bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Konkurs

Minister Edukacji Narodowej ogłasza konkurs na stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Bruksela I (2 etaty) oraz stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Luksemburg I (1 etat). Więcej
pisa 2015 results volume iv 9789264270282 en

Młodzi Polacy będą w przyszłości ponosić większe ryzyko finansowe niż ich rodzice

Młodzież już teraz gospodaruje pieniędzmi: podejmują decyzje finansowe robiąc zakupy w Internecie, wybierając taryfę  telefonów komórkowych, część z nich korzysta już z usług bankowych. Stąd opinia socjologów, że w przyszłości młodzi ludzie będą odważniejsi w obrocie pieniędzmi. Swoje przypuszczenia opierają na przeprowadzonej w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych części badania PISA 2015 dotyczącego umiejętności finansowych. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Więcej agresji w szkole to gorsze wyniki w nauce

W Polsce istnieje większe zagrożenie przemocą w szkole niż w innych krajach OECD. Tak wynika z najnowszego raportu z badania PISA, które zostało przeprowadzone w kilkudziesięciu krajach świata. Więcej
ikonka 01

O kwalifikacjach w międzynarodowym gronie

Czy inżynier mechanik z Brzeźnicy ma taką samą wiedzę i umiejętności jak jego kolega po fachu z Trondheim? Czy recepcjonista z Palermo poradzi sobie z pracą w hotelu w Mielnie? Na to pytanie odpowiedzą europejscy eksperci, którzy na dwa dni przyjeżdżają do Warszawy na konferencję PLA (Peer Learning Activity). Więcej
ikonka2godz

Międzynarodowy Dzień Rodziny w IBE

Auguste Comte twierdził, że rodzina jest najważniejszą i podstawową grupą społeczną, na której opiera się społeczeństwo. Dla nas rodzina nie jest jedynie obiektem badawczym. Dlatego w Międzynarodowym Dniu Rodziny włączamy się do akcji „Dwie godziny dla Rodziny”. Ponieważ cel jest ze wszech miar szczytny, a forma przyjemna, włączamy się dziś wraz z wieloma innymi organizacjami w tę akcję – powiedział dyrektor IBE Piotr Stankiewicz. Zachęcam do tego, żeby ten czas spędzić z bliskimi: na zabawie z dziećmi, wspólnej wycieczce do parku i na lody (nie zapominając przy tym, że rodzina to także nasi rodzice, dziadkowie itd.).​​
W związku z naszym udziałem w tej akcji informujemy, że po godzinie 14:00 trudno będzie się do nas dodzwonić
co lab

Seminarium dot. dobrych praktyk w nauczaniu i uczeniu się uczniów poprzez współdziałanie

Jest to ostatnie już seminarium organizowane w ramach międzynarodowego projektu CoLab Promoting innovative collaborative teaching and learning w dniu 5 czerwca br. w siedzibie IBE w Warszawie.Więcej
dino ikonka

Dinozaury uratowały Bałtów

25 lat temu poziom bezrobocia w tej świętokrzyskiej miejscowości wynosił prawie 40 procent. Teraz raczej jest tam problem ze znalezieniem pracownika. Wszystko dlatego, że kilkanaście lat temu mieszkańcy Bałtowa – przedsiębiorcy, lokalne władze, społecznicy – wpadli na szalone pomysły i zaczęli je realizować. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”. Więcej
OECD male

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

O edukacji inaczej

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań? Więcej

Więcej agresji w szkole to gorsze wyniki w nauce

W Polsce istnieje większe zagrożenie przemocą w szkole niż w innych krajach OECD. Tak wynika z najnowszego raportu z badania PISA, które zostało przeprowadzone w kilkudziesięciu krajach świata.

21,1% uczniów gimnazjum wskazało, że w ciągu ostatniego miesiąca było dręczonych – w psychiczny czy fizyczny sposób. Mogło tu chodzić o bicie, popychanie, zabieranie przedmiotów osobistych czy przedrzeźnianie - również w internecie. Średnia OECD wynosi w tym wypadku 18,7%. Najbezpieczniejsze szkoły są w Holandii (9,3%), najniebezpieczniejsze na Łotwie, Dominikanie i w Hong Kongu (powyżej 30%).

11,7% polskich gimnazjalistów mówiło, że koledzy w szkole naśmiewają się z nich. Tutaj znowu jesteśmy powyżej średniej krajów OECD, gdzie ten wskaźnik wyniósł 10,9%. Najmniej przedrzeźniają młodzi Holendrzy (4,3%), najwięcej uczniowie z Hong Kongu (26.1%).

4,1% młodych Polaków było ofiarami przemocy fizycznej. Mowa o sytuacji, w której w ciągu ostatniego miesiąca doświadczyli oni bicia lub popychania co najmniej kilka razy. Tutaj znaleźliśmy się poniżej średniej OECD, która wynosi 4,3%. Niemniej w Korei Południowej popychany lub bity był tylko co setny uczeń. Prawie 10 uczniów na stu doświadczało przemocy fizycznej w Hong Kongu, Bułgarii i Japonii.

Uczniowie ze szkół, w których jest większy poziom agresji, osiągają słabsze wyniki w nauce niż ci, którzy uczą się w bezpieczniejszych szkołach.

21,5% gimnazjalistów z Polski powiedziało, że czuje się w szkole jak outsider. Średnia OECD wyniosła tutaj 18,7% (najlepiej w szkole czują się dzieci w Albanii, Gruzji i Wietnamie – 95 procent nie uważa się za outsiderów). Warto jednak zwrócić uwagę, że w 2003 roku poczucie braku przynależności do środowiska szkolnego wskazywał co trzeci polski gimnazjalista.

Dane pochodzą z raportu z badania PISA 2015, który został opublikowany w kwietniu 2017. Badanie PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) realizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD (Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich.

Pobierz pełny Raport PISA [plik PDF]

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012