bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube

AKTUALNOŚCI


 

grafika 100 1001

Zostań nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Luksemburgu

Masz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej? Wiesz według jakich zasad funkcjonują Szkoły Europejskie? Znasz język angielski lub francuski na poziomie przynajmniej B2? Jeśli tak, to zapraszamy Cię do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Więcej
sirius ico

Spotkanie eksperckie w IBE: rozwój polityki publicznej w zakresie kształcenia cudzoziemców w Polsce

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania sieci Sirius 2.0. Więcej
edukacja ico

Nowy numer kwartalnika „Edukacja”

Ukazał się nowy numer kwartalnika „Edukacja”, czasopisma wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Tematyka najnowszej „Edukacji” jest bardzo przekrojowa, znajdziemy w niej artykuły o charakterze teoretycznym, jak również opracowania oparte na badaniach jakościowych czy wnioski z projektów. Więcej
ikonka knferencja vet

Udane zakończenie projektu ConstructyVET

Za nami konferencja podsumowująca międzynarodowy projekt ConctructyVET. Eksperci z kilku europejskich krajów zastanawiali się, jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamicznie rozwijającej się branży. Więcej
Surfing the future of education

Edukacja i przyszłość

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby wychodzić naprzeciw wyzwaniom przyszłości? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć podczas warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbyły się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej
edukacja ico

Kwartalnik naukowy „Edukacja” poszukuje redaktora naczelnego

Kwartalnik naukowy „Edukacja” wydawany jest przez Instytut Badań Edukacyjnych i ukazuje się nieprzerwanie od 1983 r. Publikuje artykuły z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii i dyscyplin pokrewnych. W kwartalniku ukazują się także opracowania dotyczące polskiego systemu edukacji. Więcej

Od teorii do praktyki Sektorowych Ram Kwalifikacji

Od sportu, poprzez telekomunikację i IT, aż po przemysł wydobywczy – każda z branż dynamicznie rozwijającej się gospodarki potrzebuje rozwiązań systemowych porządkujących kwalifikacje i zapewniających ich jakość. Takim rozwiązaniem są Sektorowe Ramy Kwalifikacji (SRK), o których dyskutowano podczas międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Konferencja trwała dwa dni (20-21 czerwca) i wzięli w niej udział reprezentanci administracji publicznej, pracodawcy, organizacje branżowe, członkowie sektorowych rad ds. kompetencji, przedstawiciele firm szkoleniowych oraz eksperci zajmujący się tematyką kwalifikacji.

Zainteresowanie wydarzeniem było bardzo duże – liczba uczestników przekroczyła 100 osób, a w programie znalazło się 25 prelekcji i kilka bloków warsztatowych.

Sektorowe Ramy Kwalifikacji – jak to wygląda w Polsce i innych krajach Europy

W polski kontekst prac nad sektorowymi ramami kwalifikacji wprowadził Andrzej Żurawski (Instytut Badań Edukacyjnych). Przedstawił wszystkie główne polityki publiczne w Polsce, które mają na celu wsparcie rozwoju kompetencji i kwalifikacji na poziomie sektorowym, m.in. Zintegrowaną Strategię Umiejętności i Zintegrowany System Kwalifikacji.

Nie zabrakło również gości z zagranicy i wątków międzynarodowych. Dwudniowe spotkanie otworzył Cliff Collins (EuropeActive), który opowiadał o międzynarodowych kwalifikacjach sektorowych w kontekście Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Z kolei Salome Virkus (Estonian Qualifications Authority) w swoim wystąpieniu przedstawiła najważniejsze estońskie doświadczenia w zakresie rozwoju kwalifikacji sektorowych. System estoński został pierwotnie oparty na oddolnej inicjatywie pracodawców, którzy do dziś mają kluczowy wpływ na kształt systemu. O doświadczeniach zespołu naukowców z UJ i SGGW w zakresie prac dotyczących opracowywania sektorowych ram kwalifikacji w Rosji i Ukrainie opowiedziała Aleksandra Lis.

SRK i dobre praktyki

Poruszana tematyka była bardzo szeroka. Rozmawiano zarówno o zagadnieniach koncepcyjnych, jak i rozwiązaniach praktycznych, dotyczących konkretnych branż np. górnictwa. Dyskutowano o tworzeniu standardów zawodowych w Polsce i badaniu kompetencji w poszczególnych sektorach gospodarki, np. budownictwie. Nie zabrakło również wystąpień dotyczących roli rad sektorowych, m.in. w sektorze IT, finansowym czy turystycznym.

Program konferencji

 

Galeria

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018