bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

STEMicon

Szkoła i nowoczesne technologie. Konferencja „Ster na STEM”

W jaki sposób można zastosować nowoczesne technologie w szkole, aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością? Jak przekazywać wiedzę dzieciom i młodzieży w interesujący dla nich sposób? Więcej
autkax

Zapraszamy do dyskusji o innowacyjnych kwalifikacjach w branży motoryzacyjnej

Okazją do rozmowy będzie organizowane przez IBE seminarium na temat możliwości, jakie oferuje branży motoryzacyjnej wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Więcej
ikonka post 23 08

Dowiedz się więcej o Sektorowych Radach ds. Kompetencji

4 września w Warszawie odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące tworzenia i funkcjonowania Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Spotkanie jest organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
grafika 100 1001

Katarzyna Trawińska-Konador członkinią Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej

Grupa Doradcza ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej (EQF Advisory Group) monitoruje proces tworzenia i wprowadzania Krajowych Ram Kwalifikacji w państwach członkowskich UE. Grupa posiada mandat Komisji Europejskiej, władz państw członkowskich i partnerów społecznych. Więcej
edukacja ico copy ikona

Prof. Małgorzata Sekułowicz nową redaktor naczelną „Edukacji”

Prof. Małgorzata Sekułowicz jest kierownikiem Katedry Nauk Społecznych i Promocji Zdrowia w AWF we Wrocławiu. Współpracuje też z Instytutem Psychologii w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1 sierpnia prof. Sekułowicz jest także redaktor naczelną czasopisma naukowego „Edukacja” wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
narzedzia artyku ikonal

Nowy projekt IBE i poważne wyzwanie badawcze

„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Więcej

mali uczniowie long

Dobre praktyki nauczania


 Jak szkoła może uczyć małe dzieci

Z dziećmi z klas I-III można pracować zupełnie inaczej, niż robi to większość szkół. Uczyć je wielu kompetencji naraz podczas zabaw i warsztatowych zajęć. IBE przygotował pięć spotów, w których pokazuje dobre przykłady takich zajęć realizowanych w Zespole Szkół w Radowie Małym (Zachodniopomorskie)

Zobacz pięć filmów o nauczaniu klas I-III w Radowie Małym

 

Publikacje


Niezbędnik Dobrego Nauczyciela

Redakcja: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska

Seria przeznaczona jest głównie dla opiekunów, wychowawców i nauczycieli – w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a także dla pracowników klubów i świetlic. Słowem – dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w różnym wieku i z młodzieżą. Także dla rodziców, chcących poszerzyć swe rodzicielskie kompetencje.

Przygotowana serie opisuje sześć etapów rozwojowych człowieka – od wczesnego dzieciństwa po późną fazę okresu dorastania.

Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania – przedstawia najważniejsze zmiany i osiągnięcia rozwojowe czyli „kamienie milowe” w kolejnych etapach dzieciństwa i dorastania w obszarze fizycznym, emocjonalnym, intelektualnym i społeczno-moralnym. Pokazuje, jaką rolę w rozwoju odgrywają kontakty społeczne z dorosłymi, a jaką kontakty z rówieśnikami.

NDN 0001 rozwoj 1NDN 0002 rozwoj 2NDN 0003 rozwoj 3 NDN 0004 rozwoj 4NDN 0005 rozwoj 5NDN 0006 rozwoj 6

Pobierz dokumenty w formacie PDF

Seria 2. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania – omawia najważniejsze cele opieki i wychowania w kolejnych etapach dzieciństwa i dorastania. Wskazuje kierunek, w jakim powinno podążać wychowanie, aby jak najlepiej wspierać dziecko i nastolatka w rozwoju i jednocześnie umożliwiać im efektywną, aktywną i twórczą adaptację w środowisku ich życia.

