bip 900facebookyoutube
PIRLS2016a
aktualnosci

edukacja

Bakterie, pleśnie i gnojownice!

Bynajmniej nikt tu nikogo nie obraża. Są to główne tematy nowego podwójnie niezwykłego numeru 1/2018, który nie dość, że został wydany w języku angielskim, to jeszcze nieoczekiwanie wyprzedził numery 3 i 4/2017. Więcej

ewaster

EwasteR przez małe „e”

Wszystko przez międzynarodowe e-seminarium. Organizowane jest w Londynie, ale każdy będzie mógł wziąć w nim udział poprzez łącza internetowe. E-seminarium będzie okazją do dyskusji na temat rezultatów trzyletniego projektu EwasteR. Więcej
edukacja

Edukacja – the best of

Redakcja kwartalnika EDUKACJA zaprasza do lektury najnowszego wydania w języku angielskim. Znalazły się w nim najciekawsze artykuły opublikowane w ubiegłych latach. Więcej
Film awards logo info

Wręczenie nagród w konkursie promującym kształcenie zawodowe

Nie wiedzą co to nuda. Uczą się przedmiotów ogólnych, mają sporo zajęć warsztatowych, a jeszcze do tego znajdują czas na rozwijanie pasji filmowej. Tacy są laureaci konkursu ReferNet. Więcej
nqf ikonka conf

Na salonach w Salonikach

Eksperci IBE są aktywni nie tylko w kraju, ale także zagranicą i na szczeblu europejskim – uczą innych i sami nieustannie się rozwijają. Więcej
icon pt

SZKOLENIE z testu TRJ w Krakowie

Pracownia Testów IBE wraz z Niepubliczną Placówką Kształcenia Ustawicznego "Gaduła"organizuje w Krakowie 25 listopada 2017 r. szkolenie ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Pierwsze spotkanie nowej Rady Naukowej IBE

Po raz pierwszy spotkali się w komplecie. 27 października zorganizowaliśmy inaugurujące posiedzenie Rady Naukowej IBE kadencji 2017 - 2021. Więcej
ibe

Mamy kategorię A

Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych ocenił blisko tysiąc jednostek naukowych, działających w naszym kraju. KEJN zdecydował się przyznać Instytutowi Badań Edukacyjnych kategorię A. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kończymy misję w Macedonii

Przez ostatnie dwa lata byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. W tym tygodniu kończymy naszą misję. 10 października, w czasie konferencji zamykającej, podsumowaliśmy dokonania projektu realizowanego z ramach pomocy bliźniaczej (twinning), finansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Podnieś z nami jakość systemu

Pomóż nam opracować narzędzia diagnostyczne, wspierające pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Weź udział w naszym konkursie. Chcemy przygotować narzędzie, które będzie wykorzystywane na każdym etapie edukacyjnym w zakresie problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ucznia młodszego. Na wnioski czekamy do 20 listopada. Więcej
wazne tematy

jezyki obcematematyka2

babel matematycznymali uczniowie

przyrodabep

polecamy
  • Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczychRaport Podstawy programowe przedmiotów przyrodniczych prezentuje porównanie miejsca i znaczenia kształtowania i rozwijania umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych Anglii, Czech, Estonii, Finlandii i Francji. Więcej

     

     
  • ICILS 2013 Wyniki ICILS 2013 Uczniowie II klas gimnazjów w czołówce uczniów z najlepszymi wynikami w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS). IBE ogłosił wyniki badania ICILS, które mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”. Informacja prasowa

     
  • Narzędzia w działaniuRuszył nasz nowy program dla szkół gimnazjalnych. Zapraszamy nauczycieli języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, historii, geografii, chemii, fizyki i biologii. Szczegóły na eduentuzjasci.pl/zadania.

     
  • 1-dzien-miesiac-rok-cykl-konferencji-dla-nauczycieliPierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków. Instytut Badań Edukacyjnych oraz Kuratoria Oświaty w: Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu organizują cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków. Więcej.

