bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

1 1ico

Kompetencje społeczne i obywatelskie osób dorosłych

Jak rozwijać kompetencje społeczne i obywatelskie dorosłych i w jaki sposób kształcić edukatorów? O tych problemach dyskutowano na kolejnym spotkaniu zorganizowanym w ramach pracy nad częścią szczegółową Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
ibe copy

Rusza pilotaż programu P-TECH

Firma IBM ogłosiła dzisiaj, że we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych oraz z firmami Samsung i Fujitsu Technology Solutions uruchamia program rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH. Program będzie realizowany przy wsparciu i w kooperacji z Urzędem Miasta Katowice i pod patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego i Ministerstwa Cyfryzacji. Więcej
baner kep2019 ico

Zapraszamy na Kongres Edukacji Pozaformalnej

W dniach 18 i 19 września w Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego odbędzie się konferencja KEP 2019, organizowana przez Polską Izbę Firm Szkoleniowych i Uniwersytet Otwarty UW. Jednym z partnerów wydarzenia jest Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
kompetencje

O kompetencjach pracowników w Centrum Nauki Kopernik

Już 17 września w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbędzie się konferencja prezentująca wyniki badania Bilans Kapitału Ludzkiego. Hasło przewodnie wydarzenia to “Kompetencje pracowników jako największe wyzwanie polskiego rynku pracy”. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Aplikuj do szkoły doktorskiej i badaj system edukacji

Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie ze Szkołą Doktorską Nauk Społecznych „Academia Rerum Socialium” UMK uruchamia interdyscyplinarne studia doktoranckie – Toruńską Szkołę Nauk o Społeczeństwie, Edukacji, Nauce i Technologii (TSN SENT). O przyjęcie na studia i stypendium mogą ubiegać się osoby zainteresowane badaniami nad systemem edukacji i szkolnictwem wyższym oraz studiami nad społeczną rolą nauki i technologii. Więcej
design thinking icopx

Instytut Badań Edukacyjnych został członkiem EBSN

European Basic Skills Network (EBSN) to sieć zrzeszająca instytucje działające na rzecz rozwoju umiejętności podstawowych osób dorosłych, której celem jest współpraca między państwami oraz wspieranie rozwoju polityki edukacyjnej w zakresie umiejętności podstawowych. Więcej
wyniki badanKdKpracownia testow new

POLECAMY


 

  • Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 1ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI | Strategia określa zapotrzebowanie na dane umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Więcej

     
  • browser 512ZINTEGROWANY REJESTR KWALIFIKACJI | Publiczny rejestr, w którym znajdują się informacje o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Obecnie w rejestrze dostępne są tzw. kwalifikacje pełne, które zdobywa się w systemie oświaty lub szkolnictwa wyższego, oraz tzw. kwalifikacje rynkowe. Więcej  
  • PIRLS2016smallPIRLS 2016 | Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu | Polscy czwartoklasiści są w światowej czołówce pod względem wyników osiąganych w czytaniu. W badaniu PIRLS 2016 polskich czwartoklasistów wyprzedziły tylko dwa kraje: Rosja i Singapur. Więcej  
  • niepełnosprawniRAPORT O SYTUACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI | Raport mierzy skuteczność działań aktywizacyjnych PFRON oraz prezentuje diagnozę sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych. Więcej  
  • losy absolwentowBADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW | Instytut Badań Edukacyjnych monitoruje sytuację edukacyjno-zawodową absolwentów i młodych dorosłych. Celem tych działań jest lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie rozwiązań pozwalających na systematyczne monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Więcej  
  • New TIMSS2019 LogoTIMSS 2019 | Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych | W pierwszej połowie 2018 roku na próbie 36 szkół podstawowych z terenu trzech województw przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Więcej  
  • PISA2018PISA 2018 | Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów | Badanie przeprowadzono w ponad 220 szkołach i wzięło w nim udział ponad 6300 uczniów urodzonych w roku 2002. Uczniowie rozwiązywali zadania z interpretacji tekstu czytanego, matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz umiejętności ekonomicznych. Więcej  
  • logorefernetnewREFERNET  |   ReferNet to sieć instytucji, której celem jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w państwach członkowskich UE oraz Islandii i Norwegii. Więcej

     
  • logoPath2Integrity  |  Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, rozwoju i poprawy jakości miejsc pracy. Projekt Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej. Więcej

