bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”. Więcej
OECD male

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

O edukacji inaczej

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań? Więcej
ebis 2

Nowy numer Edukacji Biologicznej i Środowiskowej

Czy faktycznie usankcjonowana prawna obecność syntetycznych związków chemicznych w środowisku i żywności jest bezpieczna? Jak przebiegają procesy degradacji polimerów z wyszczególnieniem procesów wywołanych czynnikami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi? Jakie są regulacje prawne w wykorzystaniu, gromadzeniu i modyfikowaniu ludzkiego materiału biologicznego? Na te pytanie, ale też wiele innych znaleźć można odpowiedź w nowym numerze Edukacji Biologicznej i Środowiskowej 1/2017. Numer wydany jest w całości w języku angielskim (odpowiednik polski ukaże się za około 2 tygodnie). Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nauczycielu fizyki – pomóż zbudować satelitę od śrubki

Lekcje fizyki nie muszą polegać na wkuwaniu XVII-wiecznych zasad dynamiki Newtona. Uczniowie chętnie zanurzą się w świat fizycznych prawidłowości, jeżeli tylko odnosi się do realiów życiowych, zwłaszcza zagadnień bliskich młodemu pokoleniu: sportu, rozrywki, nagłówków w portalach internetowych.  Stąd zaproszenie dla nauczycieli fizyki do współtworzenia projektów edukacyjnych SAT Project – „od śrubki do satelity” Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Zauważeni w 150 szkołach

Akcja społeczna Zauważeni, której Fundacja ZACZYN wraz z redakcją TVN Uwaga jest organizatorem, a patronat medialny objął Instytut Badań Edukacyjnych dobiegł końca. Ponad 150 szkół zgłoszonych do projektu przez wiele miesięcy pracowało nam poprawą relacji międzypokoleniowych u siebie w gminie. Kampania była obecna na antenie „Uwagi!” oraz w mediach społecznościowych w postaci reportaży, wywiadów, porad. Aby zaangażować w nią młodsze pokolenia, ogłoszony został ogólnopolski konkurs dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych „Ten chłopak. Ta dziewczyna.” Jego ideą było  zapoznanie się młodzieży z sytuacją osób starszych w naszym kraju. Finał akcji Zauważeni i uroczystość wręczenia nagród w konkursie odbędzie się 20 kwietnia 2017 r. organizowanym pod patronatem IBE.
Instytut Badań Edukacyjnych

O rekrutacji w  Poznaniu

Przedstawiciele IBE uczestniczyli 6 kwietnia 2017 r. w konferencji pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”, zorganizowanej przez Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. Więcej
atom

Energia dla nauczycieli

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej. Więcej
ludzie

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia. Więcej
autyzm ikonka

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności". Więcej

Aktualności IBE

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”.

Głównymi tematami spotkania były: historia i doświadczenia funkcjonowania eksperymentalnego w skali kraju modelu kształcenia integracyjnego w ZS nr 31, nowatorskie metody edukacji integracyjnej i włączającej stosowanej na rzecz ASD i ASPI, kształtowanie kompetencji społecznych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ich aktywizacja zawodowa i społeczna oraz problemy dorosłych autystów i idea wspólnot domowych jako optymalne miejsce do życia i rozwiązanie ich sytuacji.

Galeria zdjęć z konferencji

Gościem honorowym spotkania była kujawsko-pomorska wicekurator oświaty Maria Mazurkiewicz. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dyrektor Zespołu Adam Orgacki, a cykl wystąpień zainicjowała Wanda Antonowicz, wieloletni dyrektor ZS nr 31 w Toruniu, autor koncepcji modelu kształcenia integracyjnego dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w środowisku typowo rozwijających się uczniów. Właśnie świętowana w placówce 10. rocznica funkcjonowania modelu legła u podstaw organizacji 4. edycji Konferencji  Oświatowej.

