bip 900facebookyoutube
PIRLS2016a
aktualnosci

ZRK ico

IBE przejmuje Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji

Jednym z nowych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych w 2018 r. jest  prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Więcej
DSC 0173

Zainaugurowaliśmy działalność interdyscyplinarnej sieci badawczej

Sieć ma zajmować się aktualnymi tematami polskiej edukacji. Na pierwszym spotkaniu, które zorganizowaliśmy 26 stycznia w Warszawie, rozmawialiśmy o znaczeniu wyższego wykształcenia we współczesnym świecie. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy projekt ZSK 2

Projekt skupi się na włączaniu kwalifikacji innowacyjnych i potrzebnych społecznie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz ograniczeniu barier w rozwoju ZSK przez wspieranie interesariuszy systemu na poziomie krajowym i regionalnym. Więcej

lis ico

Bakterie, pleśnie i gnojownice!

Bynajmniej nikt tu nikogo nie obraża. Są to główne tematy nowego podwójnie niezwykłego numeru 1/2018, który nie dość, że został wydany w języku angielskim, to jeszcze nieoczekiwanie wyprzedził numery 3 i 4/2017. Więcej

ewaster

EwasteR przez małe „e”

Wszystko przez międzynarodowe e-seminarium. Organizowane jest w Londynie, ale każdy będzie mógł wziąć w nim udział poprzez łącza internetowe. E-seminarium będzie okazją do dyskusji na temat rezultatów trzyletniego projektu EwasteR. Więcej
edukacja

Edukacja – the best of

Redakcja kwartalnika EDUKACJA zaprasza do lektury najnowszego wydania w języku angielskim. Znalazły się w nim najciekawsze artykuły opublikowane w ubiegłych latach. Więcej
Film awards logo info

Wręczenie nagród w konkursie promującym kształcenie zawodowe

Nie wiedzą co to nuda. Uczą się przedmiotów ogólnych, mają sporo zajęć warsztatowych, a jeszcze do tego znajdują czas na rozwijanie pasji filmowej. Tacy są laureaci konkursu ReferNet. Więcej
nqf ikonka conf

Na salonach w Salonikach

Eksperci IBE są aktywni nie tylko w kraju, ale także zagranicą i na szczeblu europejskim – uczą innych i sami nieustannie się rozwijają. Więcej
icon pt

SZKOLENIE z testu TRJ w Krakowie

Pracownia Testów IBE wraz z Niepubliczną Placówką Kształcenia Ustawicznego "Gaduła"organizuje w Krakowie 25 listopada 2017 r. szkolenie ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Pierwsze spotkanie nowej Rady Naukowej IBE

Po raz pierwszy spotkali się w komplecie. 27 października zorganizowaliśmy inaugurujące posiedzenie Rady Naukowej IBE kadencji 2017 - 2021. Więcej

Aktualności IBE

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów.

15-latkowie mieli określić swoje szczęście w skali od zero do dziesięciu. Średni wynik Polaków to 7,2. Tymczasem średnia w krajach skupionych w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wynosi 7,3. Najwyższą średnią uzyskała młodzież z Dominikany – 8,5. Zwrócić należy jednak uwagę na młodych Holendrów, którzy co prawda mają średnią 7,8, ale mają najmniejszy odsetek dzieci nieszczęśliwych.

Z badania wynika, że w Polsce, tak jak w większości krajów OECD, chłopcy są bardziej szczęśliwi od dziewcząt. Co piąty uczeń w szkole czuje się jak outsider. Jednocześnie 84 procent polskiej młodzieży deklaruje, że po szkole spędza czas ze znajomymi. 

Polska jest w czołówce, jeśli chodzi o nieodczuwanie strachu przed klasówkami. Obawy przed testem, nawet jeżeli jest się przygotowanym, deklarowało 46 procent młodych Polaków. Pod względem pewności siebie daje nam to ósme miejsce wśród krajów OECD. Najbardziej wyluzowani przed testami są młodzi Szwajcarzy, najbardziej zestresowani są Kostarykańczycy i Brazylijczycy.

79 procent młodych Polaków deklaruje, że przed szkołą lub po szkole są aktywni sportowo. To drugi wynik wśród krajów OECD. Minimalnie bardziej wysportowani są jedynie Słowacy (79,3 procent). Na dole stawki są młodzi Słoweńcy i Japończycy. Tylko nieco ponad połowa 15-latków w tych krajach uprawia sport przed lub po lekcjach.

Jednocześnie Polska jest jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę lekcji WF-u. Statystycznie więcej zajęć z wychowania fizycznego mają tylko młodzi Węgrzy. Najmniej ćwiczy się w Hong Kongu i w Kostaryce. Jednocześnie w Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii jest najwięcej uczniów, którzy w ogóle nie mają lekcji WF-u.

