bip 900facebookyoutube
PIRLS2016a
aktualnosci

grafika zsu 100 100 pop

Opracujemy Zintegrowaną Strategię Umiejętności

Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzą niezbędnie badania i analizy, następnie określą wyzwania związane z kształtowaniem, rozwojem i monitoringiem umiejętności w kraju, przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich resortów i głównych grup interesariuszy. W efekcie tych prac powstanie Zintegrowana Strategia Umiejętności. Więcej
ESCO

Marek Kopyt doradcą technicznym ESCO

Będzie doradzać w zakresie technicznego i koncepcyjnego rozwoju Europejskiej klasyfikacji umiejętności, kompetencji, kwalifikacji i zawodów. Lider Zespołu Technologii Informatycznych w IBE Marek Kopyt będzie w latach 2018-2022 członkiem Komitetu ds. Konserwacji ESCO. Więcej
grafika 100 1001

10 lat Europejskiej Ramy Kwalifikacji

ERK oficjalnie została przyjęta przez Parlament Europejski 23 kwietnia 2008 roku. Z okazji dziesiątej rocznicy przyjęcia Ramy, Komisja Europejska organizuje konferencję The European Qualifications Framework: supporting learning, work and cross border mobility. Więcej
dzien nowych technologii 150x150

21 marca – Dzień Nowych Technologii w Edukacji

Zachęcamy do aktywnego udziału w ogólnopolskich obchodach Dnia Nowych Technologii w Edukacji. Zapraszamy do zgłaszania swoich lokalnych inicjatyw promujących nowe technologie wykorzystywane w nauce. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 18 marca br. Więcej
ZRK ico

IBE przejmuje Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji

Jednym z nowych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych w 2018 r. jest  prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Więcej
DSC 0173

Zainaugurowaliśmy działalność interdyscyplinarnej sieci badawczej

Sieć ma zajmować się aktualnymi tematami polskiej edukacji. Na pierwszym spotkaniu, które zorganizowaliśmy 26 stycznia w Warszawie, rozmawialiśmy o znaczeniu wyższego wykształcenia we współczesnym świecie. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy projekt ZSK 2

Projekt skupi się na włączaniu kwalifikacji innowacyjnych i potrzebnych społecznie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz ograniczeniu barier w rozwoju ZSK przez wspieranie interesariuszy systemu na poziomie krajowym i regionalnym. Więcej

lis ico

Bakterie, pleśnie i gnojownice!

Bynajmniej nikt tu nikogo nie obraża. Są to główne tematy nowego podwójnie niezwykłego numeru 1/2018, który nie dość, że został wydany w języku angielskim, to jeszcze nieoczekiwanie wyprzedził numery 3 i 4/2017. Więcej

ewaster

EwasteR przez małe „e”

Wszystko przez międzynarodowe e-seminarium. Organizowane jest w Londynie, ale każdy będzie mógł wziąć w nim udział poprzez łącza internetowe. E-seminarium będzie okazją do dyskusji na temat rezultatów trzyletniego projektu EwasteR. Więcej
edukacja

Edukacja – the best of

Redakcja kwartalnika EDUKACJA zaprasza do lektury najnowszego wydania w języku angielskim. Znalazły się w nim najciekawsze artykuły opublikowane w ubiegłych latach. Więcej

IBE przejmuje Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji

Jednym z nowych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych w 2018 r. jest prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.

Fotolia 89594095 male

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest, obok Polskiej Ramy Kwalifikacji, kluczowym elementem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wdrażanego w Polsce na mocy ustawy z 22 grudnia 2015 r. Rejestr został uruchomiony w sierpniu 2016 r.

ZRK jest rejestrem publicznym, ewidencjonuje wszystkie kwalifikacje włączone do ZSK spełniające wymagania określone w ustawie o ZSK, zarówno kwalifikacje nadawane w obszarach oświaty (np. dyplom technika, świadectwo maturalne) i szkolnictwa wyższego (np. tytuł magistra, doktora), jak i kwalifikacje uregulowane przepisami prawa (np. nurek) oraz rynkowe (nadawane po ukończeniu różnego rodzaju kursach i szkoleniach). ZRK pełni rolę szczególnego rodzaju łącznika integrującego podsystemy kwalifikacji funkcjonujące dotychczas autonomicznie.

Rejestr gromadzi i udostępnia informacje nie tylko o wymaganych dla danej kwalifikacji efektach uczenia się, ale także praktyczne informacje o instytucjach, które uzyskały prawo do ich nadawania (certyfikowania) oraz o podmiotach, które czuwają nad jakością i wiarygodnością procesów związanych z nadawaniem kwalifikacji. Jedną z głównych cech Rejestru jest aktualność gromadzonych informacji.

Wszystkie kwalifikacje ujęte w Rejestrze mają przypisany poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, co oznacza że zostały one odniesione do określonego poziomu Europejskiej Ramy Kwalifikacji. W ten sposób poprzez ZRK następuje włączenie polskich kwalifikacji do szerszego obszaru europejskich kwalifikacji.

Główne zadania ustawowe IBE to przyjmowanie i ocena formalna adresowanych do ministrów wniosków dotyczących włączenia kwalifikacji rynkowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, przyjmowanie i ocena formalna wniosków dotyczących nadania uprawnień do certyfikowania kwalifikacji oraz wpisywania na listę podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości nadawania kwalifikacji.

Instytut będzie też monitorować funkcjonowanie Rejestru, a także organizować wymianę doświadczeń w dziedzinie kwalifikacji, ułatwiać dialog i współdziałanie różnych interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz upowszechniać wiedzę o ZSK.

Zakres gromadzonych informacji o kwalifikacjach oraz ich powszechna dostępność powodują, że ZRK jest ważnym elementem zwiększającym transparentność Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Rejestr jest także ważnym narzędziem praktycznej realizacji polityki uczenia się przez całe życie.

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest dostępny za pośrednictwem portalu (https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ oraz http://www.kwalifikacje.gov.pl/).

Poprzez fakt zagregowania w ZRK informacji o kwalifikacjach, które można zdobyć w ramach różnych sposobów uczenia się, Rejestr staje się główną platformą informacyjną o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Grupy osób i instytucji zainteresowanych informacjami zawartymi w ZRK to m.in.: pracobiorcy, pracodawcy i ich organizacje, nauczyciele, uczniowie, doradcy zawodowi, osoby poszukujące pracy, instytucje rynku pracy, administracja państwowa, jednostki samorządu terytorialnego, związki zawodowe czy izby gospodarcze.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012