bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej
refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie, ale nie czują się częścią szkoły

Polscy uczniowie są na drugim miejscu w Europie pod względem rozumowania matematycznego. Znajdują się w światowej czołówce w rozumieniu czytanego tekstu i w rozumowaniu w naukach przyrodniczych. Jednocześnie co trzeci piętnastolatek nie czyta książek, co i tak jest lepszym wynikiem niż w innych krajach – wynika z badania PISA 2018. Instytut Badań Edukacyjnych opublikował właśnie książkę przedstawiającą analizy rezultatów badania i przegląd wyników uczniów. Publikacja zawiera również odpowiedzi młodych Polaków na pytania dotyczące doświadczeń z lekcji języka polskiego, korzystania z urządzeń cyfrowych na lekcjach, aktywności czytelniczych czy relacji z rówieśnikami.

PISA 2018 wyniki raport okladka

Co to jest PISA 2018?

Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) pokazuje poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą. Organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe, odbywające się co trzy lata, badanie umiejętności uczniów na świecie. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000.

W każdej edycji PISA nacisk położony jest na jedną spośród trzech dziedzin: rozumowanie matematyczne, rozumienie czytanego tekstu lub rozumowanie w naukach przyrodniczych. W badaniu PISA 2018 dziedziną wiodącą było rozumienie czytanego tekstu.

W 2018 r. w badaniu uczestniczyło 79 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 660 tys. Polskę reprezentowało 5653 młodych Polaków z 227 szkół. Polską edycję badania przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Badań Edukacyjnych, a finansowanie zapewniło Ministerstwo Edukacji Narodowej.  

Główne wyniki PISA 2018

W dziedzinie rozumienia czytanego tekstu średni wynik polskich uczniów wyniósł 512 punktów i był to jeden z najwyższych wyników na świecie. Dużo lepsze rezultaty uzyskali tylko uczniowie z krajów azjatyckich – Chin i Singapuru, a także uczniowie z Estonii, Kanady i Finlandii. Wynik polskich piętnastolatków był zbliżony do wyników uczniów z Korei Południowej i Szwecji, ale znacznie lepszy od wyników uczniów z Czech, Niemiec, Francji czy Rosji.  

Dobry wynik można wiązać z tym, że na lekcjach języka polskiego, ale też na egzaminach zewnętrznych, dużo uwagi poświęca się umiejętności rozumienia tekstu i jego interpretacji. Jednocześnie w polskich szkołach rzadziej niż w innych krajach korzysta się na lekcjach z urządzeń cyfrowych i rzadko czyta się teksty umieszczone na nośnikach cyfrowych.

W dziedzinie rozumowania matematycznego polscy piętnastolatkowie uzyskali 516 punktów, o 27 punktów więcej niż średnia dla krajów OECD. Najlepsze wyniki osiągnęli uczniowie z Azji, m.in. z Chin, Singapuru, a także Makao, Hongkongu, Japonii i Korei Południowej. Oprócz krajów azjatyckich Polskę istotnie wyprzedza tylko jedno państwo europejskie: Estonia. Wyniki nieodróżnialne statystycznie od wyniku polskich uczniów uzyskali piętnastolatkowie z Holandii, Szwajcarii i Kanady.

W rozumowaniu w naukach przyrodniczych polscy uczniowie zdobyli średnio 511 punktów, co plasuje ich na 3. miejscu wśród krajów UE. Wynik ten był o 22 punkty wyższy od średniej dla OECD. Wynik młodych Polaków był zbliżony do wyników piętnastolatków z Hongkongu, Tajwanu, Nowej Zelandii, Słowenii i Wielkiej Brytanii – różnice między Polską a tymi krajami były nieistotne statystycznie.

Dobrostan i klimat szkoły

Badanie PISA to nie tylko pomiar umiejętności uczniów – można w nim znaleźć odpowiedzi na pytania związane z klimatem szkoły, poczuciem przynależności do niej, a nawet podejściem młodzieży do życia.  

Ponad 60% polskich piętnastolatków deklaruje, że dobrze wie, co nadaje ich życiu sens oraz że ich egzystencja ma wyraźny sens i cel. Podobny odsetek uczniów (62%) jest zadowolonych z życia, choć tu widać wyraźną różnicę między chłopcami (74%) a dziewczętami (54%) – była to jedna z największych różnic wśród badanych krajów. Podobnie jak w innych krajach, odsetek ten jest kilka punktów procentowych niższy niż w 2015 r.

Polscy piętnastolatkowie rzadziej niż ich rówieśnicy z OECD deklarują, że bardziej się starają, gdy współzawodniczą z innymi. Na podobnym poziomie kształtują się odsetki uczniów lubiących pracować w sytuacjach wymagających rywalizacji i uważających za ważne wykonywanie zadań lepiej od innych (ok. 62% polskich piętnastolatków). Ponad jedna trzecia uczniów nie czuje się dobrze, rywalizując z innymi i nie uważa za istotne bycie lepszym od innych.

Ciekawie wyglądają odpowiedzi polskich uczniów dotyczące przyszłości po zakończeniu edukacji. Jedynie 25% polskich respondentów uważa, że staranie się w szkole jest pomocne w zdobyciu dobrej pracy (więcej o 10 punktów procentowych niż średnio w OECD), a 11% uważa ciężką pracę za pomocną w dostaniu się na uczelnię.

Jednym z kluczowych wyznaczników klimatu szkoły jest poczucie przynależności do szkoły. Wynik dla Polski jest bardzo niski – 15 miejsce od końca na 79 krajów biorących udział w badaniu.

Odpowiedzi polskich uczniów dotyczące dobrostanu i klimatu szkoły pokazują, jak wiele wyzwań stoi jeszcze przed polską szkołą. Oczywiście na samopoczucie uczniów nie wpływa jedynie to, co dzieje się w szkole, a wychowanie nie jest wyłącznie zadaniem nauczycieli. Ale to w szkole spędzają uczniowie większą część dnia i to szkoła jest tym miejscem, gdzie mogą uczyć się współpracy i nabyć kompetencje społeczne i emocjonalne, które będą bardzo potrzebne w ich dalszej nauce i radzeniu sobie w dorosłym życiu – mówi dr Michał Sitek, kierownik Zespołu Badań Międzynarodowych IBE.

Więcej informacji, w tym całościowy raport PISA 2918, mapy prezentujące wyniki, infografiki oraz broszury szczegółowo opisujące wyniki dostępne są na stronie: www.pisa.ibe.edu.pl.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018