bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Kończymy misję w Macedonii

Przez ostatnie dwa lata byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. W tym tygodniu kończymy naszą misję. 10 października, w czasie konferencji zamykającej, podsumowaliśmy dokonania projektu realizowanego z ramach pomocy bliźniaczej (twinning), finansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Podnieś z nami jakość systemu

Pomóż nam opracować narzędzia diagnostyczne, wspierające pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Weź udział w naszym konkursie. Chcemy przygotować narzędzie, które będzie wykorzystywane na każdym etapie edukacyjnym w zakresie problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ucznia młodszego. Na wnioski czekamy do 20 listopada. Więcej
praga ico

Praskie kwalifikacje

W tym wydarzeniu wezmą eksperci z siedmiu krajów, my występujemy w charakterze partnera. Mamy przyjemność zaprosić do udziału w międzynarodowej konferencji pt. "Including non-formal sector qualifications in the national qualifications framework - the experiences and solutions of 7 European countries", która odbędzie się 9 listopada 2017 roku w Pradze. Więcej
konf info

O przyszłości ZSK rozmawialiśmy w Warszawie

Zintegrowany System Kwalifikacji to kwalifikacje dla każdego. Tymi słowami dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, dr Piotr Stankiewicz otworzył naszą ogólnopolską konferencję, skierowaną do osób zainteresowanych rozwojem ZSK. Więcej
seminarium16 m

Goście z Estonii

Wymieniamy doświadczenia dotyczące nauczania matematyki, podstaw programowych i mierzenia umiejętności matematycznych. Gości w Instytucie Badań Edukacyjnych przywitał Dyrektor dr hab Piotr Mikiewicz. Więcej
ikonkaCEF

Wyjątkowe lekcje w kinie czas zacząć!

ak powstaje dubbing? Jak tworzy się efekty specjalne? Czym jest język filmu? A także jak bezpiecznie korzystać z Internetu? - Wystartowały „Lekcje w kinie” o tematyce filmowej i medialnej. Więcej
logokongresuikonka

Zaproszenie na Kongres Edukacja i Rozwój

W ramach IV Kongresu Edukacja i Rozwój zapraszamy dyrektorów szkół zawodowych wraz z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, a także kadrę placówek doskonalenia nauczycieli oraz centr kształcenia zawodowego i ustawicznego na specjalistyczny panel dotyczący edukacji zawodowej w którym wezmą udział eksperci IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Konkurs na stanowiska w Szkołach Europejskich

Minister Edukacji Narodowej poszukuje kandydatów na stanowiska: 1. zastępcy dyrektora do spraw szkoły podstawowej i przedszkola w Szkole Europejskiej w Brukseli (Bruksela I), 2. kierownika Wydziału Matury Europejskiej w Biurze Sekretarza Generalnego  Więcej
edukacja

Education czyli Edukacja

Redakcja kwartalnika naukowego EDUKACJA zaprasza do lektury wydania specjalnego EDUKACJA. An interdisciplinary approach. W najnowszym tomie naszego pisma prezentujemy anglojęzyczne wersje najciekawszych artykułów opublikowanych w EDUKACJI w latach 2015–2016. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nasi ludzie w ECVET

Agata Poczmańska i Wojciech Stęchły zostali powołani do grupy ekspertów ECVET, czyli europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym.  Więcej

CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


Analiza sporządzona została na podstawie danych szczegółowych z badania CBOS 2011. Jak w przypadku każdego badania uzyskane dane pozwalają na bardziej wnikliwe analizy niż zawarte w raporcie przygotowanym przez firmę badawczą, który zawiera główne wnioski. Przedstawiamy informację, którą w styczniu 2013 r. przygotował prof. Krzysztof Konarzewski, który m.in. wyodrębnił z całej badanej grupy rodziców sześciolatków.

