bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”. Więcej
OECD male

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

O edukacji inaczej

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań? Więcej
ebis 2

Nowy numer Edukacji Biologicznej i Środowiskowej

Czy faktycznie usankcjonowana prawna obecność syntetycznych związków chemicznych w środowisku i żywności jest bezpieczna? Jak przebiegają procesy degradacji polimerów z wyszczególnieniem procesów wywołanych czynnikami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi? Jakie są regulacje prawne w wykorzystaniu, gromadzeniu i modyfikowaniu ludzkiego materiału biologicznego? Na te pytanie, ale też wiele innych znaleźć można odpowiedź w nowym numerze Edukacji Biologicznej i Środowiskowej 1/2017. Numer wydany jest w całości w języku angielskim (odpowiednik polski ukaże się za około 2 tygodnie). Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nauczycielu fizyki – pomóż zbudować satelitę od śrubki

Lekcje fizyki nie muszą polegać na wkuwaniu XVII-wiecznych zasad dynamiki Newtona. Uczniowie chętnie zanurzą się w świat fizycznych prawidłowości, jeżeli tylko odnosi się do realiów życiowych, zwłaszcza zagadnień bliskich młodemu pokoleniu: sportu, rozrywki, nagłówków w portalach internetowych.  Stąd zaproszenie dla nauczycieli fizyki do współtworzenia projektów edukacyjnych SAT Project – „od śrubki do satelity” Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Zauważeni w 150 szkołach

Akcja społeczna Zauważeni, której Fundacja ZACZYN wraz z redakcją TVN Uwaga jest organizatorem, a patronat medialny objął Instytut Badań Edukacyjnych dobiegł końca. Ponad 150 szkół zgłoszonych do projektu przez wiele miesięcy pracowało nam poprawą relacji międzypokoleniowych u siebie w gminie. Kampania była obecna na antenie „Uwagi!” oraz w mediach społecznościowych w postaci reportaży, wywiadów, porad. Aby zaangażować w nią młodsze pokolenia, ogłoszony został ogólnopolski konkurs dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych „Ten chłopak. Ta dziewczyna.” Jego ideą było  zapoznanie się młodzieży z sytuacją osób starszych w naszym kraju. Finał akcji Zauważeni i uroczystość wręczenia nagród w konkursie odbędzie się 20 kwietnia 2017 r. organizowanym pod patronatem IBE.
Instytut Badań Edukacyjnych

O rekrutacji w  Poznaniu

Przedstawiciele IBE uczestniczyli 6 kwietnia 2017 r. w konferencji pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”, zorganizowanej przez Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. Więcej
atom

Energia dla nauczycieli

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej. Więcej
ludzie

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia. Więcej
autyzm ikonka

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności". Więcej

Wizyta z Macedonii

W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej.

macedonia1

Podczas licznych spotkań uczestnicy wizyty zdobyli wiedzę na temat systemu kształcenia zawodowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem edukacji policealnej.  Wizyty w placówkach  kształcących w ramach edukacji zawodowej pozwoliły na poznanie sposobu ich funkcjonowania, struktury i zadań, które realizują.
Informacje dotyczące uregulowań prawnych oraz organizacji systemu kształcenia zawodowego na poziomie policealnym i planowanych zmian w tym systemie uczestnicy wizyty otrzymali podczas spotkania z  przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Z przedstawicielami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozmawiali o badaniach jakościowych, określających zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników.
Przedstawiciele Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji zaprezentowali macedońskiej delegacji historię tej instytucji, cel jej powołania oraz misję, którą wypełnia. Uczestnicy poznali doświadczenia FRSE w dziedzinie zarządzania edukacyjnymi programami europejskimi. Wyrażono również obustronną chęć nawiązania współpracy przy realizacji kolejnych projektów.

macedonia2

W trakcie spotkania ze Związkiem Rzemiosła Polskiego macedońscy goście dowiedzieli się, w jaki sposób od 1933 r. funkcjonuje ogólnopolska, społeczno-zawodowa organizacja samorządu gospodarczego jaką jest ZRP. Szczególne zainteresowanie wzbudziły działania w zakresie kształcenia zawodowego dla zapewniania wykwalifikowanych kadr dla rzemiosła i małej przedsiębiorczości.

