bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

STEMicon

Szkoła i nowoczesne technologie. Konferencja „Ster na STEM”

W jaki sposób można zastosować nowoczesne technologie w szkole, aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością? Jak przekazywać wiedzę dzieciom i młodzieży w interesujący dla nich sposób? Więcej
autkax

Zapraszamy do dyskusji o innowacyjnych kwalifikacjach w branży motoryzacyjnej

Okazją do rozmowy będzie organizowane przez IBE seminarium na temat możliwości, jakie oferuje branży motoryzacyjnej wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Więcej
ikonka post 23 08

Dowiedz się więcej o Sektorowych Radach ds. Kompetencji

4 września w Warszawie odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące tworzenia i funkcjonowania Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Spotkanie jest organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
grafika 100 1001

Katarzyna Trawińska-Konador członkinią Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej

Grupa Doradcza ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej (EQF Advisory Group) monitoruje proces tworzenia i wprowadzania Krajowych Ram Kwalifikacji w państwach członkowskich UE. Grupa posiada mandat Komisji Europejskiej, władz państw członkowskich i partnerów społecznych. Więcej
edukacja ico copy ikona

Prof. Małgorzata Sekułowicz nową redaktor naczelną „Edukacji”

Prof. Małgorzata Sekułowicz jest kierownikiem Katedry Nauk Społecznych i Promocji Zdrowia w AWF we Wrocławiu. Współpracuje też z Instytutem Psychologii w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1 sierpnia prof. Sekułowicz jest także redaktor naczelną czasopisma naukowego „Edukacja” wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
narzedzia artyku ikonal

Nowy projekt IBE i poważne wyzwanie badawcze

„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Więcej

babel matematyczny long

Bąbel Matematyczny IBE

Bąbel Matematyczny IBE to zespół działań wspierających szkoły w nauczaniu matematyki - otrzymują one pomoc matematyków z Instytutu, ale także psychologów. Dzięki temu nauczyciele mogą podnosić poziom nauczania dzieci, oferując jednocześnie zajęcia, które bardziej angażują ich podopiecznych.
W ramach Bąbla nauczyciele nie tylko zmieniają dotychczasowe podejście do pracy, ale również nawiązują lepszą współpracę między sobą - również pomiędzy szkołami.

Pierwszy Matematyczny Bąbel IBE powstał w Bydgoszczy, gdy samorządowcy z tego miasta na kanwie wyników Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, postanowili podnieść poziom nauczania matematyki w szkołach podstawowych. Projekt trwa od 2012 r. Kolejny Bąbel został utworzony w gminie Pleszewo.

Kto?

Bąbel przy wsparciu samorządu i ekspertów tworzą sami nauczyciele. W Bydgoszczy na początku zajęła się tym grupa 19 nauczycielek edukacji wczesnoszkonej z ośmiu szkół podstawowych. Rozmawiając ze sobą o sukcesach i porażkach, wymieniając się doświadczeniami i uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, zaczęły wprowadzać do swojej codziennej pracy nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci z klas I-III.
Po roku trwania projektu nauczycielki zaczęły dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z miasta. Dzięki temu akcja rozrosła się i obejmuje już ponad bydgoskich 120 nauczycieli.

Jak?

Bąbel promuje włączanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, pozwalają im zdobywać odwagę do stawiania czoła nowym zadaniom, kształtują wyobraźnię - a wszystko to pomaga lepiej rozwinąć umiejętności matematyczne uczniów.
Jak to wygląda w praktyce?
Lekcje matematyki prowadzone są nie tylko w klasie, ale też np. na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Dzieci mogą bawić się i uczyć jako "żywe liczby" - z zawieszonymi na szyjach odpowiednimi cyframi wykonują zadania matematyczne łącząc się w odpowiednie pary czy ustawiajac odpowiednio w szeregu.
Uczniowie rozwiązują też więcej zadań nietypowych. To takie zadania, w których danych jest więcej niż potrzeba do ułożenia rozwiązania, czy brakuje pytania i trzeba je samodzielnie ułożyć.
Nauczyciele z Bąbla opowiadają swoim podopiecznym bajki matematyczne. Po wysłuchaniu opowiadania rozwiązują zawartą w nim zagadkę.
Dzieci z klas I-III, które szybciej od innych rozwiązują zadania, wspierają potem swoich kolegów.

Po co?

Zdaniem ekspertów IBE takie podejście do nauczania dzieci - nastawione na pobudzanie aktywności intelektualnej oraz stawianie przed wyzwaniami na miarę możliwości uczniów - powinno przyczynić się do wzrostu ich umiejętności matematycznych.

Rozwój Bąbla - rytmika i gry planszowe

W 2014 r. IBE - dzięki podpisanej umowie ramowej z Urzędem Miasta w Bydgoszczy - rozpoczął kolejny projekt, w którym wspieranie nauczania matematki odbywać będzie się dzięki zajęciom rytmiki i wykorzystaniu gier planszowych. Takie lekcje odbywać się będą w pierwszych klasach szkół podstawowych w Bydoszczy i w Pleszewie.
W październiku odbyły się szkolenia nauczycieli, IBE zakupił też pomoce szkolne potrzebne do projektu. Władze Bydgoszczy zapowiadają, że jeśli pilotażowy program się sprawdzi, obejmie wszystkie szkoły podstawowe w mieście.

Jak rytmika pomaga w edukacji matematycznej? Kształci koncentrację i wspomaga rozumienie liczb. Z kolei gry planszowe rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii. Gry planszowe pomagają też uczyć się współpracy w grupie.

Kontakt

Dyrektorów szkół, nauczycieli i przedstawicieli samorządów zainteresowanych programami wspierania edukacji matematycznej zapraszamy do kontaktu:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załączniki

- Bydgoski bąbel matematyczny - O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018