bip 900
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Podsumowanie polsko-macedońskiego projektu

24 lutego 2017 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”. Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badan Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.
Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.  więcej

icon pt

Szkolenie TRJ w Gdańsku 

IBE wraz ze Stowarzyszeniem Gdańskich Logopedów 18 marca 2017 r. organizuje w Gdańsku kolejną edycję szkolenia ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Możliwy jest również udział w wersji bez pomocy. Rekrutacja prowadzona jest przez SGL. Zgłoszenia i ewentualne pytania proszę kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

ibe

Matematyka - lubię to!
10-13 lutego 2017 r. we Wrocławiu odbędzie się XXVI Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki pt.:"Matematyka - Lubię to!" Patronat merytoryczny objęli Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Podczas konferencji Marcin Karpiński oraz Małgorzata Zambrowska z IBE opowiedzą o umiejętnościach matematycznych polskich uczniów na I, II i III etapie edukacyjnym.
Wydarzenie poświęcone jest nowoczesnym metodom nauczania matematyki wykorzystujące najnowsze narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, wspomaganiu ucznia o specyficzne potrzeby edukacyjne oraz współczesne trendy w pedagogice nauczania.
Adresatami wydarzenia są nauczyciele akademiccy, nauczyciele matematyki uczący w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej z całego kraju.


Projekt standardów diagnozy psychologicznej na ostatniej prostej

ibe

Wsparcie dla kandydatów na IC
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza podmioty przygotowujące się do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji do zgłaszania prośby o wsparcie. Oferta skierowana jest do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wyrażających chęć i zgłaszających gotowość do prowadzenia walidacji efektów uczenia się określonych dla wskazanej kwalifikacji rynkowej, a następnie wystawiania certyfikatów świadczących o ich osiągnięciu, w sposób zgodny z wymaganiami ZSK.
Podmioty zainteresowane wsparciem powinny wskazać wybraną przez siebie kwalifikację rynkową wraz z informacjami istotnymi dla projektowania procesu walidacji, określonymi w ustawie o ZSK – w szczególności opisem efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji oraz wymaganiami dotyczącymi walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację. Wybrana kwalifikacja powinna należeć do jednego ze wskazanych obszarów:
§  kwalifikacje związane z branżą IT
§  kwalifikacje związane z handlem, sprzedażą i obsługą klienta
§  kwalifikacje związane ze wspieraniem uczenia się przez całe życie
§  kwalifikacje związane z usługami opiekuńczymi
§  kwalifikacje związane ze sportem
§  kwalifikacje związane z turystyką
Treść ogłoszenia wraz ze szczegółami dotyczącymi obecnie prowadzonego naboru znajduje się na portalu ZSK: kwalifikacje.gov.pl/ogłoszenia. Oferty można składać do 18 lutego 2017 r.

smartschool logo

Ogólnopolski Zjazd Szkół Dwujęzycznych
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dwujęzyczności Bilinguis i Dwujęzyczne Przedszkola i Szkoły Smart School zapraszają na III Ogólnopolskie Seminarium Szkół Dwujęzycznych „Dwujęzyczność w Polsce. Kierunek – Wspólny Model. Patronat merytoryczny objął Instytut Badań Edukacyjnych.
Seminarium ma na celu popularyzację idei nauczania dwujęzycznego w Polsce. Poprzez zebranie grona dyrektorów i nauczycieli szkół dwujęzycznych oraz pracowników wydziałów edukacji z terenu całej Polski oraz zaproszenie do prelekcji pracowników naukowych ściśle związanych z zagadnieniem dwujęzyczności organizatorzy pragną zwrócić uwagę na potrzebę dostosowania systemu polskiej edukacji do potrzeb i oczekiwań uczniów egzystujących w ciągle zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.
Seminarium odbędzie się w dniach 09-10 lutego 2017 r. w Zakręcie k. Warszawy. więcej

