bip 900
aktualnosci

Seminarium dla interesariuszy ZSK

21 lipca odbyło się seminarium ekspertów IBE dla  pracowników administracji centralnej, przedstawicieli organizacji pracowników, pracodawców (w tym branżowych), oraz instytucji z obszaru edukacji pozaformalnej. Więcej...

Ekonomia edukacji – temat numeru najnowszej „Edukacji”

W wakacyjnym wydaniu analizujemy ekonomiczne aspekty edukacji. Czytelnicy zainteresowani korzyściami i kosztami przyjmowania uczniów szkół zawodowych na praktyki lub podziałem subwencji oświatowej z pewnością znajdą coś dla siebie. W numerze omawiamy także korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach, obalamy mity psychologiczne, dyskutujemy o nierównościach edukacyjnych i – tradycyjnie – przedstawiamy garść analiz statystycznych. Miłej lektury!

Zapraszamy na stronę „Edukacji”: http://www.edukacja.ibe.edu.pl/pl/archiwum/73-2016/nr-2-137-2016
logo ZSK

Portal ZSK ruszył

15 lipca 2016 r. uruchomiony został portal Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji. W rejestrze znajdą się z mocy ustawy kwalifikacje z oświaty i szkolnictwa wyższego. Ponadto w rejestrze będą inne kwalifikacje, włączone na podstawie decyzji właściwych ministrów. Oznacza to, że zainteresowane organizacje mogą już występować z wnioskiem o włączenie swoich kwalifikacji do ZSK. Adres portalu www.kwalifikacje.gov.pl. Rejestr prowadzi PARP. Więcej...

Zadania z K3 i K5

10 i 17 maja uczniowie klas III i V brali udział w diagnozach Kompetencje trzecioklasistów oraz Kompetencje piątoklasistów. Szkoły dostaną swoje raporty w czerwcu, a jesienią Instytut przedstawi główne wnioski wynikające z tych badań. Więcej...

Weź udział w akcji społecznej

Fundacja „Zaczyn” i program TVN "UWAGA" rozpoczęli akcję społeczną pt. "Zauważeni". Jej celem jest zwrócenie szczególnej uwagi na polskich seniorów, którzy bardzo często czują się bezwartościowi, niepotrzebni i zapomniani. Inicjatorzy działania chcą budować międzypokoleniowy szacunek i zaufanie. Wspólnie odczarować starość. Instytut Badań Edukacyjnych objął patronat nad akcją. Więcej...

Drugi Kongres: Łódź 23.06.2016!

Instytut Badań Edukacyjnych objął patronatem drugą edycję Kongresu Edukacji Pozaformalnej. Wydarzenie odbędzie się 23 czerwca w Łodzi, udział w nim jest bezpłatny. Impreza adresowana do całej branży szkoleniowej w Polsce: firm szkoleniowych i doradczych, trenerów i coachów, organizatorów lifelong learning. Więcej...

Diagnozy kompetencji uczniów – 10 i 17 maja

Już 10 maja uczniowie klas III i V z ponad 5 tysięcy szkół podstawowych wezmą udział w diagnozach kompetencji z języka polskiego, a tydzień później – z matematyki i – po raz pierwszy – umiejętności przyrodniczych. Więcej

Każde dziecko jest badaczem

Czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej sprzyja uczeniu przyrody przez badanie? Jakie są, realizowane w Polsce lub za granicą, dobre praktyki w tym zakresie? Jakie metody i formy pracy z dziećmi wyzwalają w nich postawę badawczą? Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych wydali poradnik dla nauczycieli „Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna” i zachęcają szkoły do udziału w diagnozach trzecio- i piątoklasistów. Więcej

Konkursy na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Brukseli

Minister Edukacji Narodowej poszukuje kandydatów na następujące stanowiska:
1) nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (3 etaty),
2) nauczyciela wychowania fizycznego w szkole średniej (1 etat),
3) nauczyciela – doradcy pedagogicznego ds. szkoły średniej (1 etat),
w Szkole Europejskiej w Brukseli (Bruksela I)
Szczegółowe warunki konkursu znajdują się w załącznikach. Więcej...