Jak licealiści są przygotowani do nowej matury

konferencja diagnoza wyniki miniatura
86 proc. uczniów II klas liceów ogólnokształcących, którzy w  czerwcu 2014 r. wzięli udział w badaniu Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego, z powodzeniem zdałoby egzamin z języka polskiego. Badani mieli jednak problemy z bardziej wyszukanym słownictwem, streszczaniem tekstów i umiejętnością wypowiadania się o złożonych problemach, a także z argumentowaniem

Przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych badanie między innymi miało na celu przybliżenie uczniom i nauczycielom nowej formuły egzaminu maturalnego, która obowiązywać będzie od 2015 r. Licealiści z drugich klas mogli sprawdzić, jak dadzą sobie radę z częścią pisemną na poziomie podstawowym.

Badanie we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przeprowadzono w 50 szkołach. Każda inna szkoła mogła też sama skorzystać z zestawów zadań, które zostały udostępnione przez IBE oraz CKE.

Co sprawdzało badanie i jak wypadli uczniowie

W diagnozie przedmaturalnej wzięło udział blisko 4 tys. uczniów II klas liceów ogólnokształcących (2 477 dziewcząt i 1 408 chłopców). Była to losowa próba reprezentatywna dla całego rocznika licealistów, w związku z czym na podstawie wyniku można wnioskować  o poziomie sprawdzanych umiejętności wśród drugoklasistów w całej Polsce. Badanie przeprowadzono zgodnie z procedurami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Sprawdzało ono, w jakim stopniu uczniowie opanowali umiejętności:

  • czytania tekstu popularnonaukowego/publicystycznego/politycznego – na różnych poziomach znaczeń;
  • pracy z tekstem popularnonaukowym/publicystycznym/politycznym (np. streszczanie, dokonywanie przekształceń);
  • przeprowadzenia analizy problemu, zajęcia stanowiska, sformułowania tezy będącej próbą jego rozwiązania;
  • dokonania interpretacji tekstu literackiego pod kątem zawartego w poleceniu problemu oraz w powiązaniu z innymi  tekstami kultury;
  • przedstawienia rzeczowych argumentów uzasadniających stanowisko;
  • tworzenia spójnej oraz poprawnej pod względem języka i zapisu wypowiedzi pisemnej.

Uczeń mógł uzyskać w sumie 70 punktów, w tym 20 punktów za test i 50 za wypracowanie.

Zdecydowanie częściej badani uczniowie wybierali do pisania rozprawkę (prawie 89 proc.) niż interpretację poezji (niespełna 10 proc.). Byli też tacy, którzy nie podjęli się napisania wypracowania w ogóle (niecałe 2%).

Jak poradzili sobie drugoklasiści?

86 proc. badanych uzyskało powyżej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia. Czyli tyle osób potencjalnie zdałoby egzamin maturalny.

Należy jednak mieć na względzie, że diagnoza została przeprowadzona na rok przed egzaminem maturalnym i że mobilizacja uczniów podczas egzaminu jest dużo większa niż podczas badania.

Nad czym popracować przed maturą

Wyniki ogólne z I części egzaminu, dotyczącego rozumienia tekstu, pokazały, że uczniowie nieźle poradzili sobie z nowego typu arkuszem egzaminacyjnym. Najłatwiejsze dla drugoklasistów okazały się zadania odwołujące się do ich kompetencji leksykalnej – uczniowie dobrze poradzili sobie z rozpoznaniem znaczeń słów, w tym synonimów. Wciąż mieli jednak problemy:

  • leksykalno-frazeologiczne w zakresie słownictwa spoza rejestru polszczyzny potocznej – wyszukanego, specjalistycznego, abstrakcyjnego;
  • w odbiorze tekstów i  tworzeniu własnych wypowiedzi, na co wpływ ma zbyt ubogi słownik uczniów (powoduje nieprecyzyjne formułowanie sądów i ogranicza możliwość swobodnego wypowiadania się);
  • z napisaniem w pełni poprawnego streszczenia, nie potrafili np. hierarchizować informacji;
  • z rozwiązaniem zadań, które sprawdzały umiejętność czytania tekstu na poziomie struktury, (np. problemy z określeniem funkcji zastosowanego w tekście zabiegu retorycznego);
  • z brakiem sprawności językowej, która ułatwiłaby wypowiadanie się o złożonych, abstrakcyjnych zagadnieniach;
  • z błędami składniowymi, leksykalnymi i stylistycznymi zakłócającymi sens formułowanych przez uczniów wypowiedzi.

