bip 900
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Podsumowanie polsko-macedońskiego projektu

24 lutego 2017 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”. Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badan Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.
Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.  więcej

icon pt

Szkolenie TRJ w Gdańsku 

IBE wraz ze Stowarzyszeniem Gdańskich Logopedów 18 marca 2017 r. organizuje w Gdańsku kolejną edycję szkolenia ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Możliwy jest również udział w wersji bez pomocy. Rekrutacja prowadzona jest przez SGL. Zgłoszenia i ewentualne pytania proszę kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

ibe

Matematyka - lubię to!
10-13 lutego 2017 r. we Wrocławiu odbędzie się XXVI Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki pt.:"Matematyka - Lubię to!" Patronat merytoryczny objęli Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Podczas konferencji Marcin Karpiński oraz Małgorzata Zambrowska z IBE opowiedzą o umiejętnościach matematycznych polskich uczniów na I, II i III etapie edukacyjnym.
Wydarzenie poświęcone jest nowoczesnym metodom nauczania matematyki wykorzystujące najnowsze narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, wspomaganiu ucznia o specyficzne potrzeby edukacyjne oraz współczesne trendy w pedagogice nauczania.
Adresatami wydarzenia są nauczyciele akademiccy, nauczyciele matematyki uczący w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej z całego kraju.


Projekt standardów diagnozy psychologicznej na ostatniej prostej

ibe

Wsparcie dla kandydatów na IC
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza podmioty przygotowujące się do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji do zgłaszania prośby o wsparcie. Oferta skierowana jest do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wyrażających chęć i zgłaszających gotowość do prowadzenia walidacji efektów uczenia się określonych dla wskazanej kwalifikacji rynkowej, a następnie wystawiania certyfikatów świadczących o ich osiągnięciu, w sposób zgodny z wymaganiami ZSK.
Podmioty zainteresowane wsparciem powinny wskazać wybraną przez siebie kwalifikację rynkową wraz z informacjami istotnymi dla projektowania procesu walidacji, określonymi w ustawie o ZSK – w szczególności opisem efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji oraz wymaganiami dotyczącymi walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację. Wybrana kwalifikacja powinna należeć do jednego ze wskazanych obszarów:
§  kwalifikacje związane z branżą IT
§  kwalifikacje związane z handlem, sprzedażą i obsługą klienta
§  kwalifikacje związane ze wspieraniem uczenia się przez całe życie
§  kwalifikacje związane z usługami opiekuńczymi
§  kwalifikacje związane ze sportem
§  kwalifikacje związane z turystyką
Treść ogłoszenia wraz ze szczegółami dotyczącymi obecnie prowadzonego naboru znajduje się na portalu ZSK: kwalifikacje.gov.pl/ogłoszenia. Oferty można składać do 18 lutego 2017 r.

smartschool logo

Ogólnopolski Zjazd Szkół Dwujęzycznych
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dwujęzyczności Bilinguis i Dwujęzyczne Przedszkola i Szkoły Smart School zapraszają na III Ogólnopolskie Seminarium Szkół Dwujęzycznych „Dwujęzyczność w Polsce. Kierunek – Wspólny Model. Patronat merytoryczny objął Instytut Badań Edukacyjnych.
Seminarium ma na celu popularyzację idei nauczania dwujęzycznego w Polsce. Poprzez zebranie grona dyrektorów i nauczycieli szkół dwujęzycznych oraz pracowników wydziałów edukacji z terenu całej Polski oraz zaproszenie do prelekcji pracowników naukowych ściśle związanych z zagadnieniem dwujęzyczności organizatorzy pragną zwrócić uwagę na potrzebę dostosowania systemu polskiej edukacji do potrzeb i oczekiwań uczniów egzystujących w ciągle zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.
Seminarium odbędzie się w dniach 09-10 lutego 2017 r. w Zakręcie k. Warszawy. więcej