Badanie CBOS było wykonane na reprezentatywnej próbie dzieci, losowanej z operatu PESEL. Z rocznika, który w roku szkolnym 2010/2011 kończył  6 lat, wylosowano 400 dzieci, co stanowi odpowiednią próbę. Według danych GUS 10% tego rocznika sześciolatków poszło do klas pierwszych. W próbie było to 12%. Odzwierciedla to podział ścieżek edukacyjnych w populacji.

Analiza

Porównanie doświadczeń i osiągnięć dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce.

Próbki: pytanie Q76 w połączeniu z Q75 wyodrębnia 3 grupy sześciolatków, które w roku szkolnym 2010/2011 edukowały się:

  • • w przedszkolu (221, czyli 52%)
  • • w klasie I (50, czyli 12%; według GUS było ich 10%)
  • • w szkolnej zerówce (154, czyli 36%).


Zmienna zależna: zadowolenie z opieki nad dzieckiem (pytania Q63 i Q145)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-01

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z opieki nad dzieckiem jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 2. Rodzice mający dzieci w klasie I są mniej zadowoleni z opieki niż rodzice dzieci w przedszkolu i w zerówce. 


Zmienna zależna: zadowolenie z edukacji dziecka (pytania Q64 i Q146)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):
edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-02

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z procesu edukacji jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 5. Rodzice mający dzieci w klasie I są najbardziej zadowoleni z edukacji, a rodzice dzieci w przedszkolu – najmniej. Widać specjalizację: rodzice cenią przedszkole za poziom opieki, a szkołę – za poziom edukacji.

Zmienna zależna: umiejętności, które zdobyły dzieci w ciągu roku nauki (pytania Q65 i Q147)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-03
Komentarz: Zdaniem rodziców, dzieci w klasie I zdobyły tyle samo nowych umiejętności co dzieci w przedszkolu i więcej niż dzieci w zerówce. Nie ma żadnych podstaw, by twierdzić, że nauka w klasie I hamuje rozwój umysłowy sześciolatka. Nie ma żadnego powodu, by posyłać dziecko do zerówki zamiast do klasy I.


Zmienna zależna: trwonienie czasu, który mógłby być wykorzystany na rozwój dziecka (pytania Q66 i Q148)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-04

Komentarz: O trwonienie czasu oskarża placówki niewielu rodziców. Przeważają wśród nich rodzice mający dzieci w zerówce.

Zmienna zależna: zadowolenie z nauczyciela (pytania Q70 i Q149)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-05

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z pracy nauczyciela jest wysoki (zbliżony do maksymalnej wartości 4). Rodzice mający dzieci w klasie I są nieco mniej zadowoleni z nauczyciela niż rodzice dzieci w przedszkolu i zerówce, ale ta różnica nie jest statystycznie istotna.

Porównanie cech demograficznych rodziców dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce

Zmienna zależna: miejsce zamieszkania (zmienna Klm6)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-06
Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowani mieszkańcy małych i średnich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowani mieszkańcy wielkich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowani mieszkańcy wsi.

Zmienna zależna: wykształcenie rodziców (zmienne Q163 i Q183)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-07

Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowane osoby z wykształceniem wyższym i średnim zawodowym. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowane osoby z wykształceniem policealnym i wyższym. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowane osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym.

Zmienna zależna: pozycja zawodowa rodziców (zmienne Q166 i Q185)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-08

Komentarz: Wśród posyłających dzieci do przedszkola nadreprezentowani są pracownicy umysłowi (zatrudnieni w biurach, placówkach handlowych i usługowych) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – rolnicy i niepracujący (emeryci, renciści, bezrobotni, gospodynie domowe itp.).

Wśród posyłających dzieci do klasy I nadreprezentowani są specjaliści (kadra kierownicza, eksperci, twórcy itp.) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – pracownicy umysłowi i niepracujący.

Wśród posyłających dzieci do zerówki nadreprezentowani są niepracujący oraz rolnicy, a niedoreprezentowani – specjaliści, właściciele firm oraz pracownicy umysłowi i fizyczni.
MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012