Wśród prelegentów konferencji, oprócz Wandy Antonowicz, znaleźli się: dr Beata Urbaniak- superwizor Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej, Anna Barwik –  oligofrenopedagog, koordynator zespołu ds. integracji w ZS nr 31, Barbara Sut – matka dziecka z autyzmem, Małgorzata Rybicka – dyrektor Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Autyzmem w Gdańsku, autorka kampanii na rzecz małych domów dla dorosłych osób z autyzmem, Emilia Jędrzejczak – koordynator Kujawsko-Pomorskiego Programu Pomocy Osobom Autystycznym z Terenów Wiejskich oraz Ich Rodzinom pt. „Zrozumieć autyzm” oraz Aleksandra Wachowska – psycholog, terapeuta w Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej dla Dorosłych Osób z Autyzmem w Gdańsku.

Toruńska konferencja pokazała nowe sposoby wspierania osób z autyzmem i spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników. Rozmawiano o przyszłości i perspektywach, stanie faktycznym oraz pomysłach dalekosiężnych, które mają służyć osobom z ASD i ASPI w Polsce.

W konferencji wzięło udział ponad 200 uczestników z całej Polski, 7 prelegentów. Odbyły się obserwacje lekcji w oddziałach integracyjnych, projekcja wielu profesjonalnych multimedialnych prezentacji, wystawy książek i publikacji z zakresu wiedzy o autyzmie, panel dyskusyjny, wystąpienie 10-latka z autyzmem.

Konferencja została objęta honorowym patronatem kujawsko-pomorskiego kuratora oświaty, prezydenta Torunia, Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli przy Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz Fundacji Bliżej Dziecka.

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów.

15-latkowie mieli określić swoje szczęście w skali od zero do dziesięciu. Średni wynik Polaków to 7,2. Tymczasem średnia w krajach skupionych w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wynosi 7,3. Najwyższą średnią uzyskała młodzież z Dominikany – 8,5. Zwrócić należy jednak uwagę na młodych Holendrów, którzy co prawda mają średnią 7,8, ale mają najmniejszy odsetek dzieci nieszczęśliwych.

Z badania wynika, że w Polsce, tak jak w większości krajów OECD, chłopcy są bardziej szczęśliwi od dziewcząt. Co piąty uczeń w szkole czuje się jak outsider. Jednocześnie 84 procent polskiej młodzieży deklaruje, że po szkole spędza czas ze znajomymi. 

Polska jest w czołówce, jeśli chodzi o nieodczuwanie strachu przed klasówkami. Obawy przed testem, nawet jeżeli jest się przygotowanym, deklarowało 46 procent młodych Polaków. Pod względem pewności siebie daje nam to ósme miejsce wśród krajów OECD. Najbardziej wyluzowani przed testami są młodzi Szwajcarzy, najbardziej zestresowani są Kostarykańczycy i Brazylijczycy.

79 procent młodych Polaków deklaruje, że przed szkołą lub po szkole są aktywni sportowo. To drugi wynik wśród krajów OECD. Minimalnie bardziej wysportowani są jedynie Słowacy (79,3 procent). Na dole stawki są młodzi Słoweńcy i Japończycy. Tylko nieco ponad połowa 15-latków w tych krajach uprawia sport przed lub po lekcjach.

Jednocześnie Polska jest jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę lekcji WF-u. Statystycznie więcej zajęć z wychowania fizycznego mają tylko młodzi Węgrzy. Najmniej ćwiczy się w Hong Kongu i w Kostaryce. Jednocześnie w Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii jest najwięcej uczniów, którzy w ogóle nie mają lekcji WF-u.

Dość słabo wypadamy pod względem przemocy. Co piąty gimnazjalista twierdzi, że był w szkole dręczony. Dokładnie dotyczy to 21 procent polskich uczniów, tymczasem średnia OECD to 18,7 procent. Chodzi tu nie tylko o wyśmiewanie, zaczepianie czy przezywanie, ale też popychanie, niszczenie należących do nich rzeczy czy rozpowiadanie przykrych plotek na ich temat. Największy poziom agresji w szkole odnotowano na Łotwie i w Nowej Zelandii.

