bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

post konferencja ok2 ico

Konferencja „Interdyscyplinarne konteksty współczesnej pedagogiki i psychologii” pod patronatem IBE

Zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej, organizowanej przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która odbędzie się w dniach 25−26 października 2018 roku. Więcej
LekcjaWkinie ico

Lekcja w kinie, czyli jak zachęcić uczniów do edukacji medialnej!

Jak ważną rolę odgrywa muzyka w filmie? Które z filmów są adaptacjami książek? Jak można zekranizować komiksy i gry? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiedzą organizatorzy ogólnopolskiego programu edukacji medialnej „Lekcja w kinie”. Więcej
foto 1small

Eksperci IBE na Konferencji Rozwoju Projektów

20 września odbyła się 19. Konferencja Rozwoju Projektów. Za każdym razem gospodarzem tego wydarzenia jest inna instytucja. Tym razem uczestników gościli inicjatorzy tego cyklu spotkań – BZB Krefeld, czyli centrum edukacyjne branży budowlanej z siedzibą w Düsseldorfie. Więcej
logokongresuikonka

Już wkrótce V Kongres Edukacja i Rozwój

Zapraszamy do udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń oświatowych tej jesieni: Kongresie Edukacja i Rozwój, który odbędzie się w Warszawie w dn. 18–19 października. To kolejne z wydarzeń, nad którym patronat sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
STEMicon

Szkoła i nowoczesne technologie. Konferencja „Ster na STEM”

W jaki sposób można zastosować nowoczesne technologie w szkole, aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością? Jak przekazywać wiedzę dzieciom i młodzieży w interesujący dla nich sposób? Więcej
autkax

Zapraszamy do dyskusji o innowacyjnych kwalifikacjach w branży motoryzacyjnej

Okazją do rozmowy będzie organizowane przez IBE seminarium na temat możliwości, jakie oferuje branży motoryzacyjnej wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Więcej

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie.

Blisko 150 uczestników, dwa dni wypełnione dyskusjami panelowymi, pracą w grupach roboczych, dziesiątkami rozmów i pomysłów – to wstępny bilans międzynarodowej konferencji zamykającej projekt NQF-in.

Od pytań do modeli systemowych

Na co należy zwrócić szczególną uwagę budując system, który umożliwi włączanie kwalifikacji spoza formalnego system edukacji do krajowych ram kwalifikacji? Czy system powinien być scentralizowany? Jakie są konsekwencje pobierania opłat za włączenie kwalifikacji? To tylko niektóre z pytań, które padły podczas dwudniowej konferencji w ramach projektu NQF-in.

Prelegentami i uczestnikami dyskusji byli eksperci krajowi i zagraniczni, m.in. prof. Ewa Chmielecka (ekspertka NQF-in), Dennis Van Gessel (Komisja Europejska), Stephan John (niezależny ekspert), Maciej Lasota (Ministerstwo Edukacji Narodowej) oraz prof. Christopher Winch (King's College w Londynie).

Horacy Dębowski (ekspert NQF-in) zaprezentował wstępne rezultaty prac nad czterema modelami. Każdy z dyskutowanych modeli został oparty na wariacji 9 cech charakterystycznych systemów kwalifikacji, na które składają się:

  1. typ kwalifikacji, które mogą być włączone do systemu;
  2. kwestia prawa własności do zgłaszanej kwalifikacji;
  3. stopień podobieństwa między włączanymi kwalifikacjami;
  4. kwestia uregulowania prawnego systemu;
  5. zakres regulacji dotyczących włączanych kwalifikacji, tzn. czy wszystkie elementy procesu włączania kwalifikacji do systemu są uregulowane czy istnieje szeroki margines swobody przy włączaniu kwalifikacji;
  6. stopień centralizacji w podejmowaniu decyzji o włączeniu kwalifikacji do systemu;
  7. rola interesariuszy;
  8. opłaty za włączanie kwalifikacji do systemu;
  9. formalne, prawne i finansowe korzyści wynikające z włączenia danej kwalifikacji do systemu.

Raport prezentujący modele jest dostępny na stronie projektu:
Proposed models of including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks.

Zaproponowane modele zostały opracowane na podstawie analizy systemów kwalifikacji w Chorwacji, Czechach, Francji, Irlandii, Polsce, Szkocji oraz na Węgrzech.

Relacje pomiędzy włączeniem kwalifikacji do krajowych ram kwalifikacji oraz procesem walidacji efektów uczenia się przedstawiła Sylwia Walicka (ekspertka NQF-in). W sesji plenarnej poświęconej temu tematowi wzięły udział dr Madhu Singh (UNESCO Lifelong Learning Institute) oraz Urška Marentič (Słoweński Instytutu Kształcenia i Szkolenia Zawodowego).

Więcej informacji o konferencji oraz prezentacje z konferencji na stronie NQF-in.

Galeria (więcej zdjęć)

 

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018