Dość słabo wypadamy pod względem przemocy. Co piąty gimnazjalista twierdzi, że był w szkole dręczony. Dokładnie dotyczy to 21 procent polskich uczniów, tymczasem średnia OECD to 18,7 procent. Chodzi tu nie tylko o wyśmiewanie, zaczepianie czy przezywanie, ale też popychanie, niszczenie należących do nich rzeczy czy rozpowiadanie przykrych plotek na ich temat. Największy poziom agresji w szkole odnotowano na Łotwie i w Nowej Zelandii.

Być może poziom agresji miał wpływ na stosunek uczniów do szkoły. Polscy uczniowie nie czują się związani ze swoją szkołą – pod tym względem sytuacja wśród krajów OECD sytuacja w Polsce jest jedną z najgorszych. 21 proc. polskich uczniów twierdzi, że czuje się w szkole obco, a 20% uważa, że w szkole czuje się osamotniona.

Badanie PISA to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Polska od początku uczestniczy w badaniu. Wyniki uzyskane w badaniu są w pełni porównywalne z wcześniejszymi edycjami badania PISA w Polsce. W Polsce badanie realizował Instytut Badań Edukacyjnych.

Więcej o badaniu PISA

O EDUKACJI INACZEJ – EDUKACJA OPARTA NA DOWODACH.

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań?

Tematyka konferencji skupiła się na szeroko pojętej problematyce umiejętności rozumowania i wykorzystania naukowej metody badawczej w dydaktykach i w procesie nauczania-uczenia się. W czasie konferencji zostało wygłoszonych siedem wykładów przez specjalistów z całego kraju oraz odbyło się osiem różnych warsztatów interaktywnych dla uczestników. Przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych wzięli udział w dwóch warsztatach:
- Włącz myślenie krytyczne! Trening jak nie dać się uwieść pseudonaukowym modom w edukacji – prowadzonym przez Pana Tomasza Garstkę oraz
- Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem metody Action Learning – poprowadzonym przez Pana Tomasz Janiaka.

Prezentacja przedstawiona przez dr Ostrowską i dra Chrzanowskiego, wykorzystująca wyniki przeprowadzonych przez IBE badań PISA 2015 oraz Laboratorium myślenia, spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony odbiorców.

Do pobrania: prezentacja plik PDF

W konferencji wzięło udział ponad 70 nauczycieli.

Do pobrania: Program konferencji

Link do strony konferencji:
 http://nauka13.webnode.com/

Nauczycielu fizyki – pomóż zbudować satelitę od śrubki

Lekcje fizyki nie muszą polegać na wkuwaniu XVII-wiecznych zasad dynamiki Newtona. Uczniowie chętnie zanurzą się w świat fizycznych prawidłowości, jeżeli tylko odnosi się do realiów życiowych, zwłaszcza zagadnień bliskich młodemu pokoleniu: sportu, rozrywki, nagłówków w portalach internetowych.  Stąd zaproszenie dla nauczycieli fizyki do współtworzenia projektów edukacyjnych SAT Project – „od śrubki do satelity”

Do współpracy zaprasza Centrum Badań Kosmicznych PAN. U partnerów z Francji i Wielkiej Brytanii podpatrzyli metody kształcenia, które rzeczywiście wciągają uczniów w świat fizyki. Jednocześnie międzynarodowe badania jednoznacznie stwierdzają, że polscy nauczyciele mają fenomenalne wyniki jeśli chodzi o wspieranie uczniów słabszych. Stąd pomysł, żeby spróbować te dwa edukacyjne światy połączyć.

Centrum Badań Kosmicznych PAN zaprasza nauczycieli fizyki do współpracy. Chodzi o przygotowanie ciekawych projektów edukacyjnych, które mogłyby być wykorzystywane na lekcjach fizyki w całej Europie.

Więcej szczegółów

O rekrutacji w Poznaniu

Przedstawiciele IBE uczestniczyli 6 kwietnia 2017 r. w konferencji pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”, zorganizowanej przez Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży.

Celem konferencji była prezentacja wyników badań jakościowych (FGI) przeprowadzonych przez Obserwatorium wśród uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy aglomeracji poznańskiej. Łącznie w badaniu wzięło udział 60 uczestników. Tematem badań były strategie i sposoby poszukiwania pracy i pracowników z perspektywy trzech grup: uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy. Poniżej kilka postulatów wypracowanych przez poszczególne grupy uczestniczące w badaniu:

Pracodawcy:
•    Bardzo ważne są takie cechy kandydata/pracownika jak lojalność, inicjatywa, kultura osobista i kompetencje społeczne;
•    Ważne jest, by kandydat umiał uzasadnić, dlaczego aplikuje na to stanowisko i w tej firmie.
Uczniowie:
•    więcej praktyk w edukacji formalnej;
•    Wczesny kontakt z rynkiem pracy;
•    Doradztwo indywidualne, również przez internet.
Instytucje rynku pracy (w tym szkoły):
•    promowanie nowych metod pracy doradcy, np. studia przypadku, wejścia do firm, doradztwo przez internet;
•    Podniesienie prestiżu edukacji zawodowej, również w środowisku dyrektorów i nauczycieli.

