bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

 R8P7834 ico

Eksperci IBE na VPL Biennale w Berlinie

Na początku maja w Berlinie odbyła się trzecia edycja międzynarodowej konferencji VPL Biennale. Na zorganizowanym z okazji Biennale spotkaniu Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji Iwona Gmaj, reprezentująca IBE, oraz Maciej Lasota, członek Grupy z ramienia MEN, zaprezentowali raport na temat rozwiązań walidacyjnych wdrażanych w Polsce. Więcej
ZRK ico

Kampania “Dni uczenia się dorosłych”

Na początku maja wystartowała kampania społeczna “Dni uczenia się dorosłych”, promująca rozwijanie nawyku ciągłego zdobywania wiedzy i umiejętności. Jako oficjalny partner wydarzenia w kampanię zaangażował się także Instytut Badań Edukacyjnych! Więcej
droniada

IBE partnerem merytorycznym
Droniady 2019

W dniach 5-8 czerwca na lotnisku Katowice-Muchowiec odbędzie się Droniada 2019 - szósta edycja konkursu dla zespołów akademickich z wykorzystaniem dronów i systemów analizy informacji. Jednym z partnerów wydarzenia został Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
IMG 4711ico

O szkole przyszłości na konferencji Microsoftu EduDays

16 maja w centrum MsMermaid na ulicy Wioślarskiej w Warszawie odbyła się konferencja Microsoft EduDays 2019 – Szkoła Przyszłości. Zgromadzeni dyskutowali na temat przyszłości sektora edukacyjnego, wykorzystania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesie nauczania oraz zastanawiali się, co niesie przyszłość dla oświaty i szkolnictwa. Więcej
sem ico

Kolejne seminarium projektu CROSSCUT za nami

13 maja 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się seminarium informacyjne “Projekt CROSSCUT - sposób na wdrażanie nauczania międzyprzedmiotowego”, podczas którego omówione zostały efekty realizacji międzynarodowego projektu CROSSCUT. Więcej
Microsoft EduDays2019 ico

IBE patronem konferencji Microsoftu

Już 16 maja w Warszawie odbędzie się konferencja EduDays 2019 - Szkoła Przyszłości, organizowana przez zespół Microsoft dla Edukacji. Jednym z patronów wydarzenia został Instytut Badań Edukacyjnych. Wśród partnerów imprezy znaleźli się międzynarodowi giganci, tacy jak: Acer, Dell, HP, Lenovo i Samsung. Więcej

PFRON

logo PFRON

Projekt finansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

 

Aktualności


27 lutego 2018

w Hotelu Gromada w Warszawie odbyła się konferencja podczas której ogłoszono wyniki projektu oraz rekomendacje.

Wygłoszono następujące prezentacje:

  • Udział w programach Student i Student II - dr Michał Sitek
  • Ścieżki edukacyjne uczestników badania - Anna Maliszewska:
  • Sytuacja zawodowa i ekonomiczna uczestników badania - dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak:
  • Uczelnie a studenci niepełnosprawni - dr Krystyna Gilga
  • Funkcjonowanie psychospołeczne uczestników badania - dr Michał Sitek

Raport

Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne)
[plik PDF do pobrania]

O projekcie

Projekt pn. „Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne)” został zrealizowany w terminie 01.06.2016-28.02.2018 przez konsorcjum Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości”, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Projekt obejmował dwa komponenty badawcze – ilościowy i jakościowy. Realizację terenową badań powierzono profesjonalnym firmom badawczym: konsorcjum firm DANAE Sp. z o.o. oraz Realizacja Sp. z o.o. (komponent ilościowy) i ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. (komponent jakościowy).

Badanie ilościowe zrealizowano w terminie kwiecień-sierpień 2017. W komponencie ilościowym na terenie całego kraju zrealizowano 1 589 wywiadów z osobami z niepełnosprawnością (OzN) – beneficjentami programu Student lub Student II, którzy urodzili się po roku 1960, czyli w czasie badania mieli mniej niż 57 lat.

Pierwszym etapem było przeprowadzenie badania pilotażowego (realizacja 10 wywiadów kognitywnych a następnie 40 wywiadów pilotażowych) w celu weryfikacji narzędzia badawczego służącego do realizacji wywiadów kwestionariuszowych z niepełnosprawnymi beneficjentami programu Student I lub Student II.

Narzędzie badawcze przeznaczone do wywiadów kwestionariuszowych składało się z obszarów problemowych uszeregowanych w bloki tematyczne odpowiadające celom badawczym.