Być może poziom agresji miał wpływ na stosunek uczniów do szkoły. Polscy uczniowie nie czują się związani ze swoją szkołą – pod tym względem sytuacja wśród krajów OECD sytuacja w Polsce jest jedną z najgorszych. 21 proc. polskich uczniów twierdzi, że czuje się w szkole obco, a 20% uważa, że w szkole czuje się osamotniona.

Badanie PISA to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Polska od początku uczestniczy w badaniu. Wyniki uzyskane w badaniu są w pełni porównywalne z wcześniejszymi edycjami badania PISA w Polsce. W Polsce badanie realizował Instytut Badań Edukacyjnych.

Więcej o badaniu PISA

O EDUKACJI INACZEJ – EDUKACJA OPARTA NA DOWODACH.

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań?

Tematyka konferencji skupiła się na szeroko pojętej problematyce umiejętności rozumowania i wykorzystania naukowej metody badawczej w dydaktykach i w procesie nauczania-uczenia się. W czasie konferencji zostało wygłoszonych siedem wykładów przez specjalistów z całego kraju oraz odbyło się osiem różnych warsztatów interaktywnych dla uczestników. Przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych wzięli udział w dwóch warsztatach:
- Włącz myślenie krytyczne! Trening jak nie dać się uwieść pseudonaukowym modom w edukacji – prowadzonym przez Pana Tomasza Garstkę oraz
- Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem metody Action Learning – poprowadzonym przez Pana Tomasz Janiaka.

Prezentacja przedstawiona przez dr Ostrowską i dra Chrzanowskiego, wykorzystująca wyniki przeprowadzonych przez IBE badań PISA 2015 oraz Laboratorium myślenia, spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony odbiorców.

Do pobrania: prezentacja plik PDF

W konferencji wzięło udział ponad 70 nauczycieli.

Do pobrania: Program konferencji

Link do strony konferencji:
 http://nauka13.webnode.com/

Nauczycielu fizyki – pomóż zbudować satelitę od śrubki

Lekcje fizyki nie muszą polegać na wkuwaniu XVII-wiecznych zasad dynamiki Newtona. Uczniowie chętnie zanurzą się w świat fizycznych prawidłowości, jeżeli tylko odnosi się do realiów życiowych, zwłaszcza zagadnień bliskich młodemu pokoleniu: sportu, rozrywki, nagłówków w portalach internetowych.  Stąd zaproszenie dla nauczycieli fizyki do współtworzenia projektów edukacyjnych SAT Project – „od śrubki do satelity”

Do współpracy zaprasza Centrum Badań Kosmicznych PAN. U partnerów z Francji i Wielkiej Brytanii podpatrzyli metody kształcenia, które rzeczywiście wciągają uczniów w świat fizyki. Jednocześnie międzynarodowe badania jednoznacznie stwierdzają, że polscy nauczyciele mają fenomenalne wyniki jeśli chodzi o wspieranie uczniów słabszych. Stąd pomysł, żeby spróbować te dwa edukacyjne światy połączyć.

Centrum Badań Kosmicznych PAN zaprasza nauczycieli fizyki do współpracy. Chodzi o przygotowanie ciekawych projektów edukacyjnych, które mogłyby być wykorzystywane na lekcjach fizyki w całej Europie.

Więcej szczegółów

O rekrutacji w Poznaniu

Przedstawiciele IBE uczestniczyli 6 kwietnia 2017 r. w konferencji pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”, zorganizowanej przez Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży.