Logo Ewaster High Res e1432809127120

Szkolenie „Specjalista ds. recyklingu i ponownego użycia e-odpadów"
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na bezpłatne, pilotażowe szkolenie w obszarze ponownego użycia oraz recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Szkolenie obejmuje wykłady, ćwiczenia, warsztaty, w tym prowadzone w postaci innowacyjnej „Otwartej szkoły zarządzania”. Przewidziane są także zajęcia w przedsiębiorstwach z branży. Szkolenie organizowane jest w ramach projektu EwasteR. więcej

seminarium16 m

seminarium informacyjne
dla sektora sportu

16 stycznia 2017 r. Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z Instytutem Sportu organizuje seminarium informacyjne dedykowane dla sektora sportu, w tym  podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK. W seminarium udział zadeklarowało 19 związków sportowych.
Seminarium jest organizowane w ramach projektu pt. „Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

smartup logo final XS

Program naukowo- edukacyjny
ADAMED SmartUP

ADAMED SmartUP to program stypendialny, ale również platforma edukacyjna, która przedstawia naukę w ciekawy i zrozumiały sposób. Znajdują się na niej m.in. filmy edukacyjne, gotowe do wykorzystania scenariusze lekcji szkolnych, a także porady dotyczące studiów i kursów naukowych w kraju i zagranicą. Patronat merytoryczny objęli: Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Badań Edukacyjnych.
Do 15 stycznia br.  otwarta jest rejestracja do trzeciej edycji programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP. W pierwszym etapie rekrutacji młodzi geniusze zmierzą się z interaktywną grą naukową. Kolejne kroki to wysyłka dokumentów aplikacyjnych i rozmowy kwalifikacyjne, które wyłonią uczestników innowacyjnego obozu naukowego. Rekrutacja wymaga wiedzy, umiejętności analitycznego myślenia, szybkiego łączenia faktów oraz dociekliwości, a na wytrwałych na mecie czekają m.in. udział w innowacyjnym obozie naukowym, indywidualne konsultacje edukacyjne i stypendia naukowe.
www.adamedsmartup.pl

ludzie

Wizyta z Macedonii
W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej. więcej

OECD male

Wyniki badania PISA 2015
10 miejsce w Unii Europejskiej w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, 3 w czytaniu i interpretacji, 6 w matematyce. Polscy uczniowie osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: rozumowania w naukach przyrodniczych, czytania i interpretacji, umiejętności matematycznych. Jednak ich wyniki są niższe niż podczas poprzedniej edycji badania w 2012 r. Po raz pierwszy uczniowie rozwiązywali zadania na komputerach, nie „na papierze”.
Raport PISA 2015
Prezentacja wyników PISA 2015
Materiał prasowy

 Więcej o projekcie.

Wizyta z Macedonii

W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej.

macedonia1

Podczas licznych spotkań uczestnicy wizyty zdobyli wiedzę na temat systemu kształcenia zawodowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem edukacji policealnej.  Wizyty w placówkach  kształcących w ramach edukacji zawodowej pozwoliły na poznanie sposobu ich funkcjonowania, struktury i zadań, które realizują.
Informacje dotyczące uregulowań prawnych oraz organizacji systemu kształcenia zawodowego na poziomie policealnym i planowanych zmian w tym systemie uczestnicy wizyty otrzymali podczas spotkania z  przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Z przedstawicielami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozmawiali o badaniach jakościowych, określających zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników.
Przedstawiciele Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji zaprezentowali macedońskiej delegacji historię tej instytucji, cel jej powołania oraz misję, którą wypełnia. Uczestnicy poznali doświadczenia FRSE w dziedzinie zarządzania edukacyjnymi programami europejskimi. Wyrażono również obustronną chęć nawiązania współpracy przy realizacji kolejnych projektów.

macedonia2

W trakcie spotkania ze Związkiem Rzemiosła Polskiego macedońscy goście dowiedzieli się, w jaki sposób od 1933 r. funkcjonuje ogólnopolska, społeczno-zawodowa organizacja samorządu gospodarczego jaką jest ZRP. Szczególne zainteresowanie wzbudziły działania w zakresie kształcenia zawodowego dla zapewniania wykwalifikowanych kadr dla rzemiosła i małej przedsiębiorczości.

Wizyta w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej pozwoliła uczestnikom wizyty na zapoznanie się z procesem nawiązywania współpracy między szkołą i pracodawcą w zakresie kształcenia dualnego przyszłych pracowników. Podczas spotkania przedstawiono korzyści, jakie niesie ten rodzaj kształcenia dla pracodawców, placówki kształcącej i dla ucznia.

