bip 900
aktualnosci

seminarium16 m

seminarium informacyjne
dla sektora sportu

16 stycznia 2017 r. Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z Instytutem Sportu organizuje seminarium informacyjne dedykowane dla sektora sportu, w tym  podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK. W seminarium udział zadeklarowało 19 związków sportowych.
Seminarium jest organizowane w ramach projektu pt. „Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

smartup logo final XS

Program naukowo- edukacyjny
ADAMED SmartUP

ADAMED SmartUP to program stypendialny, ale również platforma edukacyjna, która przedstawia naukę w ciekawy i zrozumiały sposób. Znajdują się na niej m.in. filmy edukacyjne, gotowe do wykorzystania scenariusze lekcji szkolnych, a także porady dotyczące studiów i kursów naukowych w kraju i zagranicą. Patronat merytoryczny objęli: Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Badań Edukacyjnych.
Do 15 stycznia br.  otwarta jest rejestracja do trzeciej edycji programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP. W pierwszym etapie rekrutacji młodzi geniusze zmierzą się z interaktywną grą naukową. Kolejne kroki to wysyłka dokumentów aplikacyjnych i rozmowy kwalifikacyjne, które wyłonią uczestników innowacyjnego obozu naukowego. Rekrutacja wymaga wiedzy, umiejętności analitycznego myślenia, szybkiego łączenia faktów oraz dociekliwości, a na wytrwałych na mecie czekają m.in. udział w innowacyjnym obozie naukowym, indywidualne konsultacje edukacyjne i stypendia naukowe.
www.adamedsmartup.pl

ludzie

Wizyta z Macedonii
W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej. więcej

OECD male

Wyniki badania PISA 2015
10 miejsce w Unii Europejskiej w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, 3 w czytaniu i interpretacji, 6 w matematyce. Polscy uczniowie osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: rozumowania w naukach przyrodniczych, czytania i interpretacji, umiejętności matematycznych. Jednak ich wyniki są niższe niż podczas poprzedniej edycji badania w 2012 r. Po raz pierwszy uczniowie rozwiązywali zadania na komputerach, nie „na papierze”.
Raport PISA 2015
Prezentacja wyników PISA 2015
Materiał prasowy

 Więcej o projekcie.

TIMSS 2015

Sukces polskich dziesięciolatków
Polscy czwartoklasiści, razem z uczniami z Finlandii i Litwy, zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu TIMSS 2015. Pod względem osiągnięć przyrodniczych polscy uczniowie są na 9. miejscu na 47 krajów.
Raport TIMSS 2015
Prezentacja wyników TIMSS 2015
Prezentacja wyników Matematyka
Prezentacja wyników Przyroda
Materiał prasowy

 Więcej o projekcie.

icon pt

Szkolenie TRJ w Gdańsku
II edycja

IBE wraz ze Stowarzyszeniem Gdańskich Logopedów 21 stycznia 2017 r. organizuje w Gdańsku drugą edycję szkolenia ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Możliwy jest również udział w wersji bez pomocy. Rekrutacja prowadzona jest przez SGL. Zgłoszenia i ewentualne pytania proszę kierować na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