Celem konferencji była prezentacja wyników badań jakościowych (FGI) przeprowadzonych przez Obserwatorium wśród uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy aglomeracji poznańskiej. Łącznie w badaniu wzięło udział 60 uczestników. Tematem badań były strategie i sposoby poszukiwania pracy i pracowników z perspektywy trzech grup: uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy. Poniżej kilka postulatów wypracowanych przez poszczególne grupy uczestniczące w badaniu:

Pracodawcy:
•    Bardzo ważne są takie cechy kandydata/pracownika jak lojalność, inicjatywa, kultura osobista i kompetencje społeczne;
•    Ważne jest, by kandydat umiał uzasadnić, dlaczego aplikuje na to stanowisko i w tej firmie.
Uczniowie:
•    więcej praktyk w edukacji formalnej;
•    Wczesny kontakt z rynkiem pracy;
•    Doradztwo indywidualne, również przez internet.
Instytucje rynku pracy (w tym szkoły):
•    promowanie nowych metod pracy doradcy, np. studia przypadku, wejścia do firm, doradztwo przez internet;
•    Podniesienie prestiżu edukacji zawodowej, również w środowisku dyrektorów i nauczycieli.

Więcej informacjo o badaniu na stronie Obserwatorium:
http://www.obserwatorium-poznan.pl/
i w raporcie z badania:
http://www.obserwatorium-poznan.pl/wp-content/uploads/2017/03/Raport_jakosciowe_02_03_20171.pdf

Energia dla nauczycieli

grafika forum

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej.

W trakcie Forum zaprezentowane zostaną inicjatywy Komisji Europejskiej, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz rozwiązania Francji i Finlandii w obszarze edukacji i kształcenia wyższego związanego z  energetyką jądrową. Podczas konferencji odbędzie się dyskusja „Jak kształcić kadry dla energetyki jądrowej?”, dotycząca polskiej strategii budowania kompetencji branżowych.

Budowa elektrowni jądrowej w Polsce wymaga odpowiedniego przygotowania przyszłych pracowników. Niezwykle istotne jest kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych, a także doskonalenie kadry zatrudnionej w instytutach naukowych, przedsiębiorstwach oraz instytucjach realizujących zadania związane z rozwojem  energetyki jądrowej.

Rozwój energetyki jądrowej w Polsce spowoduje utworzenie tysięcy miejsc pracy, zarówno dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów,  jak i popularnych zawodów (spawacz, mechanik, elektryk). To praca w głównych obiektach elektrowni, we współpracujących fabrykach czy biurach projektowych, w instytutach badawczych oraz urzędach dozoru jądrowego i technicznego, a także w instytucjach ochrony środowiska. Ze względu na tzw. efekty mnożnikowe całkowita liczba miejsc pracy utworzonych dzięki wdrożeniu energetyki jądrowej będzie odczuwalna w skali całej gospodarki.

Szeroko pojęty przemysł jądrowy tylko w Unii Europejskiej zatrudnia ok. 470 tysięcy osób. Zgodnie z danymi Oxford Economics budowa jednej dwublokowej elektrowni jądrowej daje w warunkach amerykańskich prawie 17.000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Wpływ indukowany (związany z wyższymi dochodami zatrudnionych pracowników) może zwiększyć tę liczbę nawet 2-krotnie. W polskich realiach te liczby mogą być jeszcze wyższe, ze względu na różnice w strukturze i wydajności naszej gospodarki.

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia.

Celem konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania:

·         Jak badania naukowe można wykorzystać w edukacji?

·         Jakie korzyści dla ucznia i nauczyciela może mieć kształtowanie naukowego myślenia?

·         Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu?

W spotkaniu weźmie udział kadra zarządzająca szkołami, nauczyciele, wychowawcy szkół i placówek, nauczyciele akademiccy i pracownicy naukowi, psychologowie, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracownicy Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli oraz doradcy zawodowi.

Eksperci IBE będą mówili w oparciu o badania „Laboratorium myślenia” oraz PISA 2015.

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności".

Na konferencję zaprasza Zespół Szkół nr 31 w Toruniu. To placówka, która z powodzeniem realizowany jest model kształcenia integracyjnego dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Udział w tym wydarzeniu, planowanym na 7 kwietnia zapowiedziało 200 profesjonalistów, wieloletnich praktyków, nauczycieli i rodziców.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Więcej szczegółów pod adresem:
http://www.szkola31.torun.pl/index.php/8-aktualnosci/197-konferencja-autyzm-droga-do-samodzielnosci

PLAKAT KONFERENCJA 001b

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012