bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

O edukacji inaczej

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań? Więcej
ebis 2

Nowy numer Edukacji Biologicznej i Środowiskowej

Czy faktycznie usankcjonowana prawna obecność syntetycznych związków chemicznych w środowisku i żywności jest bezpieczna? Jak przebiegają procesy degradacji polimerów z wyszczególnieniem procesów wywołanych czynnikami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi? Jakie są regulacje prawne w wykorzystaniu, gromadzeniu i modyfikowaniu ludzkiego materiału biologicznego? Na te pytanie, ale też wiele innych znaleźć można odpowiedź w nowym numerze Edukacji Biologicznej i Środowiskowej 1/2017. Numer wydany jest w całości w języku angielskim (odpowiednik polski ukaże się za około 2 tygodnie). Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nauczycielu fizyki – pomóż zbudować satelitę od śrubki

Lekcje fizyki nie muszą polegać na wkuwaniu XVII-wiecznych zasad dynamiki Newtona. Uczniowie chętnie zanurzą się w świat fizycznych prawidłowości, jeżeli tylko odnosi się do realiów życiowych, zwłaszcza zagadnień bliskich młodemu pokoleniu: sportu, rozrywki, nagłówków w portalach internetowych.  Stąd zaproszenie dla nauczycieli fizyki do współtworzenia projektów edukacyjnych SAT Project – „od śrubki do satelity” Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Zauważeni w 150 szkołach

Akcja społeczna Zauważeni, której Fundacja ZACZYN wraz z redakcją TVN Uwaga jest organizatorem, a patronat medialny objął Instytut Badań Edukacyjnych dobiegł końca. Ponad 150 szkół zgłoszonych do projektu przez wiele miesięcy pracowało nam poprawą relacji międzypokoleniowych u siebie w gminie. Kampania była obecna na antenie „Uwagi!” oraz w mediach społecznościowych w postaci reportaży, wywiadów, porad. Aby zaangażować w nią młodsze pokolenia, ogłoszony został ogólnopolski konkurs dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych „Ten chłopak. Ta dziewczyna.” Jego ideą było  zapoznanie się młodzieży z sytuacją osób starszych w naszym kraju. Finał akcji Zauważeni i uroczystość wręczenia nagród w konkursie odbędzie się 20 kwietnia 2017 r. organizowanym pod patronatem IBE.
Instytut Badań Edukacyjnych

O rekrutacji w  Poznaniu

Przedstawiciele IBE uczestniczyli 6 kwietnia 2017 r. w konferencji pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”, zorganizowanej przez Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. Więcej
atom

Energia dla nauczycieli

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej. Więcej
ludzie

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia. Więcej
autyzm ikonka

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności". Więcej
Entuzjaści Edukacji

Cedefop publikuje nasze badania

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) opublikowało polski raport w ramach programu VET in Europe. To dokument dotyczący kształcenia i szkolenia zawodowego, który wspólnie przygotują kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandia i Norwegia. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ JĘZYKOWYCH U DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

Program, który będzie realizowany od kwietnia 2017 roku w pięciu dużych aglomeracjach miejskich, adresowany jest do dzieci przedszkolnych obarczonych ryzykiem zaburzeń językowych. Stanowi on kontynuację badań  przesiewowych mierzących poziom rozwoju mowy dzieci dwuletnich (projekt Badania przesiewowe dotyczące rozwoju mowy dzieci w wieku od 2 do 3 lat),  które Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził w roku 2015 przy użyciu kwestionariuszy rodzicielskich.  Krótkie kwestionariusze KIRMIK wysłano do rodziców wszystkich dwulatków zamieszkałych w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Lublinie i Katowicach, łącznie do 44 tys. osób. Więcej

Fundamenty czy fundamentalizmy? Antyk grecko-rzymski i Biblia w szkole

CKE policzyła EWD

Eksperci IBE wspierają system kwalifikacji w Polsce

Zapisy na szkolenia ze stosowania testów diagnostycznych - już otwarte!

