bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Kończymy misję w Macedonii

Przez ostatnie dwa lata byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. W tym tygodniu kończymy naszą misję. 10 października, w czasie konferencji zamykającej, podsumowaliśmy dokonania projektu realizowanego z ramach pomocy bliźniaczej (twinning), finansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Podnieś z nami jakość systemu

Pomóż nam opracować narzędzia diagnostyczne, wspierające pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Weź udział w naszym konkursie. Chcemy przygotować narzędzie, które będzie wykorzystywane na każdym etapie edukacyjnym w zakresie problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ucznia młodszego. Na wnioski czekamy do 20 listopada. Więcej
praga ico

Praskie kwalifikacje

W tym wydarzeniu wezmą eksperci z siedmiu krajów, my występujemy w charakterze partnera. Mamy przyjemność zaprosić do udziału w międzynarodowej konferencji pt. "Including non-formal sector qualifications in the national qualifications framework - the experiences and solutions of 7 European countries", która odbędzie się 9 listopada 2017 roku w Pradze. Więcej
konf info

O przyszłości ZSK rozmawialiśmy w Warszawie

Zintegrowany System Kwalifikacji to kwalifikacje dla każdego. Tymi słowami dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, dr Piotr Stankiewicz otworzył naszą ogólnopolską konferencję, skierowaną do osób zainteresowanych rozwojem ZSK. Więcej
seminarium16 m

Goście z Estonii

Wymieniamy doświadczenia dotyczące nauczania matematyki, podstaw programowych i mierzenia umiejętności matematycznych. Gości w Instytucie Badań Edukacyjnych przywitał Dyrektor dr hab Piotr Mikiewicz. Więcej
ikonkaCEF

Wyjątkowe lekcje w kinie czas zacząć!

ak powstaje dubbing? Jak tworzy się efekty specjalne? Czym jest język filmu? A także jak bezpiecznie korzystać z Internetu? - Wystartowały „Lekcje w kinie” o tematyce filmowej i medialnej. Więcej
logokongresuikonka

Zaproszenie na Kongres Edukacja i Rozwój

W ramach IV Kongresu Edukacja i Rozwój zapraszamy dyrektorów szkół zawodowych wraz z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, a także kadrę placówek doskonalenia nauczycieli oraz centr kształcenia zawodowego i ustawicznego na specjalistyczny panel dotyczący edukacji zawodowej w którym wezmą udział eksperci IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Konkurs na stanowiska w Szkołach Europejskich

Minister Edukacji Narodowej poszukuje kandydatów na stanowiska: 1. zastępcy dyrektora do spraw szkoły podstawowej i przedszkola w Szkole Europejskiej w Brukseli (Bruksela I), 2. kierownika Wydziału Matury Europejskiej w Biurze Sekretarza Generalnego  Więcej
edukacja

Education czyli Edukacja

Redakcja kwartalnika naukowego EDUKACJA zaprasza do lektury wydania specjalnego EDUKACJA. An interdisciplinary approach. W najnowszym tomie naszego pisma prezentujemy anglojęzyczne wersje najciekawszych artykułów opublikowanych w EDUKACJI w latach 2015–2016. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nasi ludzie w ECVET

Agata Poczmańska i Wojciech Stęchły zostali powołani do grupy ekspertów ECVET, czyli europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym.  Więcej

Młodzi Polacy będą w przyszłości ponosić większe ryzyko finansowe niż ich rodzice

Młodzież już teraz gospodaruje pieniędzmi: podejmują decyzje finansowe robiąc zakupy w Internecie, wybierając taryfę  telefonów komórkowych, część z nich korzysta już z usług bankowych. Stąd opinia socjologów, że w przyszłości młodzi ludzie będą odważniejsi w obrocie pieniędzmi. Swoje przypuszczenia opierają na przeprowadzonej w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych części badania PISA 2015 dotyczącego umiejętności finansowych.

Deklaracje badanych w Polsce pokazują, że w porównaniu z innymi uczniami, mają oni mniej możliwości uczenia się o finansach zarówno w trakcie lekcji, jak i poza szkołą

Jedynie 28% polskich uczniów deklaruje posiadanie konta bankowego. Obok Rosji jest to najniższy odsetek w Europie. Dla porównania własne konto bankowe ma 95% piętnastolatków w Holandii, 42% uczniów na Słowacji i 38% uczniów z Litwy.

Tylko co piąty 15-latek w Polsce twierdzi, że regularnie oszczędza pieniądze. Ich źródłem gotówki są przede wszystkim prezenty od przyjaciół i rodziny (dostaje je 82% uczniów), kieszonkowe (48%), prace dorywcze (43%), sprzedawanie różnych rzeczy (40%), prace w rodzinnej firmie lub gospodarstwie rodzinnym (23%).

Polscy 15-latkowie na ogół dobrze radzą sobie z finansami. Jednak między 2012 a 2015 zwiększyła  się grupa uczniów (z 10 do 20%), którzy nie radzą sobie z zadaniami dotyczącymi pieniędzy, transakcji finansowych i związanym z nimi ryzykiem oraz planowania i zarządzania finansami.

W tej części badania PISA wzięło udział 15 krajów. W trwającym godzinę i składającym się z 43 zadań teście sprawdzano umiejętność identyfikowania informacji finansowych, jej oceny i wykorzystania w praktyce wiedzy o finansach. Średni wynik polskich uczniów (485 pkt) był podobny do wyników uczniów z Włoch i Stanów Zjednoczonych. Lepiej spisali się uczniowie z Chin (5 najbogatszych prowincji), Australii, Rosji, Kanady i flandryjskiej części Belgii. Słabszy od polskich uczniów wynik osiągnęli młodzi Brazylijczycy, Peruwiańczycy i Chilijczycy oraz Słowacy, Litwini i Hiszpanie. W Polsce z liczeniem pieniędzy dziewczęta radzą sobie lepiej od chłopców

Średni wynik polskich uczniów z 2015 r. był niższy od wyników uzyskanych w Polsce w 2012 (510 pkt), podobnie jak wynik z innych dziedzin objętych badaniem PISA. Umiejętności matematyczne i umiejętność rozumienia tekstu wyraźnie sprzyja lepszym umiejętnościom finansowym uczniów.

pisa 2015 results volume iv 9789264270282 enPobierz pełny raport [plik PDF]

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012