NDN 0008 opieka 1NDN 0009 opieka 2NDN 0010 opieka 3 NDN 0011 opieka 4NDN 0012 opieka 5NDN 0013 opieka 6

Pobierz dokumenty w formacie PDF

 Seria 3. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania. W Polsce nadal powszechne jest przekonanie, że edukacja zaczyna się dopiero po 3 roku życia, gdy dziecko idzie do przedszkola, a wcześniej dzieci powinny mieć jedynie zapewnioną jak najlepszą opiekę ze strony swej rodziny.

NDN Edukacja 1 Wczesne dziecinstwoNDN Edukacja 2 Wiek przedszkolnyNDN Edukacja 3 Wczesny wiek szkolnyNDN Edukacja 4 Srodkowy wiek szkolnyNDN Edukacja 5 Wczesna faza dorastaniaNDN Edukacja 6 Pozna faza dorastania

Seria 4. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Zarówno codzienne uważne obserwowanie funkcjonowania dziecka, jak i monitorowanie przebiegu jego rozwoju w dłuższych odcinkach czasu w okresie wczesnego dzieciństwa to bardzo ważne zadania. Są one szczególnie istotne w pierwszych trzech latach życia, ponieważ jest to czas, z perspektywy całego życia, najbardziej dynamicznych i kluczowych zmian. Rozwój fizyczny, motoryczny, poznawczy i emocjonalny, także społeczny, moralny oraz rozwój mowy mają niestabilny przebieg, bywają w nich momenty wzrostu, spadku i utrzymującej się dłużej bądź krócej stabilizacji.

NDN Monitoring 1 Wczesne dziecinstwoNDN Monitoring 2 Edukacja przedszkolnaNDN Monitoring 3 Edukacja wczesnoszkolnaNDN Monitoring 4 Srodkowy wiek szkolnyNDN Monitoring 5 Wczesna faza dorastaniaNDN Monitoring 6 Pozna faza dorastaniaNDN Monitoring 6 Pozna faza dorastania

Badanie 6- i 7-latków – rok szkolny 2012/2013

Red. Kaczan R., Rycielski P.

pdf1Pierwsze z badań dotyczyło diagnozy poziomu umiejętności dzieci sześciu- i siedmio-letnich uczęszczających do różnego typu placówek. W badaniu tym uwzględniono zarówno umiejętności dzieci, jak również przeprowadzono wywiady z ich rodzicami, które dotyczyły oceny funkcjonowania dzieci oraz opinii rodziców na szereg tematów związanych z opieką i edukacją dziecka.

Drugie z badań było poświęcone zidentyfikowaniu przyczyn decyzji rodziców dotyczących posłania bądź nieposłania sześciolatka do pierwszej klasy szkoły podstawowej. W badaniu tym, prowadzonym przy pomocy grup fokusowych, brali udział rodzice dzieci sześcioletnich. Byli to zarówno ci rodzice, którzy zdecydowali się posłać swoje dziecko do klasy pierwszej szkoły podstawowej, jak i ci, którzy zdecydowali się na pozostawienie dziecka w zerówce szkolnej lub przedszkolnej. Wyniki tego badania zostały przedstawione w II części raportu.

 

Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa

Magdalena Czub, Joanna Matejczuk

pdf1Publikacja Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, autorstwa Magdaleny Czub i Joanny Matejczuk ma na celu przedstawienie wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka, z uwzględnieniem szerokiego kontekstu społecznego, w którym rozwój ten zachodzi.

Głównym zamysłem autorek jest wypełnienie luki dotyczącej kompetencji społeczno-emocjonalnych w publikacjach odnoszących się̨ do funkcjonowania i rozwoju dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie oraz wprowadzenie do świadomości społecznej wagi i znaczenia mechanizmów wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego.

Badania


TUNSS - test umiejętności na starcie szkolnym - animacja

 

Sześciolatki  w roku szkolnym 2014/2015

22 września 2015

Sześciolatki mają nieznacznie niższe osiągnięcia szkolne od siedmiolatków, ale na kompetencje dziecka silniej niż wiek wpływa sytuacja rodziny – wynika z badania Pierwszoklasista 2014, przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych w roku szkolnym 2014/2015.
Więcej

Co wiemy o sześciolatkach w szkole na podstawie badań?

