bip 900facebookyoutube
PIRLS2016a
aktualnosci

ewaster

EwasteR przez małe „e”

Wszystko przez międzynarodowe e-seminarium. Organizowane jest w Londynie, ale każdy będzie mógł wziąć w nim udział poprzez łącza internetowe. E-seminarium będzie okazją do dyskusji na temat rezultatów trzyletniego projektu EwasteR. Więcej
edukacja

Edukacja – the best of

Redakcja kwartalnika EDUKACJA zaprasza do lektury najnowszego wydania w języku angielskim. Znalazły się w nim najciekawsze artykuły opublikowane w ubiegłych latach. Więcej
Film awards logo info

Wręczenie nagród w konkursie promującym kształcenie zawodowe

Nie wiedzą co to nuda. Uczą się przedmiotów ogólnych, mają sporo zajęć warsztatowych, a jeszcze do tego znajdują czas na rozwijanie pasji filmowej. Tacy są laureaci konkursu ReferNet. Więcej
nqf ikonka conf

Na salonach w Salonikach

Eksperci IBE są aktywni nie tylko w kraju, ale także zagranicą i na szczeblu europejskim – uczą innych i sami nieustannie się rozwijają. Więcej
icon pt

SZKOLENIE z testu TRJ w Krakowie

Pracownia Testów IBE wraz z Niepubliczną Placówką Kształcenia Ustawicznego "Gaduła"organizuje w Krakowie 25 listopada 2017 r. szkolenie ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Pierwsze spotkanie nowej Rady Naukowej IBE

Po raz pierwszy spotkali się w komplecie. 27 października zorganizowaliśmy inaugurujące posiedzenie Rady Naukowej IBE kadencji 2017 - 2021. Więcej
ibe

Mamy kategorię A

Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych ocenił blisko tysiąc jednostek naukowych, działających w naszym kraju. KEJN zdecydował się przyznać Instytutowi Badań Edukacyjnych kategorię A. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kończymy misję w Macedonii

Przez ostatnie dwa lata byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. W tym tygodniu kończymy naszą misję. 10 października, w czasie konferencji zamykającej, podsumowaliśmy dokonania projektu realizowanego z ramach pomocy bliźniaczej (twinning), finansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Podnieś z nami jakość systemu

Pomóż nam opracować narzędzia diagnostyczne, wspierające pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Weź udział w naszym konkursie. Chcemy przygotować narzędzie, które będzie wykorzystywane na każdym etapie edukacyjnym w zakresie problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ucznia młodszego. Na wnioski czekamy do 20 listopada. Więcej
praga ico

Praskie kwalifikacje

W tym wydarzeniu wezmą eksperci z siedmiu krajów, my występujemy w charakterze partnera. Mamy przyjemność zaprosić do udziału w międzynarodowej konferencji pt. "Including non-formal sector qualifications in the national qualifications framework - the experiences and solutions of 7 European countries", która odbędzie się 9 listopada 2017 roku w Pradze. Więcej
wazne tematy

jezyki obcematematyka2

babel matematycznymali uczniowie

przyrodabep

polecamy
  • Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczychRaport Podstawy programowe przedmiotów przyrodniczych prezentuje porównanie miejsca i znaczenia kształtowania i rozwijania umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych Anglii, Czech, Estonii, Finlandii i Francji. Więcej

     

     
  • ICILS 2013 Wyniki ICILS 2013 Uczniowie II klas gimnazjów w czołówce uczniów z najlepszymi wynikami w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS). IBE ogłosił wyniki badania ICILS, które mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”. Informacja prasowa

     
  • Narzędzia w działaniuRuszył nasz nowy program dla szkół gimnazjalnych. Zapraszamy nauczycieli języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, historii, geografii, chemii, fizyki i biologii. Szczegóły na eduentuzjasci.pl/zadania.

     
  • 1-dzien-miesiac-rok-cykl-konferencji-dla-nauczycieliPierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków. Instytut Badań Edukacyjnych oraz Kuratoria Oświaty w: Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu organizują cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków. Więcej.

     

     
  • Raport o Stanie Edukacji 2013 - okładkaInstytut Badań Edukacyjnych opublikował czwarty raport o stanie edukacji: "Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele". Opracowanie można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.

