bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

plakatKT2020 ico

Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju. Już w marcu kolejna edycja Konferencji Naukowej TYGIEL 2020

Zapraszamy do udziału w XII Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej TYGIEL 2020 „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, która odbędzie się 21-22 marca br. w Lublinie. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
ZSK logo

Konkurs “Kwalifikacja przyszłości”: przedłużony termin składania prac

Ze względu na duże zainteresowanie konkursem oraz problemy techniczne związane z przebudową strony kwalifikacje.edu.pl, organizator postanowił przedłużyć termin składania prac w konkursie „Kwalifikacja przyszłości” do 28 lutego br. Więcej
AdamZielinski photo2

Adam Zieliński Zastępcą Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

3 lutego br. na stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji został powołany Adam Zieliński. Zadaniem nowego dyrektora będzie dalszy rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz IBE jako jednostki promującej ideę uczenia się przez całe życie. Więcej
hr2 ico

Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została stworzona w oparciu o procedury przetwarzania danych oraz dane zebrane przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Zaprezentowane 14 października podczas konferencji w Oksfordzie założenia matematycznej części badania PISA 2021 zostały dostosowane do zmieniających się sposobów wykorzystania matematyki we współczesnym świecie.

pisa2021

Nowe założenia są efektem prac międzynarodowego zespołu ekspertów, w których uczestniczył prof. Zbigniew Marciniak, członek polskiego zespołu badania PISA.

Dzięki badaniu PISA 2021 dowiemy się, na ile skutecznie kraje objęte badaniem przygotowują uczniów do korzystania z wiedzy i umiejętności matematycznych w dorosłym życiu. W założeniach tej edycji badania opisano najważniejsze umiejętności w tej dziedzinie: rozumowanie matematyczne i rozwiązywanie problemów (modelowanie matematyczne). Podzielono również wiedzę matematyczną na kategorie i konteksty.

Zespół badania PISA w IBE, we współpracy z OECD, opracował polską wersję językową założeń. Można się z nią zapoznać na dedykowanej stronie internetowej. Zamieszczono tam przykładowe zadania matematyczne, ilustrujące poszczególne wymagania.

Czym jest PISA?

Badanie PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co 3 lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000. Od 2013 roku, decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej, badanie w naszym kraju przeprowadzane jest przez Instytut Badań Edukacyjnych.

W każdej edycji badania nacisk położony jest na jedną spośród następujących dziedzin: umiejętności matematyczne, czytanie i interpretacja lub rozumowanie naukowe. Do głównego badania dołączane są także komponenty dodatkowe, zarówno krajowe (np. badanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych), jak i międzynarodowe (np. z wykorzystaniem technik komputerowych czy testów), które rozszerzają zakres badania o dodatkowe obszary, np. kompetencje finansowe. Badanie przeprowadzane jest zawsze wśród uczniów, którzy w roku poprzedzającym ukończyli 15 lat.

Na początku grudnia zostaną ogłoszone wyniki badania PISA 2018. Więcej o poprzednich edycjach PISA można przeczytać na stronie IBE.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018