bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube
aktualnosci

sylwia ico

Ekspertki IBE uczestniczyły w Europejskim Festiwalu Walidacji

Walidacja to tania inwestycja z potencjalnie wysoką stopą zwrotu. Zapobiega marnowaniu talentów” – tak Marianne Thyssen, Europejska komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników, podsumowała temat przewodni Europejskiego Festiwalu Walidacji. Więcej
budownictwo ico

O kwalifikacjach w budownictwie w międzynarodowym gronie

Jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamiki rozwoju branży? W jaki sposób zniwelować rozbieżności między oczekiwaniami przedsiębiorców a kwalifikacjami pracowników bezpośrednio po zakończeniu kształcenia zawodowego? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć 29 czerwca podczas konferencji podsumowującą międzynarodowy projekt ConstructyVET, w której wezmą udział goście z kilkunastu krajów europejskich. Więcej
ikonka 01

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Więcej
historia ico

Zapraszamy na Letnią Akademię Ciekawej Historii!

Instytut Badań Edukacyjnych po raz kolejny wspiera Letnią Akademię Ciekawej Historii. Tegoroczna edycja Akademii odbędzie się w dniach 26-28 czerwca, a jej tematem będzie „Uniwersytet. Miejsce nauki – miejsce kształcenia – miejsce spotkania”. Więcej
konf ico

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie. Więcej
fb event ico

Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?

Instytut Badań Edukacyjny objął patronatem merytorycznym ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone roli i perspektywom rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. Seminarium odbędzie się 11 czerwca w Rzeszowie, a jednym z prelegentów będzie Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, prof. dr hab. Bogusław Śliwerski. Więcej

Więcej agresji w szkole to gorsze wyniki w nauce

W Polsce istnieje większe zagrożenie przemocą w szkole niż w innych krajach OECD. Tak wynika z najnowszego raportu z badania PISA, które zostało przeprowadzone w kilkudziesięciu krajach świata.

21,1% uczniów gimnazjum wskazało, że w ciągu ostatniego miesiąca było dręczonych – w psychiczny czy fizyczny sposób. Mogło tu chodzić o bicie, popychanie, zabieranie przedmiotów osobistych czy przedrzeźnianie - również w internecie. Średnia OECD wynosi w tym wypadku 18,7%. Najbezpieczniejsze szkoły są w Holandii (9,3%), najniebezpieczniejsze na Łotwie, Dominikanie i w Hong Kongu (powyżej 30%).

11,7% polskich gimnazjalistów mówiło, że koledzy w szkole naśmiewają się z nich. Tutaj znowu jesteśmy powyżej średniej krajów OECD, gdzie ten wskaźnik wyniósł 10,9%. Najmniej przedrzeźniają młodzi Holendrzy (4,3%), najwięcej uczniowie z Hong Kongu (26.1%).

4,1% młodych Polaków było ofiarami przemocy fizycznej. Mowa o sytuacji, w której w ciągu ostatniego miesiąca doświadczyli oni bicia lub popychania co najmniej kilka razy. Tutaj znaleźliśmy się poniżej średniej OECD, która wynosi 4,3%. Niemniej w Korei Południowej popychany lub bity był tylko co setny uczeń. Prawie 10 uczniów na stu doświadczało przemocy fizycznej w Hong Kongu, Bułgarii i Japonii.

Uczniowie ze szkół, w których jest większy poziom agresji, osiągają słabsze wyniki w nauce niż ci, którzy uczą się w bezpieczniejszych szkołach.

21,5% gimnazjalistów z Polski powiedziało, że czuje się w szkole jak outsider. Średnia OECD wyniosła tutaj 18,7% (najlepiej w szkole czują się dzieci w Albanii, Gruzji i Wietnamie – 95 procent nie uważa się za outsiderów). Warto jednak zwrócić uwagę, że w 2003 roku poczucie braku przynależności do środowiska szkolnego wskazywał co trzeci polski gimnazjalista.

Dane pochodzą z raportu z badania PISA 2015, który został opublikowany w kwietniu 2017. Badanie PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) realizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD (Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich.

Pobierz pełny Raport PISA [plik PDF]

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018