Roczniki 2014 i 2014 Edukacji Biologicznej i Środowiskowej już dostępne

Dysleksja i zaburzenia rozwoju mowy - nowe narzędzia do diagnozowania

Loading...
wazne tematy

jezyki obcematematyka2

babel matematycznymali uczniowie

przyrodabep

polecamy
  • Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczychRaport Podstawy programowe przedmiotów przyrodniczych prezentuje porównanie miejsca i znaczenia kształtowania i rozwijania umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych Anglii, Czech, Estonii, Finlandii i Francji. Więcej

     

     
  • ICILS 2013 Wyniki ICILS 2013 Uczniowie II klas gimnazjów w czołówce uczniów z najlepszymi wynikami w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS). IBE ogłosił wyniki badania ICILS, które mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”. Informacja prasowa

     
  • Narzędzia w działaniuRuszył nasz nowy program dla szkół gimnazjalnych. Zapraszamy nauczycieli języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, historii, geografii, chemii, fizyki i biologii. Szczegóły na eduentuzjasci.pl/zadania.

     
  • 1-dzien-miesiac-rok-cykl-konferencji-dla-nauczycieliPierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków. Instytut Badań Edukacyjnych oraz Kuratoria Oświaty w: Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu organizują cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków. Więcej.

     

     
  • Raport o Stanie Edukacji 2013 - okładkaInstytut Badań Edukacyjnych opublikował czwarty raport o stanie edukacji: "Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele". Opracowanie można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.

     
  • Badanie PIAAC - logoWyniki badania PIAAC ogłoszono 8 października 2013 w Brukseli. Tego samego dnia w Centrum Prasowym Foksal, przedstawiciele IBE zaprezentowali raport krajowy przygotowany przez badaczy z Instytutu. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

     
  • Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej - raport onlineZ przyjemnością informujemy, że ukazał się właśnie raport badawczy Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Publikacja przedstawia wyniki badań w podłużnych zrealizowanych w gimnazjach w latach 2010-2012. Zapraszamy na stronę ewd.edu.pl

     
  • Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.
    Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. 
    Polecamy materiały z konferencji (prezentacje, materiały video), która odbyła się w listopadzie 2013. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Interaktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczejInteraktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczej zawiera bazę danych placówek oferujących zajęcia m.in. dla grup szkolnych to nowoczesne, stale aktualizowane narzędzie dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Biblioteczka Entuzjastów EdukacjiBiblioteczka Entuzjastów Edukacji. Syntetyczne, napisane przystępnym językiem opracowania tematyczne dla wszystkich entuzjastów edukacji - nauczycieli, uczniów, rodziców, działaczy samorządowych. Zapraszamy do "Publikacji" na stronie eduentuzjasci.pl

     
  • Uczymy myślenia. Zadania na lekcje z przedmiotów przyrodniczych. OkładkaPracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE oddała właśnie do rąk nauczycieli książkę Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych. Publikacja zawiera przykłady zadań z kluczem odpowiedzi oraz szczegółowym omówieniem rozwiązania. Książkę można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.  
  • Baza Informacji o Badaniach EdukacyjnychBaza Informacji o Badaniach Edukacyjnych. Baza zawierająca opisy badań prowadzonych w obrębie różnych dyscyplin naukowych związanych z edukacją, również badania prowadzone w obrębie dydaktyk przedmiotowych. Zapraszamy na bibe.ibe.edu.pl

     
  • Baza Dobrych Praktyk - Baza Narzędzi Dydaktycznych Baza dobrych praktyk połączona z Bazą Narzędzi Dydaktycznych. Zbiór dobrych praktyk i zadań dla  nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza, Zapraszamy na bdp.ibe.edu.pl

     
  •  Szkolne Uwarunkowania Efektów Kształcenia to badanie, które dotyczy  związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.  Więcej na eduentuzjasci.pl  
  •  Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli dało podstawy do pogłębionej analizy relacji łączących czas i warunki pracy z organizacją czasu własnego nauczyciela i organizacją pracy szkoły. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

Wyniki „Diagnozy kompetencji gimnazjalistów”

Wyniki „Diagnozy kompetencji gimnazjalistów”  przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych w grudniu 2011 roku wskazują, że wyniki kwietniowego egzaminu gimnazjalnego będą podobne do tych, które uzyskali uczniowie poprzednich roczników. Trzeba jednak podkreślić, że nowa formuła egzaminu gimnazjalnego jest pełniejsza niż poprzednie i nie da się jej bezpośrednio przełożyć na wcześniejsze wyniki uczniów.

