bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”. Więcej
OECD male

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

O edukacji inaczej

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań? Więcej
ebis 2

Nowy numer Edukacji Biologicznej i Środowiskowej

Czy faktycznie usankcjonowana prawna obecność syntetycznych związków chemicznych w środowisku i żywności jest bezpieczna? Jak przebiegają procesy degradacji polimerów z wyszczególnieniem procesów wywołanych czynnikami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi? Jakie są regulacje prawne w wykorzystaniu, gromadzeniu i modyfikowaniu ludzkiego materiału biologicznego? Na te pytanie, ale też wiele innych znaleźć można odpowiedź w nowym numerze Edukacji Biologicznej i Środowiskowej 1/2017. Numer wydany jest w całości w języku angielskim (odpowiednik polski ukaże się za około 2 tygodnie). Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nauczycielu fizyki – pomóż zbudować satelitę od śrubki

Lekcje fizyki nie muszą polegać na wkuwaniu XVII-wiecznych zasad dynamiki Newtona. Uczniowie chętnie zanurzą się w świat fizycznych prawidłowości, jeżeli tylko odnosi się do realiów życiowych, zwłaszcza zagadnień bliskich młodemu pokoleniu: sportu, rozrywki, nagłówków w portalach internetowych.  Stąd zaproszenie dla nauczycieli fizyki do współtworzenia projektów edukacyjnych SAT Project – „od śrubki do satelity” Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Zauważeni w 150 szkołach

Akcja społeczna Zauważeni, której Fundacja ZACZYN wraz z redakcją TVN Uwaga jest organizatorem, a patronat medialny objął Instytut Badań Edukacyjnych dobiegł końca. Ponad 150 szkół zgłoszonych do projektu przez wiele miesięcy pracowało nam poprawą relacji międzypokoleniowych u siebie w gminie. Kampania była obecna na antenie „Uwagi!” oraz w mediach społecznościowych w postaci reportaży, wywiadów, porad. Aby zaangażować w nią młodsze pokolenia, ogłoszony został ogólnopolski konkurs dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych „Ten chłopak. Ta dziewczyna.” Jego ideą było  zapoznanie się młodzieży z sytuacją osób starszych w naszym kraju. Finał akcji Zauważeni i uroczystość wręczenia nagród w konkursie odbędzie się 20 kwietnia 2017 r. organizowanym pod patronatem IBE.
Instytut Badań Edukacyjnych

O rekrutacji w  Poznaniu

Przedstawiciele IBE uczestniczyli 6 kwietnia 2017 r. w konferencji pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”, zorganizowanej przez Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. Więcej
atom

Energia dla nauczycieli

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej. Więcej
ludzie

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia. Więcej
autyzm ikonka

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności". Więcej

Fundamenty czy fundamentalizmy? Antyk grecko-rzymski i Biblia w szkole

CKE policzyła EWD

Eksperci IBE wspierają system kwalifikacji w Polsce

Zapisy na szkolenia ze stosowania testów diagnostycznych - już otwarte!

Roczniki 2014 i 2014 Edukacji Biologicznej i Środowiskowej już dostępne

Dysleksja i zaburzenia rozwoju mowy - nowe narzędzia do diagnozowania

Loading...
wazne tematy

jezyki obcematematyka2

babel matematycznymali uczniowie

przyrodabep

polecamy
  • Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczychRaport Podstawy programowe przedmiotów przyrodniczych prezentuje porównanie miejsca i znaczenia kształtowania i rozwijania umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych Anglii, Czech, Estonii, Finlandii i Francji. Więcej

     

     
  • ICILS 2013 Wyniki ICILS 2013 Uczniowie II klas gimnazjów w czołówce uczniów z najlepszymi wynikami w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS). IBE ogłosił wyniki badania ICILS, które mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”. Informacja prasowa

     
  • Narzędzia w działaniuRuszył nasz nowy program dla szkół gimnazjalnych. Zapraszamy nauczycieli języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, historii, geografii, chemii, fizyki i biologii. Szczegóły na eduentuzjasci.pl/zadania.

