bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube
aktualnosci

sylwia ico

Ekspertki IBE uczestniczyły w Europejskim Festiwalu Walidacji

Walidacja to tania inwestycja z potencjalnie wysoką stopą zwrotu. Zapobiega marnowaniu talentów” – tak Marianne Thyssen, Europejska komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników, podsumowała temat przewodni Europejskiego Festiwalu Walidacji. Więcej
budownictwo ico

O kwalifikacjach w budownictwie w międzynarodowym gronie

Jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamiki rozwoju branży? W jaki sposób zniwelować rozbieżności między oczekiwaniami przedsiębiorców a kwalifikacjami pracowników bezpośrednio po zakończeniu kształcenia zawodowego? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć 29 czerwca podczas konferencji podsumowującą międzynarodowy projekt ConstructyVET, w której wezmą udział goście z kilkunastu krajów europejskich. Więcej
ikonka 01

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Więcej
historia ico

Zapraszamy na Letnią Akademię Ciekawej Historii!

Instytut Badań Edukacyjnych po raz kolejny wspiera Letnią Akademię Ciekawej Historii. Tegoroczna edycja Akademii odbędzie się w dniach 26-28 czerwca, a jej tematem będzie „Uniwersytet. Miejsce nauki – miejsce kształcenia – miejsce spotkania”. Więcej
konf ico

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie. Więcej
fb event ico

Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?

Instytut Badań Edukacyjny objął patronatem merytorycznym ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone roli i perspektywom rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. Seminarium odbędzie się 11 czerwca w Rzeszowie, a jednym z prelegentów będzie Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, prof. dr hab. Bogusław Śliwerski. Więcej

Nauczyciele i matematyka

Dokształca się stale ok. 90% nauczycieli. Jednak obecny system dokształcania nie pomaga im w skutecznym podnoszeniu kwalifikacji. Stopień awansu zawodowego nie przekłada się na poziom kompetencji dydaktycznych i przedmiotowych – wynika z Badania potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego (BPN), przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

– To wcale nie znaczy, ze wszyscy nauczyciele źle uczą. Jednak stwierdziliśmy, że na każdym trzech etapów nauczycieli jest po ok. 20% nauczycieli, którzy nie mają podstawowej wiedzy matematycznej – powiedziała dr Monika Czajkowska z Pracowni Matematyki IBE podczas konferencji prasowej 30 września 2015 r.

– To ci, których kompetencja matematyczna jest niebezpieczna dla dzieci – komentował Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematyki IBE. 

Przykład? 55% nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej uznało, że można dzielić przez zero.

– Największe luki w kompetencjach matematycznych to narzucanie uczniom własnego rozwiązania, a  jeśli podane przez ucznia rozwiązanie jest nietypowe, to często nauczyciel jest bezradny. Nauczyciele wprost wskazywali uczniowi błąd, a nie pomagali mu, żeby ten sam błąd zauważył. Tymczasem uczniów trzeba uczyć na ich błędach. – wyjaśniała dr Czajkowska. – W naszym teście znalazły się też typowe zadania, które bywają na konkursach matematycznych. Okazało się, że spora grupa nauczycieli nie poradziła sobie z tymi zadaniami, co znaczy, że albo pracują tylko na swoich stałych zadaniach, albo nie pracują w ogóle z uczniami uzdolnionymi. Na to drugie wskazuje, że deklarowali potrzebę wsparcia w zakresie pracy z uczniami uzdolnionymi.

– Nietypowe rozwiązania powinny być sensem nauczania matematyki, bo uczymy dzieci rozumowania, jeśli nauczyciele takich rozwiązań nie akceptują, to jest z tym problem – mówił Marcin Karpiński. – Gorzej jest, jeśli uczeń źle rozwiązał, ale przez przypadek wynik podany przez ucznia jest dobry. Zaakceptowało to 41% nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, to znaczy, że nie wczytali się w tok rozumowania ucznia.

Konieczne jest stworzenie systemu doskonalenia zawodowego, który umożliwiłby nauczycielom uświadomienie sobie braków w kompetencjach merytorycznych i dydaktycznych, a następnie dawałyby szanse na ich uzupełnienie pod kierunkiem doświadczonych ekspertów-mentorów.

– Da się poprawić nauczanie matematyki, ale trzeba wiedzieć, na czym to polega. Oni muszą polubić matematykę czyli rozumowanie – podsumował Karpiński.

Więcej w materiale prasowym i raporcie z badania.

pdf1 Badania potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki
w zakresie rozwoju zawodowego. Raport z badania.
[ pobierz plik pdf ]
doc Badania potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki
w zakresie rozwoju zawodowego. Informacja prasowa
[ pobierz plik doc ]
ppt Badania potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki
w zakresie rozwoju zawodowego. Prezentacja
[ pobierz plik ppt ]
MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018