bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Logo hist ly

Aplikacja Hist.ly pod patronatem IBE

Hist.ly to darmowa, pozbawiona reklam aplikacja edukacyjna, promująca historię i kulturę Polski. Stworzony przez Fundację Wizja program łączy nowoczesne technologie informatyczne z narzędziami edukacyjnymi. Patronat honorowy nad aplikacją objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
edukacja ico copy ikona

Nagroda i wyróżnienie dla autorów kwartalnika „Edukacja”!

Znamy laureatów I edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. Wśród nich znaleźli się autorzy publikujący w kwartalniku „Edukacja”, wydawanym przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
ZSK ico 01

IBE zaprasza do współpracy uczelnie

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), jako podmiot prowadzący Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK), zaprasza wszystkie uczelnie oferujące studia wyższe I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie do współpracy przy przygotowywaniu opisów syntetycznych charakterystyk kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe. Opisy zostaną upublicznione w ZRK w języku polskim i angielskim. Więcej
MediumSquareLogo 300x300

Seminarium eksperckie: „Kształcenie branżowe czy uniwersyteckie? Czynniki wpływające na decyzję młodych ludzi o wyborze rodzaju kształcenia”

Zapraszamy na seminarium dotyczące preferencji w dokonywaniu wyborów edukacyjnych przez młodych ludzi oraz ich oczekiwań wobec kształcenia uniwersyteckiego i zawodowego. Spotkanie odbędzie się 18 grudnia 2018 r. w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych przy ul. Górczewskiej 8. Więcej
HackYeah

Za nami największy hackathon w Europie!

Eksperci IBE przez dwa dni aktywnie wspierali uczestników HackYeah − największego hackathonu w Europie. Kilkadziesiąt rozmów, dzielenie się wiedzą i wspólne analizowanie problemów – każdy uczestnik, który zwrócił się o pomoc do strefy mentorów Instytutu Badań Edukacyjnych, mógł liczyć na profesjonalne doradztwo. W tegorocznej edycji HackYeah jedną z kategorii zadań konkursowych była edukacja. Więcej
logo kongres III zach pom

III Zachodniopomorski Kongres Oświatowy

Zapraszamy na III Zachodniopomorski Kongres Oświatowy, który odbędzie się 29–30 listopada w Kołobrzegu. Partnerem wydarzenia jest Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie.

Blisko 150 uczestników, dwa dni wypełnione dyskusjami panelowymi, pracą w grupach roboczych, dziesiątkami rozmów i pomysłów – to wstępny bilans międzynarodowej konferencji zamykającej projekt NQF-in.

Od pytań do modeli systemowych

Na co należy zwrócić szczególną uwagę budując system, który umożliwi włączanie kwalifikacji spoza formalnego system edukacji do krajowych ram kwalifikacji? Czy system powinien być scentralizowany? Jakie są konsekwencje pobierania opłat za włączenie kwalifikacji? To tylko niektóre z pytań, które padły podczas dwudniowej konferencji w ramach projektu NQF-in.

Prelegentami i uczestnikami dyskusji byli eksperci krajowi i zagraniczni, m.in. prof. Ewa Chmielecka (ekspertka NQF-in), Dennis Van Gessel (Komisja Europejska), Stephan John (niezależny ekspert), Maciej Lasota (Ministerstwo Edukacji Narodowej) oraz prof. Christopher Winch (King's College w Londynie).

Horacy Dębowski (ekspert NQF-in) zaprezentował wstępne rezultaty prac nad czterema modelami. Każdy z dyskutowanych modeli został oparty na wariacji 9 cech charakterystycznych systemów kwalifikacji, na które składają się:

  1. typ kwalifikacji, które mogą być włączone do systemu;
  2. kwestia prawa własności do zgłaszanej kwalifikacji;
  3. stopień podobieństwa między włączanymi kwalifikacjami;
  4. kwestia uregulowania prawnego systemu;
  5. zakres regulacji dotyczących włączanych kwalifikacji, tzn. czy wszystkie elementy procesu włączania kwalifikacji do systemu są uregulowane czy istnieje szeroki margines swobody przy włączaniu kwalifikacji;
  6. stopień centralizacji w podejmowaniu decyzji o włączeniu kwalifikacji do systemu;
  7. rola interesariuszy;
  8. opłaty za włączanie kwalifikacji do systemu;
  9. formalne, prawne i finansowe korzyści wynikające z włączenia danej kwalifikacji do systemu.

Raport prezentujący modele jest dostępny na stronie projektu:
Proposed models of including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks.

Zaproponowane modele zostały opracowane na podstawie analizy systemów kwalifikacji w Chorwacji, Czechach, Francji, Irlandii, Polsce, Szkocji oraz na Węgrzech.

Relacje pomiędzy włączeniem kwalifikacji do krajowych ram kwalifikacji oraz procesem walidacji efektów uczenia się przedstawiła Sylwia Walicka (ekspertka NQF-in). W sesji plenarnej poświęconej temu tematowi wzięły udział dr Madhu Singh (UNESCO Lifelong Learning Institute) oraz Urška Marentič (Słoweński Instytutu Kształcenia i Szkolenia Zawodowego).

Więcej informacji o konferencji oraz prezentacje z konferencji na stronie NQF-in.

Galeria (więcej zdjęć)

 

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018