bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

sem ico

Kolejne seminarium projektu CROSSCUT za nami

13 maja 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się seminarium informacyjne “Projekt CROSSCUT - sposób na wdrażanie nauczania międzyprzedmiotowego”, podczas którego omówione zostały efekty realizacji międzynarodowego projektu CROSSCUT. Więcej
Microsoft EduDays2019 ico

IBE patronem konferencji Microsoftu

Już 16 maja w Warszawie odbędzie się konferencja EduDays 2019 - Szkoła Przyszłości, organizowana przez zespół Microsoft dla Edukacji. Jednym z patronów wydarzenia został Instytut Badań Edukacyjnych. Wśród partnerów imprezy znaleźli się międzynarodowi giganci, tacy jak: Acer, Dell, HP, Lenovo i Samsung. Więcej
2019 cedefopphotoaward headine 80x80

Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie!

Do 31 maja można zgłaszać prace na konkurs fotograficzny  #CedefopPhotoAward organizowany przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) we współpracy z Komisją Europejską. Patronat nad konkursem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
okrągły stol

IBE przy edukacyjnym okrągłym stole

W piątek 26 kwietnia w Warszawie odbyła się inauguracja „Okrągłego stołu edukacyjnego”. W najbliższy wtorek rozmowy będą kontynuowane w formule tzw. podstolików tematycznych. Jedną z instytucji zaproszonych do udziału w wydarzeniu jest Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
ksztalcenie zawodowe ico

Poznaliśmy prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

28 marca opublikowano obwieszczenie ministra edukacji narodowej w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Więcej
ikonka post 23 08

IBE partnerem III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej “Talenty”

Już 6 kwietnia w Lublinie odbędzie się III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Metodyczna pod tytułem “Zafascynowani talentami. Skuteczne wspieranie rozwoju dzieci zdolnych”. Jednym z partnerów wydarzenia jest Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
wyniki badanKdKpracownia testow new

POLECAMY


 

  • PIRLS2016smallPIRLS 2016 | Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu | Polscy czwartoklasiści są w światowej czołówce pod względem wyników osiąganych w czytaniu. W badaniu PIRLS 2016 polskich czwartoklasistów wyprzedziły tylko dwa kraje: Rosja i Singapur. Więcej  
  • niepełnosprawniRAPORT O SYTUACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI | Raport mierzy skuteczność działań aktywizacyjnych PFRON oraz prezentuje diagnozę sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych. Więcej  
  • losy absolwentowBADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW | Instytut Badań Edukacyjnych monitoruje sytuację edukacyjno-zawodową absolwentów i młodych dorosłych. Celem tych działań jest lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie rozwiązań pozwalających na systematyczne monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Więcej  
  • New TIMSS2019 LogoTIMSS 2019 | Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych | W pierwszej połowie 2018 roku na próbie 36 szkół podstawowych z terenu trzech województw przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Więcej  
  • PISA2018PISA 2018 | Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów | Badanie przeprowadzono w ponad 220 szkołach i wzięło w nim udział ponad 6300 uczniów urodzonych w roku 2002. Uczniowie rozwiązywali zadania z interpretacji tekstu czytanego, matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz umiejętności ekonomicznych. Więcej  
  • EWD logo newEDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA | To zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Aby można je było zastosować, potrzebujemy wyników przynajmniej dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. Więcej  
  • grafika ZSU 600 320 v3ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI | Strategia określa zapotrzebowanie na dane umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Więcej

     
  • browser 512ZINTEGROWANY REJESTR KWALIFIKACJI | Publiczny rejestr, w którym znajdują się informacje o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Obecnie w rejestrze dostępne są tzw. kwalifikacje pełne, które zdobywa się w systemie oświaty lub szkolnictwa wyższego. Więcej

CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


Analiza sporządzona została na podstawie danych szczegółowych z badania CBOS 2011. Jak w przypadku każdego badania uzyskane dane pozwalają na bardziej wnikliwe analizy niż zawarte w raporcie przygotowanym przez firmę badawczą, który zawiera główne wnioski. Przedstawiamy informację, którą w styczniu 2013 r. przygotował prof. Krzysztof Konarzewski, który m.in. wyodrębnił z całej badanej grupy rodziców sześciolatków.

