bip 900facebookyoutube
PIRLS2016a
aktualnosci

ZRK ico

IBE przejmuje Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji

Jednym z nowych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych w 2018 r. jest  prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Więcej
DSC 0173

Zainaugurowaliśmy działalność interdyscyplinarnej sieci badawczej

Sieć ma zajmować się aktualnymi tematami polskiej edukacji. Na pierwszym spotkaniu, które zorganizowaliśmy 26 stycznia w Warszawie, rozmawialiśmy o znaczeniu wyższego wykształcenia we współczesnym świecie. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy projekt ZSK 2

Projekt skupi się na włączaniu kwalifikacji innowacyjnych i potrzebnych społecznie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz ograniczeniu barier w rozwoju ZSK przez wspieranie interesariuszy systemu na poziomie krajowym i regionalnym. Więcej

lis ico

Bakterie, pleśnie i gnojownice!

Bynajmniej nikt tu nikogo nie obraża. Są to główne tematy nowego podwójnie niezwykłego numeru 1/2018, który nie dość, że został wydany w języku angielskim, to jeszcze nieoczekiwanie wyprzedził numery 3 i 4/2017. Więcej

ewaster

EwasteR przez małe „e”

Wszystko przez międzynarodowe e-seminarium. Organizowane jest w Londynie, ale każdy będzie mógł wziąć w nim udział poprzez łącza internetowe. E-seminarium będzie okazją do dyskusji na temat rezultatów trzyletniego projektu EwasteR. Więcej
edukacja

Edukacja – the best of

Redakcja kwartalnika EDUKACJA zaprasza do lektury najnowszego wydania w języku angielskim. Znalazły się w nim najciekawsze artykuły opublikowane w ubiegłych latach. Więcej
Film awards logo info

Wręczenie nagród w konkursie promującym kształcenie zawodowe

Nie wiedzą co to nuda. Uczą się przedmiotów ogólnych, mają sporo zajęć warsztatowych, a jeszcze do tego znajdują czas na rozwijanie pasji filmowej. Tacy są laureaci konkursu ReferNet. Więcej
nqf ikonka conf

Na salonach w Salonikach

Eksperci IBE są aktywni nie tylko w kraju, ale także zagranicą i na szczeblu europejskim – uczą innych i sami nieustannie się rozwijają. Więcej
icon pt

SZKOLENIE z testu TRJ w Krakowie

Pracownia Testów IBE wraz z Niepubliczną Placówką Kształcenia Ustawicznego "Gaduła"organizuje w Krakowie 25 listopada 2017 r. szkolenie ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Pierwsze spotkanie nowej Rady Naukowej IBE

Po raz pierwszy spotkali się w komplecie. 27 października zorganizowaliśmy inaugurujące posiedzenie Rady Naukowej IBE kadencji 2017 - 2021. Więcej

Aktualności IBE

Matematyka w szkole podstawowej

Na lekcjach matematyki w szkole podstawowej dzieci ćwiczą rachunki, a nauczyciele pokazują im jedną drogę rozwiązywania problemów. Często sposób prowadzenia lekcji nie jest zgodny z potrzebami ani możliwościami dzieci. Nauczyciele wiedzą, że powinni stosować różnorodne metody nauczania, ale w praktyce szkolnej na ogół tego nie robią – wynika z badania Instytut Badań Edukacyjnych. 

Eksperci IBE przedstawili 17 września 2015 r. wyniki badania Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, przeprowadzonego w klasach III i V..

Czytaj więcej: Matematyka w szkole podstawowej

Gimnazjalista na rozdrożu

- Brak dostępu do indywidualnych porad, lęk przed oceną grupy rówieśniczej, dużo pytań i wątpliwości co do wyboru przyszłego zawodu oraz mała wiara w możliwą pomoc ze strony doradcy – tak niepokoje gimnazjalistów podsumowała dziś Magdalena Kamieniecka, autorka badania „Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych”.

Trzecia klasa gimnazjum to czas podejmowania decyzji o wyborze szkoły. Uczniowie potrzebują jednak pomocy już wcześniej, a przede wszystkim – bardziej konkretnych informacji
o możliwościach i zawodach. Badanie Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych dotyczyło doradztwa zawodowego na poziomie przejścia z edukacji w gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej. Obejmowało osoby zaangażowane w proces wyboru drogi kształcenia, czyli rodziców, doradców zawodowych oraz nauczycieli.

Czytaj więcej: Gimnazjalista na rozdrożu

Młodzież w Laboratorium myślenia

- Badanie Laboratorium myślenia pokazało istotny wzrost kompetencji uczniów po wprowadzeniu reformy podstawy programowej we wszystkich przedmiotach przyrodniczych. Reforma podstawy programowej bardziej sprzyjała dziewczętom niż chłopcom - podsumował wyniki prof. Krzysztof Spalik z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE.

