bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

indeks

Tydzień Bezpiecznego Internetu w IBE

We wtorek 5 lutego w całej Europie obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu, którego głównym celem jest przeciwdziałanie niebezpieczeństwom, jakie w sieci mogą napotkać dzieci i młodzież. W Instytucie Badań Edukacyjnych akcja potrwa przez cały tydzień. Więcej
kongres kompetencji cyfrowych ico

Instytut Badań Edukacyjnych partnerem II Kongresu Kompetencji Cyfrowych

15 marca w Tarnowie rozpocznie się II Kongres Kompetencji Cyfrowych. Partnerem tegorocznej edycji wydarzenia został Instytut Badań Edukacyjnych. Celem kongresu jest prezentacja wyników nowych badań z obszaru edukacji i kompetencji cyfrowych oraz otwarta debata środowisk zainteresowanych wspomaganiem rozwoju kompetencyjnego Polaków. Więcej
Lekcja w kinie ikonka

Lekcja w kinie, czyli jak wykształcić świadomego odbiorcę mediów

Jakie narzędzia perswazji stosują twórcy reklam? Jak reklamy działają na nasze emocje? Jakie są najważniejsze elementy skutecznej reklamy? Centrum Edukacji Filmowej rozpoczęło kolejny cykl „Lekcji w kinie”, podczas którego dzieci i młodzież mogą poznać tajemnice świata mediów. Patronat merytoryczny nad cyklem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Stasiowski ico

Ekspert z IBE został członkiem europejskiej sieci NESET

NESET, czyli Network of experts on the social dimension of education and training to sieć doradcza ekspertów zajmujących się społecznym wymiarem edukacji. Od stycznia 2019 r. jej członkiem jest Jędrzej Stasiowski, pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
45417480 10160962915975463 5989674727151501312 n

Zapraszamy na XI Interdyscyplinarną Konferencję Naukową TYGIEL 2019

XI Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2019 to wydarzenie, które może pochwalić się ponad 10-letnią tradycją. Jest ono inicjatywą lubelskiego środowiska naukowego i wspólnym przedsięwzięciem przedstawicieli wszystkich publicznych lubelskich uczelni wyższych. Patronat honorowy nad konferencją objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
MediumSquareLogo 300x300

Kształcenie branżowe czy uniwersyteckie? Za nami seminarium w ramach projektu UniVET

Ponad 40 osób wzięło udział w spotkaniu eksperckim pt. „Kształcenie branżowe czy uniwersyteckie? Czynniki wpływające na decyzję młodych ludzi o wyborze rodzaju kształcenia”, zorganizowanym w ramach międzynarodowego projektu UniVET. Więcej

matematyka long

Matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze

 Matura, która odbędzie się w maju 2015 roku po raz pierwszy będzie sprawdzała umiejętności opisane w nowej podstawy programowej. Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym właściwie nie ulegnie zmianie w stosunku do obowiązującego od 2010 roku. Zmienia się natomiast poziom rozszerzony – oprócz zmian w strukturze arkusza, w istotny sposób zmieniają się bowiem treści programowe, do których odwołują się zadania.

Wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy chcą taki analityczny wysiłek podjąć, proponujemy zestaw dodatkowych materiałów przygotowany przez członków Centralnego Zespołu Ekspertów Matematycznych (CZEM).

Więcej: matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze 

Diagnoza nauczania matematyki w Polsce

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi liczne badania, w trakcie których w różnym zakresie diagnozie poddawane jest nauczanie matematyki w polskich szkołach:

•   „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.
•    „Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.
•    „Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r;
•    „Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej” –  przeprowadzone w 2014 r.
•    „Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego” – przeprowadzone w 2014 r.

 

Najważniejsze wnioski płynące z dotychczasowych projektów badawczych:

•    Zbyt mały nacisk na kształcenie rozumowania
- nauczyciele zwykle skupiają się na kształceniu umiejętności podstawowych
•    Braki w umiejętnościach dydaktycznych i merytorycznych
- nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej brakuje merytorycznej wiedzy, nauczyciele w szkołach podstawowych i gimnazjach są dobrze przygotowani merytorycznie, ale brak im praktycznych umiejętności dydaktycznych.
•    Lekcje prowadzone są w wyjątkowo jednorodny sposób, schematycznie.
•    Nauczyciele mają problem w komunikacji z uczniami, wolą narzucać swój sposób myślenia, blokując uczniowskie dochodzenie do autorskich rozwiązań.
•    Nauczyciele mają problem z właściwą organizacją pracy zespołowej na lekcjach
•    Dotychczasowe szkolenia w opinii nauczycieli nie przekładają się na podniesienie ich umiejętności, które mogliby wykorzystać w praktyce

Kontakt do IBE w sprawie działań na rzecz poprawy nauczania matematyki (dla instytucji i stowarzyszeń):
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

ŹRÓDŁA DIAGNOZY
materiały z wynikami badań do pobrania:

"Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.

„Szkoła samodzielnego myślenia”„Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.

„Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r.

Badanie PISA 2012

Raport o stanie edukacji 2010
Rozdział 9. Matematyka pod lupą
Rozdział 5. Jakość edukacji 5. Jakość edukacji

Raport o stanie edukacji 2013
- raport do pobrania w całości, rekomendowany rozdział o nauczycielach

Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) 2013

 Wnioski z badań i dyskusji dotyczące nauczania matematyki

 

DOBRE PRAKTYKI


Jak uczyć dzieci z klas I-III matematyki podczas zajęć projektowych - Zespół Szkół w Radowie Małym

 

Pozwólmy dzieciom grać - jak wykorzystywać gry planszowe w edukacji matematycznej

planszowki okladkaNa lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek. Wystarczy pobrać poniższy poradnik w formacie PDF.

 

 

 

 

 

Matematyka od nowa

Oferta Instytutu Badań Edukacyjnych dla władz samorządowych na rzecz podnoszenia jakości nauczania matematyki. Instytut Badań Edukacyjnych dzięki swoim bogatym doświadczeniom przygotował ofertę skutecznej pomocy w rozwiązywaniu kluczowych dla edukacji matematycznej problemów. Nasza oferta może zostać doprecyzowana, np. w formie warsztatów dla przedstawicieli władz samorządowych różnych szczebli. więcej...

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018