     

     
  • Raport o Stanie Edukacji 2013 - okładkaInstytut Badań Edukacyjnych opublikował czwarty raport o stanie edukacji: "Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele". Opracowanie można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.

     
  • Badanie PIAAC - logoWyniki badania PIAAC ogłoszono 8 października 2013 w Brukseli. Tego samego dnia w Centrum Prasowym Foksal, przedstawiciele IBE zaprezentowali raport krajowy przygotowany przez badaczy z Instytutu. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

     
  • Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej - raport onlineZ przyjemnością informujemy, że ukazał się właśnie raport badawczy Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Publikacja przedstawia wyniki badań w podłużnych zrealizowanych w gimnazjach w latach 2010-2012. Zapraszamy na stronę ewd.edu.pl

     
  • Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.
    Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. 
    Polecamy materiały z konferencji (prezentacje, materiały video), która odbyła się w listopadzie 2013. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Interaktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczejInteraktywna mapa ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczej zawiera bazę danych placówek oferujących zajęcia m.in. dla grup szkolnych to nowoczesne, stale aktualizowane narzędzie dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Zapraszamy na stronę eduentuzjasci.pl

     
  • Biblioteczka Entuzjastów EdukacjiBiblioteczka Entuzjastów Edukacji. Syntetyczne, napisane przystępnym językiem opracowania tematyczne dla wszystkich entuzjastów edukacji - nauczycieli, uczniów, rodziców, działaczy samorządowych. Zapraszamy do "Publikacji" na stronie eduentuzjasci.pl

     
  • Uczymy myślenia. Zadania na lekcje z przedmiotów przyrodniczych. OkładkaPracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE oddała właśnie do rąk nauczycieli książkę Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych. Publikacja zawiera przykłady zadań z kluczem odpowiedzi oraz szczegółowym omówieniem rozwiązania. Książkę można pobrać ze strony eduentuzjasci.pl.  
  • Baza Informacji o Badaniach EdukacyjnychBaza Informacji o Badaniach Edukacyjnych. Baza zawierająca opisy badań prowadzonych w obrębie różnych dyscyplin naukowych związanych z edukacją, również badania prowadzone w obrębie dydaktyk przedmiotowych. Zapraszamy na bibe.ibe.edu.pl

     
  • Baza Dobrych Praktyk - Baza Narzędzi Dydaktycznych Baza dobrych praktyk połączona z Bazą Narzędzi Dydaktycznych. Zbiór dobrych praktyk i zadań dla  nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza, Zapraszamy na bdp.ibe.edu.pl

     
  •  Szkolne Uwarunkowania Efektów Kształcenia to badanie, które dotyczy  związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.  Więcej na eduentuzjasci.pl  
  •  Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli dało podstawy do pogłębionej analizy relacji łączących czas i warunki pracy z organizacją czasu własnego nauczyciela i organizacją pracy szkoły. Zapraszamy do zapoznania się z raportem oraz informacją prasową.

Wyniki „Diagnozy kompetencji gimnazjalistów”

Wyniki „Diagnozy kompetencji gimnazjalistów”  przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych w grudniu 2011 roku wskazują, że wyniki kwietniowego egzaminu gimnazjalnego będą podobne do tych, które uzyskali uczniowie poprzednich roczników. Trzeba jednak podkreślić, że nowa formuła egzaminu gimnazjalnego jest pełniejsza niż poprzednie i nie da się jej bezpośrednio przełożyć na wcześniejsze wyniki uczniów.

Do takiego wniosku skłania porównanie rozkładów wyników, który w przypadku DKG jest bardzo podobny do rozkładów wyników uzyskanych przez uczniów na prawdziwych egzaminach gimnazjalnych. Oczywiście DKG ujawniła duże zróżnicowanie poziomów szkół, ale nie jest to zjawisko nowe.

Bardzo dobrze prawidłowość tę widać przy porównaniu rozkładu wyników z matematyki (część egzaminu tradycyjnie sprawiająca największe trudności uczniom) podczas egzaminu w 2010 roku i rozkładu wyników Diagnozy. Jak wydać wykresy te są praktycznie identyczne, co świadczy głównie o tym, że niezależnie od zmian w podstawie programowej zadania egzaminacyjne z matematyki nie stały się nagle ani łatwiejsze, ani trudniejsze. Podobne prawidłowości dotyczą także wyników z części polonistycznej, historycznej i przyrodniczej Diagnozy i egzaminów z lat poprzednich.