     
  • 1-dzien-miesiac-rok-cykl-konferencji-dla-nauczycieliPierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków. Instytut Badań Edukacyjnych oraz Kuratoria Oświaty w: Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu organizują cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków. Więcej.

     

     
  • Raport o Stanie Edukacji 2013 - okładkaInstytut Badań Edukacyjnych opublikował czwarty raport o stanie edukacji: "Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele". Opracowanie można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.

     
  • Badanie PIAAC - logoWyniki badania PIAAC ogłoszono 8 października 2013 w Brukseli. Tego samego dnia w Centrum Prasowym Foksal, przedstawiciele IBE zaprezentowali raport krajowy przygotowany przez badaczy z Instytutu. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

     
  • Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej - raport onlineZ przyjemnością informujemy, że ukazał się właśnie raport badawczy Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Publikacja przedstawia wyniki badań w podłużnych zrealizowanych w gimnazjach w latach 2010-2012. Zapraszamy na stronę ewd.edu.pl

     
  • Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.
    Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. 
    Polecamy materiały z konferencji (prezentacje, materiały video), która odbyła się w listopadzie 2013. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Interaktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczejInteraktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczej zawiera bazę danych placówek oferujących zajęcia m.in. dla grup szkolnych to nowoczesne, stale aktualizowane narzędzie dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Biblioteczka Entuzjastów EdukacjiBiblioteczka Entuzjastów Edukacji. Syntetyczne, napisane przystępnym językiem opracowania tematyczne dla wszystkich entuzjastów edukacji - nauczycieli, uczniów, rodziców, działaczy samorządowych. Zapraszamy do "Publikacji" na stronie eduentuzjasci.pl

     
  • Uczymy myślenia. Zadania na lekcje z przedmiotów przyrodniczych. OkładkaPracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE oddała właśnie do rąk nauczycieli książkę Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych. Publikacja zawiera przykłady zadań z kluczem odpowiedzi oraz szczegółowym omówieniem rozwiązania. Książkę można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.  
  • Baza Informacji o Badaniach EdukacyjnychBaza Informacji o Badaniach Edukacyjnych. Baza zawierająca opisy badań prowadzonych w obrębie różnych dyscyplin naukowych związanych z edukacją, również badania prowadzone w obrębie dydaktyk przedmiotowych. Zapraszamy na bibe.ibe.edu.pl

     
  • Baza Dobrych Praktyk - Baza Narzędzi Dydaktycznych Baza dobrych praktyk połączona z Bazą Narzędzi Dydaktycznych. Zbiór dobrych praktyk i zadań dla  nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza, Zapraszamy na bdp.ibe.edu.pl

     
  •  Szkolne Uwarunkowania Efektów Kształcenia to badanie, które dotyczy  związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.  Więcej na eduentuzjasci.pl  
  •  Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli dało podstawy do pogłębionej analizy relacji łączących czas i warunki pracy z organizacją czasu własnego nauczyciela i organizacją pracy szkoły. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

Jak licealiści są przygotowani do nowej matury

konferencja diagnoza wyniki miniatura
86 proc. uczniów II klas liceów ogólnokształcących, którzy w  czerwcu 2014 r. wzięli udział w badaniu Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego, z powodzeniem zdałoby egzamin z języka polskiego. Badani mieli jednak problemy z bardziej wyszukanym słownictwem, streszczaniem tekstów i umiejętnością wypowiadania się o złożonych problemach, a także z argumentowaniem

Przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych badanie między innymi miało na celu przybliżenie uczniom i nauczycielom nowej formuły egzaminu maturalnego, która obowiązywać będzie od 2015 r. Licealiści z drugich klas mogli sprawdzić, jak dadzą sobie radę z częścią pisemną na poziomie podstawowym.

Badanie we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przeprowadzono w 50 szkołach. Każda inna szkoła mogła też sama skorzystać z zestawów zadań, które zostały udostępnione przez IBE oraz CKE.

