bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

ZSK logo

Umowa na ZSK 5 podpisana!

28 września 2020 r. Instytucja Pośrednicząca MEN podpisała z Instytutem Badań Edukacyjnych umowę o dofinansowanie projektu pozakonkursowego pt.: Wspieranie funkcjonowania i doskonalenie ZSK na rzecz wykorzystania oferowanych w nim rozwiązań do realizacji celów strategii rozwoju kraju (ZSK 5). Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Raport został przygotowany głównie na podstawie informacji z ankiet wypełnianych przez dyrektorów szkół. Raport opiera się na danych z 79 krajów i gospodarek biorących udział w badaniu PISA 2018. Prezentowany tom skupia się na czterech obszarach: grupowaniu i selekcji uczniów, zasobach i inwestycjach w edukację, rozwiązaniach systemowych (w tym roli sektora niepublicznego) oraz ocenianiu i ewaluacji szkół. Więcej
SMARTFONY W SZKOLE. RAPORT Strona 53 Obraz 0001

Smartfon w szkole nie taki groźny, jak go malują

Uczniowie lubią lekcje, na których kreatywnie korzysta się ze smartfonów, i znają podstawowe zagrożenia związane z technologiami mobilnymi. Wbrew ogólnemu wyobrażeniu akceptują szkolne obostrzenia związane z ich używaniem, choć mają problem z ich konsekwentnym przestrzeganiem. Więcej
logo1

Pierwsza publikacja polskiego zespołu Path2Integrity

“Uczenie rzetelności naukowej jako dążenie do utopii. Strategie rozwoju kultury rzetelności naukowej na uniwersytetach” to najnowsza publikacja autorstwa ekspertek z Instytutu Badań Edukacyjnych, przygotowana w ramach projektu Path2Integrity. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Gry komputerowe w szkołach? Rusza pilotaż programu

Rozwijanie kompetencji cyfrowych w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo – to główne cele pierwszej edycji programu, zainicjowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Więcej
nauka1 ico

Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych

Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. Więcej

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach.


Edukacja w trzech wariantach i projekty międzyprzedmiotowe

Zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez MEN i konsultowanymi z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia edukacja w najbliższym roku szkolnym może odbywać się w trzech wariantach:

  • Wariant A – tradycyjna forma kształcenia
  • Wariant B – mieszana forma kształcenia (hybrydowa)
  • Wariant C – kształcenie zdalne

Każdy z tych wariantów może być szansą dla realizacji projektów międzyprzedmiotowych, a więc takich, które zbliżają do siebie wiedzę wykładaną w ramach pozornie oddalonych dziedzin czy przedmiotów. Abstrakcyjne wzory matematyczne, historia oparta na datach i wydarzeniach czy biologia wykładana teoretycznie – przedstawione oddzielnie - mogą być trudne do przyswojenia.

Podejście całościowe i międzyprzedmiotowe sprawia, że nauka staje się mniej abstrakcyjna i oderwana od kontekstu życia uczniów. Na przykład połączenie niektórych tematów nauczanych w ramach biologii z wychowaniem fizycznym może zachęcić do dobrych nawyków życiowych czy żywieniowych. Z kolei mariaż historii z fizyką oraz chemią może zainspirować ciekawe projekty na temat ewolucji technologii militarnej czy historii gospodarczej, może pomóc zrozumieć rytm życia codziennego mieszkańców Europy X wieku czy np. wielkie odkrycia w nauce i postęp cywilizacyjny.

Jeśli istnieją punkty styczności w programach edukacyjnych dwóch przedmiotów to warto je wykorzystać, aby uczniowie mogli ćwiczyć powiązania i rozwinąć rozumowanie holistyczne. To wymaga przygotowania i koordynacji ze strony nauczycieli, a właśnie w tym może pomóc platforma CROSSCUT.

Dla nauczycieli i szkół: platforma e-learningowa CROSSCUT

Praktyki nauczania międzyprzedmiotowego nie są nowe, ale wciąż stosunkowo rzadkie. Projekt CROSSCUT (z ang. Crosscurricular Teaching, czyli nauczanie międzyprzedmiotowe), w którym uczestniczył IBE w latach 2016-2019, podjął wyzwanie upowszechniania tych praktyk poprzez opracowanie między innymi ramy kompetencyjnej oraz platformy e-learningowej dla nauczycieli, opierając się na wstępnie realizowanym badaniu sytuacyjnym.

Platforma jest ogólnodostępna i bezpłatna. Wystarczy założyć konto użytkownika.

Kurs składa się z 4 modułów:

Jakie wyzwania są związane z nauczaniem międzyprzedmiotowym?

Dzięki temu modułowi uczestnicy poznają wyzwania związane z codzienną praktyką nauczania międzyprzedmiotowego i dowiedzą się, jak tym wyzwaniom sprostać. Moduł ma na celu pogłębienie wiedzy na temat założeń, szans i trudności w nauczaniu interdyscyplinarnym. Moduł zawiera zadania aktywizujące.

Jak zaprojektować zajęcia międzyprzedmiotowe?

Ten moduł zachęca do zapoznania się z podstawami programowymi oraz konkretnymi programami nauczania. Z pewnością pomoże to zaprojektować interdyscyplinarne zajęcia i uwzględnić cele charakterystyczne dla innych obszarów wiedzy.

W jaki sposób narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe?

W tym module zachęca się do refleksji i poszukiwania sposobów, w jaki narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe. Celem modułu jest poszerzenie wiedzy na temat  wpływu technologii na edukację oraz tego, w jaki sposób może ona wspomagać nauczycieli w przygotowywaniu i prowadzeniu zajęć o charakterze interdyscyplinarnym. 

Dlaczego i jak wdrożyć podejście interdyscyplinarne w swojej szkole?

Tutaj omawia się różne aspekty myślenia holistycznego oraz podstawy i idee podejścia interdyscyplinarnego do nauczania w szkole. Moduł ma na celu zmotywowanie do zgłębiania wiedzy o globalnych trendach w edukacji oraz przedstawienie szkoły jako organizacji uczącej się.

Uczestnicy, którzy zapoznali się z treścią kursu i wykonali zadania, mogą otrzymać zaświadczenie ukończenia kursu.

Więcej informacji o projekcie i zaświadczeniach uczestnictwa w kursach CROSSCUT udziela ekspert IBE Michał Rostworowski (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018