiając ze sobą o sukcesach i porażkach, wymieniając się doświadczeniami i uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, zaczęły wprowadzać do swojej codziennej pracy nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci z klas I-III.
Po roku trwania projektu nauczycielki zaczęły dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z miasta. Dzięki temu akcja rozrosła się i obejmuje już ponad bydgoskich 120 nauczycieli.

Jak?

Bąbel promuje włączanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, pozwalają im zdobywać odwagę do stawiania czoła nowym zadaniom, kształtują wyobraźnię - a wszystko to pomaga lepiej rozwinąć umiejętności matematyczne uczniów.
Jak to wygląda w praktyce?
Lekcje matematyki prowadzone są nie tylko w klasie, ale też np. na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Dzieci mogą bawić się i uczyć jako "żywe liczby" - z zawieszonymi na szyjach odpowiednimi cyframi wykonują zadania matematyczne łącząc się w odpowiednie pary czy ustawiajac odpowiednio w szeregu.
Uczniowie rozwiązują też więcej zadań nietypowych. To takie zadania, w których danych jest więcej niż potrzeba do ułożenia rozwiązania, czy brakuje pytania i trzeba je samodzielnie ułożyć.
Nauczyciele z Bąbla opowiadają swoim podopiecznym bajki matematyczne. Po wysłuchaniu opowiadania rozwiązują zawartą w nim zagadkę.
Dzieci z klas I-III, które szybciej od innych rozwiązują zadania, wspierają potem swoich kolegów.

Po co?

Zdaniem ekspertów IBE takie podejście do nauczania dzieci - nastawione na pobudzanie aktywności intelektualnej oraz stawianie przed wyzwaniami na miarę możliwości uczniów - powinno przyczynić się do wzrostu ich umiejętności matematycznych.

Rozwój Bąbla - rytmika i gry planszowe

W 2014 r. IBE - dzięki podpisanej umowie ramowej z Urzędem Miasta w Bydgoszczy - rozpoczął kolejny projekt, w którym wspieranie nauczania matematki odbywać będzie się dzięki zajęciom rytmiki i wykorzystaniu gier planszowych. Takie lekcje odbywać się będą w pierwszych klasach szkół podstawowych w Bydoszczy i w Pleszewie.
W październiku odbyły się szkolenia nauczycieli, IBE zakupił też pomoce szkolne potrzebne do projektu. Władze Bydgoszczy zapowiadają, że jeśli pilotażowy program się sprawdzi, obejmie wszystkie szkoły podstawowe w mieście.

Jak rytmika pomaga w edukacji matematycznej? Kształci koncentrację i wspomaga rozumienie liczb. Z kolei gry planszowe rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii. Gry planszowe pomagają też uczyć się współpracy w grupie.

Kontakt

Dyrektorów szkół, nauczycieli i przedstawicieli samorządów zainteresowanych programami wspierania edukacji matematycznej zapraszamy do kontaktu:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załączniki

- Bydgoski bąbel matematyczny - O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012