bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Seminarium informacyjne dla podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK.

Jak przygotować wniosek o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK? Jak opisać efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji? Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jak z niej korzystać? Jak odbywa się przypisanie poziomu PRK do kwalifikacji? Na te i inne pytania związane z ZSK odpowiedzą eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych podczas bezpłatnego seminarium informacyjnego. Więcej
ewaster

W piątek IBE na zielono – spotkanie „Green skills in Poland”

Na co dzień segregujemy śmieci, zbieramy baterie i nakrętki, oszczędzamy prąd, a najczęściej przyjeżdżamy do pracy rowerem lub komunikacją miejską. A tak poza tym bierzemy udział w międzynarodowych projektach, które pomagają Matce Ziemi. Tym razem zapraszamy w piątek na spotkanie „Green skills in Poland. Promotional and networking event", Więcej
DSC 0042m

Goście z Azerbejdżanu

To między innymi w Baku dokonała się przemiana Cezarego Baryki z „Przedwiośnia”. Teraz być może role się odwrócą. Do Polski przyjechała delegacja z Azerbejdżanu, aby podpatrywać nasz system szkolnictwa wyższego. Więcej
koniec szkoly

Numerki na świadectwach? To poziom kwalifikacji.

Uczniowie odebrali dzisiaj świadectwa szkolne, na nich po raz pierwszy pojawił się napis PRK, a obok niego cyfra. To dość ważna informacja, która informuje na jakim poziomie są kwalifikacje posiadacza tego dokumentu. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Dziękujemy za ostatnie dwa lata!

Po raz ostatni zebrała się Rada Naukowa Instytutu Badań Edukacyjnych w dotychczasowym składzie. Była to okazja, żeby podziękować ekspertom za wkład w pracę IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kwalifikacje telekomunikacyjne po angielsku

Co powinien wiedzieć sprzedawca usług komunikacyjnych? Czego możemy oczekiwać od inspektorów nadzoru czy serwisantów sieci?
Tego można się dowiedzieć z najnowszego raportu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, który jest poświęcony sektorowej ramie w telekomunikacji. Tym razem przedstawiamy raport w wersji angielskojęzycznej.
Ten sam raport mamy też w wersji polskojęzycznej.
Instytut Badań Edukacyjnych

Bo badacze społeczni wiedza sporo o życiu

Jean Monnet w wieku 16 lat podjął decyzję o opuszczeniu rodzinnej Francji i rozpoczęciu studiów w Wielkiej Brytanii. Badacze realizujący projekt EXCEPT spotkali się z warszawską młodzieżą z Gimnazjum nr 33 i Liceum Ogólnokształcącego nr 32 jego imienia, gdzie rozmawiali z uczniami na temat wchodzenia w dorosłość. Więcej
Fotolia 138631455 ikonka

Konkurs promujący kształcenie zawodowe

Zapraszamy uczniów szkół zawodowych do udziału w konkursie na film promujący kształcenie zawodowe. Nakręć film dowolną techniką na jeden z podanych tematów: Mój zawód na globalnym rynku pracy lub Szkoła zawodowa – lubię to!, prześlij formularz zgłoszeniowy, umieść film w internecie a będziesz miał możliwość wygrania jednej cennych nagród. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Konkurs

Minister Edukacji Narodowej ogłasza konkurs na stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Bruksela I (2 etaty) oraz stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Luksemburg I (1 etat). Więcej
pisa 2015 results volume iv 9789264270282 en

Młodzi Polacy będą w przyszłości ponosić większe ryzyko finansowe niż ich rodzice

Młodzież już teraz gospodaruje pieniędzmi: podejmują decyzje finansowe robiąc zakupy w Internecie, wybierając taryfę  telefonów komórkowych, część z nich korzysta już z usług bankowych. Stąd opinia socjologów, że w przyszłości młodzi ludzie będą odważniejsi w obrocie pieniędzmi. Swoje przypuszczenia opierają na przeprowadzonej w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych części badania PISA 2015 dotyczącego umiejętności finansowych. Więcej

Polska Mówi

DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ JĘZYKOWYCH U DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

Program, który będzie realizowany od kwietnia 2017 roku w pięciu dużych aglomeracjach miejskich, adresowany jest do dzieci przedszkolnych obarczonych ryzykiem zaburzeń językowych. Stanowi on kontynuację badań  przesiewowych mierzących poziom rozwoju mowy dzieci dwuletnich (projekt Badania przesiewowe dotyczące rozwoju mowy dzieci w wieku od 2 do 3 lat),  które Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził w roku 2015 przy użyciu kwestionariuszy rodzicielskich.  Krótkie kwestionariusze KIRMIK wysłano do rodziców wszystkich dwulatków zamieszkałych w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Lublinie i Katowicach, łącznie do 44 tys. osób. Kwestionariusze zostały wypełnione i odesłane przez rodziców 6900 dzieci, co oznacza, że odpowiedziało ok. 16% rodziców.  Z tej grupy 1050 dzieci charakteryzowało się opóźnionym rozwojem mowy i ich rodzice otrzymali do wypełnienia bardziej szczegółowe  kwestionariusze (IRMIK: SŁOWA I GESTY). Ostatecznie w wyniku dwukrotnego badania kwestionariuszowego wyłoniono w przesiewie 550 dzieci, które w wieku dwóch lat charakteryzowały  się znacznym opóźnieniem rozwoju językowego. Dzieci te obecnie są czterolatkami.