Logo Ewaster High Res e1432809127120

Szkolenie „Specjalista ds. recyklingu i ponownego użycia e-odpadów"
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na bezpłatne, pilotażowe szkolenie w obszarze ponownego użycia oraz recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Szkolenie obejmuje wykłady, ćwiczenia, warsztaty, w tym prowadzone w postaci innowacyjnej „Otwartej szkoły zarządzania”. Przewidziane są także zajęcia w przedsiębiorstwach z branży. Szkolenie organizowane jest w ramach projektu EwasteR. więcej

seminarium16 m

seminarium informacyjne
dla sektora sportu

16 stycznia 2017 r. Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z Instytutem Sportu organizuje seminarium informacyjne dedykowane dla sektora sportu, w tym  podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK. W seminarium udział zadeklarowało 19 związków sportowych.
Seminarium jest organizowane w ramach projektu pt. „Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

smartup logo final XS

Program naukowo- edukacyjny
ADAMED SmartUP

ADAMED SmartUP to program stypendialny, ale również platforma edukacyjna, która przedstawia naukę w ciekawy i zrozumiały sposób. Znajdują się na niej m.in. filmy edukacyjne, gotowe do wykorzystania scenariusze lekcji szkolnych, a także porady dotyczące studiów i kursów naukowych w kraju i zagranicą. Patronat merytoryczny objęli: Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Badań Edukacyjnych.
Do 15 stycznia br.  otwarta jest rejestracja do trzeciej edycji programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP. W pierwszym etapie rekrutacji młodzi geniusze zmierzą się z interaktywną grą naukową. Kolejne kroki to wysyłka dokumentów aplikacyjnych i rozmowy kwalifikacyjne, które wyłonią uczestników innowacyjnego obozu naukowego. Rekrutacja wymaga wiedzy, umiejętności analitycznego myślenia, szybkiego łączenia faktów oraz dociekliwości, a na wytrwałych na mecie czekają m.in. udział w innowacyjnym obozie naukowym, indywidualne konsultacje edukacyjne i stypendia naukowe.
www.adamedsmartup.pl

ludzie

Wizyta z Macedonii
W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej. więcej

OECD male

Wyniki badania PISA 2015
10 miejsce w Unii Europejskiej w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, 3 w czytaniu i interpretacji, 6 w matematyce. Polscy uczniowie osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: rozumowania w naukach przyrodniczych, czytania i interpretacji, umiejętności matematycznych. Jednak ich wyniki są niższe niż podczas poprzedniej edycji badania w 2012 r. Po raz pierwszy uczniowie rozwiązywali zadania na komputerach, nie „na papierze”.
Raport PISA 2015
Prezentacja wyników PISA 2015
Materiał prasowy

 Więcej o projekcie.

CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


CBOS, Edukacja małych dzieci, dane z 2011 r.


Analiza sporządzona została na podstawie danych szczegółowych z badania CBOS 2011. Jak w przypadku każdego badania uzyskane dane pozwalają na bardziej wnikliwe analizy niż zawarte w raporcie przygotowanym przez firmę badawczą, który zawiera główne wnioski. Przedstawiamy informację, którą w styczniu 2013 r. przygotował prof. Krzysztof Konarzewski, który m.in. wyodrębnił z całej badanej grupy rodziców sześciolatków.

Badanie CBOS było wykonane na reprezentatywnej próbie dzieci, losowanej z operatu PESEL. Z rocznika, który w roku szkolnym 2010/2011 kończył  6 lat, wylosowano 400 dzieci, co stanowi odpowiednią próbę. Według danych GUS 10% tego rocznika sześciolatków poszło do klas pierwszych. W próbie było to 12%. Odzwierciedla to podział ścieżek edukacyjnych w populacji.

Analiza

Porównanie doświadczeń i osiągnięć dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce.

Próbki: pytanie Q76 w połączeniu z Q75 wyodrębnia 3 grupy sześciolatków, które w roku szkolnym 2010/2011 edukowały się:

  • • w przedszkolu (221, czyli 52%)
  • • w klasie I (50, czyli 12%; według GUS było ich 10%)
  • • w szkolnej zerówce (154, czyli 36%).


