bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Logo hist ly

Aplikacja Hist.ly pod patronatem IBE

Hist.ly to darmowa, pozbawiona reklam aplikacja edukacyjna, promująca historię i kulturę Polski. Stworzony przez Fundację Wizja program łączy nowoczesne technologie informatyczne z narzędziami edukacyjnymi. Patronat honorowy nad aplikacją objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
edukacja ico copy ikona

Nagroda i wyróżnienie dla autorów kwartalnika „Edukacja”!

Znamy laureatów I edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. Wśród nich znaleźli się autorzy publikujący w kwartalniku „Edukacja”, wydawanym przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
ZSK ico 01

IBE zaprasza do współpracy uczelnie

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), jako podmiot prowadzący Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK), zaprasza wszystkie uczelnie oferujące studia wyższe I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie do współpracy przy przygotowywaniu opisów syntetycznych charakterystyk kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe. Opisy zostaną upublicznione w ZRK w języku polskim i angielskim. Więcej
MediumSquareLogo 300x300

Seminarium eksperckie: „Kształcenie branżowe czy uniwersyteckie? Czynniki wpływające na decyzję młodych ludzi o wyborze rodzaju kształcenia”

Zapraszamy na seminarium dotyczące preferencji w dokonywaniu wyborów edukacyjnych przez młodych ludzi oraz ich oczekiwań wobec kształcenia uniwersyteckiego i zawodowego. Spotkanie odbędzie się 18 grudnia 2018 r. w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych przy ul. Górczewskiej 8. Więcej
HackYeah

Za nami największy hackathon w Europie!

Eksperci IBE przez dwa dni aktywnie wspierali uczestników HackYeah − największego hackathonu w Europie. Kilkadziesiąt rozmów, dzielenie się wiedzą i wspólne analizowanie problemów – każdy uczestnik, który zwrócił się o pomoc do strefy mentorów Instytutu Badań Edukacyjnych, mógł liczyć na profesjonalne doradztwo. W tegorocznej edycji HackYeah jedną z kategorii zadań konkursowych była edukacja. Więcej
logo kongres III zach pom

III Zachodniopomorski Kongres Oświatowy

Zapraszamy na III Zachodniopomorski Kongres Oświatowy, który odbędzie się 29–30 listopada w Kołobrzegu. Partnerem wydarzenia jest Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
KdKBiP

POLECAMY


 

  • PIRLS2016smallPIRLS 2016 | Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu | Polscy czwartoklasiści są w światowej czołówce pod względem wyników osiąganych w czytaniu. W badaniu PIRLS 2016 polskich czwartoklasistów wyprzedziły tylko dwa kraje: Rosja i Singapur. Więcej  
  • niepełnosprawniRAPORT O SYTUACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI | Raport mierzy skuteczność działań aktywizacyjnych PFRON oraz prezentuje diagnozę sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych. Więcej  
  • losy absolwentowBADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW | Instytut Badań Edukacyjnych monitoruje sytuację edukacyjno-zawodową absolwentów i młodych dorosłych. Celem tych działań jest lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie rozwiązań pozwalających na systematyczne monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Więcej  
  • New TIMSS2019 LogoTIMSS 2019 | Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych | W pierwszej połowie 2018 roku na próbie 36 szkół podstawowych z terenu trzech województw przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Więcej  
  • PISA2018PISA 2018 | Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów | Badanie przeprowadzono w ponad 220 szkołach i wzięło w nim udział ponad 6300 uczniów urodzonych w roku 2002. Uczniowie rozwiązywali zadania z interpretacji tekstu czytanego, matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz umiejętności ekonomicznych. Więcej  
  • EWD logo newEDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA | To zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Aby można je było zastosować, potrzebujemy wyników przynajmniej dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. Więcej  
  • grafika ZSU 600 320 v3ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI | Strategia określa zapotrzebowanie na dane umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Więcej

     
  • browser 512ZINTEGROWANY REJESTR KWALIFIKACJI | Publiczny rejestr, w którym znajdują się informacje o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Obecnie w rejestrze dostępne są tzw. kwalifikacje pełne, które zdobywa się w systemie oświaty lub szkolnictwa wyższego. Więcej

CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


Analiza sporządzona została na podstawie danych szczegółowych z badania CBOS 2011. Jak w przypadku każdego badania uzyskane dane pozwalają na bardziej wnikliwe analizy niż zawarte w raporcie przygotowanym przez firmę badawczą, który zawiera główne wnioski. Przedstawiamy informację, którą w styczniu 2013 r. przygotował prof. Krzysztof Konarzewski, który m.in. wyodrębnił z całej badanej grupy rodziców sześciolatków.

