bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Aplikuj do szkoły doktorskiej i badaj system edukacji

Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie ze Szkołą Doktorską Nauk Społecznych „Academia Rerum Socialium” UMK uruchamia interdyscyplinarne studia doktoranckie – Toruńską Szkołę Nauk o Społeczeństwie, Edukacji, Nauce i Technologii (TSN SENT). O przyjęcie na studia i stypendium mogą ubiegać się osoby zainteresowane badaniami nad systemem edukacji i szkolnictwem wyższym oraz studiami nad społeczną rolą nauki i technologii. Więcej
design thinking icopx

Instytut Badań Edukacyjnych został członkiem EBSN

European Basic Skills Network (EBSN) to sieć zrzeszająca instytucje działające na rzecz rozwoju umiejętności podstawowych osób dorosłych, której celem jest współpraca między państwami oraz wspieranie rozwoju polityki edukacyjnej w zakresie umiejętności podstawowych. Więcej
design thinking icopx

Edukacyjni praktycy o innowacyjnych rozwiązaniach dla szkolnictwa

Już w połowie sierpnia będziemy mogli posłuchać o nowatorskich rozwiązaniach edukacyjnych podczas serii webinariów, objętych patronatem przez kwartalnik “Edukacja” oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Zachęcamy do udziału! Więcej
Crosscut ico

Zapraszamy na konferencję projektu CROSSCUT

Już 29 sierpnia w Sèvres pod Paryżem odbędzie się międzynarodowa konferencja podsumowująca trzy lata projektu CROSSCUT. W międzynarodowym gronie ekspertów omówione zostaną wyniki badań na temat nauczania międzyprzedmiotowego m.in. w Polsce. Więcej
path2integrity ico

Ekspertki IBE na pierwszym sympozjum projektowym Path2Integrity

Na początku lipca w Kilonii odbyło się pierwsze sympozjum projektu Path2Integrity poświęcone kwestii rzetelności naukowej i interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu etyki badawczej. Instytut Badań Edukacyjnych reprezentowała na nim Dr Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik projektu w Polsce, oraz członkinie zespołu projektowego: Dr Agnieszka Koterwas i Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska. Więcej
narzedzia artyku ikonal

Badanie preferencji studentów na rynku pracy

Na początku sierpnia ukazał się raport ze studenckich badań śląskich studentów i studentek na rynku pracy w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Partnerem badania był Instytut Badań Edukacyjnych, a w raporcie znalazła się wypowiedź jednego z doradców regionalnych IBE na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Więcej

Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju.

Seminarium rozpoczęło się od wspomnienia niedawno zmarłej Pani Profesor Marii Dudzikowej, wieloletniej wiceprzewodniczącej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, redaktor naczelnej „Rocznika Pedagogicznego” KNP PAN, pracownika naukowo-dydaktycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Działalność Profesor Dudzikowej przyczyniła się do rozwoju interdyscyplinarnego spojrzenia na funkcjonowanie szkoły w Polsce, które jest jednym z założeń ISB. Seminarium zostało poświęcone Jej pamięci.

 

Znaczenie wyższego wykształcenia we współczesnym świecie

Punktem wyjścia seminarium stało się pytanie o istotę wyższego wykształcenia we współczesnym świecie. Z jednej strony wskazywano, że wykształcenie jest dobrem lub zasobem, które lokują jednostkę w hierarchii społecznej i zapewniają jej szereg korzyści, z drugiej zaś podkreślano, że edukacja wyższa pobudza zdolność myślenia krytycznego i teoretycznego, a także nakierowuje na wartości autoteliczne.  

Tematyka poruszana podczas seminarium krążyła wokół zagadnień związanych z szeroko rozumianym kształceniem i edukacją. Mówiono o demograficznych uwarunkowaniach funkcjonowania kształcenia oraz wartości rynkowej edukacji formalnej na poziomie wyższym. Dyskutowano także o nierównościach edukacyjnych i wpływie pochodzenia społecznego na dokonywane wybory związane z edukacją. Ważnym problemem poruszanym podczas dyskusji było także znaczenie mechanizmów łagodzących dysfunkcjonalność wpływu poziomu wykształcenia na pozycję zawodową jednostki. Podkreślano rolę uczenia się przez całe życie oraz konieczność rozwijania swoich kompetencji. Związane jest to z zachodzącymi obecnie zmianami na rynku pracy i w społeczeństwie. Biorąc pod uwagę takie czynniki jak uelastycznienie ról zawodowych, łączenie ról rodzinnych z zawodowymi czy wreszcie zjawisko overeducation, kariera nie powinna być rozumiana współcześnie jedynie jako zawodowa, lecz całościowo – jako życiowa.

 

Cykl seminariów obszarowych

Kolejne seminaria będą koncentrować się wokół następujących zagadnień:

Kultura szkoły wyższej:

  • szkoły wyższe jako środowisko transmisji kulturowej;
  • etos kształcenia wyższego, normy i wzorce kulturowe związane z funkcjonowaniem szkół wyższych i ich studentów;
  • związek między poziomem wykształcenia a formowaniem się relacji między podmiotami funkcjonującymi w sferze publicznej oraz między ludźmi.

 

Obszar psychologiczno-pedagogiczny w kontekście edukacji wyższej:


  • znaczenie edukacji na poziomie wyższym w kształtowaniu się cech osobowych;
  • znaczenie ekspansji edukacyjnej dla (re)konstrukcji biografii;
  • wpływ wykształcenia wyższego na zaangażowanie obywatelskie;
  • doradztwo zawodowe i kształtowanie aspiracji;
  • kadra nauczycieli akademickich i jej podejście do pracy na uczelni w świetle zmieniających się realiów funkcjonowania szkół wyższych.

 

Finanse i gospodarka − różnorodne uwarunkowania dla edukacji wyższej


  • finanse publiczne;
  • budżety gospodarstw domowych;
  • rynek pracy;
  • postęp technologiczny;
  • prognozowanie zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności.

 

Interdyscyplinarna Sieć Badawcza

Interdyscyplinarna Sieć Badawcza (ISB) została powołana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Jej celem jest racjonalna, uporządkowana i oparta na faktach dyskusja o roli wyższego wykształcenia i jego interakcjach z innymi kluczowymi obszarami życia. Uczestnicy sieci wychodzą z założenia, że efekty funkcjonowania systemu edukacji na poziomie wyższym wpływają zarówno na gospodarkę, finanse publiczne, jak i na stan zdrowia i bezpieczeństwo społeczeństwa. I odwrotnie: kondycja gospodarki ma wymierny wpływ na finansowanie edukacji, a postęp technologiczny umożliwia zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji. ISB pragnie zidentyfikować i opisać te interakcje. Zadaniem sieci badawczej jest również akumulacja doświadczenia i wiedzy o obszarze edukacji.

 

Galeria zdjęć z seminarium

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018