bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej
ZRK ico

Jak uczą się dorośli Polacy? IBE to sprawdzi

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna terenową realizację badania poświęconego uczeniu się osób dorosłych w Polsce. Badaniu przyświeca idea, że ludzie przez całe życie poszerzają swoją wiedzę, nabywają umiejętności, podnoszą kwalifikacje i czynią to także po zakończeniu edukacji formalnej. Więcej
nauka1 ico

Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych

Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. Więcej
wyniki badanKdKpracownia testow new

POLECAMY


 

  • PISA2018PISA 2018 | Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów | W badaniu uczestniczyło 79 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 660 tys. Polskę reprezentowało 5653 młodych Polaków z 227 szkół. Więcej  
  • Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 1ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI | Strategia określa zapotrzebowanie na dane umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Więcej

     
  • browser 512ZINTEGROWANY REJESTR KWALIFIKACJI | Publiczny rejestr, w którym znajdują się informacje o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Obecnie w rejestrze dostępne są tzw. kwalifikacje pełne, które zdobywa się w systemie oświaty lub szkolnictwa wyższego, oraz tzw. kwalifikacje rynkowe. Więcej  
  • PIRLS2016smallPIRLS 2016 | Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu | Polscy czwartoklasiści są w światowej czołówce pod względem wyników osiąganych w czytaniu. W badaniu PIRLS 2016 polskich czwartoklasistów wyprzedziły tylko dwa kraje: Rosja i Singapur. Więcej  
  • niepełnosprawniRAPORT O SYTUACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI | Raport mierzy skuteczność działań aktywizacyjnych PFRON oraz prezentuje diagnozę sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych. Więcej  
  • losy absolwentowBADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW | Instytut Badań Edukacyjnych monitoruje sytuację edukacyjno-zawodową absolwentów i młodych dorosłych. Celem tych działań jest lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie rozwiązań pozwalających na systematyczne monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Więcej  
  • New TIMSS2019 LogoTIMSS 2019 | Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych | W pierwszej połowie 2018 roku na próbie 36 szkół podstawowych z terenu trzech województw przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Więcej  
  • logorefernetnewREFERNET  |   ReferNet to sieć instytucji, której celem jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w państwach członkowskich UE oraz Islandii i Norwegii. Więcej

     
  • logoPath2Integrity  |  Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, rozwoju i poprawy jakości miejsc pracy. Projekt Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej. Więcej

CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


Analiza sporządzona została na podstawie danych szczegółowych z badania CBOS 2011. Jak w przypadku każdego badania uzyskane dane pozwalają na bardziej wnikliwe analizy niż zawarte w raporcie przygotowanym przez firmę badawczą, który zawiera główne wnioski. Przedstawiamy informację, którą w styczniu 2013 r. przygotował prof. Krzysztof Konarzewski, który m.in. wyodrębnił z całej badanej grupy rodziców sześciolatków.

Badanie CBOS było wykonane na reprezentatywnej próbie dzieci, losowanej z operatu PESEL. Z rocznika, który w roku szkolnym 2010/2011 kończył  6 lat, wylosowano 400 dzieci, co stanowi odpowiednią próbę. Według danych GUS 10% tego rocznika sześciolatków poszło do klas pierwszych. W próbie było to 12%. Odzwierciedla to podział ścieżek edukacyjnych w populacji.

Analiza

Porównanie doświadczeń i osiągnięć dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce.

Próbki: pytanie Q76 w połączeniu z Q75 wyodrębnia 3 grupy sześciolatków, które w roku szkolnym 2010/2011 edukowały się:

  • • w przedszkolu (221, czyli 52%)
  • • w klasie I (50, czyli 12%; według GUS było ich 10%)
  • • w szkolnej zerówce (154, czyli 36%).


Zmienna zależna: zadowolenie z opieki nad dzieckiem (pytania Q63 i Q145)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-01

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z opieki nad dzieckiem jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 2. Rodzice mający dzieci w klasie I są mniej zadowoleni z opieki niż rodzice dzieci w przedszkolu i w zerówce. 


Zmienna zależna: zadowolenie z edukacji dziecka (pytania Q64 i Q146)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):
edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-02

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z procesu edukacji jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 5. Rodzice mający dzieci w klasie I są najbardziej zadowoleni z edukacji, a rodzice dzieci w przedszkolu – najmniej. Widać specjalizację: rodzice cenią przedszkole za poziom opieki, a szkołę – za poziom edukacji.

Zmienna zależna: umiejętności, które zdobyły dzieci w ciągu roku nauki (pytania Q65 i Q147)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-03
Komentarz: Zdaniem rodziców, dzieci w klasie I zdobyły tyle samo nowych umiejętności co dzieci w przedszkolu i więcej niż dzieci w zerówce. Nie ma żadnych podstaw, by twierdzić, że nauka w klasie I hamuje rozwój umysłowy sześciolatka. Nie ma żadnego powodu, by posyłać dziecko do zerówki zamiast do klasy I.


Zmienna zależna: trwonienie czasu, który mógłby być wykorzystany na rozwój dziecka (pytania Q66 i Q148)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-04

Komentarz: O trwonienie czasu oskarża placówki niewielu rodziców. Przeważają wśród nich rodzice mający dzieci w zerówce.

Zmienna zależna: zadowolenie z nauczyciela (pytania Q70 i Q149)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-05

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z pracy nauczyciela jest wysoki (zbliżony do maksymalnej wartości 4). Rodzice mający dzieci w klasie I są nieco mniej zadowoleni z nauczyciela niż rodzice dzieci w przedszkolu i zerówce, ale ta różnica nie jest statystycznie istotna.

Porównanie cech demograficznych rodziców dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce

Zmienna zależna: miejsce zamieszkania (zmienna Klm6)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-06
Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowani mieszkańcy małych i średnich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowani mieszkańcy wielkich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowani mieszkańcy wsi.

Zmienna zależna: wykształcenie rodziców (zmienne Q163 i Q183)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-07

Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowane osoby z wykształceniem wyższym i średnim zawodowym. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowane osoby z wykształceniem policealnym i wyższym. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowane osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym.

Zmienna zależna: pozycja zawodowa rodziców (zmienne Q166 i Q185)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-08

Komentarz: Wśród posyłających dzieci do przedszkola nadreprezentowani są pracownicy umysłowi (zatrudnieni w biurach, placówkach handlowych i usługowych) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – rolnicy i niepracujący (emeryci, renciści, bezrobotni, gospodynie domowe itp.).

Wśród posyłających dzieci do klasy I nadreprezentowani są specjaliści (kadra kierownicza, eksperci, twórcy itp.) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – pracownicy umysłowi i niepracujący.

Wśród posyłających dzieci do zerówki nadreprezentowani są niepracujący oraz rolnicy, a niedoreprezentowani – specjaliści, właściciele firm oraz pracownicy umysłowi i fizyczni.
logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018