Do takiego wniosku skłania porównanie rozkładów wyników, który w przypadku DKG jest bardzo podobny do rozkładów wyników uzyskanych przez uczniów na prawdziwych egzaminach gimnazjalnych. Oczywiście DKG ujawniła duże zróżnicowanie poziomów szkół, ale nie jest to zjawisko nowe.

Bardzo dobrze prawidłowość tę widać przy porównaniu rozkładu wyników z matematyki (część egzaminu tradycyjnie sprawiająca największe trudności uczniom) podczas egzaminu w 2010 roku i rozkładu wyników Diagnozy. Jak wydać wykresy te są praktycznie identyczne, co świadczy głównie o tym, że niezależnie od zmian w podstawie programowej zadania egzaminacyjne z matematyki nie stały się nagle ani łatwiejsze, ani trudniejsze. Podobne prawidłowości dotyczą także wyników z części polonistycznej, historycznej i przyrodniczej Diagnozy i egzaminów z lat poprzednich.

 Wyniki ogólne uczniów z części matematyczno-przyrodniczej egzaminu  (2010 r.).

















Wyniki ogólne uczniów z części matematycznej DKG (2011 r.).

 
 
















Różnica dolnej skali wykresów wynika z faktu, że w Diagnozie, podobnie jak podczas kwietniowego egzaminu w części matematycznej będzie można zdobyć 29 punktów, a dotychczas w części matematyczno przyrodniczej maksymalna liczba punktów wynosiła 50. Porównując oba wykresy, a także rozkłady wyników z innych przedmiotów, trzeba pamiętać o tym, że egzamin gimnazjalny, który zostanie przeprowadzony w tym roku, będzie zawierał cztery arkusze (polski, historia, matematyka i przyroda), podczas gdy egzaminy gimnazjalne tylko dwa (humanistyczny i matematyczno-przyrodniczy).

Badanie IBE, podobnie jak egzamin, który odbędzie się w kwietniu tego roku, sprawdzał wiedzę i umiejętności uczniów określone w tzw. nowej podstawie programowej, w szczególności tzw. umiejętności złożone. Wyniki zadań dotyczących tych umiejętności są również zróżnicowane. W ramach jednego przedmiotu zadania sprawdzające tę samą umiejętność raz sprawiały uczniom duże problemy, raz wypadały bardzo dobrze. Zastanawiające jest to, że wśród zadań, z którymi uczniowie mieli kłopoty, były także bardzo proste, oparte na podstawowych wiadomościach. Były to zadania, które sami uczniowie określali jako łatwe.  Wskazywałoby to, że ważną przyczyną błędów było pobieżne czytanie treści zadań i ich bagatelizowanie. Hipotezę tę potwierdza fakt, że podczas DKG bardzo wielu uczniów kończyło rozwiązywanie testów przed czasem, co wskazuje na pewien pośpiech. Być może Diagnoza, będąca rodzajem próby przed właściwym egzaminem, została przez uczniów potraktowana z pewną nonszalancją. Niemniej najprostszą, ale skuteczną radą, jaką można udzielić uczniom zdającym w tym roku egzamin gimnazjalny, jest to, aby wnikliwie czytali treść zadań i nie pozwalali sobie na bezrefleksyjne, automatyczne zaznaczanie odpowiedzi.

Poniżej omawiamy pokrótce wnioski dotyczące badania z poszczególnych przedmiotach. 

Język polski

W części dotyczącej języka polskiego (22 zadania) uczniowie dość dobrze radzili sobie z zadaniami, które można rozwiązać tylko na podstawie analizy przytoczonego w arkuszu fragmentu tekstu źródłowego (średnie wyniki około 80% punktów możliwych do uzyskania). Gorzej było w przypadkach, gdy musieli wykazać się znajomością całego utworu, należącego do kanonu lektur szkolnych (w tym przypadku były to „Dziady” cz. II -  przeciętnie 60% punktów).

Matematyka

Wśród 10 szkół, które w części matematycznej osiągnęły najlepsze rezultaty, są bardzo zróżnicowane  szkoły (pod względem wielkości, publiczne i prywatne), jednak wszystkie są placówkami z ośrodków miejskich (również różnej wielkości). Nie było natomiast szkół wiejskich. To, co łączy szkoły, których uczniowie osiągnęli w DKG dobre wyniki z matematyki, to fakt, że w poprzednich latach część matematyczna egzaminu gimnazjalnego również wypadała ponadprzeciętnie. Potwierdza to zaprezentowany wyżej wniosek z badania, że wyniki uczniów zależą przede wszystkim od poziomu nauczania w indywidualnej placówce, a nie takiej czy innej konstrukcji egzaminu czy zadań.

