bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

TIMSS2019

Nowy etap badania TIMSS 2019

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W kwietniu i maju bieżącego roku na próbie aż 150 szkół podstawowych z całego kraju odbyło się natomiast badanie główne. Więcej
ikonka kazimierczak

Eksperci IBE na międzynarodowej konferencji w Kopenhadze

Na uniwersytecie Aarhus w Kopenhadze trwa właśnie ósma międzynarodowa konferencja badawcza organizowana przez IEA, największą na świecie organizację zajmującą się mierzeniem osiągnięć szkolnych. W stolicy Danii Instytut Badań Edukacyjnych reprezentują eksperci z Zespołu Badań Międzynarodowych: Joanna Kaźmierczak oraz Krzysztof Bulkowski. Więcej
ikonka

Kompetencje społeczne oraz edukacja obywatelska dzieci i młodzieży

Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności. Więcej
MSZCZONOW ico

O funkcjonowaniu ZRK na seminarium dla interesariuszy

W dniach 6–7 czerwca w Mszczonowie odbyło się walne seminarium informacyjne dotyczące roli Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Bilans zjazdu? Ponad 100 uczestników, kilkanaście grup roboczych, dziesiątki pomysłów i niezliczone pokłady pozytywnej energii. Więcej
ikonka post 23 08

Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji w roku szkolnym 2018/2019

Już 14 czerwca w Muzeum Historii Łodzi odbędzie się uroczysta gala XXXIII Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w Edukacji, organizowana przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Z przyjemnością zawiadamiamy, że tegoroczną edycję imprezy patronatem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Do zobaczenia w Łodzi! Więcej
oecd ico

Warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności

We wtorek 28 maja w warszawskim hotelu Arche odbyły się warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Zostały zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Więcej

Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej

 

logo

Opis projektu

W obliczu szybko zachodzących w europejskim środowisku badawczym zmian, coraz ważniejsze staje się podkreślenie zalet integralności badań i rzetelności naukowe, a także wprowadzanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami naukowymi w zrozumiały i bardziej dostępny sposób. Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, wzrostu i wysokiej jakości miejsc pracy. Prowadzi do wydajniejszych, przydatniejszych i wiarygodniejszych dowodów naukowych potrzebnych różnym grupom interesariuszy, w tym decydentom i przedsiębiorcom, dzięki którym decyzje oparte na wynikach badań mogą prowadzić nas wszystkich do lepszej przyszłości.

Projekt “Wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej” (ang. Role-models and rotatory role-playing to enhance the research integrity culture) finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Całkowity budżet projektu wynosi 2,5 miliona euro.

 

CEL BADANIA

Głównym celem międzynarodowego projektu Path2Integrity jest zwiększenie jakości badań i ich społecznego wpływu, a także wzmacnianie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji.

Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez realizację następujących celów:

  • Opracowanie wzorcowych ścieżek edukacyjnych z wykorzystaniem metody rotacyjnego odgrywania ról opracowanych, które zostaną rozpowszechnione w dedykowanym podręczniku poświęconemu rzetelności naukowej;
  • Stworzenie materiałów do nauki integralności badań i rzetelności naukowej, które adresowane będą do wszystkich osób bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanych w badania, w tym uczniów szkół średnich, studentów, absolwentów i młodych naukowców.
  • Szerokie wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z solidnymi metodami oceny, które wykorzystają istniejące i polecane praktyki edukacyjne oraz uruchomioną w ramach projektu międzynarodową współpracę różnych instytucji reprezentujących aż cztery kontynenty;
  • Podnoszenie świadomości na temat rzetelności w badaniach i faktów naukowych dotyczących uczciwości badań, a także upowszechnianie dobrych wzorców i modeli ról w organizacjach edukacyjnych poprzez szeroko zakrojoną kampanię społeczną skierowaną do instytucji edukacyjnych (szkół średnich i uniwersytetów) z 15 krajów.

 

Aktualności

 

Pierwsze sympozjum projektowe

16.07.2019

W pierwszych dniach lipca (03-05) w Kilonii odbyło się pierwsze sympozjum projektu Path2Integrity poświęcone kwestii rzetelności naukowej i interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu etyki badawczej. W spotkaniu wzięli udział uczniowie szkół średnich, studenci, nauczyciele i naukowcy. Uczestnicy spotkania wzięli udział w dwóch interaktywnych warsztatach, podczas których mieli okazję zdobyć praktyczne doświadczenie w tworzeniu treści służących kampanii społecznej, propagowaniu idei przedstawiających wybrane zagadnienia rzetelności naukowej i opracowywaniu propozycji scenariuszy zajęć z etyki badań. Zespół IBE przygotował i poprowadził kreatywne warsztaty partycypacyjne oparte o wstępnie materiały pokazujące wybranie wyniki dwóch niezależnych badań i wywiadów dotyczących rzetelności naukowej przeprowadzonych w ciągu ostatnich 4 miesięcy.

IMG 20190704 142006

Uczestnicy sympozjum mieli również okazję wysłuchać wypowiedzi 6 niezależnych ekspertów, przedstawicieli innych projektów badawczych w obszarze rzetelności naukowej i wykładowców akademickich zajmujących się tematyką etyki naukowej i etyki pracownika naukowego. Na zakończenie spotkania uczestnicy zostali podzieleni na grupy, w których pracowali nad:

  • identyfikacją kluczowych treści i informacji dotyczących rzetelności naukowej, które mogłyby zostać użyte w kampanii;
  • formułowaniem wybranych treści w sposób dopasowanych do różnych grup potencjalnych odbiorców kampanii (np. uczniów, studentów i naukowców)
  • identyfikacją cech, które powinien posiadać idealny model do naśladowania;
  • projektowaniem przykładów na materiały do wykorzystania w kampanii.

