bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

plakatKT2020 ico

Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju. Już w marcu kolejna edycja Konferencji Naukowej TYGIEL 2020

Zapraszamy do udziału w XII Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej TYGIEL 2020 „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, która odbędzie się 21-22 marca br. w Lublinie. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
ZSK logo

Konkurs “Kwalifikacja przyszłości”: przedłużony termin składania prac

Ze względu na duże zainteresowanie konkursem oraz problemy techniczne związane z przebudową strony kwalifikacje.edu.pl, organizator postanowił przedłużyć termin składania prac w konkursie „Kwalifikacja przyszłości” do 28 lutego br. Więcej
AdamZielinski photo2

Adam Zieliński Zastępcą Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

3 lutego br. na stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji został powołany Adam Zieliński. Zadaniem nowego dyrektora będzie dalszy rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz IBE jako jednostki promującej ideę uczenia się przez całe życie. Więcej
hr2 ico

Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została stworzona w oparciu o procedury przetwarzania danych oraz dane zebrane przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej

Tylko 3% rodziców uczniów sześcioletnich w I klasie zmieniłoby decyzję

Czytelnik artykułu redaktora Artura Grabka pod tytułem „MEN selekcjonuje dane” (Rzeczpospolita z dnia 14.08.2013) otrzymał informację w dużej mierze nieprawdziwe. Dlatego wyjaśniamy, co naprawdę napisał prof. Krzysztof Konarzewski w swojej analizie badania CBOS z 2011 r.

Nie jest prawdą, że wyniki badania pilotażowego przeprowadzonego przez Pedagogium Wyższą Szkołę Nauk Społecznych (na próbie kilku szkół) potwierdzają wyniki badania CBOS, (przeprowadzonego na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej), jakoby połowa rodziców sześciolatków żałowała posłania dziecka do szkoły. Z badania CBOS wynika, że tylko 3% rodziców, którzy posłali sześciolatka do I klasy, gdyby znowu miało podejmować decyzję na temat swojego dziecka, zdecydowałoby inaczej, podczas gdy spośród tych, którzy posłali sześciolatka do szkolnej zerówki, decyzję zmieniłoby 9%.

Badanie pilotażowe przeprowadzone przez Pedagogium to zupełnie inne badanie niż badanie CBOS, służyło sprawdzeniu narzędzia badawczego, dlatego jego wyników nie można uogólniać. Badanie CBOS jest wiarygodne, bo przeprowadzone na reprezentatywnej grupie rodziców.

Redaktor Grabek zniekształcił wyniki analizy prof. Konarzewskiego, niekiedy nawet zmieniając ich sens.

Nie jest też prawdą, że rodzice dzieci, które uczęszczają do zerówki znacznie częściej są zadowoleni z opieki nad dzieckiem niż rodzice pierwszoklasistów. Prawdą jest, że rodzice pierwszoklasistów są nieco mniej zadowoleni z opieki niż pozostali rodzice, przy czym odsetek rodziców mających poważne zastrzeżenia nie przekracza 2 proc. (czyli poniżej błędu pomiaru).

Podobnie, nie jest też prawdą, że rodzice sześciolatków, którzy posłali swoje dziecko do zerówki, są bardziej zadowoleni z pracy nauczyciela niż ci, którzy posłali swoje dziecko do szkoły. W opracowaniu prof. Krzysztofa Konarzewskiego odnośny wykres jest opatrzony uwagą: „ta różnica nie jest statystycznie istotna”, co nie pozwala na uogólnienia.

Gazeta powołuje się na opinię prof. Krzysztofa Konarzewskiego, pracownika Instytutu Badań Edukacyjnych, który przeprowadził analizę danych zebranych przez CBOS w ramach badania opinii rodziców dzieci urodzonych w latach 2004–2007. Wypowiedzi profesora nie były autoryzowane.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018