bip 900
aktualnosci

seminarium16 m

seminarium informacyjne
dla sektora sportu

16 stycznia 2017 r. Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z Instytutem Sportu organizuje seminarium informacyjne dedykowane dla sektora sportu, w tym  podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK. W seminarium udział zadeklarowało 19 związków sportowych.
Seminarium jest organizowane w ramach projektu pt. „Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

smartup logo final XS

Program naukowo- edukacyjny
ADAMED SmartUP

ADAMED SmartUP to program stypendialny, ale również platforma edukacyjna, która przedstawia naukę w ciekawy i zrozumiały sposób. Znajdują się na niej m.in. filmy edukacyjne, gotowe do wykorzystania scenariusze lekcji szkolnych, a także porady dotyczące studiów i kursów naukowych w kraju i zagranicą. Patronat merytoryczny objęli: Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Badań Edukacyjnych.
Do 15 stycznia br.  otwarta jest rejestracja do trzeciej edycji programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP. W pierwszym etapie rekrutacji młodzi geniusze zmierzą się z interaktywną grą naukową. Kolejne kroki to wysyłka dokumentów aplikacyjnych i rozmowy kwalifikacyjne, które wyłonią uczestników innowacyjnego obozu naukowego. Rekrutacja wymaga wiedzy, umiejętności analitycznego myślenia, szybkiego łączenia faktów oraz dociekliwości, a na wytrwałych na mecie czekają m.in. udział w innowacyjnym obozie naukowym, indywidualne konsultacje edukacyjne i stypendia naukowe.
www.adamedsmartup.pl

ludzie

Wizyta z Macedonii
W związku z realizacją projektu Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” w Macedonii,  w dniach 5-9 grudnia 2016 r. Instytut Badań Edukacyjnych gościł delegację przedstawicieli  macedońskiej administracji publicznej. więcej

OECD male

Wyniki badania PISA 2015
10 miejsce w Unii Europejskiej w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, 3 w czytaniu i interpretacji, 6 w matematyce. Polscy uczniowie osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: rozumowania w naukach przyrodniczych, czytania i interpretacji, umiejętności matematycznych. Jednak ich wyniki są niższe niż podczas poprzedniej edycji badania w 2012 r. Po raz pierwszy uczniowie rozwiązywali zadania na komputerach, nie „na papierze”.
Raport PISA 2015
Prezentacja wyników PISA 2015
Materiał prasowy

 Więcej o projekcie.

TIMSS 2015

Sukces polskich dziesięciolatków
Polscy czwartoklasiści, razem z uczniami z Finlandii i Litwy, zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu TIMSS 2015. Pod względem osiągnięć przyrodniczych polscy uczniowie są na 9. miejscu na 47 krajów.
Raport TIMSS 2015
Prezentacja wyników TIMSS 2015
Prezentacja wyników Matematyka
Prezentacja wyników Przyroda
Materiał prasowy

 Więcej o projekcie.

icon pt

Szkolenie TRJ w Gdańsku
II edycja

IBE wraz ze Stowarzyszeniem Gdańskich Logopedów 21 stycznia 2017 r. organizuje w Gdańsku drugą edycję szkolenia ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Możliwy jest również udział w wersji bez pomocy. Rekrutacja prowadzona jest przez SGL. Zgłoszenia i ewentualne pytania proszę kierować na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

icon co lab E-learning o współdziałaniu
Zapraszamy na platformę e-learningową powstałą w ramach projektu CoLab. Kurs składa się z 4 modułów, wprowadzających w tematykę uczenia poprzez współdziałanie w szkole. Zawiera filmy video z wypowiedziami ekspertów i nauczycieli z różnych krajów, przykładowe scenariusze lekcji oraz sekcję dotyczącą oceniania uczniów za ich wkład w pracę grupową. Pozwala na wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami z kraju bądź z zagranicy. W jego ramach przewidziana jest także sesja pytań i odpowiedzi z ekspertami (15 listopada, godz. 18:00 oraz 23 listopada, godz. 18:00).
Aby przystąpić do kursu, należy zalogować się na stronie European Schoolnet Academy. Raz w tygodniu, w każdy poniedziałek, jest uruchamiany jeden dodatkowy moduł. Projekt CoLab “Promoting innovative collaborative teaching and learning”, realizowany jest przez konsorcjum 7 europejskich instytucji, w tym IBE. Więcej o projekcie.
Dla branż o sektorowych ramach kwalifikacji Szkolenia z obsługi systemu informatycznego ZRK
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza chętnych na szkolenia z obsługi systemu informatycznego Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, które odbędą się w Warszawie w dniach 16 i 23 listopada 2016 r.
Więcej tutaj
ibe Jak znaleźć zagraniczny staż?
3 listopada w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych odbywa się spotkanie, w którym udział biorą przedstawiciele polskich szkół zawodowych oraz członkowie projektu NETINVET. Głównym zadaniem międzynarodowego projektu NETINVET jest sieciowanie szkół zawodowych w Europie i pomoc uczniom w znalezieniu pracodawców, którzy umożliwiliby im odbycie międzynarodowych staży. Dla polskich szkół to bardzo ważna kwestia – znaleźć wiarygodnego partnera w Europie Zachodniej. Spotkanie ma na celu wypracowanie dobrej platformy do rozmów z międzynarodowymi partnerami i ewentualnej dalszej współpracy.