     
  • Badanie PIAAC - logoWyniki badania PIAAC ogłoszono 8 października 2013 w Brukseli. Tego samego dnia w Centrum Prasowym Foksal, przedstawiciele IBE zaprezentowali raport krajowy przygotowany przez badaczy z Instytutu. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

     
  • Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej - raport onlineZ przyjemnością informujemy, że ukazał się właśnie raport badawczy Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Publikacja przedstawia wyniki badań w podłużnych zrealizowanych w gimnazjach w latach 2010-2012. Zapraszamy na stronę ewd.edu.pl

     
  • Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.
    Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. 
    Polecamy materiały z konferencji (prezentacje, materiały video), która odbyła się w listopadzie 2013. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Interaktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczejInteraktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczej zawiera bazę danych placówek oferujących zajęcia m.in. dla grup szkolnych to nowoczesne, stale aktualizowane narzędzie dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Biblioteczka Entuzjastów EdukacjiBiblioteczka Entuzjastów Edukacji. Syntetyczne, napisane przystępnym językiem opracowania tematyczne dla wszystkich entuzjastów edukacji - nauczycieli, uczniów, rodziców, działaczy samorządowych. Zapraszamy do "Publikacji" na stronie eduentuzjasci.pl

     
  • Uczymy myślenia. Zadania na lekcje z przedmiotów przyrodniczych. OkładkaPracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE oddała właśnie do rąk nauczycieli książkę Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych. Publikacja zawiera przykłady zadań z kluczem odpowiedzi oraz szczegółowym omówieniem rozwiązania. Książkę można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.  
  • Baza Informacji o Badaniach EdukacyjnychBaza Informacji o Badaniach Edukacyjnych. Baza zawierająca opisy badań prowadzonych w obrębie różnych dyscyplin naukowych związanych z edukacją, również badania prowadzone w obrębie dydaktyk przedmiotowych. Zapraszamy na bibe.ibe.edu.pl

     
  • Baza Dobrych Praktyk - Baza Narzędzi Dydaktycznych Baza dobrych praktyk połączona z Bazą Narzędzi Dydaktycznych. Zbiór dobrych praktyk i zadań dla  nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza, Zapraszamy na bdp.ibe.edu.pl

     
  •  Szkolne Uwarunkowania Efektów Kształcenia to badanie, które dotyczy  związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.  Więcej na eduentuzjasci.pl  
  •  Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli dało podstawy do pogłębionej analizy relacji łączących czas i warunki pracy z organizacją czasu własnego nauczyciela i organizacją pracy szkoły. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

Jak wspierać rozwój dziecka od narodzin do dorastania?

Czy to dobrze,  że małe dziecko jest przywiązane do mamy? Dlaczego dziecko  w wieku przedszkolnym czasem musi mieć dużo swobody, a czasem musi być kontrolowane przez dorosłych? Czy zabawa w wieku szkolnym to strata czasu? W jakich sytuacjach buntowanie się nastolatka jest objawem jego prawidłowego rozwoju? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w nowej serii poradników opracowanych przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE

„Niezbędnik Dobrego Nauczyciela” to seria sześciu poradników opracowanych pod redakcją prof. Anny Izabeli Brzezińskiej. Opisują rozwój dziecka w  kolejnych etapach jego życia: od wczesnego dzieciństwa, przez wiek przedszkolny i szkolny po późną fazę dorastania  (19/20 lat).

Seria broszur, które można pobrać w Internecie, adresowana jest głównie do nauczycieli i pedagogów. Ich celem jest wspomóc dorosłych w rozumieniu przemian rozwojowych, jakim podlegają dzieci i młodzież. – Poradniki mogą być też doskonałym wsparciem dla każdego z rodziców – mówi prof. Brzezińska. – Na niektóre niepokojące lub niezrozumiałe dla opiekunów zachowania dzieci i nastolatków można spojrzeć inaczej, gdy ma się świadomość, że są one typowe dla danego etapu rozwojowego  – dodaje. I zaznacza:  – Intuicyjne rozumienie potrzeb  dziecka jest niezwykle cenne, ale wsparte wiedzą z psychologii rozwojowej może w wielu sytuacjach uspokoić dorosłych i zracjonalizować ich ocenę sytuacji, z drugiej zaś strony może przyczynić się do wczesnego wychwycenia, a przede wszystkim niebagatelizowania sygnałów, które mogą być ostrzeżeniem przed sytuacją  wykraczającą poza to, co typowe dla danego wieku.