icon co lab E-learning o współdziałaniu
Zapraszamy na platformę e-learningową powstałą w ramach projektu CoLab. Kurs składa się z 4 modułów, wprowadzających w tematykę uczenia poprzez współdziałanie w szkole. Zawiera filmy video z wypowiedziami ekspertów i nauczycieli z różnych krajów, przykładowe scenariusze lekcji oraz sekcję dotyczącą oceniania uczniów za ich wkład w pracę grupową. Pozwala na wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami z kraju bądź z zagranicy. W jego ramach przewidziana jest także sesja pytań i odpowiedzi z ekspertami (15 listopada, godz. 18:00 oraz 23 listopada, godz. 18:00).
Aby przystąpić do kursu, należy zalogować się na stronie European Schoolnet Academy. Raz w tygodniu, w każdy poniedziałek, jest uruchamiany jeden dodatkowy moduł. Projekt CoLab “Promoting innovative collaborative teaching and learning”, realizowany jest przez konsorcjum 7 europejskich instytucji, w tym IBE. Więcej o projekcie.
Dla branż o sektorowych ramach kwalifikacji Szkolenia z obsługi systemu informatycznego ZRK
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza chętnych na szkolenia z obsługi systemu informatycznego Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, które odbędą się w Warszawie w dniach 16 i 23 listopada 2016 r.
Więcej tutaj
ibe Jak znaleźć zagraniczny staż?
3 listopada w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych odbywa się spotkanie, w którym udział biorą przedstawiciele polskich szkół zawodowych oraz członkowie projektu NETINVET. Głównym zadaniem międzynarodowego projektu NETINVET jest sieciowanie szkół zawodowych w Europie i pomoc uczniom w znalezieniu pracodawców, którzy umożliwiliby im odbycie międzynarodowych staży. Dla polskich szkół to bardzo ważna kwestia – znaleźć wiarygodnego partnera w Europie Zachodniej. Spotkanie ma na celu wypracowanie dobrej platformy do rozmów z międzynarodowymi partnerami i ewentualnej dalszej współpracy.

Klasa ze snów – startuje 7. edycja!

ikonka Klasa ze snów – startuje 7. edycja!
Ogólnopolski Konkurs Artystyczny „Klasa ze Snów” ma za zadanie popularyzowanie świadomego i praktycznego wykorzystania najnowszych technologii w procesie uczenia i nauczania oraz rozbudzenie pasji czytania i świadomości czytelniczej u dzieci i młodzieży. Patronat merytoryczny objęli: Instytut Badań Edukacyjnych oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. więcej

Klasa ze snów – startuje 7. edycja!

Wizyta z Macedonii

W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej.

macedonia1

Podczas licznych spotkań uczestnicy wizyty zdobyli wiedzę na temat systemu kształcenia zawodowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem edukacji policealnej.  Wizyty w placówkach  kształcących w ramach edukacji zawodowej pozwoliły na poznanie sposobu ich funkcjonowania, struktury i zadań, które realizują.
Informacje dotyczące uregulowań prawnych oraz organizacji systemu kształcenia zawodowego na poziomie policealnym i planowanych zmian w tym systemie uczestnicy wizyty otrzymali podczas spotkania z  przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Z przedstawicielami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozmawiali o badaniach jakościowych, określających zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników.
Przedstawiciele Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji zaprezentowali macedońskiej delegacji historię tej instytucji, cel jej powołania oraz misję, którą wypełnia. Uczestnicy poznali doświadczenia FRSE w dziedzinie zarządzania edukacyjnymi programami europejskimi. Wyrażono również obustronną chęć nawiązania współpracy przy realizacji kolejnych projektów.

macedonia2

W trakcie spotkania ze Związkiem Rzemiosła Polskiego macedońscy goście dowiedzieli się, w jaki sposób od 1933 r. funkcjonuje ogólnopolska, społeczno-zawodowa organizacja samorządu gospodarczego jaką jest ZRP. Szczególne zainteresowanie wzbudziły działania w zakresie kształcenia zawodowego dla zapewniania wykwalifikowanych kadr dla rzemiosła i małej przedsiębiorczości.

Wizyta w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej pozwoliła uczestnikom wizyty na zapoznanie się z procesem nawiązywania współpracy między szkołą i pracodawcą w zakresie kształcenia dualnego przyszłych pracowników. Podczas spotkania przedstawiono korzyści, jakie niesie ten rodzaj kształcenia dla pracodawców, placówki kształcącej i dla ucznia.

