bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

TIMSS2019

Nowy etap badania TIMSS 2019

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W kwietniu i maju bieżącego roku na próbie aż 150 szkół podstawowych z całego kraju odbyło się natomiast badanie główne. Więcej
ikonka kazimierczak

Eksperci IBE na międzynarodowej konferencji w Kopenhadze

Na uniwersytecie Aarhus w Kopenhadze trwa właśnie ósma międzynarodowa konferencja badawcza organizowana przez IEA, największą na świecie organizację zajmującą się mierzeniem osiągnięć szkolnych. W stolicy Danii Instytut Badań Edukacyjnych reprezentują eksperci z Zespołu Badań Międzynarodowych: Joanna Kaźmierczak oraz Krzysztof Bulkowski. Więcej
ikonka

Kompetencje społeczne oraz edukacja obywatelska dzieci i młodzieży

Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności. Więcej
MSZCZONOW ico

O funkcjonowaniu ZRK na seminarium dla interesariuszy

W dniach 6–7 czerwca w Mszczonowie odbyło się walne seminarium informacyjne dotyczące roli Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Bilans zjazdu? Ponad 100 uczestników, kilkanaście grup roboczych, dziesiątki pomysłów i niezliczone pokłady pozytywnej energii. Więcej
ikonka post 23 08

Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji w roku szkolnym 2018/2019

Już 14 czerwca w Muzeum Historii Łodzi odbędzie się uroczysta gala XXXIII Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w Edukacji, organizowana przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Z przyjemnością zawiadamiamy, że tegoroczną edycję imprezy patronatem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Do zobaczenia w Łodzi! Więcej
oecd ico

Warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności

We wtorek 28 maja w warszawskim hotelu Arche odbyły się warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Zostały zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Więcej

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie.

Blisko 150 uczestników, dwa dni wypełnione dyskusjami panelowymi, pracą w grupach roboczych, dziesiątkami rozmów i pomysłów – to wstępny bilans międzynarodowej konferencji zamykającej projekt NQF-in.

Od pytań do modeli systemowych

Na co należy zwrócić szczególną uwagę budując system, który umożliwi włączanie kwalifikacji spoza formalnego system edukacji do krajowych ram kwalifikacji? Czy system powinien być scentralizowany? Jakie są konsekwencje pobierania opłat za włączenie kwalifikacji? To tylko niektóre z pytań, które padły podczas dwudniowej konferencji w ramach projektu NQF-in.

Prelegentami i uczestnikami dyskusji byli eksperci krajowi i zagraniczni, m.in. prof. Ewa Chmielecka (ekspertka NQF-in), Dennis Van Gessel (Komisja Europejska), Stephan John (niezależny ekspert), Maciej Lasota (Ministerstwo Edukacji Narodowej) oraz prof. Christopher Winch (King's College w Londynie).

Horacy Dębowski (ekspert NQF-in) zaprezentował wstępne rezultaty prac nad czterema modelami. Każdy z dyskutowanych modeli został oparty na wariacji 9 cech charakterystycznych systemów kwalifikacji, na które składają się:

  1. typ kwalifikacji, które mogą być włączone do systemu;
  2. kwestia prawa własności do zgłaszanej kwalifikacji;
  3. stopień podobieństwa między włączanymi kwalifikacjami;
  4. kwestia uregulowania prawnego systemu;
  5. zakres regulacji dotyczących włączanych kwalifikacji, tzn. czy wszystkie elementy procesu włączania kwalifikacji do systemu są uregulowane czy istnieje szeroki margines swobody przy włączaniu kwalifikacji;
  6. stopień centralizacji w podejmowaniu decyzji o włączeniu kwalifikacji do systemu;
  7. rola interesariuszy;
  8. opłaty za włączanie kwalifikacji do systemu;
  9. formalne, prawne i finansowe korzyści wynikające z włączenia danej kwalifikacji do systemu.

Raport prezentujący modele jest dostępny na stronie projektu:
Proposed models of including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks.

Zaproponowane modele zostały opracowane na podstawie analizy systemów kwalifikacji w Chorwacji, Czechach, Francji, Irlandii, Polsce, Szkocji oraz na Węgrzech.

Relacje pomiędzy włączeniem kwalifikacji do krajowych ram kwalifikacji oraz procesem walidacji efektów uczenia się przedstawiła Sylwia Walicka (ekspertka NQF-in). W sesji plenarnej poświęconej temu tematowi wzięły udział dr Madhu Singh (UNESCO Lifelong Learning Institute) oraz Urška Marentič (Słoweński Instytutu Kształcenia i Szkolenia Zawodowego).

Więcej informacji o konferencji oraz prezentacje z konferencji na stronie NQF-in.

Galeria (więcej zdjęć)

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018