![]() |
AKTUALNOŚCI
|
Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Badanie podważa powszechne przekonanie, że młodzi ludzie przez sam fakt regularnego korzystania z najnowszych technologii zdobywają równocześnie wiedzę na temat ich właściwego użytkowania. Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych mierzy gotowość uczniów do życia w cyfrowej rzeczywistości – m.in. sprawdza ich stopień przygotowania do nauki i pracy w świecie digitalu oraz ocenia, czy przy pomocy komputera są w stanie wyszukać, ocenić i przekształcić informacje, a także podzielić się nimi np. z rówieśnikami. Już dziś są to bardzo ważne kompetencje w codziennym życiu i na rynku pracy, a z czasem ich znaczenie będzie rosło jeszcze bardziej. Można powiedzieć, że są warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie, a nawet czynnikiem zwiększającym poczucie jakości życia. W edycji ICILS 2018 wzięło udział ponad 46 tys. uczniów i 26 tys. nauczycieli z 12 krajów. Polska nie brała udziału w tym badaniu. Wyniki ICILS 2018
Dostęp do technologii to za mało!Najnowsza edycja badania ICILS pokazuje, że sam dostęp do najnowszych technologii to za mało. Uczniowie muszą nauczyć się efektywnego korzystania z internetu i technologii mobilnych, a nauczyciele powinni być systemowo wspierani i zachęcani do wykorzystywania najnowszych technologii w procesie kształcenia.
Młodzi ludzie, którzy na co dzień korzystają z internetu ze względu na swoją aktywność na portalach społecznościowych, a komputer służy im przede wszystkim do rozrywki, np. słuchania muzyki czy oglądania filmów, nie nabywają automatycznie umiejętności zaawansowanego wykorzystywania tych technologii podczas nauki czy współpracy z innymi uczniami. Z raportu ICILS 2018 wynika, że blisko co piąty badany uczeń (18%) nie poradził sobie nawet z najłatwiejszymi zadaniami, wymagającymi zastosowania wiedzy praktycznej w użyciu komputera jako narzędzia pracy (poszukiwanie i zarządzanie informacją). 25% badanych osiągnęło najniższy poziom tego typu kompetencji, a tylko 2% młodych ludzi wykazało w tym zakresie najwyższe umiejętności. Badanie pokazuje również, że status społeczno-ekonomiczny może mieć wpływ na poziom kompetencji cyfrowych młodzieży. Im wyższy status rodziny, który określa się m.in. na podstawie wykonywanego zawodu rodziców, ich wykształcenia oraz liczby książek w domu, tym lepsze wyniki uczniów. Co ciekawe, większe różnice w umiejętnościach uczniów obserwuje się wewnątrz badanych krajów niż między krajami. Najniższe różnice między przebadaną młodzieżą odnotowano w Danii, a największe różnice w poziomie kompetencji komputerowych i informacyjnych – w Kazachstanie.
Wyniki polskich uczniów w poprzedniej edycji ICILSPolska wzięła udział w edycji ICILS 2013, przebadano wtedy 2870 uczniów II klasy gimnazjum ze 157 szkół oraz 2228 nauczycieli. Na tle badanych w ICILS krajów polscy uczniowie poradzili sobie bardzo dobrze. Średni wynik polskich uczniów był niższy jedynie od wyniku uczniów Republiki Czeskiej i nie różnił się od osiągnięć uczniów z Korei Południowej, Australii i Norwegii, przy czym zróżnicowanie pomiędzy 12 krajami z czołówki, w której znalazła się Polska, było niewielkie. W Polsce wyższe wyniki uzyskiwały dziewczęta. Przeciętne kompetencje komputerowe i informacyjne u uczniów były tym lepsze, w im większej miejscowości mieszkali. Najniższe uzyskiwali uczniowie szkół wiejskich. Badacze IBE wykazali, że poziom tych kompetencji jest silnie związany z ocenami z języka polskiego, matematyki i informatyki oraz średnim wynikiem egzaminacyjnym szkoły. Najsilniejsza korelacja jest z ocenami z matematyki: im wyższe oceny z tego przedmiotu, tym wyższe kompetencje komputerowe. Raport z badania ICILS 2013 |