Program wydarzenia  |   Więcej informacji

 

Seminarium instytutowe 


10.06.2019

5 czerwca 2019 roku odbyło się seminarium, na którym zespół Path2Integrity przedstawił pracownikom Instytutu Badań Edukacyjnych informacje dotyczące aktualnego etapu realizacji zadań projektowych. Dr Agnieszka Dwojak-Matras wprowadziła uczestników spotkania w tematykę projektów realizowanych w ramach programu Horyzont 2020, skupiających się wokół badań nad rzetelnością naukową. Kierownik projektu opisała także główne cele działań projektowych oraz przedstawiła członków międzynarodowego konsorcjum, w ramach którego realizowany jest projekt “Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej”.

Następnie Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska i dr Agnieszka Koterwas opowiedziały zgromadzonym pracownikom Instytutu o pierwszym zakończonym badaniu, które polegało na identyfikacji i ewaluacji strategii uczenia opartych na dialogu. Przedstawiły zastosowaną metodologię i wyniki analizy uzyskanych danych, które dostępne są na stronie: https://www.path2integrity.eu/teaching-RI

 

Prezentacja wstępnych wyników badań


09.04.2019

3 kwietnia br. podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Utopia a edukacja. O wyobrażeniach edukacji i światach możliwych w społeczeństwie masowym” zostały zaprezentowane wstępne wyniki badań dotyczących metod nauczania rzetelności naukowej, przeprowadzonych w ramach realizacji projektu.

Prezentację pod tytułem „Indywidualistyczne i kolektywistyczne utopie na Uniwersytecie. Przegląd strategii wdrażania programów Research Integrity na uczelniach polskich i zagranicznych” wygłosiła dr Agnieszka Dwojak-Matras (kierownik projektu).

Program konferencji

 

Rozpoczynamy badania


19.03.2019

Rozpoczęły się badania na temat metod nauczania rzetelności naukowej (Research Integrity - RI) i etyki badawczej (Research Ethics - RE).

Celem badań jest identyfikacja i ewaluacja strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki tego badania pomogą zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej, biorąc pod uwagę ich korzyści i potencjalne skutki.

Osoby, które prowadzą lub prowadziły zajęcia/warsztaty/lekcje dotyczące problematyki rzetelności naukowe prosimy o wypełnienie anonimowej ankiety: [L I N K].

Dziękujemy!

Ruszamy z projektem

08.03.2019

W styczniu bieżącego roku odbyło się pierwsze spotkanie partnerów projektu (tzw. Kick-off meeting). Podczas spotkania 25 reprezentantów instytucji partnerskich i doradczych omawiało organizacyjne aspekty realizacji projektu oraz rozmawiało o sposobach zwiększenia integralności badań dzięki innowacyjnym metodom edukacyjnym.

Pierwszym wyzwaniem, jakie stanęło przed Zespołem IBE, jest przygotowanie ankiety dotyczącej rzetelności naukowej. Celem badania będzie identyfikacja i ewaluacja skoncentrowanych na uczniu strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki pomogą nam zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej w odniesieniu do kodeksu postępowania na rzecz integralności badań (Code of Conduct for Research Integrity).

Harmonogram

Projekt jest realizowany od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2021r.

1 rok:

  • Wykonanie przeglądu istniejących w Europie i wybranych krajach świata metod nauczania rzetelności i etyki badań naukowych, którego podsumowaniem będzie raport.
  • Opracowanie strategii kampanii społecznej dedykowanej upowszechnieniu wiedzy w zakresie rzetelności i etyki badań naukowych.

2 rok:

  • Przygotowanie przeglądu programów kształcenia przedmiotów obejmujących tematykę etyki i rzetelności badań.
  • Opracowanie programu szkoleń dla kadry akademickiej z pakietem metod tradycyjnych i innowacyjnych.
  • Uruchomienie w formie pilotażu informacyjnej kampanii społecznej.

3 rok:

  • Objęcie szkoleniem kadry akademickiej z 15 krajów europejskich
  • Testowanie zajęć dotyczących rzetelności naukowej wśród międzynarodowej grupy studentów.
  • Objęcie kampanią informacyjną wybranych uczelni wyższych i chętnych do udziału szkół średnich.

Na koniec projektu opracowany zostanie podręcznik do zajęć z rzetelności naukowej z propozycjami scenariuszy spotkań do wykorzystania podczas dedykowanych kursów oraz pojedynczych zajęć.

Wyniki Badań

Wyniki badań zostaną opublikowane po zakończeniu projektu.

Kontakt

Dr Agnieszka Dwojak-Matras – Kierownik projektu

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska – badacz

Dr Agnieszka Koterwas – badacz


Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum 8 instytucji z Bułgarii, Danii, Hiszpanii Niemiec i Polski:

  • University of Applied Science and Art Coburg (CO) – Germany [lider]
  • Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) - Poland
  • University of Southern Denmark (SDU) - Denmark
  • 3C Compliance (3C) - Spain
  • Pensoft Publishers (PENSOFT) - Bulgaria
  • Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) - Spain
  • European Networks for Research Ethics Committees (EUREC) - Germany
  • Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) – Germany

Dowiedz się więcej: https://www.path2integrity.eu/partners

W sprawach dotyczących projektu można kontaktować się pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018