 Wyniki ogólne uczniów z części matematyczno-przyrodniczej egzaminu  (2010 r.).

















Wyniki ogólne uczniów z części matematycznej DKG (2011 r.).

 
 
















Różnica dolnej skali wykresów wynika z faktu, że w Diagnozie, podobnie jak podczas kwietniowego egzaminu w części matematycznej będzie można zdobyć 29 punktów, a dotychczas w części matematyczno przyrodniczej maksymalna liczba punktów wynosiła 50. Porównując oba wykresy, a także rozkłady wyników z innych przedmiotów, trzeba pamiętać o tym, że egzamin gimnazjalny, który zostanie przeprowadzony w tym roku, będzie zawierał cztery arkusze (polski, historia, matematyka i przyroda), podczas gdy egzaminy gimnazjalne tylko dwa (humanistyczny i matematyczno-przyrodniczy).

Badanie IBE, podobnie jak egzamin, który odbędzie się w kwietniu tego roku, sprawdzał wiedzę i umiejętności uczniów określone w tzw. nowej podstawie programowej, w szczególności tzw. umiejętności złożone. Wyniki zadań dotyczących tych umiejętności są również zróżnicowane. W ramach jednego przedmiotu zadania sprawdzające tę samą umiejętność raz sprawiały uczniom duże problemy, raz wypadały bardzo dobrze. Zastanawiające jest to, że wśród zadań, z którymi uczniowie mieli kłopoty, były także bardzo proste, oparte na podstawowych wiadomościach. Były to zadania, które sami uczniowie określali jako łatwe.  Wskazywałoby to, że ważną przyczyną błędów było pobieżne czytanie treści zadań i ich bagatelizowanie. Hipotezę tę potwierdza fakt, że podczas DKG bardzo wielu uczniów kończyło rozwiązywanie testów przed czasem, co wskazuje na pewien pośpiech. Być może Diagnoza, będąca rodzajem próby przed właściwym egzaminem, została przez uczniów potraktowana z pewną nonszalancją. Niemniej najprostszą, ale skuteczną radą, jaką można udzielić uczniom zdającym w tym roku egzamin gimnazjalny, jest to, aby wnikliwie czytali treść zadań i nie pozwalali sobie na bezrefleksyjne, automatyczne zaznaczanie odpowiedzi.

Poniżej omawiamy pokrótce wnioski dotyczące badania z poszczególnych przedmiotach. 

Język polski

W części dotyczącej języka polskiego (22 zadania) uczniowie dość dobrze radzili sobie z zadaniami, które można rozwiązać tylko na podstawie analizy przytoczonego w arkuszu fragmentu tekstu źródłowego (średnie wyniki około 80% punktów możliwych do uzyskania). Gorzej było w przypadkach, gdy musieli wykazać się znajomością całego utworu, należącego do kanonu lektur szkolnych (w tym przypadku były to „Dziady” cz. II -  przeciętnie 60% punktów).

Matematyka

Wśród 10 szkół, które w części matematycznej osiągnęły najlepsze rezultaty, są bardzo zróżnicowane  szkoły (pod względem wielkości, publiczne i prywatne), jednak wszystkie są placówkami z ośrodków miejskich (również różnej wielkości). Nie było natomiast szkół wiejskich. To, co łączy szkoły, których uczniowie osiągnęli w DKG dobre wyniki z matematyki, to fakt, że w poprzednich latach część matematyczna egzaminu gimnazjalnego również wypadała ponadprzeciętnie. Potwierdza to zaprezentowany wyżej wniosek z badania, że wyniki uczniów zależą przede wszystkim od poziomu nauczania w indywidualnej placówce, a nie takiej czy innej konstrukcji egzaminu czy zadań.