Z przykładem dobrej praktyki w zakresie współpracy między szkołą a pracodawcą uczestnicy zetknęli się w trakcie wizyty w Centrum Kształcenia Ustawicznego Nowoczesnych Technologii w Łodzi, gdzie mieli możliwość wysłuchania prezentacji i zadawania pytań pracodawcy biorącemu udział w tym procesie. Na spotkanie zaproszono również przedstawiciela samorządu terytorialnego z Departamentu Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, który przedstawił zadania jednostki samorządu terytorialnego w zakresie nadzorowania zadań i planowania rozwoju placówek oświatowych. Delegacja gości z Macedonii miała okazję obejrzeć pracownie, w których odbywają się zajęcia dla młodzieży i dorosłych, m.in. w zakresie informatyki, telekomunikacji, realizacji dźwięku i produkcji filmowej i telewizyjnej.
Kolejnym przykładem doskonale funkcjonującej placówki kształcenia policealnego jest Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, w skład którego wchodzą: Ośrodek Doskonalenia Szkolnych Systemów Edukacji, Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Regionalny Ośrodek Edukacji Mechatronicznej, Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji, Ośrodek Doradztwa Zawodowego, Ośrodek Zarządzania w Edukacji, Ośrodek Nowoczesnych Technologii Informacyjnych, Ośrodek Edukacji Europejskiej i Regionalnej oraz Pracownia Wychowania i Profilaktyki.

macedonia4

Ogromnym zainteresowaniem uczestników wizyty cieszyły się spotkania w placówkach kształcących w ramach edukacji zawodowej, w tym policealnej. Odwiedzili Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie, kształcący w dziedzinie mechatroniki.

Goście z Macedonii wzięli udział w Giełdzie Zawodów zorganizowanej przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Warszawie w ramach Europejskich Dni Umiejętności Zawodowych.  Uczestnicy wizyty mieli okazję uczestniczyć w zajęciach kształcenia w zawodach: technik masażysta, opiekun medyczny, ortoptystka i technik usług kosmetycznych.

Podczas spotkania w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Katowicach uczestnicy otrzymali informacje na temat realizowanego w placówce kształcenia zawodowego w systemie szkolnym. Przedstawiono zasady finansowania kształcenia zawodowego w Polsce. Część prezentacji poświęcono badaniu zapotrzebowania na pracowników wśród pracodawców i odzwierciedlaniu tych potrzeb w ofercie edukacyjnej placówki. Zaprezentowano rodzaje egzaminów przeprowadzanych przez ZDZ Katowice. Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była procedura opracowywania programów nauczania wdrożona w tej placówce. Po części teoretycznej goście udali się na krótką wycieczkę po zakładzie, w trakcie której obejrzeli m.in. Centrum  Kompetencji kształcące w obszarze automatyki, pneumatyki, hydrauliki, robotyki i mechatroniki.

Na zakończenie wizyty studyjnej goście z Macedonii wysłuchali wykładu na temat uczenia się i nauczania obecnie i w przyszłości, podczas którego zaprezentowano główne założenia innowacyjnego podejścia do uczenia się przez całe życie w XXI wieku. Jako ilustrację nowoczesnego systemu, w którym uczeń znajduje się w centrum zainteresowania, przedstawiono nowoczesne rozwiązania architektoniczne zastosowane w Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej.

Podczas tygodniowego pobytu w Polsce przedstawiciele macedońskiej administracji publicznej odwiedzili 13 instytucji, w których spotkali się z  55 osobami – ekspertami, przedstawicielami administracji publicznej, dyrektorami szkół, nauczycielami i uczniami. Trwająca 5 dni wizyta studyjna dostarczyła wszystkim jej uczestnikom wielu wrażeń. Podczas spotkań padało wiele pytań i odpowiedzi, które gościom z Macedonii pozwoliły usystematyzować zdobytą wiedzę o polskim systemie edukacji, a polskim gospodarzom uświadomiły, jak ogromna praca została wykonana w tym zakresie w Polsce. Goście obejrzeli doskonale funkcjonujące i świetnie wyposażone placówki edukacji zawodowej, w których uczniowie kształcą się w zawodach i zdobywają kwalifikacje poszukiwane na rynku pracy.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
KIW
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012