bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Seminarium informacyjne dla podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK.

Jak przygotować wniosek o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK? Jak opisać efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji? Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jak z niej korzystać? Jak odbywa się przypisanie poziomu PRK do kwalifikacji? Na te i inne pytania związane z ZSK odpowiedzą eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych podczas bezpłatnego seminarium informacyjnego. Więcej
ewaster

W piątek IBE na zielono – spotkanie „Green skills in Poland”

Na co dzień segregujemy śmieci, zbieramy baterie i nakrętki, oszczędzamy prąd, a najczęściej przyjeżdżamy do pracy rowerem lub komunikacją miejską. A tak poza tym bierzemy udział w międzynarodowych projektach, które pomagają Matce Ziemi. Tym razem zapraszamy w piątek na spotkanie „Green skills in Poland. Promotional and networking event", Więcej
DSC 0042m

Goście z Azerbejdżanu

To między innymi w Baku dokonała się przemiana Cezarego Baryki z „Przedwiośnia”. Teraz być może role się odwrócą. Do Polski przyjechała delegacja z Azerbejdżanu, aby podpatrywać nasz system szkolnictwa wyższego. Więcej
koniec szkoly

Numerki na świadectwach? To poziom kwalifikacji.

Uczniowie odebrali dzisiaj świadectwa szkolne, na nich po raz pierwszy pojawił się napis PRK, a obok niego cyfra. To dość ważna informacja, która informuje na jakim poziomie są kwalifikacje posiadacza tego dokumentu. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Dziękujemy za ostatnie dwa lata!

Po raz ostatni zebrała się Rada Naukowa Instytutu Badań Edukacyjnych w dotychczasowym składzie. Była to okazja, żeby podziękować ekspertom za wkład w pracę IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kwalifikacje telekomunikacyjne po angielsku

Co powinien wiedzieć sprzedawca usług komunikacyjnych? Czego możemy oczekiwać od inspektorów nadzoru czy serwisantów sieci?
Tego można się dowiedzieć z najnowszego raportu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, który jest poświęcony sektorowej ramie w telekomunikacji. Tym razem przedstawiamy raport w wersji angielskojęzycznej.
Ten sam raport mamy też w wersji polskojęzycznej.
Instytut Badań Edukacyjnych

Bo badacze społeczni wiedza sporo o życiu

Jean Monnet w wieku 16 lat podjął decyzję o opuszczeniu rodzinnej Francji i rozpoczęciu studiów w Wielkiej Brytanii. Badacze realizujący projekt EXCEPT spotkali się z warszawską młodzieżą z Gimnazjum nr 33 i Liceum Ogólnokształcącego nr 32 jego imienia, gdzie rozmawiali z uczniami na temat wchodzenia w dorosłość. Więcej
Fotolia 138631455 ikonka

Konkurs promujący kształcenie zawodowe

Zapraszamy uczniów szkół zawodowych do udziału w konkursie na film promujący kształcenie zawodowe. Nakręć film dowolną techniką na jeden z podanych tematów: Mój zawód na globalnym rynku pracy lub Szkoła zawodowa – lubię to!, prześlij formularz zgłoszeniowy, umieść film w internecie a będziesz miał możliwość wygrania jednej cennych nagród. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Konkurs

Minister Edukacji Narodowej ogłasza konkurs na stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Bruksela I (2 etaty) oraz stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej Luksemburg I (1 etat). Więcej
pisa 2015 results volume iv 9789264270282 en

Młodzi Polacy będą w przyszłości ponosić większe ryzyko finansowe niż ich rodzice

Młodzież już teraz gospodaruje pieniędzmi: podejmują decyzje finansowe robiąc zakupy w Internecie, wybierając taryfę  telefonów komórkowych, część z nich korzysta już z usług bankowych. Stąd opinia socjologów, że w przyszłości młodzi ludzie będą odważniejsi w obrocie pieniędzmi. Swoje przypuszczenia opierają na przeprowadzonej w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych części badania PISA 2015 dotyczącego umiejętności finansowych. Więcej

matematyka long

Matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze

 Matura, która odbędzie się w maju 2015 roku po raz pierwszy będzie sprawdzała umiejętności opisane w nowej podstawy programowej. Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym właściwie nie ulegnie zmianie w stosunku do obowiązującego od 2010 roku. Zmienia się natomiast poziom rozszerzony – oprócz zmian w strukturze arkusza, w istotny sposób zmieniają się bowiem treści programowe, do których odwołują się zadania.

Wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy chcą taki analityczny wysiłek podjąć, proponujemy zestaw dodatkowych materiałów przygotowany przez członków Centralnego Zespołu Ekspertów Matematycznych (CZEM).

Więcej: matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze 

Diagnoza nauczania matematyki w Polsce

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi liczne badania, w trakcie których w różnym zakresie diagnozie poddawane jest nauczanie matematyki w polskich szkołach:

•   „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.
•    „Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.
•    „Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r;
•    „Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej” –  przeprowadzone w 2014 r.
•    „Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego” – przeprowadzone w 2014 r.

 

Najważniejsze wnioski płynące z dotychczasowych projektów badawczych:

•    Zbyt mały nacisk na kształcenie rozumowania
- nauczyciele zwykle skupiają się na kształceniu umiejętności podstawowych
•    Braki w umiejętnościach dydaktycznych i merytorycznych
- nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej brakuje merytorycznej wiedzy, nauczyciele w szkołach podstawowych i gimnazjach są dobrze przygotowani merytorycznie, ale brak im praktycznych umiejętności dydaktycznych.
•    Lekcje prowadzone są w wyjątkowo jednorodny sposób, schematycznie.
•    Nauczyciele mają problem w komunikacji z uczniami, wolą narzucać swój sposób myślenia, blokując uczniowskie dochodzenie do autorskich rozwiązań.
•    Nauczyciele mają problem z właściwą organizacją pracy zespołowej na lekcjach
•    Dotychczasowe szkolenia w opinii nauczycieli nie przekładają się na podniesienie ich umiejętności, które mogliby wykorzystać w praktyce

Kontakt do IBE w sprawie działań na rzecz poprawy nauczania matematyki (dla instytucji i stowarzyszeń):
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

ŹRÓDŁA DIAGNOZY
materiały z wynikami badań do pobrania:

"Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.

„Szkoła samodzielnego myślenia”„Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.

„Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r.

Badanie PISA 2012

Raport o stanie edukacji 2010
Rozdział 9. Matematyka pod lupą
Rozdział 5. Jakość edukacji 5. Jakość edukacji

Raport o stanie edukacji 2013
- raport do pobrania w całości, rekomendowany rozdział o nauczycielach

Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) 2013

 Wnioski z badań i dyskusji dotyczące nauczania matematyki

 

DOBRE PRAKTYKI


Jak uczyć dzieci z klas I-III matematyki podczas zajęć projektowych - Zespół Szkół w Radowie Małym

 

Pozwólmy dzieciom grać - jak wykorzystywać gry planszowe w edukacji matematycznej

planszowki okladkaNa lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek. Wystarczy pobrać poniższy poradnik w formacie PDF.

 

 

 

 

 

Matematyka od nowa

Oferta Instytutu Badań Edukacyjnych dla władz samorządowych na rzecz podnoszenia jakości nauczania matematyki. Instytut Badań Edukacyjnych dzięki swoim bogatym doświadczeniom przygotował ofertę skutecznej pomocy w rozwiązywaniu kluczowych dla edukacji matematycznej problemów. Nasza oferta może zostać doprecyzowana, np. w formie warsztatów dla przedstawicieli władz samorządowych różnych szczebli. więcej...

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012