Rozwój dziecka, opisany w poradnikach, dotyczy okresu od pierwszych momentów po narodzinach. Akcentowane jest współgranie wszystkich odruchów i zachowań, w które wyposażone jest niemowlę, po to, aby najpierw dzięki przywiązaniu do mamy/taty, a potem dzięki coraz liczniejszym kontaktom społecznym budować mocne poczucie własnej wartości i autonomii. – Wszystkie zmysły noworodka są nastawione na bliskość z drugim człowiekiem” – mówi dr Magdalena Czub z IBE, autorka pierwszego tomu serii. – Niektórzy rodzice zastanawiają się, czy przywiązanie dziecka do mamy nie uzależnia go od niej nadmiernie. Warto pamiętać, że przywiązanie nie oznacza zależności. Silna więź tworzy mocne poczucie bezpieczeństwa, które staje się podstawą do samodzielności i odwagi w podejmowaniu wyzwań w późniejszych okresach życia.

Od przedszkolaka do nastolatka
W okresie przedszkolnym dziecko zachowuje się jak zdobywca świata, chce być nie tylko jego uczestnikiem, ale i sprawcą tego, co się dzieje wokół niego. Jego światem przestaje być jedynie środowisko rodzinne i najbliższe otoczenie domu, dziecko łaknie nowych kontaktów i nowych wyzwań. Przedszkolak jest pełen inicjatywy i chęci zmieniania rzeczywistości. Przy okazji uczy się radzenia sobie z własnymi emocjami, ale coraz częściej też zwraca uwagę na potrzeby i emocje innych. Dlatego tak ważne jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak właściwie wspierać dziecko w jego działaniach, by stwarzać mu szanse pełnego rozwoju.

Wiek szkolny to dla dziecka ogromne wyzwanie poznawcze i społeczne. To nowe zadania, nowe obowiązki, nowi koledzy, nowi nauczyciele. Rodzice i nauczyciele właściwie reagując na potrzeby i działania dziecka, mogą uchronić je przed niebezpieczeństwem tej fazy życia, jakim jest powstanie poczucia niższości. Zagraża ono dziecku, jeśli stawia mu się zbyt wysokie wymagania nie pomagając w ich spełnianiu przez tworzenie warunków do działania bądź wsparcie emocjonalne. Szczególnie w tym wieku należy pamiętać, dzieci mogą rozwijać się w bardzo zróżnicowanym tempie i mieć bardzo różne zainteresowania.

W wieku szkolnym budowane jest poczucie własnych kompetencji – fundament wszystkich późniejszych działań. Dzieci i nastolatki z poczuciem kompetencji chętnie współpracują z innymi, podejmują nowe wyzwania, nie boją się oceny czy krytyki swojej pracy, są chętne do eksperymentowania, cieszą się procesem działania, a nie tylko końcowymi wynikami. Te cechy będą bardzo ważne w późniejszych etapach rozwoju, także w życiu dorosłym.

Wiek szkolny to również okres ważny ze względu na usamodzielnianie się dziecka. W środkowym wieku szkolnym czyli w klasach IV-VI dziecko coraz łatwiej nawiązuje nowe kontakty w grupie rówieśniczej, ma przyjaciół, zaczyna zostawać samo w domu, uczestniczy w obowiązkach domowych, samo odrabia lekcje.

Z punktu widzenia rodziców i nauczycieli równie ważny, co trudny, jest  kolejny etap rozwoju - dorastanie. Dla dziecka okres dojrzewania jest etapem ogromnych sprzeczności i kontrastów, silnych emocji, nie zawsze od razu zrozumiałych zmian we własnym funkcjonowaniu. To okres wzmożonej wrażliwości, dlatego tak ważna jest jakość relacji z dorosłymi, którzy często czują się bezradni w obliczu pojawiających się sytuacji.

Poradniki IBE dają dużą dawkę informacji oraz pozwalają zrozumieć, na czym polegają zmiany rozwojowe w każdym kolejnym etapie dzieciństwa i dorastania. Pomagają też rodzicom i nauczycielom zrozumieć, na czym polega wspieranie rozwoju dziecka i nastolatka. 

Pobierz poradniki w formacie PDF

Pobierz informację prasową (docx, pdf)

W skład serii Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania wchodzą:
Tom 1. Magdalena Czub: Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo
Tom 2. Joanna Matejczuk:  Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny
Tom 3. Anna Kamza: Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny
Tom 4. Małgorzata Rękosiewicz, P. Jankowski: Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny
Tom 5. Konrad Piotrowski, Beata Ziółkowska, Julita Wojciechowska: Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania
Tom 6. Konrad Piotrowski, Julita Wojciechowska, Beata Ziółkowska: Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012