W części dotyczącej wypracowania uczeń miał do wyboru napisanie rozprawki lub interpretację tekstu poetyckiego. Praca ta sprawdzała umiejętność odbioru, analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz tworzenia własnej wypowiedzi. W tej części egzaminu najtrudniejsze okazały się:

  • sformułowanie spójnego logicznie i trafnego uzasadnienia przyjętego stanowiska;
  • argumentacja poparta właściwie dobranymi przykładami;
  • postawienie właściwej tezy interpretacyjnej;
  • analiza i interpretacja tekstu literackiego na poziomach wyższych poza dosłownym, gdyż wielu uczniów dokonuje streszczenia lub parafrazy tekstu;
  • powstrzymanie się od nadinterpretacji tekstu;
  • argumentowanie,  pogłębianie interpretacji i łączenie utworu z odpowiednimi kontekstami;
  • dobrze sformułowane i logiczne wnioski dotyczące całej przeprowadzonej analizy;
  • oryginalna, nieschematyczna kompozycja pracy.

IBE pomaga przed maturą

We wrześniu 2014 r. eksperci IBE przeprowadzili warsztaty dla nauczycieli szkół biorących udział w badaniu. Badacze omawiali wyniki diagnozy oraz przedyskutowali z nauczycielami zalecenia dotyczące wniosków z badania dla praktyki nauczania.

Instytut przygotował także poradniki dydaktyczne z zakresu kształcenia umiejętności pisania rozprawki, interpretacji i streszczenia, które pomogą nauczycielom w pracy z uczniami i w przygotowaniu uczniów do nowej formuły egzaminu maturalnego.

Poradniki do pobrania na stronie www.ibe.edu.pl pod banerem Matura 2015.

CKE przygotowuje do matury

Do matury w nowej formule Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowuje nauczycieli i uczniów już od dwóch lat, od momentu, kiedy na stronie CKE ogłoszony został  informator o egzaminie maturalnym od roku 2015. We wrześniu uruchomiona została specjalna podstrona na stronie internetowej CKE (www.cke.edu.pl) poświęcona maturze, na której znaleźć można:

  • informatory o egzaminie maturalnym z poszczególnych przedmiotów;
  • przykładowe zestawy zadań egzaminacyjnych;
  • film informacyjny o egzaminie maturalnym;
  • zbiór przykładowych zadań na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego wraz z przykładowym nagraniem;
  • materiał o rażących błędach językowych z języka polskiego.

Ponadto CKE organizuje szkolenia egzaminatorów (od listopada 2014 r. do kwietnia 2015 r.) oraz próbną maturę z języka polskiego w grudniu 2014 r.

Szczegółowe informacje na stronie CKE.

Co się zmieni na maturze z polskiego w 2015

Matura w 2015 r. będzie się opierała po raz pierwszy na wymaganiach nowej podstawy programowej. Zmieni się przy tym formuła egzaminu z języka polskiego – zwłaszcza ustna część egzaminu, a także części pisemne.

W przypadku części pisemnych arkusz będzie wyglądał podobnie jak arkusze w latach 2005–2014, jednak odmienny będzie charakter zadań, za pomocą których sprawdzonych zostanie więcej niż dotychczas umiejętności. Tak jak w starej formule, egzamin pisemny na poziomie podstawowym będzie dwuczęściowy.

Część I zawierać będzie test sprawdzający umiejętność zrozumienia, na różnych poziomach, tekstu  nieliterackiego. W teście znajdują się dwa zestawy zadań. Każdy zestaw obejmuje:
a) tekst lub dwa teksty liczące łącznie nie więcej niż 500 słów,
b) wiązkę 5–7 zamkniętych i/lub otwartych zadań do tekstu z miejscem na wpisanie odpowiedzi.

Pytania będą dotyczyły zrozumienia całości tekstu i jego fragmentów, kompetencji językowych oraz umiejętności przekształceń tekstu.

Część II dotyczyć będzie tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu (w każdym arkuszu pojawi się temat rozprawki dotyczący przedstawionego  fragmentu tekstu prozy lub dramatu oraz temat dotyczący interpretacji przedstawionego tekstu poetyckiego.

Pobierz informację (docx, pdf)

Pobierz prezentację wyników diagnozy (pdf)

Pobierz zdjęcie w dużej rozdzielczości
(opis: Dr Marcin Smolik, dyrektor CKE i prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE. Fot. arch. IBE)

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018