Z przykładem dobrej praktyki w zakresie współpracy między szkołą a pracodawcą uczestnicy zetknęli się w trakcie wizyty w Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi, gdzie mieli możliwość wysłuchania prezentacji i zadawania pytań pracodawcy biorącemu udział w tym procesie. Na spotkanie zaproszono również przedstawiciela samorządu terytorialnego z Departamentu Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, który przedstawił zadania jednostki samorządu terytorialnego w zakresie nadzorowania zadań i planowania rozwoju placówek oświatowych. Delegacja gości z Macedonii miała okazję obejrzeć pracownie, w których odbywają się zajęcia dla młodzieży i dorosłych, m.in. w zakresie informatyki, telekomunikacji, realizacji dźwięku i produkcji filmowej i telewizyjnej.
Kolejnym przykładem doskonale funkcjonującej placówki kształcenia policealnego jest Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, w skład którego wchodzą: Ośrodek Doskonalenia Szkolnych Systemów Edukacji, Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Regionalny Ośrodek Edukacji Mechatronicznej, Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji, Ośrodek Doradztwa Zawodowego, Ośrodek Zarządzania w Edukacji, Ośrodek Nowoczesnych Technologii Informacyjnych, Ośrodek Edukacji Europejskiej i Regionalnej oraz Pracownia Wychowania i Profilaktyki.

macedonia4

Ogromnym zainteresowaniem uczestników wizyty cieszyły się spotkania w placówkach kształcących w ramach edukacji zawodowej, w tym policealnej. Odwiedzili Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie, kształcący w dziedzinie mechatroniki.

Goście z Macedonii wzięli udział w Giełdzie Zawodów zorganizowanej przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Warszawie w ramach Europejskich Dni Umiejętności Zawodowych.  Uczestnicy wizyty mieli okazję uczestniczyć w zajęciach kształcenia w zawodach: technik masażysta, opiekun medyczny, ortoptystka i technik usług kosmetycznych.

Podczas spotkania w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Katowicach uczestnicy otrzymali informacje na temat realizowanego w placówce kształcenia zawodowego w systemie szkolnym. Przedstawiono zasady finansowania kształcenia zawodowego w Polsce. Część prezentacji poświęcono badaniu zapotrzebowania na pracowników wśród pracodawców i odzwierciedlaniu tych potrzeb w ofercie edukacyjnej placówki. Zaprezentowano rodzaje egzaminów przeprowadzanych przez ZDZ Katowice. Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była procedura opracowywania programów nauczania wdrożona w tej placówce. Po części teoretycznej goście udali się na krótką wycieczkę po zakładzie, w trakcie której obejrzeli m.in. Centrum  Kompetencji kształcące w obszarze automatyki, pneumatyki, hydrauliki, robotyki i mechatroniki.

Na zakończenie wizyty studyjnej goście z Macedonii wysłuchali wykładu na temat uczenia się i nauczania obecnie i w przyszłości, podczas którego zaprezentowano główne założenia innowacyjnego podejścia do uczenia się przez całe życie w XXI wieku. Jako ilustrację nowoczesnego systemu, w którym uczeń znajduje się w centrum zainteresowania, przedstawiono nowoczesne rozwiązania architektoniczne zastosowane w Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej.

Podczas tygodniowego pobytu w Polsce przedstawiciele macedońskiej administracji publicznej odwiedzili 13 instytucji, w których spotkali się z  55 osobami – ekspertami, przedstawicielami administracji publicznej, dyrektorami szkół, nauczycielami i uczniami. Trwająca 5 dni wizyta studyjna dostarczyła wszystkim jej uczestnikom wielu wrażeń. Podczas spotkań padało wiele pytań i odpowiedzi, które gościom z Macedonii pozwoliły usystematyzować zdobytą wiedzę o polskim systemie edukacji, a polskim gospodarzom uświadomiły, jak ogromna praca została wykonana w tym zakresie w Polsce. Goście obejrzeli doskonale funkcjonujące i świetnie wyposażone placówki edukacji zawodowej, w których uczniowie kształcą się w zawodach i zdobywają kwalifikacje poszukiwane na rynku pracy.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
KIW
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012