bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube
PIRLS2016a
aktualnosci

ikonka 01

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Więcej
icon nqf in

Międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in

W trakcie konferencji przedstawiciele renomowanych europejskich instytucji będą dyskutować o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbędzie się 5-6 czerwca w Warszawie, a udział w niej jest bezpłatny. Więcej
seminarium16 m

Edukacja na fali zmian

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby reagować na wyzwania przyszłości? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbędą się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej
miniaturka ogloszenie

Konkurs na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Luksemburgu

Minister Edukacji Narodowej poszukuje kandydatów na stanowiska nauczycieli
w Szkole Europejskiej w Luksemburgu Więcej
NQF in konf

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej. Więcej
grafika zsu 100 100 pop

Opracujemy Zintegrowaną Strategię Umiejętności

Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzą niezbędnie badania i analizy, następnie określą wyzwania związane z kształtowaniem, rozwojem i monitoringiem umiejętności w kraju, przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich resortów i głównych grup interesariuszy. W efekcie tych prac powstanie Zintegrowana Strategia Umiejętności. Więcej

Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli

„Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli” rozpoczęło się w listopadzie 2011 r. a zakończy w listopadzie 2012 r. Chodzi o to, by sprawdzić, ile pracują nauczyciele w ciągu całego roku szkolnego, a więc w czasie, gdy trwają wakacje i w miesiącach, w których przeprowadzane są rozmaite egzaminy, jeździ się na wycieczki itp. Wyniki badania będą reprezentatywne dla ogółu nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących w szkołach dla dzieci i młodzieży w Polsce, z wyłączeniem szkół specjalnych.

Na zlecenie IBE badanie wykonuje SMG/KRC, firma badawcza, która wygrała przetarg. Badanie jest prowadzone dwiema metodami.

Pierwsze to tzw. wywiad dnia następnego (rodzaj dzienniczka), prowadzony przez ankietera. Podczas trwającej około godziny rozmowy nauczyciel odpowiada na pytania, co robił poprzedniego dnia. Wywiady dotyczyć będą także weekendów czy innych dni wolnych od pracy.. Pozwoli to sprawdzić, ile czasu nauczyciele poświęcają sprawom zawodowym także w dni teoretycznie wolne od pracy.

Katalog czynności zawodowych, o które jest pytany nauczyciel, był konsultowany ze związkami zawodowymi. Nauczyciele nie będą odpowiadali na pytania dotyczące podziału czasu na czynności niezwiązane z wykonywaniem pracy. Dzienniczek wypełni docelowo 3000 nauczycieli z całej Polski (każdy wywiad „dzienniczkowy” dotyczy tylko jednego, losowo przydzielonego dnia). 

IBE zleci również innej firmie zewnętrznej przeprowadzenie kontroli badania, która obejmie przestrzeganie procedur badawczych oraz rzetelność pracy ankieterów.

Druga metoda to ankieta wypełniana on-line przez samych nauczycieli. Posłuży przede wszystkim do określenia, ile czasu zajmują nauczycielom poszczególne czynności oraz jak często są wykonywane w roku szkolnym, miesiącu, tygodniu. Ankieta dostarczy także pogłębionych informacji na temat warunków pracy nauczycieli. W całym badaniu wypełni ją 5000 nauczycieli. Każdy z nauczycieli, który weźmie udział w tym badaniu, dostanie w zapieczętowanej kopercie unikatowy login i hasło do swojej ankiety. Gwarantuje to poufność badań. Badacze, którzy będą zbierać i opracowywać ich wyniki nie będą nawet wiedzieli, kto wypełnił daną ankietę, ponieważ jest ona w pełni anonimowa.

Ekspertów IBE interesuje zróżnicowanie pomiędzy nauczycielami, w zależności od etapu edukacyjnego, nauczanego przedmiotu, doświadczenia zawodowego nauczyciela, wielkości szkoły i wielkości miejscowości, w której szkoła się znajduje.

W sumie w badaniu weźmie udział około 8000 nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących z 1300 różnego typu szkół z całego kraju. Każdy z badanych będzie uczestniczyć tylko w jednym rodzaju badań. Udział w obu jest w pełni dobrowolny.

Badanie potrwa do listopada 2012 r. Wyniki badania IBE przedstawi wiosną 2013 r. Z poszanowania dla procesu badawczego, Instytut nie będzie udzielał dodatkowych informacji o tym badaniu, jego narzędziach i przebiegu aż do zakończenia badania.

Więcej o badaniu na eduentuzjasci.pl

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018