Badanie CBOS było wykonane na reprezentatywnej próbie dzieci, losowanej z operatu PESEL. Z rocznika, który w roku szkolnym 2010/2011 kończył  6 lat, wylosowano 400 dzieci, co stanowi odpowiednią próbę. Według danych GUS 10% tego rocznika sześciolatków poszło do klas pierwszych. W próbie było to 12%. Odzwierciedla to podział ścieżek edukacyjnych w populacji.

Analiza

Porównanie doświadczeń i osiągnięć dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce.

Próbki: pytanie Q76 w połączeniu z Q75 wyodrębnia 3 grupy sześciolatków, które w roku szkolnym 2010/2011 edukowały się:

  • • w przedszkolu (221, czyli 52%)
  • • w klasie I (50, czyli 12%; według GUS było ich 10%)
  • • w szkolnej zerówce (154, czyli 36%).


Zmienna zależna: zadowolenie z opieki nad dzieckiem (pytania Q63 i Q145)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-01

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z opieki nad dzieckiem jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 2. Rodzice mający dzieci w klasie I są mniej zadowoleni z opieki niż rodzice dzieci w przedszkolu i w zerówce. 


Zmienna zależna: zadowolenie z edukacji dziecka (pytania Q64 i Q146)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):
edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-02

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z procesu edukacji jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 5. Rodzice mający dzieci w klasie I są najbardziej zadowoleni z edukacji, a rodzice dzieci w przedszkolu – najmniej. Widać specjalizację: rodzice cenią przedszkole za poziom opieki, a szkołę – za poziom edukacji.

Zmienna zależna: umiejętności, które zdobyły dzieci w ciągu roku nauki (pytania Q65 i Q147)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-03
Komentarz: Zdaniem rodziców, dzieci w klasie I zdobyły tyle samo nowych umiejętności co dzieci w przedszkolu i więcej niż dzieci w zerówce. Nie ma żadnych podstaw, by twierdzić, że nauka w klasie I hamuje rozwój umysłowy sześciolatka. Nie ma żadnego powodu, by posyłać dziecko do zerówki zamiast do klasy I.


Zmienna zależna: trwonienie czasu, który mógłby być wykorzystany na rozwój dziecka (pytania Q66 i Q148)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-04

Komentarz: O trwonienie czasu oskarża placówki niewielu rodziców. Przeważają wśród nich rodzice mający dzieci w zerówce.

Zmienna zależna: zadowolenie z nauczyciela (pytania Q70 i Q149)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-05

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z pracy nauczyciela jest wysoki (zbliżony do maksymalnej wartości 4). Rodzice mający dzieci w klasie I są nieco mniej zadowoleni z nauczyciela niż rodzice dzieci w przedszkolu i zerówce, ale ta różnica nie jest statystycznie istotna.

Porównanie cech demograficznych rodziców dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce

Zmienna zależna: miejsce zamieszkania (zmienna Klm6)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-06
Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowani mieszkańcy małych i średnich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowani mieszkańcy wielkich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowani mieszkańcy wsi.

Zmienna zależna: wykształcenie rodziców (zmienne Q163 i Q183)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-07

Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowane osoby z wykształceniem wyższym i średnim zawodowym. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowane osoby z wykształceniem policealnym i wyższym. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowane osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym.

Zmienna zależna: pozycja zawodowa rodziców (zmienne Q166 i Q185)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-08

Komentarz: Wśród posyłających dzieci do przedszkola nadreprezentowani są pracownicy umysłowi (zatrudnieni w biurach, placówkach handlowych i usługowych) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – rolnicy i niepracujący (emeryci, renciści, bezrobotni, gospodynie domowe itp.).

Wśród posyłających dzieci do klasy I nadreprezentowani są specjaliści (kadra kierownicza, eksperci, twórcy itp.) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – pracownicy umysłowi i niepracujący.

Wśród posyłających dzieci do zerówki nadreprezentowani są niepracujący oraz rolnicy, a niedoreprezentowani – specjaliści, właściciele firm oraz pracownicy umysłowi i fizyczni.
MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018