I Światowe Spotkanie Absolwentów Psychologii KUL

25 i 26 czerwca Instytut Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego organizuje I Światowe Spotkanie Absolwentów Psychologii KUL. Rejestracja trwa do 20 maja na stronie: absolwentpsychologiikul.pl

wazne tematy

jezyki obcematematyka2

babel matematycznymali uczniowie

przyrodabep

polecamy
  • Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczychRaport Podstawy programowe przedmiotów przyrodniczych prezentuje porównanie miejsca i znaczenia kształtowania i rozwijania umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych Anglii, Czech, Estonii, Finlandii i Francji. Więcej

     

     
  • ICILS 2013 Wyniki ICILS 2013 Uczniowie II klas gimnazjów w czołówce uczniów z najlepszymi wynikami w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS). IBE ogłosił wyniki badania ICILS, które mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”. Informacja prasowa

     
  • Narzędzia w działaniuRuszył nasz nowy program dla szkół gimnazjalnych. Zapraszamy nauczycieli języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, historii, geografii, chemii, fizyki i biologii. Szczegóły na eduentuzjasci.pl/zadania.

     
  • 1-dzien-miesiac-rok-cykl-konferencji-dla-nauczycieliPierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków. Instytut Badań Edukacyjnych oraz Kuratoria Oświaty w: Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu organizują cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków. Więcej.

     

     
  • Raport o Stanie Edukacji 2013 - okładkaInstytut Badań Edukacyjnych opublikował czwarty raport o stanie edukacji: "Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele". Opracowanie można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.

     
  • Badanie PIAAC - logoWyniki badania PIAAC ogłoszono 8 października 2013 w Brukseli. Tego samego dnia w Centrum Prasowym Foksal, przedstawiciele IBE zaprezentowali raport krajowy przygotowany przez badaczy z Instytutu. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

     
  • Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej - raport onlineZ przyjemnością informujemy, że ukazał się właśnie raport badawczy Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Publikacja przedstawia wyniki badań w podłużnych zrealizowanych w gimnazjach w latach 2010-2012. Zapraszamy na stronę ewd.edu.pl

     
  • Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.
    Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. 
    Polecamy materiały z konferencji (prezentacje, materiały video), która odbyła się w listopadzie 2013. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Interaktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczejInteraktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczej zawiera bazę danych placówek oferujących zajęcia m.in. dla grup szkolnych to nowoczesne, stale aktualizowane narzędzie dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Biblioteczka Entuzjastów EdukacjiBiblioteczka Entuzjastów Edukacji. Syntetyczne, napisane przystępnym językiem opracowania tematyczne dla wszystkich entuzjastów edukacji - nauczycieli, uczniów, rodziców, działaczy samorządowych. Zapraszamy do "Publikacji" na stronie eduentuzjasci.pl

     
  • Uczymy myślenia. Zadania na lekcje z przedmiotów przyrodniczych. OkładkaPracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE oddała właśnie do rąk nauczycieli książkę Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych. Publikacja zawiera przykłady zadań z kluczem odpowiedzi oraz szczegółowym omówieniem rozwiązania. Książkę można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.  
  • Baza Informacji o Badaniach EdukacyjnychBaza Informacji o Badaniach Edukacyjnych. Baza zawierająca opisy badań prowadzonych w obrębie różnych dyscyplin naukowych związanych z edukacją, również badania prowadzone w obrębie dydaktyk przedmiotowych. Zapraszamy na bibe.ibe.edu.pl

     
  • Baza Dobrych Praktyk - Baza Narzędzi Dydaktycznych Baza dobrych praktyk połączona z Bazą Narzędzi Dydaktycznych. Zbiór dobrych praktyk i zadań dla  nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza, Zapraszamy na bdp.ibe.edu.pl

     
  •  Szkolne Uwarunkowania Efektów Kształcenia to badanie, które dotyczy  związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.  Więcej na eduentuzjasci.pl  
  •  Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli dało podstawy do pogłębionej analizy relacji łączących czas i warunki pracy z organizacją czasu własnego nauczyciela i organizacją pracy szkoły. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

Cyfrowa rzeczywistość polskich gimnazjalistów

Świetny wynik polskich gimnazjalistów. Uczniowie II klas gimnazjów w czołówce uczniów z najlepszymi wynikami w Międzynarodowym badaniu kompetencji komputerowych i informacyjnych (ICILS). Instytut Badań Edukacyjnych ogłosił wyniki badania ICILS, które mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”. Badanie sprawdzało, jak gimnazjaliści potrafią ocenić, przekształcić i podzielić się informacją przy użyciu komputera.