Co sprawdzało badanie i jak wypadli uczniowie

W diagnozie przedmaturalnej wzięło udział blisko 4 tys. uczniów II klas liceów ogólnokształcących (2 477 dziewcząt i 1 408 chłopców). Była to losowa próba reprezentatywna dla całego rocznika licealistów, w związku z czym na podstawie wyniku można wnioskować  o poziomie sprawdzanych umiejętności wśród drugoklasistów w całej Polsce. Badanie przeprowadzono zgodnie z procedurami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Sprawdzało ono, w jakim stopniu uczniowie opanowali umiejętności:

  • czytania tekstu popularnonaukowego/publicystycznego/politycznego – na różnych poziomach znaczeń;
  • pracy z tekstem popularnonaukowym/publicystycznym/politycznym (np. streszczanie, dokonywanie przekształceń);
  • przeprowadzenia analizy problemu, zajęcia stanowiska, sformułowania tezy będącej próbą jego rozwiązania;
  • dokonania interpretacji tekstu literackiego pod kątem zawartego w poleceniu problemu oraz w powiązaniu z innymi  tekstami kultury;
  • przedstawienia rzeczowych argumentów uzasadniających stanowisko;
  • tworzenia spójnej oraz poprawnej pod względem języka i zapisu wypowiedzi pisemnej.

Uczeń mógł uzyskać w sumie 70 punktów, w tym 20 punktów za test i 50 za wypracowanie.

Zdecydowanie częściej badani uczniowie wybierali do pisania rozprawkę (prawie 89 proc.) niż interpretację poezji (niespełna 10 proc.). Byli też tacy, którzy nie podjęli się napisania wypracowania w ogóle (niecałe 2%).

Jak poradzili sobie drugoklasiści?

86 proc. badanych uzyskało powyżej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia. Czyli tyle osób potencjalnie zdałoby egzamin maturalny.

Należy jednak mieć na względzie, że diagnoza została przeprowadzona na rok przed egzaminem maturalnym i że mobilizacja uczniów podczas egzaminu jest dużo większa niż podczas badania.

Nad czym popracować przed maturą

Wyniki ogólne z I części egzaminu, dotyczącego rozumienia tekstu, pokazały, że uczniowie nieźle poradzili sobie z nowego typu arkuszem egzaminacyjnym. Najłatwiejsze dla drugoklasistów okazały się zadania odwołujące się do ich kompetencji leksykalnej – uczniowie dobrze poradzili sobie z rozpoznaniem znaczeń słów, w tym synonimów. Wciąż mieli jednak problemy:

  • leksykalno-frazeologiczne w zakresie słownictwa spoza rejestru polszczyzny potocznej – wyszukanego, specjalistycznego, abstrakcyjnego;
  • w odbiorze tekstów i  tworzeniu własnych wypowiedzi, na co wpływ ma zbyt ubogi słownik uczniów (powoduje nieprecyzyjne formułowanie sądów i ogranicza możliwość swobodnego wypowiadania się);
  • z napisaniem w pełni poprawnego streszczenia, nie potrafili np. hierarchizować informacji;
  • z rozwiązaniem zadań, które sprawdzały umiejętność czytania tekstu na poziomie struktury, (np. problemy z określeniem funkcji zastosowanego w tekście zabiegu retorycznego);
  • z brakiem sprawności językowej, która ułatwiłaby wypowiadanie się o złożonych, abstrakcyjnych zagadnieniach;
  • z błędami składniowymi, leksykalnymi i stylistycznymi zakłócającymi sens formułowanych przez uczniów wypowiedzi.