Klasa ze snów – startuje 7. edycja!

ikonka Klasa ze snów – startuje 7. edycja!
Ogólnopolski Konkurs Artystyczny „Klasa ze Snów” ma za zadanie popularyzowanie świadomego i praktycznego wykorzystania najnowszych technologii w procesie uczenia i nauczania oraz rozbudzenie pasji czytania i świadomości czytelniczej u dzieci i młodzieży. Patronat merytoryczny objęli: Instytut Badań Edukacyjnych oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. więcej

Klasa ze snów – startuje 7. edycja!

matematyka long

Matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze

 Matura, która odbędzie się w maju 2015 roku po raz pierwszy będzie sprawdzała umiejętności opisane w nowej podstawy programowej. Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym właściwie nie ulegnie zmianie w stosunku do obowiązującego od 2010 roku. Zmienia się natomiast poziom rozszerzony – oprócz zmian w strukturze arkusza, w istotny sposób zmieniają się bowiem treści programowe, do których odwołują się zadania.

Wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy chcą taki analityczny wysiłek podjąć, proponujemy zestaw dodatkowych materiałów przygotowany przez członków Centralnego Zespołu Ekspertów Matematycznych (CZEM).

Więcej: matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze 

Diagnoza nauczania matematyki w Polsce

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi liczne badania, w trakcie których w różnym zakresie diagnozie poddawane jest nauczanie matematyki w polskich szkołach:

•   „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.
•    „Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.
•    „Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r;
•    „Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej” –  przeprowadzone w 2014 r.
•    „Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego” – przeprowadzone w 2014 r.

 

Najważniejsze wnioski płynące z dotychczasowych projektów badawczych:

•    Zbyt mały nacisk na kształcenie rozumowania
- nauczyciele zwykle skupiają się na kształceniu umiejętności podstawowych
•    Braki w umiejętnościach dydaktycznych i merytorycznych
- nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej brakuje merytorycznej wiedzy, nauczyciele w szkołach podstawowych i gimnazjach są dobrze przygotowani merytorycznie, ale brak im praktycznych umiejętności dydaktycznych.
•    Lekcje prowadzone są w wyjątkowo jednorodny sposób, schematycznie.
•    Nauczyciele mają problem w komunikacji z uczniami, wolą narzucać swój sposób myślenia, blokując uczniowskie dochodzenie do autorskich rozwiązań.
•    Nauczyciele mają problem z właściwą organizacją pracy zespołowej na lekcjach
•    Dotychczasowe szkolenia w opinii nauczycieli nie przekładają się na podniesienie ich umiejętności, które mogliby wykorzystać w praktyce

Kontakt do IBE w sprawie działań na rzecz poprawy nauczania matematyki (dla instytucji i stowarzyszeń):
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

ŹRÓDŁA DIAGNOZY
materiały z wynikami badań do pobrania:

"Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” – badanie przeprowadzone w latach 2011 i 2012.

„Szkoła samodzielnego myślenia”„Szkoła samodzielnego myślenia” – przeprowadzone w 2012 r.

„Badanie nauczania matematyki w gimnazjum” – przeprowadzone w 2012 r.

Badanie PISA 2012

Raport o stanie edukacji 2010
Rozdział 9. Matematyka pod lupą
Rozdział 5. Jakość edukacji 5. Jakość edukacji

Raport o stanie edukacji 2013
- raport do pobrania w całości, rekomendowany rozdział o nauczycielach

Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) 2013

 Wnioski z badań i dyskusji dotyczące nauczania matematyki

 

DOBRE PRAKTYKI


Jak uczyć dzieci z klas I-III matematyki podczas zajęć projektowych - Zespół Szkół w Radowie Małym

 

Pozwólmy dzieciom grać - jak wykorzystywać gry planszowe w edukacji matematycznej

planszowki okladkaNa lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek. Wystarczy pobrać poniższy poradnik w formacie PDF.

 

 

 

 

 

Matematyka od nowa

Oferta Instytutu Badań Edukacyjnych dla władz samorządowych na rzecz podnoszenia jakości nauczania matematyki. Instytut Badań Edukacyjnych dzięki swoim bogatym doświadczeniom przygotował ofertę skutecznej pomocy w rozwiązywaniu kluczowych dla edukacji matematycznej problemów. Nasza oferta może zostać doprecyzowana, np. w formie warsztatów dla przedstawicieli władz samorządowych różnych szczebli. więcej...

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
KIW
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012