bip 900facebookyoutube
aktualnosci

edukacja

Education czyli Edukacja

Redakcja kwartalnika naukowego EDUKACJA zaprasza do lektury wydania specjalnego EDUKACJA. An interdisciplinary approach. W najnowszym tomie naszego pisma prezentujemy anglojęzyczne wersje najciekawszych artykułów opublikowanych w EDUKACJI w latach 2015–2016. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nasi ludzie w ECVET

Agata Poczmańska i Wojciech Stęchły zostali powołani do grupy ekspertów ECVET, czyli europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym.  Więcej
14937240 1221050324585067 8258527157774036378 n

Uczniowie do władzy

Sejm dzieci i młodzieży obraduje tylko jeden dzień w roku. Tutaj jest opcja na bardziej regularną formę nacisku na Annę Zalewską. MEN ogłosił nabór do drugiej kadencji Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
Żeby znaleźć się w tym gronie trzeba spełniać kilka warunków: mieć odpowiedni wiek (13-21 lat), być uczniem gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej, wypełnić odpowiednie papiery i przesłać je do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Więcej
DSC 0023

Wiele zrobiliśmy, ale wiele przed nami

Jesteśmy na półmetku naszego zadania, czyli wsparcia pierwszego etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Dlatego spotkaliśmy się z naszymi partnerami, żeby przedyskutować to co się wydarzyło przez ostatnie prawie półtora roku i jakie mamy plany na przyszłość. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Seminarium informacyjne dla podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK.

Jak przygotować wniosek o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK? Jak opisać efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji? Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jak z niej korzystać? Jak odbywa się przypisanie poziomu PRK do kwalifikacji? Na te i inne pytania związane z ZSK odpowiedzą eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych podczas bezpłatnego seminarium informacyjnego. Więcej
ewaster

W piątek IBE na zielono – spotkanie „Green skills in Poland”

Na co dzień segregujemy śmieci, zbieramy baterie i nakrętki, oszczędzamy prąd, a najczęściej przyjeżdżamy do pracy rowerem lub komunikacją miejską. A tak poza tym bierzemy udział w międzynarodowych projektach, które pomagają Matce Ziemi. Tym razem zapraszamy w piątek na spotkanie „Green skills in Poland. Promotional and networking event", Więcej
DSC 0042m

Goście z Azerbejdżanu

To między innymi w Baku dokonała się przemiana Cezarego Baryki z „Przedwiośnia”. Teraz być może role się odwrócą. Do Polski przyjechała delegacja z Azerbejdżanu, aby podpatrywać nasz system szkolnictwa wyższego. Więcej
koniec szkoly

Numerki na świadectwach? To poziom kwalifikacji.

Uczniowie odebrali dzisiaj świadectwa szkolne, na nich po raz pierwszy pojawił się napis PRK, a obok niego cyfra. To dość ważna informacja, która informuje na jakim poziomie są kwalifikacje posiadacza tego dokumentu. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Dziękujemy za ostatnie dwa lata!

Po raz ostatni zebrała się Rada Naukowa Instytutu Badań Edukacyjnych w dotychczasowym składzie. Była to okazja, żeby podziękować ekspertom za wkład w pracę IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kwalifikacje telekomunikacyjne po angielsku

Co powinien wiedzieć sprzedawca usług komunikacyjnych? Czego możemy oczekiwać od inspektorów nadzoru czy serwisantów sieci?
Tego można się dowiedzieć z najnowszego raportu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, który jest poświęcony sektorowej ramie w telekomunikacji. Tym razem przedstawiamy raport w wersji angielskojęzycznej.
Ten sam raport mamy też w wersji polskojęzycznej.

Młodzi Polacy będą w przyszłości ponosić większe ryzyko finansowe niż ich rodzice

Młodzież już teraz gospodaruje pieniędzmi: podejmują decyzje finansowe robiąc zakupy w Internecie, wybierając taryfę  telefonów komórkowych, część z nich korzysta już z usług bankowych. Stąd opinia socjologów, że w przyszłości młodzi ludzie będą odważniejsi w obrocie pieniędzmi. Swoje przypuszczenia opierają na przeprowadzonej w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych części badania PISA 2015 dotyczącego umiejętności finansowych.

Deklaracje badanych w Polsce pokazują, że w porównaniu z innymi uczniami, mają oni mniej możliwości uczenia się o finansach zarówno w trakcie lekcji, jak i poza szkołą

Jedynie 28% polskich uczniów deklaruje posiadanie konta bankowego. Obok Rosji jest to najniższy odsetek w Europie. Dla porównania własne konto bankowe ma 95% piętnastolatków w Holandii, 42% uczniów na Słowacji i 38% uczniów z Litwy.

Tylko co piąty 15-latek w Polsce twierdzi, że regularnie oszczędza pieniądze. Ich źródłem gotówki są przede wszystkim prezenty od przyjaciół i rodziny (dostaje je 82% uczniów), kieszonkowe (48%), prace dorywcze (43%), sprzedawanie różnych rzeczy (40%), prace w rodzinnej firmie lub gospodarstwie rodzinnym (23%).

Polscy 15-latkowie na ogół dobrze radzą sobie z finansami. Jednak między 2012 a 2015 zwiększyła  się grupa uczniów (z 10 do 20%), którzy nie radzą sobie z zadaniami dotyczącymi pieniędzy, transakcji finansowych i związanym z nimi ryzykiem oraz planowania i zarządzania finansami.

W tej części badania PISA wzięło udział 15 krajów. W trwającym godzinę i składającym się z 43 zadań teście sprawdzano umiejętność identyfikowania informacji finansowych, jej oceny i wykorzystania w praktyce wiedzy o finansach. Średni wynik polskich uczniów (485 pkt) był podobny do wyników uczniów z Włoch i Stanów Zjednoczonych. Lepiej spisali się uczniowie z Chin (5 najbogatszych prowincji), Australii, Rosji, Kanady i flandryjskiej części Belgii. Słabszy od polskich uczniów wynik osiągnęli młodzi Brazylijczycy, Peruwiańczycy i Chilijczycy oraz Słowacy, Litwini i Hiszpanie. W Polsce z liczeniem pieniędzy dziewczęta radzą sobie lepiej od chłopców

Średni wynik polskich uczniów z 2015 r. był niższy od wyników uzyskanych w Polsce w 2012 (510 pkt), podobnie jak wynik z innych dziedzin objętych badaniem PISA. Umiejętności matematyczne i umiejętność rozumienia tekstu wyraźnie sprzyja lepszym umiejętnościom finansowym uczniów.

pisa 2015 results volume iv 9789264270282 enPobierz pełny raport [plik PDF]

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012