Badanie Laboratorium myślenia realizowane było od 2011 do 2014 r., zawsze jesienią, co roku na próbie ponad 7000 uczniów klas pierwszych ze 180 szkół ponadgimnazjalnych, dodatkowo w 2014 r. także na drugoklasistach. W sumie objęło 35 tys. uczniów. To pierwsze tego typu badanie w Polsce.

Czytaj więcej: Młodzież w Laboratorium myślenia

Jaka sala przyjazna i inspirująca dla uczniów?

Przestrzeń sali powinna być zachętą do rozwoju i odpowiedzią na różne temperamenty dzieci

– powiedziała Ludmiła Rycielska, autorka projektu SALA – katalog rozwiązań przestrzennych Sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym.

Czytaj więcej: Jaka sala przyjazna i inspirująca dla uczniów?

Rekomendacje badaczy dotyczące cyfryzacji szkół

Sara Hennessy i Laura London w napisanym przez siebie opracowaniu koncentrują się na tablicach interaktywnych, ale wiele ze sformułowanych przez nich wniosków, zwłaszcza tych dotyczących przygotowania nauczycieli, można odnieść także do innego rodzaju sprzętu elektronicznego wprowadzanego do szkół. Stąd przydatność tekstu w obecnych polskich realiach, gdy planowane są duże inwestycje ukierunkowane na cyfryzację placówek edukacyjnych. Opracowanie zostało oparte na przeglądzie szerokiego spektrum badań prowadzonych w wielu krajach, wdrażających tablice interaktywne w nauczaniu.

Czytaj więcej: Rekomendacje badaczy dotyczące cyfryzacji szkół

Raport z wynikami Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów 2014

Raport z badania, które w edycji w roku 2014 sprawdzało tylko umiejętności matematyczne uczniów klas III szkół podstawowych. OBUT to dobrowolne badanie, do którego mogła zgłosić się każda szkoła. W tej edycji wzięło w nim udział ponad 7600 szkół (ok.  220 tys. uczniów).
Badanie sprawdzało nie tylko biegłości w rachunkach. Zadania tekstowe w nim użyte pozwalają też rozpoznać, jak dzieci wychodzą poza schematy - poszukują, odkrywają i tworzą własne strategie rozwiązań.

W badaniu użyto w sumie 14 zadań sprawdzających: sprawność rachunkową uczniów, umiejętność selekcji informacji, wyobraźnię geometryczną, umiejętność zauważania zależności między informacjami, rozważanie możliwości (czyli analizę zadania i przeprowadzenie prostego rozumowania).
Każda szkoła biorąca udział w badaniu otrzymuje raporty o osiągnięciach poszczególnych uczniów, klas i całej placówki – także porównujące jak szkoła wypada na tle gminy  czy kraju. Publikowany tutaj raport podaje tylko wyniki na poziomie ogólnopolskim.

 

pobierz: Raport [pdf]

Konferencja podsumowująca projekt Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych.

logo OBUT pomarancz robak

W dniu 2 grudnia 2014r odbędzie się konferencja podsumowująca projekt Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych realizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Konferencja skierowana jest do dyrektorów szkół biorących udział w edycjach Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT), kuratorów oświaty, pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli, a także nauczycieli i pracowników systemu egzaminacyjnego. Na konferencji przedstawione zostaną wyniki OBUT edycji 2011-2014. Zaprezentowane zostaną również wyniki działania Dzieci Myślą. Jak skutecznie uczyć dzieci myślenia matematycznego oraz informacje o nowatorskim podejściu do nauczania matematyki na pierwszym etapie edukacyjnym, wykorzystującym rytmikę i gry planszowe.

Czytaj więcej: Konferencja podsumowująca projekt Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych.

Rozwiązywanie problemów - tak, ale nie na komputerze

Polscy uczniowie gorzej wypadają od uczniów z innych krajów Unii Europejskiej w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem komputera. 1 kwietnia OECD ogłosiło wyniki badania Problem Solving.

Dziedzina Problem Solving (PS) – rozwiązywanie problemów – stanowiła uzupełnienie głównej części badania PISA. W badaniu wzięły udział 44 kraje i regiony. Badanie polegało na wykonaniu przez 30 min. nietypowych zadań, które wymagały znalezienia rozwiązania przedstawionego problemu. W Polsce badanie zrealizowano wśród 1207 uczniów spośród 4607 uczniów uczestniczących w głównej części badania.

Czytaj więcej: Rozwiązywanie problemów - tak, ale nie na komputerze

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012