Wizyta w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej pozwoliła uczestnikom wizyty na zapoznanie się z procesem nawiązywania współpracy między szkołą i pracodawcą w zakresie kształcenia dualnego przyszłych pracowników. Podczas spotkania przedstawiono korzyści, jakie niesie ten rodzaj kształcenia dla pracodawców, placówki kształcącej i dla ucznia.

Z przykładem dobrej praktyki w zakresie współpracy między szkołą a pracodawcą uczestnicy zetknęli się w trakcie wizyty w Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi, gdzie mieli możliwość wysłuchania prezentacji i zadawania pytań pracodawcy biorącemu udział w tym procesie. Na spotkanie zaproszono również przedstawiciela samorządu terytorialnego z Departamentu Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, który przedstawił zadania jednostki samorządu terytorialnego w zakresie nadzorowania zadań i planowania rozwoju placówek oświatowych. Delegacja gości z Macedonii miała okazję obejrzeć pracownie, w których odbywają się zajęcia dla młodzieży i dorosłych, m.in. w zakresie informatyki, telekomunikacji, realizacji dźwięku i produkcji filmowej i telewizyjnej.
Kolejnym przykładem doskonale funkcjonującej placówki kształcenia policealnego jest Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, w skład którego wchodzą: Ośrodek Doskonalenia Szkolnych Systemów Edukacji, Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Regionalny Ośrodek Edukacji Mechatronicznej, Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji, Ośrodek Doradztwa Zawodowego, Ośrodek Zarządzania w Edukacji, Ośrodek Nowoczesnych Technologii Informacyjnych, Ośrodek Edukacji Europejskiej i Regionalnej oraz Pracownia Wychowania i Profilaktyki.

macedonia4

Ogromnym zainteresowaniem uczestników wizyty cieszyły się spotkania w placówkach kształcących w ramach edukacji zawodowej, w tym policealnej. Odwiedzili Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie, kształcący w dziedzinie mechatroniki.

Goście z Macedonii wzięli udział w Giełdzie Zawodów zorganizowanej przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Warszawie w ramach Europejskich Dni Umiejętności Zawodowych.  Uczestnicy wizyty mieli okazję uczestniczyć w zajęciach kształcenia w zawodach: technik masażysta, opiekun medyczny, ortoptystka i technik usług kosmetycznych.

Podczas spotkania w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Katowicach uczestnicy otrzymali informacje na temat realizowanego w placówce kształcenia zawodowego w systemie szkolnym. Przedstawiono zasady finansowania kształcenia zawodowego w Polsce. Część prezentacji poświęcono badaniu zapotrzebowania na pracowników wśród pracodawców i odzwierciedlaniu tych potrzeb w ofercie edukacyjnej placówki. Zaprezentowano rodzaje egzaminów przeprowadzanych przez ZDZ Katowice. Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była procedura opracowywania programów nauczania wdrożona w tej placówce. Po części teoretycznej goście udali się na krótką wycieczkę po zakładzie, w trakcie której obejrzeli m.in. Centrum  Kompetencji kształcące w obszarze automatyki, pneumatyki, hydrauliki, robotyki i mechatroniki.

Na zakończenie wizyty studyjnej goście z Macedonii wysłuchali wykładu na temat uczenia się i nauczania obecnie i w przyszłości, podczas którego zaprezentowano główne założenia innowacyjnego podejścia do uczenia się przez całe życie w XXI wieku. Jako ilustrację nowoczesnego systemu, w którym uczeń znajduje się w centrum zainteresowania, przedstawiono nowoczesne rozwiązania architektoniczne zastosowane w Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej.

Podczas tygodniowego pobytu w Polsce przedstawiciele macedońskiej administracji publicznej odwiedzili 13 instytucji, w których spotkali się z  55 osobami – ekspertami, przedstawicielami administracji publicznej, dyrektorami szkół, nauczycielami i uczniami. Trwająca 5 dni wizyta studyjna dostarczyła wszystkim jej uczestnikom wielu wrażeń. Podczas spotkań padało wiele pytań i odpowiedzi, które gościom z Macedonii pozwoliły usystematyzować zdobytą wiedzę o polskim systemie edukacji, a polskim gospodarzom uświadomiły, jak ogromna praca została wykonana w tym zakresie w Polsce. Goście obejrzeli doskonale funkcjonujące i świetnie wyposażone placówki edukacji zawodowej, w których uczniowie kształcą się w zawodach i zdobywają kwalifikacje poszukiwane na rynku pracy.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012