W międzyczasie Instytut Badań Edukacyjnych sfinalizował projekt badawczy (projekt Uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka), którego efektem było stworzenie standaryzowanych narzędzi umożliwiających bezpośrednie badanie dzieci w wieku 4 do 8 lat. Badanie to pozwala na dokonanie obiektywnej oceny poziomu  rozwoju językowego dziecka poprzez porównanie jego wyników z przeciętnymi wynikami osiąganymi przez jego rówieśników. Normy rozwojowe dla testów ustalono na podstawie wyników reprezentatywnej grupy polskich dzieci.  Obecnie jest więc możliwe zdiagnozowanie ewentualnych zaburzeń językowych u wspomnianej grupy przedszkolaków wyłonionej w badaniu przesiewowym.

Badanie to będą prowadzić wybrane poradnie psychologiczno-pedagogiczne w wymienionych miastach.  W każdym z pięciu regionów program realizowany jest jako program lokalny pod hasłem MIASTO MÓWI!  (np. GDAŃSK MÓWI!, WARSZAWA MÓWI! itd.). W każdym regionie program będzie koordynowany i wspierany przez pracowników akademickich lokalnych uczelni  –  logopedów lub psychologów współpracujących z Instytutem Badań Edukacyjnych, który będzie sprawował ogólną opiekę merytoryczną nad projektem w skali ogólnopolskiej.

mapa badanie

Planowany projekt składa się z dwóch faz: DIAGNOSTYCZNEJ i TERAPEUTYCZNEJ.

FAZA DIAGNOSTYCZNA planowana jest na okres od kwietnia do lipca bieżącego roku. Dzieci objęte tym programem będą diagnozowane przy użyciu Testu Rozwoju Językowego TRJ, Testu Powtarzania Pseudosłów TPP oraz Standaryzowanych Narzędzi Oceny Wypowiedzi SNOW. Zostanie również wykonane kompleksowe badanie logopedyczne dotyczące oceny budowy i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego. Ponadto wszystkie dzieci zostaną poddane badaniu psychologicznemu przy użyciu Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P. W indywidualnych wypadkach Poradnia skieruje dzieci na dodatkowe badania, które mogą się okazać niezbędne, np. badanie słuchu, badanie neurologiczne, badanie w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). W wyniku procesu diagnostycznego zostanie sporządzona opinia dla rodziców, a zanonimizowane wyniki badań ― po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców  ― zostaną udostępnione Instytutowi Badań Edukacyjnych w celu ich porównania z wynikami wcześniejszych badań przesiewowych.

Planowana jest także FAZA TERAPEUTYCZNA, która w założeniu miałaby objąć te dzieci, u których zostaną stwierdzone zaburzenia językowe.  Sposób jej realizacji jest jednak zależny od możliwości kadrowych, czasowych, organizacyjnych każdej z poradni, a także od współpracy z rodzicami oraz ewentualnie z przedszkolem, do którego uczęszcza dziecko. Ze wstępnych konsultacji z przedstawicielami poradni wyraźnie wynika, że realizacja tej fazy projektu wymaga istotnego wsparcia finansowego i kadrowego ze strony lokalnych władz samorządowych.

Faza terapeutyczna powinna rozpocząć się we wrześniu bieżącego roku i trwać co najmniej do końca edukacji przedszkolnej (wiek 7 lat). W wypadkach, gdy rozwój językowy dziecka nadal będzie odbiegał od normy, wskazane jest kontynuowanie opieki terapeutycznej w okresie wczesnoszkolnym, co umożliwi wypracowanie standardów współpracy ze szkołą w kwestii wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z zaburzeń językowych.

Nadrzędnym celem tego projektu jest wypracowanie przez wybrane poradnie standardów skutecznej opieki terapeutycznej nad dziećmi z zaburzeniami językowymi w celu ich późniejszego rozwijania i propagowania  ―  poprzez publikacje, szkolenia i bezpośrednią współpracę ze specjalistami z innych placówek edukacyjnych: poradni psychologiczno-pedagogicznych, przedszkoli i szkół.

Jak wynika z badań podłużnych prowadzonych przez dr hab. Magdalenę Smoczyńską (projekt badawczy N N106 223538 Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego i dysleksja jako możliwe długofalowe konsekwencje opóźnionego rozwoju mowy: III etap badań podłużnych dzieci w wieku od 8 do 10 lat), opóźniony rozwój mowy stwierdzony w wieku 2 lat stanowi istotny czynnik ryzyka wystąpienia zaburzenia językowego w okresie późniejszym. Samoistne nadrobienie opóźnienia językowego odnotowano jedynie u 18% badanych dzieci, natomiast zaburzenia językowe wystąpiły aż u 60% dzieci, które jako dwulatki miały opóźniony rozwój mowy.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012