Polscy uczniowie znaleźli się w czołówce krajów z najwyższymi wynikami. Mają kompetencje porównywalne z rówieśnikami z Norwegii, Danii, Australii i Kanady. Istotnie lepsi od nich okazali się tylko Czesi, którzy osiągnęli najwyższe wyniki w ICILS.

– Nasi 15-latkowie wypadli bardzo dobrze, to z pewnością można uznać za sukces – mówi Kamil Sijko z IBE. – Oczywiście nie oznacza to jednocześnie, że wszystko było idealnie. Zawsze jest miejsce na poprawę i w badaniu da się zauważyć kilka takich obszarów. Przykładem może być zadanie, w którym aż 30 proc. uczniów nie potrafiło podać adresata e-maila, choć widziało nagłówek listu – zaznacza i dodaje, że najbardziej zaskoczyli go nauczyciele: – Okazało się, że intensywnie korzystają z komputerów w prywatnym czasie, a bardzo rzadko wykorzystują je na lekcjach. Czyli choć rozumieją, że komputer to ważne narzędzie, które jest pomocne w życiu, aż 2/3 z nich uważa, że korzystanie z komputerów na ich lekcjach nie jest priorytetem. Przez to wykorzystują ten sprzęt w szkole rzadziej niż ich koledzy-nauczyciele z innych krajów.

Kogo i jak badano?

Badanie ICILS przeprowadzono w Polsce w 2013 r. Wzięło w nim udział 2870 uczniów II klasy gimnazjum ze 157 szkół oraz 2228 nauczycieli.

Najważniejszą częścią badania był test, który uczniowie rozwiązywali przy użyciu komputera. Podzielony był na dwie części. Na rozwiązanie każdej uczniowie mieli 30 minut.

Uczniowie wypełniali też kwestionariusz. Dzięki niemu zebrano dane na temat środowiska uczniów, dotychczasowych doświadczeń komputerowych oraz postaw wobec technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Nauczyciele badanych uczniów również wypełniali specjalnych kwestionariusz, dotyczący m.in. wykorzystywania komputerów w szkole i poza nią oraz tego, jak sami oceniają swoje kompetencje w używaniu komputera.

Zebrano także dane o szkołach, w których uczą się badani uczniowie. Dyrektor placówki wypełniał ankietę, która dotyczyła m.in. wyposażenia szkoły w komputery czy praktyki dotyczące wykorzystywania technologii informacyjno-edukacyjnych.

Dobry wynik Polski

Na tle badanych w ICILS krajów polscy uczniowie radzili sobie bardzo dobrze. Przy czym zróżnicowanie pomiędzy 12 krajami z czołówki, w której znalazła się Polska, było niewielkie.

ICILS - Poziom kompetencji komputerowych
Poziom kompetencji komputerowych i informacyjnych uczniów w 20 badanych krajach

ICILS Lista krajow z wizualizacja proporcji
Lista krajów z wizualizacją proporcji uczniów przypadających na każdy poziom wykonania testu (poziom 1.: 407-492 punkty, poziom 2: 492-576 punktów, poziom 3.: 576-661 punktów; poziom 4.: 661 punktów i więcej)

W Polsce wyższe wyniki uzyskiwały dziewczęta. Przeciętne kompetencje komputerowe i informacyjne u uczniów były tym lepsze, im w większej miejscowości mieszkali. Najniższe mieli uczniowie szkół wiejskich.

Badacze IBE wskazują, że poziom tych kompetencji jest silnie związany z osiąganymi w szkole ocenami z języka polskiego, matematyki i informatyki oraz średnim wynikiem egzaminacyjnym szkoły. Przy czym związek ten był najsilniejszy z ocenami z matematyki.

Eksperci IBE zauważają, że wysoki wynik polskich uczniów wiąże się raczej z ich indywidualnymi doświadczeniami niż z tym, jaka jest i jak pracuje ich szkoła.

