bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

narzedzia artyku ikonal

Nowy projekt IBE i poważne wyzwanie badawcze

„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Więcej
grafika 100 1001

Zostań nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Luksemburgu

Masz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej? Wiesz według jakich zasad funkcjonują Szkoły Europejskie? Znasz język angielski lub francuski na poziomie przynajmniej B2? Jeśli tak, to zapraszamy Cię do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Więcej
sirius ico

Spotkanie eksperckie w IBE: rozwój polityki publicznej w zakresie kształcenia cudzoziemców w Polsce

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania sieci Sirius 2.0. Więcej
edukacja ico

Nowy numer kwartalnika „Edukacja”

Ukazał się nowy numer kwartalnika „Edukacja”, czasopisma wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Tematyka najnowszej „Edukacji” jest bardzo przekrojowa, znajdziemy w niej artykuły o charakterze teoretycznym, jak również opracowania oparte na badaniach jakościowych czy wnioski z projektów. Więcej
ikonka knferencja vet

Udane zakończenie projektu ConstructyVET

Za nami konferencja podsumowująca międzynarodowy projekt ConctructyVET. Eksperci z kilku europejskich krajów zastanawiali się, jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamicznie rozwijającej się branży. Więcej
Surfing the future of education

Edukacja i przyszłość

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby wychodzić naprzeciw wyzwaniom przyszłości? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć podczas warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbyły się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie.

Blisko 150 uczestników, dwa dni wypełnione dyskusjami panelowymi, pracą w grupach roboczych, dziesiątkami rozmów i pomysłów – to wstępny bilans międzynarodowej konferencji zamykającej projekt NQF-in.

Od pytań do modeli systemowych

Na co należy zwrócić szczególną uwagę budując system, który umożliwi włączanie kwalifikacji spoza formalnego system edukacji do krajowych ram kwalifikacji? Czy system powinien być scentralizowany? Jakie są konsekwencje pobierania opłat za włączenie kwalifikacji? To tylko niektóre z pytań, które padły podczas dwudniowej konferencji w ramach projektu NQF-in.

Prelegentami i uczestnikami dyskusji byli eksperci krajowi i zagraniczni, m.in. prof. Ewa Chmielecka (ekspertka NQF-in), Dennis Van Gessel (Komisja Europejska), Stephan John (niezależny ekspert), Maciej Lasota (Ministerstwo Edukacji Narodowej) oraz prof. Christopher Winch (King's College w Londynie).

Horacy Dębowski (ekspert NQF-in) zaprezentował wstępne rezultaty prac nad czterema modelami. Każdy z dyskutowanych modeli został oparty na wariacji 9 cech charakterystycznych systemów kwalifikacji, na które składają się:

  1. typ kwalifikacji, które mogą być włączone do systemu;
  2. kwestia prawa własności do zgłaszanej kwalifikacji;
  3. stopień podobieństwa między włączanymi kwalifikacjami;
  4. kwestia uregulowania prawnego systemu;
  5. zakres regulacji dotyczących włączanych kwalifikacji, tzn. czy wszystkie elementy procesu włączania kwalifikacji do systemu są uregulowane czy istnieje szeroki margines swobody przy włączaniu kwalifikacji;
  6. stopień centralizacji w podejmowaniu decyzji o włączeniu kwalifikacji do systemu;
  7. rola interesariuszy;
  8. opłaty za włączanie kwalifikacji do systemu;
  9. formalne, prawne i finansowe korzyści wynikające z włączenia danej kwalifikacji do systemu.

Raport prezentujący modele jest dostępny na stronie projektu:
Proposed models of including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks.

Zaproponowane modele zostały opracowane na podstawie analizy systemów kwalifikacji w Chorwacji, Czechach, Francji, Irlandii, Polsce, Szkocji oraz na Węgrzech.

Relacje pomiędzy włączeniem kwalifikacji do krajowych ram kwalifikacji oraz procesem walidacji efektów uczenia się przedstawiła Sylwia Walicka (ekspertka NQF-in). W sesji plenarnej poświęconej temu tematowi wzięły udział dr Madhu Singh (UNESCO Lifelong Learning Institute) oraz Urška Marentič (Słoweński Instytutu Kształcenia i Szkolenia Zawodowego).

Więcej informacji o konferencji oraz prezentacje z konferencji na stronie NQF-in.

Galeria (więcej zdjęć)

 

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018