METRYCZKA zbierała

  • Informacje społeczno-demograficzne na temat respondenta;

Blok WCZEŚNIEJSZA ŚCIEŻKA EDUKACYJNA zawierał pytania służące

  • Prześledzeniu losów edukacyjnych respondentów ze szczególnym uwzględnieniem ścieżki kształcenia wyższego (odtworzenie ścieżek kształcenia);

Blok WYBORY EDUKACYJNE zawierał pytania mające na celu

  • Zebranie informacji odnośnie wiedzy dotyczącej programów Student I i Student II;
  • Ocenę źródeł utrzymania respondenta podczas studiów;

Blok SYTUACJA SPOŁECZNA zawierał pytania zbierające

  • Informacje na temat miejsca pochodzenia respondenta;
  • Informacje na temat wykształcenia jego rodziców;

Blok NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ zawierał pytania zbierające

  • Informacje na temat stopnia niepełnosprawności respondenta;
  • Informacje na temat jego stylu życia w kontekście wyszczególnionych typów niepełnosprawność, problemów, z jakimi może się on potencjalnie borykać;

Blok PROGRAMY AKTYWIZUJĄCE dotyczył

  • Uczestnictwa respondenta w programach aktywizujących, ich charakteru;

Blok WSPARCIE UZYSKANE W UCZELNI zawierał pytania o:

  • Wpływ programu Student I lub Student II na decyzję o podjęciu nauki;
  • Wydatki w trakcie nauki;
  • Korzystanie z poszczególnych typów wsparcia;

Blok POSZUKIWANIE PRACY koncentrował się wokół

  • Sytuacji na rynku pracy;
  • Sposobów poszukiwania pracy;

Blok OBECNA SYTUACJA NA RYNKU PRACY obejmował następujące pytania

  • Branża, w jakiej pracuje respondent;
  • Typ umowy, na jaką pracuje;
  • Wykonywany przez respondenta zawód;
  • Wykorzystywanie przez respondenta wiedzy zdobytej na studiach na rynku pracy;
  • Historia zatrudnienia;
  • Przyczyny ewentualnego pozostawiania bez pracy/braku poszukiwania pracy;

Blok SYTUACJA DOCHODOWA/MIESZKANIOWA poruszał

  • Kwestie wynagrodzenia, sytuacji materialnej, standardu życia;

Blok OPINIE NA TEMAT WYBORU STUDIÓW, POSZUKIWANIA PRACY badał

  • Wpływ ukończonej szkoły na karierę zawodową;

Blok CECHY PSYCHOSPOŁECZNE poruszał kwestie

  • Oceny samopoczucia i kondycji psychofizycznej respondentów.

W komponencie jakościowym zrealizowano 52 indywidualne wywiady pogłębione (IDI). Zostało ono przeprowadzone według schematu:

1)      48 indywidualnych wywiadów (IDI) na celowej próbie uczelni obejmującej 6 uczelni o dużej liczbie studentów z niepełnosprawnościami i oferujących różne kierunki oraz 6 uczelni, które nie mają, bądź mają niewielu studentów z niepełnosprawnościami, za to prowadzą kierunki po których relatywnie łatwiej można znaleźć pracę. Próbę uczelni przedstawiono w tabeli 2.

Na każdej uczelni zrealizowano:

a)      2 indywidualne wywiady pogłębione z pracownikami uczelni – po 1 z pełnomocnikiem rektora ds. OzN lub kierownikiem Biura ds. OzN na uczelni oraz przedstawicielem Biura Karier,

b)      2 indywidualne wywiady pogłębione z niepełnosprawnymi absolwentami uczelni, beneficjentami programu Student;

4 wywiady indywidualne (IDI) z przedstawicielami instytucji publicznych: Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Rzecznika Praw Obywatelskich.

W rozmowach z niepełnosprawnymi absolwentami uczelni wyższych – beneficjentami Programu Student I lub Student II – pytano o wybory edukacyjne, doświadczenie studiowania, formy udzielonego wsparcia, sytuację na rynku pracy.

Rozmowy z przedstawicielami uczelni miały na celu poszerzenie kontekstu funkcjonowania OzN w środowisku akademickim. Dotyczyły między innymi edukacji OzN, tego, jak wielu takich studentów trafia do danej uczelni i jakie są ich dalsze losy. W scenariuszu podnoszono również kwestię dostosowania szkoły wyższej do potrzeb OzN (w tym aktualnych warunków lokalowych oraz działań wspierających prowadzonych przez uczelnię).

Celem wywiadów z przedstawicielami instytucji publicznych było zidentyfikowanie źródeł sukcesów i niepowodzeń instytucji wsparcia dla osób z niepełnosprawnością, dostępu do edukacji osób z niepełnosprawnościami i wejścia na rynek pracy niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych.

Cele projektu

  • Ocena skuteczności działań aktywizacyjnych realizowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach programu Student I i Student II oraz zaproponowanie bardziej efektywnego sposobu wydatkowania środków PFRON.
  • Pogłębiona diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych korzystających z programów dedykowanych studentom z niepełnosprawnościami ze szczególnym uwzględnieniem beneficjentów programów Student i Student II.
  • Zbadanie działań, jakie podejmowali absolwenci w celu przygotowania się do funkcjonowania na rynku pracy.
  • Ocena rozwiązań w projektach PFRON dedykowanych badanej grupie beneficjentów pod kątem efektywniejszego wykorzystania środków.
  • Wskazanie luk polityki publicznej wobec zidentyfikowanych barier ograniczających aktywność zawodową dorosłych osób z niepełnosprawnościami z wykształceniem wyższym, w szczególności w ramach polityki rodzinnej i edukacyjnej. Przygotowanie rekomendacji zmian dla Ministerstwa Edukacji Narodowe, Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Kontakt

Instytut Badań Edukacyjnych tel. (22) 24 17 100
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. | www.ibe.edu.pl

Stowarzyszenie „Twoje Nowe Możliwości” tel. (71) 734 57 73;
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. | www.tnm.org.pl

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018