 26 marca 2014

Moment, w którym dziecko po raz pierwszy przekracza próg szkoły, jest ważny nie tylko z tego powodu, że zaczyna ono naukę. Nowi koledzy, nauczyciele, klasy – słowem całe nowe środowisko wpłynie również na jego rozwój. Jak dziecko jest do tego przygotowane?
więcej

 

Sześciolatki w szkole, ale po przedszkolu?

 5 marca 2014

Dobre przygotowanie przedszkolne, indywidualizację nauczania oraz zmniejszenie zróżnicowania wieku małych dzieci w oddziałach klasowych – rekomenduje prof. Krzysztof Konarzewski. W artykule w kwartalniku naukowym Edukacja pt. „Wiek startu szkolnego a osiągnięcia w nauce w wieku wczesnoszkolnym” Konarzewski poddał analizie wpływ zróżnicowania wieku dzieci w tych samych oddziałach na ich osiągnięcia z matematyki i nauki o środowisku. Swoją analizę autor oparł na danych z międzynarodowego badania TIMSS 2011
więcej

 

 Przeczytaj w kwartalniku Edukacja

11 lipca 2013

Co wpływa na zadowolenie rodziców z edukacji? Poruszane w artykule zagadnienia dotyczą nie tylko dzieci sześcioletnich, są jednak ciekawym uzupełnieniem dyskusji o tym, na jakie cechy szkoły rodzice zwracają uwagę.
Więcej...

 

Dlaczego jedni rodzice posyłają 6-latki do I klasy a inni do przedszkola

5 lipca 2013

Decyzję o edukacji 6-latka rodzice podejmują głównie biorąc pod uwagę poziom rozwoju emocjonalnego dziecka – wynika z analizy IBE
więcej...

 

Rodzice zadowoleni z posłania sześciolatków do szkół

Aż 96 proc. rodziców, którzy wysłali sześcioletnie dzieci do pierwszej klasy, jest zadowolonych z nauczycieli i sposobów nauczania – wynika z badania TUNSS.
więcej...


Narzędzia


 

Przygotowanie dziecka do szkoły

Jakie cechy oznaczają, że dziecko - także w wieku 6 lat - jest gotowe do podjecia nauki w I klasie? Jak wzmocnić samodzielność, zaradność i samoocenę dziecka? Jak rozwijać u niego ciekawość świata i kompetencje społeczne  - radzi prof. Anna I. Brzezińska, lider Zespołu Wczesnej Edukacji IBE 
więcej

Szkoła czy przedszkole?
Dwadzieścia pytań, które mogą pomóc rodzicom podjąć decyzję

Instytut Badań Edukacyjnych przygotował zestaw pytań, które pomogą rodzicom w podjęciu właściwej decyzji. W ten sposób zapewnią dziecku najlepsze warunki do rozwoju.
więcej...

Opinie



brzezinskaProf. dr hab. Anna I. Brzezińska,

lider Zespołu Wczesnej Edukacji




NOWE: List do rodziców sześcioletniego dziecka

Przedszkole trochę dusi potencjał sześciolatków

Wiek dziecka to mechanicznie wyznaczona cezura, która może prowadzić do błędnych wniosków

 

Konferencje


 Dziecko 6-letnie w szkole: wyzwanie dla dziecka, rodziny i szkoły

28 marca 2014

Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z czasopismem "Psychologia w szkole"oraz Targami Kielce SA
serdecznie zaprasza na konferencję pt. "Dziecko 6-letnie w szkole: wyzwanie dla dziecka, rodziny i szkoły".
Konferencja odbędzie się 28 marca 2014 r. w trakcie XIX Targów "Edukacja" w Kielcach.
Szczegółowe informacje oraz formularz rejestracyjny znajdą Państwo tutaj

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018