Więcej informacjo o badaniu na stronie Obserwatorium:
http://www.obserwatorium-poznan.pl/
i w raporcie z badania:
http://www.obserwatorium-poznan.pl/wp-content/uploads/2017/03/Raport_jakosciowe_02_03_20171.pdf

Energia dla nauczycieli

grafika forum

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej.

W trakcie Forum zaprezentowane zostaną inicjatywy Komisji Europejskiej, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz rozwiązania Francji i Finlandii w obszarze edukacji i kształcenia wyższego związanego z  energetyką jądrową. Podczas konferencji odbędzie się dyskusja „Jak kształcić kadry dla energetyki jądrowej?”, dotycząca polskiej strategii budowania kompetencji branżowych.

Budowa elektrowni jądrowej w Polsce wymaga odpowiedniego przygotowania przyszłych pracowników. Niezwykle istotne jest kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych, a także doskonalenie kadry zatrudnionej w instytutach naukowych, przedsiębiorstwach oraz instytucjach realizujących zadania związane z rozwojem  energetyki jądrowej.

Rozwój energetyki jądrowej w Polsce spowoduje utworzenie tysięcy miejsc pracy, zarówno dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów,  jak i popularnych zawodów (spawacz, mechanik, elektryk). To praca w głównych obiektach elektrowni, we współpracujących fabrykach czy biurach projektowych, w instytutach badawczych oraz urzędach dozoru jądrowego i technicznego, a także w instytucjach ochrony środowiska. Ze względu na tzw. efekty mnożnikowe całkowita liczba miejsc pracy utworzonych dzięki wdrożeniu energetyki jądrowej będzie odczuwalna w skali całej gospodarki.

Szeroko pojęty przemysł jądrowy tylko w Unii Europejskiej zatrudnia ok. 470 tysięcy osób. Zgodnie z danymi Oxford Economics budowa jednej dwublokowej elektrowni jądrowej daje w warunkach amerykańskich prawie 17.000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Wpływ indukowany (związany z wyższymi dochodami zatrudnionych pracowników) może zwiększyć tę liczbę nawet 2-krotnie. W polskich realiach te liczby mogą być jeszcze wyższe, ze względu na różnice w strukturze i wydajności naszej gospodarki.

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia.

Celem konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania:

·         Jak badania naukowe można wykorzystać w edukacji?

·         Jakie korzyści dla ucznia i nauczyciela może mieć kształtowanie naukowego myślenia?

·         Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu?

W spotkaniu weźmie udział kadra zarządzająca szkołami, nauczyciele, wychowawcy szkół i placówek, nauczyciele akademiccy i pracownicy naukowi, psychologowie, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracownicy Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli oraz doradcy zawodowi.

Eksperci IBE będą mówili w oparciu o badania „Laboratorium myślenia” oraz PISA 2015.

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności".

Na konferencję zaprasza Zespół Szkół nr 31 w Toruniu. To placówka, która z powodzeniem realizowany jest model kształcenia integracyjnego dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Udział w tym wydarzeniu, planowanym na 7 kwietnia zapowiedziało 200 profesjonalistów, wieloletnich praktyków, nauczycieli i rodziców.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Więcej szczegółów pod adresem:
http://www.szkola31.torun.pl/index.php/8-aktualnosci/197-konferencja-autyzm-droga-do-samodzielnosci

PLAKAT KONFERENCJA 001b

Cedefop publikuje nasze badania

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) opublikowało polski raport w ramach programu VET in Europe. To dokument dotyczący kształcenia i szkolenia zawodowego, który wspólnie przygotują kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandia i Norwegia.

Autorami polskiego raportu są nasi pracownicy: Agnieszka Chłoń-Domińczak, Horacy Dębowski, Dorota Holzer-Żelażewska oraz Anna Maliszewska.  Na czynniki pierwsze rozłożyli sytuację demograficzną, gospodarczą i edukacyjną w kontekście kształcenia zawodowego.

Tym samym uzupełniamy europejską bazę wiedzy o nasz system kształcenia i szkolenia zawodowego. Zebranie podobnych informacji w innych krajach pozwoli na lepszą współpracę międzynarodową, a także podglądanie rozwiązań stosowanych przez naszych zagranicznych partnerów.

Więcej o polskim raporcie VET in Europe:
http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/country-reports/poland-vet-europe-country-report-2016

Raport do pobrania: plik PDF

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012