bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

miniaturka ibe

Mobilność międzynarodowa i kształcenie zawodowe

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) opublikowało analizę dotyczącą mobilności w kształceniu zawodowym w Polsce, przygotowaną przez ekspertki IBE Roksanę Pierwieniecką i Olgę Wasilewską. Więcej
wojciech stęchły

Pandemia zmusza nas do uczenia się i lepszego gospodarowania talentami

Pandemia 2020 roku wymogła wprowadzenie ograniczeń w pracy i życiu osobistym. Skala i głębokość zmian nie są jeszcze do końca znane, podobnie ich trwałość – pewne jest, że trzeba się będzie dostosować. Więcej
EFC baner nagroda ico

Do kogo trafi Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego? Zgłoszenia do 30 czerwca

W tym roku po raz trzeci zostanie przyznana Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego. To wyróżnienie dla autorów artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji
w Polsce. Podczas uroczystej gali, która odbędzie się w listopadzie zwycięzcy otrzymają statuetkę oraz nagrodę finansową. Wysokość nagrody pieniężnej w każdej kategorii wynosi 10 tys. złotych. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa

Katarzyna Kalinowska, pracująca na co dzień w Instytucie Badań Edukacyjnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa za książkę Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Szansa – nowe możliwości dla dorosłych: znamy wyniki rekrutacji

Poznaliśmy wyniki oceny jakościowej formularzy zgłoszeniowych w ramach rekrutacji grantobiorców. Więcej
Jerzy Bielecki ico

Refernet Polska: badamy i analizujemy system kształcenia zawodowego nawet w czasie pandemii

Zachęcamy do lektury wywiadu z Jerzym Bieleckim, kierownikiem projektu Refernet Polska, jednego ze strategicznych przedsięwzięć Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Przemoc w polskiej szkole

10% uczniów jest dręczonych, 2% nawet codziennie. Na dręczenie częściej narażone są dzieci z rodzin biednych lub kiepsko radzący sobie na WF-ie. Prześladowcy częściej wybierają na ofiarę to dziecko, które mniej może liczyć na wsparcie rodziców. Najwięcej agresji jest w szkołach podstawowych. W gimnazjach problemem jest przemoc elektroniczna. Wychowawcy często nie zdają sobie sprawy z sytuacji w klasie, zwłaszcza w przypadku agresji słownej i elektronicznej.

Co trzecie dziecko w szkole podstawowej lub gimnazjum deklaruje, że nauczyciel krzyczał na nie w ciągu ostatniego miesiąca przed badaniem, a 6–7% – doświadczyło agresji fizycznej. Nauczycielom zdarza się to częściej w stosunku do uczniów gorzej uczących się lub mających problemy z zachowaniem. Niemniej ponad 80% uczniów uważa, że nauczyciele są sprawiedliwi. Przyznają, ze zasady zachowania w szkole są znane, a nauczyciele o nich uprzedzają.

Aż dwie trzecie uczniów lubi chodzić do swojej szkoły. 80% uczniów czuje się w szkole bezpiecznie. Lepiej czują się dobrzy uczniowie, bez problemów wychowawczych, mający dobre oceny z WF-u, chodzący na zajęcia dodatkowe oraz z rodzicami, którzy angażują się w życie szkoły.

–  Problemem przemocy i klimatu w szkole interesujemy się od 2,5 roku. To jedno z badań, w  którym zajmujemy się wychowawczą rolą szkoły – powiedział dyrektor IBE dr hab. Michał Federowicz. – Poza informacją o tym, jak wyglądają relacje uczniów, uczniów i nauczycieli oraz nauczycieli między sobą badanie pozwoliło także na opracowanie narzędzia, które umożliwia monitorowanie sytuacji w szkołach.

Badanie przeprowadzono na próbie 10 993 uczniów z 555 klas i wśród ponad 5 tys. wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych, pozostałych nauczycieli oraz dyrektorów szkół.

doc Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Informacja prasowa
[ pobierz plik doc ]
ppt Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Prezentacja
[ pobierz plik ppt ]

Raporty z badania

pdf1 Raport główny z badania.
Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach.
[ pobierz plik pdf ]
pdf1 Raport z przeglądu badań dotyczących klimatu w szkole.
Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach.
[ pobierz plik pdf ]
pdf1 Raport z badania jakościowego.
Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach
[ pobierz plik pdf ]
pdf1 Raport metodologiczny.
Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach.
[ pobierz plik pdf ]
logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018