W części dotyczącej wypracowania uczeń miał do wyboru napisanie rozprawki lub interpretację tekstu poetyckiego. Praca ta sprawdzała umiejętność odbioru, analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz tworzenia własnej wypowiedzi. W tej części egzaminu najtrudniejsze okazały się:

  • sformułowanie spójnego logicznie i trafnego uzasadnienia przyjętego stanowiska;
  • argumentacja poparta właściwie dobranymi przykładami;
  • postawienie właściwej tezy interpretacyjnej;
  • analiza i interpretacja tekstu literackiego na poziomach wyższych poza dosłownym, gdyż wielu uczniów dokonuje streszczenia lub parafrazy tekstu;
  • powstrzymanie się od nadinterpretacji tekstu;
  • argumentowanie,  pogłębianie interpretacji i łączenie utworu z odpowiednimi kontekstami;
  • dobrze sformułowane i logiczne wnioski dotyczące całej przeprowadzonej analizy;
  • oryginalna, nieschematyczna kompozycja pracy.

IBE pomaga przed maturą

We wrześniu 2014 r. eksperci IBE przeprowadzili warsztaty dla nauczycieli szkół biorących udział w badaniu. Badacze omawiali wyniki diagnozy oraz przedyskutowali z nauczycielami zalecenia dotyczące wniosków z badania dla praktyki nauczania.

Instytut przygotował także poradniki dydaktyczne z zakresu kształcenia umiejętności pisania rozprawki, interpretacji i streszczenia, które pomogą nauczycielom w pracy z uczniami i w przygotowaniu uczniów do nowej formuły egzaminu maturalnego.

Poradniki do pobrania na stronie www.ibe.edu.pl pod banerem Matura 2015.

CKE przygotowuje do matury

Do matury w nowej formule Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowuje nauczycieli i uczniów już od dwóch lat, od momentu, kiedy na stronie CKE ogłoszony został  informator o egzaminie maturalnym od roku 2015. We wrześniu uruchomiona została specjalna podstrona na stronie internetowej CKE (www.cke.edu.pl) poświęcona maturze, na której znaleźć można:

  • informatory o egzaminie maturalnym z poszczególnych przedmiotów;
  • przykładowe zestawy zadań egzaminacyjnych;
  • film informacyjny o egzaminie maturalnym;
  • zbiór przykładowych zadań na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego wraz z przykładowym nagraniem;
  • materiał o rażących błędach językowych z języka polskiego.

Ponadto CKE organizuje szkolenia egzaminatorów (od listopada 2014 r. do kwietnia 2015 r.) oraz próbną maturę z języka polskiego w grudniu 2014 r.

Szczegółowe informacje na stronie CKE.

Co się zmieni na maturze z polskiego w 2015

Matura w 2015 r. będzie się opierała po raz pierwszy na wymaganiach nowej podstawy programowej. Zmieni się przy tym formuła egzaminu z języka polskiego – zwłaszcza ustna część egzaminu, a także części pisemne.

W przypadku części pisemnych arkusz będzie wyglądał podobnie jak arkusze w latach 2005–2014, jednak odmienny będzie charakter zadań, za pomocą których sprawdzonych zostanie więcej niż dotychczas umiejętności. Tak jak w starej formule, egzamin pisemny na poziomie podstawowym będzie dwuczęściowy.

Część I zawierać będzie test sprawdzający umiejętność zrozumienia, na różnych poziomach, tekstu  nieliterackiego. W teście znajdują się dwa zestawy zadań. Każdy zestaw obejmuje:
a) tekst lub dwa teksty liczące łącznie nie więcej niż 500 słów,
b) wiązkę 5–7 zamkniętych i/lub otwartych zadań do tekstu z miejscem na wpisanie odpowiedzi.

Pytania będą dotyczyły zrozumienia całości tekstu i jego fragmentów, kompetencji językowych oraz umiejętności przekształceń tekstu.

Część II dotyczyć będzie tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu (w każdym arkuszu pojawi się temat rozprawki dotyczący przedstawionego  fragmentu tekstu prozy lub dramatu oraz temat dotyczący interpretacji przedstawionego tekstu poetyckiego.

Pobierz informację (docx, pdf)

Pobierz prezentację wyników diagnozy (pdf)

Pobierz zdjęcie w dużej rozdzielczości
(opis: Dr Marcin Smolik, dyrektor CKE i prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE. Fot. arch. IBE)

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012