Przedmioty przyrodnicze

Znaczenie eksperymentu w kształtowaniu i utrwalaniu wiedzy przyrodniczej jest niekwestionowane. Ciekawym przykładem jest zadanie z fizyki dotyczące optyki. W zadaniu nr 18 uczniowie mieli wskazać narzędzie optyczne, które pozwala użyć światła słonecznego do podpalenia kawałka papieru. Choć zdecydowana większość uczniów w chwili prowadzenia badania nie miała jeszcze zajęć z optyki, zadanie poszło dobrze (70 proc. prawidłowych odpowiedzi), przy czym lepiej wypadli chłopcy. Można założyć, że część z nich w ramach typowych zabaw sama prowadziła podobne eksperymenty (podpalając papier za pomocą lupy czy okularów) a w związku z tym poradziła sobie z pytaniem z materiału, którego teoretycznych aspektów nie miała szans poznać na lekcji.

Przeglądając wyniki z wszystkich przedmiotów przyrodniczych można zauważyć, że nienajlepiej wypadły zadania z wiedzy typowo podręcznikowej (układ okresowy pierwiastków, zad. nr ). Z kolei w grupie zadań, których wyniki są ponadprzeciętnie dobre, są takie, które sprawdzały umiejętności, na które kładzie nacisk nowa podstawa programowa (np. analiza źródeł i przetwarzanie wiedzy – zadanie nr 6. z biologii – 77 proc. dobrych odpowiedzi). Może to sugerować, że szkoły stopniowo przechodzą od uczenia pamięciowego do uczenia umiejętności.

Historia

Analiza wyników badania w części historycznej ujawniła, że dobrze wypadły zadania sprawdzające kojarzenie przyczynowo-skutkowe (zad. nr 19 – 86 proc. poprawnych odpowiedzi), umiejętność analizy danych statystycznych czy źródeł ikonograficznych (zadania nr 20 – 84 proc. poprawnych odpowiedzi i 15 – 80 proc. dobrych odpowiedzi), a więc tych umiejętności, na które nacisk kładzie nowa podstawa programowa.

Z kolei zaskakujące było to, że najgorzej poszło zadanie polegające na określeniu, w którym wieku był rok 776 p.n.e. (aż 75 proc. odpowiedzi nieprawidłowych). Zadanie to sprawdzało prostą, podstawową umiejętność, ćwiczoną od II etapu edukacji w szkole podstawowej. Uczniowie mieli też problem z właściwym ustawieniem chronologicznym epok (renesans-barok-oświecenie – zad. nr 8, 38 proc. dobrych odpowiedzi) czy zwykłą faktografią (zad. nr 7 – ok. 50 proc. dobrych odpowiedzi). 

W przypadku zadań z WOS najsłabiej wypadło zadanie, w którym uczniowie mieli wybrać cechy charakterystyczne dla  gospodarki rynkowej. Poprawnej odpowiedzi (konkurencja i wolny rynek) udzieliło zaledwie 25 proc. badanych. Najpopularniejsza (47 proc. odpowiedzi) była odpowiedź, zgodnie z którą gospodarka rynkowa to dążenie do zysku i centralne planowanie.

Gdyby sformułować jedną wspólną radę dla rodziców tegorocznych trzecioklasistów w gimnazjum, to brzmiałaby ona, mówią eksperci IBE: nie śpieszcie się, czytajcie spokojnie i uważnie zadania, wykorzystajcie cały czas na egzamin.

Badanie „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” zostało zrealizowane w grudniu 2011 r. na reprezentatywnej próbie 80 szkół (badanie objęło wszystkich uczniów klas trzecich w tych szkołach). Treść testów, które pisała młodzież, była identyczna z treścią zadań, które uczniowie ze szkół w całej Polsce rozwiązywali w tym samym terminie w ramach badania diagnostycznego zorganizowanego przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne. Oba badania były przeprowadzone w warunkach, z jakimi uczniowie zetkną się w kwietniu podczas właściwego egzaminu. Oprócz tego młodzież i nauczyciele ze szkół biorących udział w DKG oceniali także stopień trudności poszczególnych zadań testowych. 

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012