bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

STEMicon

Szkoła i nowoczesne technologie. Konferencja „Ster na STEM”

W jaki sposób można zastosować nowoczesne technologie w szkole, aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością? Jak przekazywać wiedzę dzieciom i młodzieży w interesujący dla nich sposób? Więcej
autkax

Zapraszamy do dyskusji o innowacyjnych kwalifikacjach w branży motoryzacyjnej

Okazją do rozmowy będzie organizowane przez IBE seminarium na temat możliwości, jakie oferuje branży motoryzacyjnej wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Więcej
ikonka post 23 08

Dowiedz się więcej o Sektorowych Radach ds. Kompetencji

4 września w Warszawie odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące tworzenia i funkcjonowania Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Spotkanie jest organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
grafika 100 1001

Katarzyna Trawińska-Konador członkinią Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej

Grupa Doradcza ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej (EQF Advisory Group) monitoruje proces tworzenia i wprowadzania Krajowych Ram Kwalifikacji w państwach członkowskich UE. Grupa posiada mandat Komisji Europejskiej, władz państw członkowskich i partnerów społecznych. Więcej
edukacja ico copy ikona

Prof. Małgorzata Sekułowicz nową redaktor naczelną „Edukacji”

Prof. Małgorzata Sekułowicz jest kierownikiem Katedry Nauk Społecznych i Promocji Zdrowia w AWF we Wrocławiu. Współpracuje też z Instytutem Psychologii w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1 sierpnia prof. Sekułowicz jest także redaktor naczelną czasopisma naukowego „Edukacja” wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
narzedzia artyku ikonal

Nowy projekt IBE i poważne wyzwanie badawcze

„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Więcej

IBE przejmuje Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji

Jednym z nowych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych w 2018 r. jest prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.

Fotolia 89594095 male

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest, obok Polskiej Ramy Kwalifikacji, kluczowym elementem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wdrażanego w Polsce na mocy ustawy z 22 grudnia 2015 r. Rejestr został uruchomiony w sierpniu 2016 r.

ZRK jest rejestrem publicznym, ewidencjonuje wszystkie kwalifikacje włączone do ZSK spełniające wymagania określone w ustawie o ZSK, zarówno kwalifikacje nadawane w obszarach oświaty (np. dyplom technika, świadectwo maturalne) i szkolnictwa wyższego (np. tytuł magistra, doktora), jak i kwalifikacje uregulowane przepisami prawa (np. nurek) oraz rynkowe (nadawane po ukończeniu różnego rodzaju kursach i szkoleniach). ZRK pełni rolę szczególnego rodzaju łącznika integrującego podsystemy kwalifikacji funkcjonujące dotychczas autonomicznie.

Rejestr gromadzi i udostępnia informacje nie tylko o wymaganych dla danej kwalifikacji efektach uczenia się, ale także praktyczne informacje o instytucjach, które uzyskały prawo do ich nadawania (certyfikowania) oraz o podmiotach, które czuwają nad jakością i wiarygodnością procesów związanych z nadawaniem kwalifikacji. Jedną z głównych cech Rejestru jest aktualność gromadzonych informacji.

Wszystkie kwalifikacje ujęte w Rejestrze mają przypisany poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, co oznacza że zostały one odniesione do określonego poziomu Europejskiej Ramy Kwalifikacji. W ten sposób poprzez ZRK następuje włączenie polskich kwalifikacji do szerszego obszaru europejskich kwalifikacji.

Główne zadania ustawowe IBE to przyjmowanie i ocena formalna adresowanych do ministrów wniosków dotyczących włączenia kwalifikacji rynkowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, przyjmowanie i ocena formalna wniosków dotyczących nadania uprawnień do certyfikowania kwalifikacji oraz wpisywania na listę podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości nadawania kwalifikacji.

Instytut będzie też monitorować funkcjonowanie Rejestru, a także organizować wymianę doświadczeń w dziedzinie kwalifikacji, ułatwiać dialog i współdziałanie różnych interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz upowszechniać wiedzę o ZSK.

Zakres gromadzonych informacji o kwalifikacjach oraz ich powszechna dostępność powodują, że ZRK jest ważnym elementem zwiększającym transparentność Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Rejestr jest także ważnym narzędziem praktycznej realizacji polityki uczenia się przez całe życie.

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest dostępny za pośrednictwem portalu (https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ oraz http://www.kwalifikacje.gov.pl/).

Poprzez fakt zagregowania w ZRK informacji o kwalifikacjach, które można zdobyć w ramach różnych sposobów uczenia się, Rejestr staje się główną platformą informacyjną o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Grupy osób i instytucji zainteresowanych informacjami zawartymi w ZRK to m.in.: pracobiorcy, pracodawcy i ich organizacje, nauczyciele, uczniowie, doradcy zawodowi, osoby poszukujące pracy, instytucje rynku pracy, administracja państwowa, jednostki samorządu terytorialnego, związki zawodowe czy izby gospodarcze.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018