bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

narzedzia artyku ikonal

Nowy projekt IBE i poważne wyzwanie badawcze

„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Więcej
grafika 100 1001

Zostań nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Luksemburgu

Masz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej? Wiesz według jakich zasad funkcjonują Szkoły Europejskie? Znasz język angielski lub francuski na poziomie przynajmniej B2? Jeśli tak, to zapraszamy Cię do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Więcej
sirius ico

Spotkanie eksperckie w IBE: rozwój polityki publicznej w zakresie kształcenia cudzoziemców w Polsce

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania sieci Sirius 2.0. Więcej
edukacja ico

Nowy numer kwartalnika „Edukacja”

Ukazał się nowy numer kwartalnika „Edukacja”, czasopisma wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Tematyka najnowszej „Edukacji” jest bardzo przekrojowa, znajdziemy w niej artykuły o charakterze teoretycznym, jak również opracowania oparte na badaniach jakościowych czy wnioski z projektów. Więcej
ikonka knferencja vet

Udane zakończenie projektu ConstructyVET

Za nami konferencja podsumowująca międzynarodowy projekt ConctructyVET. Eksperci z kilku europejskich krajów zastanawiali się, jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamicznie rozwijającej się branży. Więcej
Surfing the future of education

Edukacja i przyszłość

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby wychodzić naprzeciw wyzwaniom przyszłości? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć podczas warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbyły się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej

Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli

„Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli” rozpoczęło się w listopadzie 2011 r. a zakończy w listopadzie 2012 r. Chodzi o to, by sprawdzić, ile pracują nauczyciele w ciągu całego roku szkolnego, a więc w czasie, gdy trwają wakacje i w miesiącach, w których przeprowadzane są rozmaite egzaminy, jeździ się na wycieczki itp. Wyniki badania będą reprezentatywne dla ogółu nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących w szkołach dla dzieci i młodzieży w Polsce, z wyłączeniem szkół specjalnych.

Na zlecenie IBE badanie wykonuje SMG/KRC, firma badawcza, która wygrała przetarg. Badanie jest prowadzone dwiema metodami.

Pierwsze to tzw. wywiad dnia następnego (rodzaj dzienniczka), prowadzony przez ankietera. Podczas trwającej około godziny rozmowy nauczyciel odpowiada na pytania, co robił poprzedniego dnia. Wywiady dotyczyć będą także weekendów czy innych dni wolnych od pracy.. Pozwoli to sprawdzić, ile czasu nauczyciele poświęcają sprawom zawodowym także w dni teoretycznie wolne od pracy.

Katalog czynności zawodowych, o które jest pytany nauczyciel, był konsultowany ze związkami zawodowymi. Nauczyciele nie będą odpowiadali na pytania dotyczące podziału czasu na czynności niezwiązane z wykonywaniem pracy. Dzienniczek wypełni docelowo 3000 nauczycieli z całej Polski (każdy wywiad „dzienniczkowy” dotyczy tylko jednego, losowo przydzielonego dnia). 

IBE zleci również innej firmie zewnętrznej przeprowadzenie kontroli badania, która obejmie przestrzeganie procedur badawczych oraz rzetelność pracy ankieterów.

Druga metoda to ankieta wypełniana on-line przez samych nauczycieli. Posłuży przede wszystkim do określenia, ile czasu zajmują nauczycielom poszczególne czynności oraz jak często są wykonywane w roku szkolnym, miesiącu, tygodniu. Ankieta dostarczy także pogłębionych informacji na temat warunków pracy nauczycieli. W całym badaniu wypełni ją 5000 nauczycieli. Każdy z nauczycieli, który weźmie udział w tym badaniu, dostanie w zapieczętowanej kopercie unikatowy login i hasło do swojej ankiety. Gwarantuje to poufność badań. Badacze, którzy będą zbierać i opracowywać ich wyniki nie będą nawet wiedzieli, kto wypełnił daną ankietę, ponieważ jest ona w pełni anonimowa.

Ekspertów IBE interesuje zróżnicowanie pomiędzy nauczycielami, w zależności od etapu edukacyjnego, nauczanego przedmiotu, doświadczenia zawodowego nauczyciela, wielkości szkoły i wielkości miejscowości, w której szkoła się znajduje.

W sumie w badaniu weźmie udział około 8000 nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących z 1300 różnego typu szkół z całego kraju. Każdy z badanych będzie uczestniczyć tylko w jednym rodzaju badań. Udział w obu jest w pełni dobrowolny.

Badanie potrwa do listopada 2012 r. Wyniki badania IBE przedstawi wiosną 2013 r. Z poszanowania dla procesu badawczego, Instytut nie będzie udzielał dodatkowych informacji o tym badaniu, jego narzędziach i przebiegu aż do zakończenia badania.

Więcej o badaniu na eduentuzjasci.pl

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018