Zmienna zależna: zadowolenie z opieki nad dzieckiem (pytania Q63 i Q145)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-01

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z opieki nad dzieckiem jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 2. Rodzice mający dzieci w klasie I są mniej zadowoleni z opieki niż rodzice dzieci w przedszkolu i w zerówce. 


Zmienna zależna: zadowolenie z edukacji dziecka (pytania Q64 i Q146)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):
edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-02

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z procesu edukacji jest wysoki; odsetek rodziców mających „poważne zastrzeżenia” nie przekracza 5. Rodzice mający dzieci w klasie I są najbardziej zadowoleni z edukacji, a rodzice dzieci w przedszkolu – najmniej. Widać specjalizację: rodzice cenią przedszkole za poziom opieki, a szkołę – za poziom edukacji.

Zmienna zależna: umiejętności, które zdobyły dzieci w ciągu roku nauki (pytania Q65 i Q147)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-03
Komentarz: Zdaniem rodziców, dzieci w klasie I zdobyły tyle samo nowych umiejętności co dzieci w przedszkolu i więcej niż dzieci w zerówce. Nie ma żadnych podstaw, by twierdzić, że nauka w klasie I hamuje rozwój umysłowy sześciolatka. Nie ma żadnego powodu, by posyłać dziecko do zerówki zamiast do klasy I.


Zmienna zależna: trwonienie czasu, który mógłby być wykorzystany na rozwój dziecka (pytania Q66 i Q148)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-04

Komentarz: O trwonienie czasu oskarża placówki niewielu rodziców. Przeważają wśród nich rodzice mający dzieci w zerówce.

Zmienna zależna: zadowolenie z nauczyciela (pytania Q70 i Q149)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-05

Komentarz: Bezwzględny poziom zadowolenia z pracy nauczyciela jest wysoki (zbliżony do maksymalnej wartości 4). Rodzice mający dzieci w klasie I są nieco mniej zadowoleni z nauczyciela niż rodzice dzieci w przedszkolu i zerówce, ale ta różnica nie jest statystycznie istotna.

Porównanie cech demograficznych rodziców dzieci urodzonych w 2004 r., które we wrześniu 2010 r. edukowały się w przedszkolu, w klasie I lub w szkolnej zerówce

Zmienna zależna: miejsce zamieszkania (zmienna Klm6)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-06
Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowani mieszkańcy małych i średnich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowani mieszkańcy wielkich miast. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowani mieszkańcy wsi.

Zmienna zależna: wykształcenie rodziców (zmienne Q163 i Q183)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-07

Komentarz: Wśród rodziców posyłających dziecko do przedszkola są nadreprezentowane osoby z wykształceniem wyższym i średnim zawodowym. Wśród rodziców posyłających dziecko do klasy I są nadreprezentowane osoby z wykształceniem policealnym i wyższym. Wśród rodziców posyłających dziecko do zerówki są nadreprezentowane osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym.

Zmienna zależna: pozycja zawodowa rodziców (zmienne Q166 i Q185)

Wynik (dane ważone zmienną Wa2):

edukacja-malych-dzieci-CBOS-2011-wykres-08

Komentarz: Wśród posyłających dzieci do przedszkola nadreprezentowani są pracownicy umysłowi (zatrudnieni w biurach, placówkach handlowych i usługowych) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – rolnicy i niepracujący (emeryci, renciści, bezrobotni, gospodynie domowe itp.).

Wśród posyłających dzieci do klasy I nadreprezentowani są specjaliści (kadra kierownicza, eksperci, twórcy itp.) oraz właściciele firm, a niedoreprezentowani – pracownicy umysłowi i niepracujący.

Wśród posyłających dzieci do zerówki nadreprezentowani są niepracujący oraz rolnicy, a niedoreprezentowani – specjaliści, właściciele firm oraz pracownicy umysłowi i fizyczni.
MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
KIW
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012