Badanie CBOS było wykonane na reprezentatywnej próbie dzieci, losowanej z operatu PESEL. Z rocznika, który w roku szkolnym 2010/2011 kończył  6 lat, wylosowano 400 dzieci, co stanowi odpowiednią próbę. Według danych GUS 10% tego rocznika sześciolatków poszło do klas pierwszych. W próbie było to 12%. Odzwierciedla to podział ścieżek edukacyjnych w populacji.

Analiza

Porównanie doświadczeń i osiągnięć dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce.

Próbki: pytanie Q76 w połączeniu z Q75 wyodrębnia 3 grupy sześciolatków, które w roku szkolnym 2010/2011 edukowały się:

  • • w przedszkolu (221, czyli 52%)
  • • w klasie I (50, czyli 12%; według GUS było ich 10%)
  • • w szkolnej zerówce (154, czyli 36%).


Zmienna zależna: zadowolenie z opieki nad dzieckiem (pytania Q63 i Q145)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-01

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z opieki nad dzieckiem jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 2. Rodzice mający dzieci w klasie I są mniej zadowoleni z opieki niż rodzice dzieci w przedszkolu i w zerówce. 


Zmienna zależna: zadowolenie z edukacji dziecka (pytania Q64 i Q146)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):
edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-02

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z procesu edukacji jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 5. Rodzice mający dzieci w klasie I są najbardziej zadowoleni z edukacji, a rodzice dzieci w przedszkolu – najmniej. Widać specjalizację: rodzice cenią przedszkole za poziom opieki, a szkołę – za poziom edukacji.

Zmienna zależna: umiejętności, które zdobyły dzieci w ciągu roku nauki (pytania Q65 i Q147)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-03
Komentarz: Zdaniem rodziców, dzieci w klasie I zdobyły tyle samo nowych umiejętności co dzieci w przedszkolu i więcej niż dzieci w zerówce. Nie ma żadnych podstaw, by twierdzić, że nauka w klasie I hamuje rozwój umysłowy sześciolatka. Nie ma żadnego powodu, by posyłać dziecko do zerówki zamiast do klasy I.


Zmienna zależna: trwonienie czasu, który mógłby być wykorzystany na rozwój dziecka (pytania Q66 i Q148)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-04

Komentarz: O trwonienie czasu oskarża placówki niewielu rodziców. Przeważają wśród nich rodzice mający dzieci w zerówce.

Zmienna zależna: zadowolenie z nauczyciela (pytania Q70 i Q149)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-05

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z pracy nauczyciela jest wysoki (zbliżony do maksymalnej wartości 4). Rodzice mający dzieci w klasie I są nieco mniej zadowoleni z nauczyciela niż rodzice dzieci w przedszkolu i zerówce, ale ta różnica nie jest statystycznie istotna.

Porównanie cech demograficznych rodziców dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce

Zmienna zależna: miejsce zamieszkania (zmienna Klm6)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-06
Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowani mieszkańcy małych i średnich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowani mieszkańcy wielkich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowani mieszkańcy wsi.

Zmienna zależna: wykształcenie rodziców (zmienne Q163 i Q183)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-07

Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowane osoby z wykształceniem wyższym i średnim zawodowym. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowane osoby z wykształceniem policealnym i wyższym. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowane osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym.

Zmienna zależna: pozycja zawodowa rodziców (zmienne Q166 i Q185)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-08

Komentarz: Wśród posyłających dzieci do przedszkola nadreprezentowani są pracownicy umysłowi (zatrudnieni w biurach, placówkach handlowych i usługowych) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – rolnicy i niepracujący (emeryci, renciści, bezrobotni, gospodynie domowe itp.).

Wśród posyłających dzieci do klasy I nadreprezentowani są specjaliści (kadra kierownicza, eksperci, twórcy itp.) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – pracownicy umysłowi i niepracujący.

Wśród posyłających dzieci do zerówki nadreprezentowani są niepracujący oraz rolnicy, a niedoreprezentowani – specjaliści, właściciele firm oraz pracownicy umysłowi i fizyczni.
MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018