bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Konkurs

Minister Edukacji Narodowej ogłasza konkurs na stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Bruksela I (2 etaty) oraz stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Luksemburg I (1 etat). Więcej
pisa 2015 results volume iv 9789264270282 en

Młodzi Polacy będą w przyszłości ponosić większe ryzyko finansowe niż ich rodzice

Młodzież już teraz gospodaruje pieniędzmi: podejmują decyzje finansowe robiąc zakupy w Internecie, wybierając taryfę  telefonów komórkowych, część z nich korzysta już z usług bankowych. Stąd opinia socjologów, że w przyszłości młodzi ludzie będą odważniejsi w obrocie pieniędzmi. Swoje przypuszczenia opierają na przeprowadzonej w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych części badania PISA 2015 dotyczącego umiejętności finansowych. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Więcej agresji w szkole to gorsze wyniki w nauce

W Polsce istnieje większe zagrożenie przemocą w szkole niż w innych krajach OECD. Tak wynika z najnowszego raportu z badania PISA, które zostało przeprowadzone w kilkudziesięciu krajach świata. Więcej
ikonka 01

O kwalifikacjach w międzynarodowym gronie

Czy inżynier mechanik z Brzeźnicy ma taką samą wiedzę i umiejętności jak jego kolega po fachu z Trondheim? Czy recepcjonista z Palermo poradzi sobie z pracą w hotelu w Mielnie? Na to pytanie odpowiedzą europejscy eksperci, którzy na dwa dni przyjeżdżają do Warszawy na konferencję PLA (Peer Learning Activity). Więcej
ikonka2godz

Międzynarodowy Dzień Rodziny w IBE

Auguste Comte twierdził, że rodzina jest najważniejszą i podstawową grupą społeczną, na której opiera się społeczeństwo. Dla nas rodzina nie jest jedynie obiektem badawczym. Dlatego w Międzynarodowym Dniu Rodziny włączamy się do akcji „Dwie godziny dla Rodziny”. Ponieważ cel jest ze wszech miar szczytny, a forma przyjemna, włączamy się dziś wraz z wieloma innymi organizacjami w tę akcję – powiedział dyrektor IBE Piotr Stankiewicz. Zachęcam do tego, żeby ten czas spędzić z bliskimi: na zabawie z dziećmi, wspólnej wycieczce do parku i na lody (nie zapominając przy tym, że rodzina to także nasi rodzice, dziadkowie itd.).​​
W związku z naszym udziałem w tej akcji informujemy, że po godzinie 14:00 trudno będzie się do nas dodzwonić
co lab

Seminarium dot. dobrych praktyk w nauczaniu i uczeniu się uczniów poprzez współdziałanie

Jest to ostatnie już seminarium organizowane w ramach międzynarodowego projektu CoLab Promoting innovative collaborative teaching and learning w dniu 5 czerwca br. w siedzibie IBE w Warszawie.Więcej
dino ikonka

Dinozaury uratowały Bałtów

25 lat temu poziom bezrobocia w tej świętokrzyskiej miejscowości wynosił prawie 40 procent. Teraz raczej jest tam problem ze znalezieniem pracownika. Wszystko dlatego, że kilkanaście lat temu mieszkańcy Bałtowa – przedsiębiorcy, lokalne władze, społecznicy – wpadli na szalone pomysły i zaczęli je realizować. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”. Więcej
OECD male

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

O edukacji inaczej

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań? Więcej

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”.

Głównymi tematami spotkania były: historia i doświadczenia funkcjonowania eksperymentalnego w skali kraju modelu kształcenia integracyjnego w ZS nr 31, nowatorskie metody edukacji integracyjnej i włączającej stosowanej na rzecz ASD i ASPI, kształtowanie kompetencji społecznych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ich aktywizacja zawodowa i społeczna oraz problemy dorosłych autystów i idea wspólnot domowych jako optymalne miejsce do życia i rozwiązanie ich sytuacji.

Galeria zdjęć z konferencji

Gościem honorowym spotkania była kujawsko-pomorska wicekurator oświaty Maria Mazurkiewicz. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dyrektor Zespołu Adam Orgacki, a cykl wystąpień zainicjowała Wanda Antonowicz, wieloletni dyrektor ZS nr 31 w Toruniu, autor koncepcji modelu kształcenia integracyjnego dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w środowisku typowo rozwijających się uczniów. Właśnie świętowana w placówce 10. rocznica funkcjonowania modelu legła u podstaw organizacji 4. edycji Konferencji  Oświatowej.

Wśród prelegentów konferencji, oprócz Wandy Antonowicz, znaleźli się: dr Beata Urbaniak- superwizor Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej, Anna Barwik –  oligofrenopedagog, koordynator zespołu ds. integracji w ZS nr 31, Barbara Sut – matka dziecka z autyzmem, Małgorzata Rybicka – dyrektor Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Autyzmem w Gdańsku, autorka kampanii na rzecz małych domów dla dorosłych osób z autyzmem, Emilia Jędrzejczak – koordynator Kujawsko-Pomorskiego Programu Pomocy Osobom Autystycznym z Terenów Wiejskich oraz Ich Rodzinom pt. „Zrozumieć autyzm” oraz Aleksandra Wachowska – psycholog, terapeuta w Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej dla Dorosłych Osób z Autyzmem w Gdańsku.

Toruńska konferencja pokazała nowe sposoby wspierania osób z autyzmem i spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników. Rozmawiano o przyszłości i perspektywach, stanie faktycznym oraz pomysłach dalekosiężnych, które mają służyć osobom z ASD i ASPI w Polsce.

W konferencji wzięło udział ponad 200 uczestników z całej Polski, 7 prelegentów. Odbyły się obserwacje lekcji w oddziałach integracyjnych, projekcja wielu profesjonalnych multimedialnych prezentacji, wystawy książek i publikacji z zakresu wiedzy o autyzmie, panel dyskusyjny, wystąpienie 10-latka z autyzmem.

Konferencja została objęta honorowym patronatem kujawsko-pomorskiego kuratora oświaty, prezydenta Torunia, Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli przy Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz Fundacji Bliżej Dziecka.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012