– Większe znaczenie miały takie aspekty jak doświadczenie komputerowe ucznia, status społeczno-ekonomiczny jego rodziny oraz aspiracje edukacyjne – wyjaśnia Sijko. – Trzeba jednak zauważyć, że uczniowie szkół wiejskich, którzy mieli niższe kompetencje, częściej twierdzili, że nabyli je właśnie w szkole. Może to wskazywać na to, że szkoła pełni ważną kompensacyjną rolę w edukacji informacyjnej i komputerowej w mniejszych miejscowościach – zaznacza.

Co się dzieje w szkołach

Z badania ICILS wynika, że polskie szkoły na tle innych krajów mają dość skromną technologiczną infrastrukturę informatyczną, w tym nawet tę podstawową, czyli komputery osobiste. Liczba komputerów w szkole jest bardzo słabo związana z liczbą uczniów uczących się w placówce.

Najlepszy dostęp do komputera mają gimnazjaliści ze szkół w najmniejszych miejscowościach. Średnio jeden komputer przypada tam na sześć osób. W co czwartym gimnazjum komputery znajdują się niemal we wszystkich salach lekcyjnych.
Zarówno dyrektorzy, jak i nauczyciele przyznają, że rzadko wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) do komunikacji np. z rodzicami uczniów czy innymi szkołami.

Priorytetem jest wyposażanie uczniów w indywidualne umiejętności, a na dalszym miejscu wykorzystanie nowoczesnych technologii do współpracy między uczniami – tworzenia projektów czy wspólnego wykonywania zadań. Tylko 32 proc. polskich uczniów korzysta z komputera, wykonując wspólne z innymi zadanie, gdy średnio w badanych krajach robi to 40 proc. uczniów.

W polskiej szkole TIK są wykorzystywane najczęściej na lekcjach informatyki (99 proc.), a najrzadziej na lekcjach wychowania fizycznego (42 proc.). Nowe media wspierają też nauczanie języka francuskiego, chemii, historii, fizyki, plastyki oraz edukacji dla bezpieczeństwa. Rzadziej pojawiają się na lekcjach religii i matematyki.

ICILS Wykorzystanie technologii informacyjno komunikacyjnych
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole ze względu na osiąganie różnych efektów kształcenia

41 proc. polskich nauczycieli wykorzystuje komputer na lekcji co najmniej raz w tygodniu – najrzadziej spośród nauczycieli z 20 krajów objętych badaniem. Z kolei jeśli chodzi o wykorzystanie komputerów w życiu prywatnym – polscy nauczyciele są w czołówce.

Być może wpływają na to postawy dyrektorów szkół, którzy podkreślają wagę TIK, ale jednocześnie nadają niski priorytet wdrażaniu konkretnych rozwiązań w nauczaniu.

Sami nauczyciele wymieniają wiele barier, które utrudniają im wykorzystanie nowych technologii w szkole. I głównym powodem nie jest – jak można by się spodziewać – ograniczona infrastruktura informatyczna.

ICILS Przeszkody w wykorzystywaniu TIK
Przeszkody w wykorzystywaniu TIK w nauczaniu i uczeniu się

Uczniowie korzystają codziennie, ale w domu

Jak wynika z deklaracji polskich uczniów, w większości korzystają z komputera w domu. Codziennie do komunikacji wykorzystuje go 88 proc. Bardzo często komputer służy im też do rozrywki, np. słuchania muzyki czy oglądania filmów. Gimnazjaliści rzadziej wykonują złożone prace na komputerze, większość czynności to poszukiwanie informacji i kontaktowanie się z innymi osobami.

Wykorzystanie komputera przez uczniów w szkole czy do celów szkolnych odzwierciedla typowe zadania zalecane przez nauczycieli – często jest on dla nich po prostu maszyną do pisania wypracowań (43 proc.).

– Obiecującym jest za to fakt, że gimnazjaliści mają świadomość potencjału drzemiącego w nowych technologiach i że np. używają ich do zarządzania swoim czasem – mówi Kamil Sijko. – Aż 44 proc. uczniów robi to przynajmniej raz w miesiącu, a to bardzo wysoki wynik na tle średniej badania wynoszącej 40 proc.

Pobierz informację pracową docx, pdf

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
KIW
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012