bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Badanie podważa powszechne przekonanie, że młodzi ludzie przez sam fakt regularnego korzystania z najnowszych technologii zdobywają równocześnie wiedzę na temat ich właściwego użytkowania.

 icils

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych mierzy gotowość uczniów do życia w cyfrowej rzeczywistości – m.in. sprawdza ich stopień przygotowania do nauki i pracy w świecie digitalu oraz ocenia, czy przy pomocy komputera są w stanie wyszukać, ocenić i przekształcić informacje, a także podzielić się nimi np. z rówieśnikami.

Już dziś są to bardzo ważne kompetencje w codziennym życiu i na rynku pracy, a z czasem ich znaczenie będzie rosło jeszcze bardziej. Można powiedzieć, że są warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie, a nawet czynnikiem zwiększającym poczucie jakości życia.

W edycji ICILS 2018 wzięło udział ponad 46 tys. uczniów i 26 tys. nauczycieli z 12 krajów. Polska nie brała udziału w tym badaniu.

Wyniki ICILS 2018

 

Dostęp do technologii to za mało!

Najnowsza edycja badania ICILS pokazuje, że sam dostęp do najnowszych technologii to za mało. Uczniowie muszą nauczyć się efektywnego korzystania z internetu i technologii mobilnych, a nauczyciele powinni być systemowo wspierani i zachęcani do wykorzystywania najnowszych technologii w procesie kształcenia.

Dużo się mówi o tzw. „cyfrowych tubylcach”, pokoleniu, które dorasta w czasach powszechnego użycia internetu, komputera i smartfonów. Najwięksi optymiści jeszcze do niedawna twierdzili, że wystarczy umożliwić młodym ludziom swobodne korzystanie z tych technologicznych zdobyczy, żeby podnieść ich wiedzę, kompetencje i zdolność krytycznego myślenia. Dziś wiemy, że tak się niestety nie dzieje, a nieograniczony dostęp do smartfonów rodzi zagrożenia w postaci uzależnień, problemów z koncentracją i snem, umiejętnością czytania dłuższych tekstów i krytycznego weryfikowania informacji. Dlatego potrzebna jest odpowiedzialna i mądra edukacja cyfrowa
– mówi dr hab. Piotr Stankiewicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.  

Młodzi ludzie, którzy na co dzień korzystają z internetu ze względu na swoją aktywność na portalach społecznościowych, a komputer służy im przede wszystkim do rozrywki, np. słuchania muzyki czy oglądania filmów, nie nabywają automatycznie umiejętności zaawansowanego wykorzystywania tych technologii podczas nauki czy współpracy z innymi uczniami.

Z raportu ICILS 2018 wynika, że blisko co piąty badany uczeń (18%) nie poradził sobie nawet z najłatwiejszymi zadaniami, wymagającymi zastosowania wiedzy praktycznej w użyciu komputera jako narzędzia pracy (poszukiwanie i zarządzanie informacją). 25% badanych osiągnęło najniższy poziom tego typu kompetencji, a tylko 2% młodych ludzi wykazało w tym zakresie najwyższe umiejętności.

Badanie pokazuje również, że status społeczno-ekonomiczny może mieć wpływ na poziom kompetencji cyfrowych młodzieży. Im wyższy status rodziny, który określa się m.in. na podstawie wykonywanego zawodu rodziców, ich wykształcenia oraz liczby książek w domu, tym lepsze wyniki uczniów. Co ciekawe, większe różnice w umiejętnościach uczniów obserwuje się wewnątrz badanych krajów niż między krajami. Najniższe różnice między przebadaną młodzieżą odnotowano w Danii, a największe różnice w poziomie kompetencji komputerowych i informacyjnych – w Kazachstanie.  

 

Wyniki polskich uczniów w poprzedniej edycji ICILS

Polska wzięła udział w edycji ICILS 2013, przebadano wtedy 2870 uczniów II klasy gimnazjum ze 157 szkół oraz 2228 nauczycieli.

Na tle badanych w ICILS krajów polscy uczniowie poradzili sobie bardzo dobrze.

Średni wynik polskich uczniów był niższy jedynie od wyniku uczniów Republiki Czeskiej i nie różnił się od osiągnięć uczniów z Korei Południowej, Australii i Norwegii, przy czym zróżnicowanie pomiędzy 12 krajami z czołówki, w której znalazła się Polska, było niewielkie.

W Polsce wyższe wyniki uzyskiwały dziewczęta. Przeciętne kompetencje komputerowe i informacyjne u uczniów były tym lepsze, w im większej miejscowości mieszkali. Najniższe uzyskiwali uczniowie szkół wiejskich. Badacze IBE wykazali, że poziom tych kompetencji jest silnie związany z ocenami z języka polskiego, matematyki i informatyki oraz średnim wynikiem egzaminacyjnym szkoły. Najsilniejsza korelacja jest z ocenami z matematyki: im wyższe oceny z tego przedmiotu, tym wyższe kompetencje komputerowe.

Raport z badania ICILS 2013

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018