Przedmioty przyrodnicze

Znaczenie eksperymentu w kształtowaniu i utrwalaniu wiedzy przyrodniczej jest niekwestionowane. Ciekawym przykładem jest zadanie z fizyki dotyczące optyki. W zadaniu nr 18 uczniowie mieli wskazać narzędzie optyczne, które pozwala użyć światła słonecznego do podpalenia kawałka papieru. Choć zdecydowana większość uczniów w chwili prowadzenia badania nie miała jeszcze zajęć z optyki, zadanie poszło dobrze (70 proc. prawidłowych odpowiedzi), przy czym lepiej wypadli chłopcy. Można założyć, że część z nich w ramach typowych zabaw sama prowadziła podobne eksperymenty (podpalając papier za pomocą lupy czy okularów) a w związku z tym poradziła sobie z pytaniem z materiału, którego teoretycznych aspektów nie miała szans poznać na lekcji.

Przeglądając wyniki z wszystkich przedmiotów przyrodniczych można zauważyć, że nienajlepiej wypadły zadania z wiedzy typowo podręcznikowej (układ okresowy pierwiastków, zad. nr ). Z kolei w grupie zadań, których wyniki są ponadprzeciętnie dobre, są takie, które sprawdzały umiejętności, na które kładzie nacisk nowa podstawa programowa (np. analiza źródeł i przetwarzanie wiedzy – zadanie nr 6. z biologii – 77 proc. dobrych odpowiedzi). Może to sugerować, że szkoły stopniowo przechodzą od uczenia pamięciowego do uczenia umiejętności.

Historia

Analiza wyników badania w części historycznej ujawniła, że dobrze wypadły zadania sprawdzające kojarzenie przyczynowo-skutkowe (zad. nr 19 – 86 proc. poprawnych odpowiedzi), umiejętność analizy danych statystycznych czy źródeł ikonograficznych (zadania nr 20 – 84 proc. poprawnych odpowiedzi i 15 – 80 proc. dobrych odpowiedzi), a więc tych umiejętności, na które nacisk kładzie nowa podstawa programowa.

Z kolei zaskakujące było to, że najgorzej poszło zadanie polegające na określeniu, w którym wieku był rok 776 p.n.e. (aż 75 proc. odpowiedzi nieprawidłowych). Zadanie to sprawdzało prostą, podstawową umiejętność, ćwiczoną od II etapu edukacji w szkole podstawowej. Uczniowie mieli też problem z właściwym ustawieniem chronologicznym epok (renesans-barok-oświecenie – zad. nr 8, 38 proc. dobrych odpowiedzi) czy zwykłą faktografią (zad. nr 7 – ok. 50 proc. dobrych odpowiedzi). 

W przypadku zadań z WOS najsłabiej wypadło zadanie, w którym uczniowie mieli wybrać cechy charakterystyczne dla  gospodarki rynkowej. Poprawnej odpowiedzi (konkurencja i wolny rynek) udzieliło zaledwie 25 proc. badanych. Najpopularniejsza (47 proc. odpowiedzi) była odpowiedź, zgodnie z którą gospodarka rynkowa to dążenie do zysku i centralne planowanie.

Gdyby sformułować jedną wspólną radę dla rodziców tegorocznych trzecioklasistów w gimnazjum, to brzmiałaby ona, mówią eksperci IBE: nie śpieszcie się, czytajcie spokojnie i uważnie zadania, wykorzystajcie cały czas na egzamin.

Badanie „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” zostało zrealizowane w grudniu 2011 r. na reprezentatywnej próbie 80 szkół (badanie objęło wszystkich uczniów klas trzecich w tych szkołach). Treść testów, które pisała młodzież, była identyczna z treścią zadań, które uczniowie ze szkół w całej Polsce rozwiązywali w tym samym terminie w ramach badania diagnostycznego zorganizowanego przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne. Oba badania były przeprowadzone w warunkach, z jakimi uczniowie zetkną się w kwietniu podczas właściwego egzaminu. Oprócz tego młodzież i nauczyciele ze szkół biorących udział w DKG oceniali także stopień trudności poszczególnych zadań testowych. 

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012