bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk ico

Katarzyna Kalinowska wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa

Katarzyna Kalinowska, pracująca na co dzień w Instytucie Badań Edukacyjnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa za książkę Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Szansa – nowe możliwości dla dorosłych: znamy wyniki rekrutacji

Poznaliśmy wyniki oceny jakościowej formularzy zgłoszeniowych w ramach rekrutacji grantobiorców. Więcej
Jerzy Bielecki ico

Refernet Polska: badamy i analizujemy system kształcenia zawodowego nawet w czasie pandemii

Zachęcamy do lektury wywiadu z Jerzym Bieleckim, kierownikiem projektu Refernet Polska, jednego ze strategicznych przedsięwzięć Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
qwdqw

Zaufaj nauce w dobie koronawirusa

30 tys. osób i ponad 2 tys. pomysłów – to efekt pierwszego w Europie hackathonu #EUvsVirus, którego celem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań związanych z koronawirusem. W ścisłej czołówce znalazła się aplikacja Trust in Science promująca zaufanie dla nauki w czasie pandemii. Więcej
cedefop2020 ico

Konkurs Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego

Pokaż swoje „zielone” i cyfrowe umiejętności, zrób fotorelację i wygraj wyjazd do Berlina lub Salonik! Instytut Badań Edukacyjnych i Refernet Polska zapraszają do udziału w konkursie organizowanym przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP). Więcej
pisa2018

Wysokie umiejętności finansowe polskiej młodzieży

Polscy uczniowie dobrze liczą i rozumieją finanse. Spośród 20 krajów, które wzięły udział w dodatkowej części badania PISA 2018, poświęconej umiejętnościom finansowym, średni wynik polskich piętnastolatków był jednym z najwyższych na świecie. Lepsi okazali się jedynie uczniowie z Kanady, Finlandii i Estonii. Więcej

Eksperci IBE na VPL Biennale w Berlinie

Na początku maja w Berlinie odbyła się trzecia edycja międzynarodowej konferencji VPL Biennale. Na zorganizowanym z okazji Biennale spotkaniu Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji Iwona Gmaj, reprezentująca IBE, oraz Maciej Lasota, członek Grupy z ramienia MEN, zaprezentowali raport na temat rozwiązań walidacyjnych wdrażanych w Polsce. Wystąpienie wzbudziło spore zainteresowanie ze względu na kompleksowość rozwiązań opracowywanych w naszym kraju.

 R8P7834

VPL (Validation of Prior Learning) Biennale to największa w Europie konferencja poświęcona walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. W tym roku odbyła się 7 i 8 maja w stolicy Niemiec. Podczas dwudniowego wydarzenia 33 ekspertów z całego świata dzieliło się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie walidacji wcześniej nabytej wiedzy. Na konferencji przyznano także nagrody. Spośród 32 zgłoszeń z 20 krajów i 4 kontynentów, jury wybrało zwycięzców w następujących kategoriach: zastosowanie walidacji w procesie integracji uchodźców, stworzenie wspólnych standardów pośród podmiotów walidujących oraz stworzenie wzorcowego modelu kompetencji do zastosowania w całej branży.  

Deklaracja Berlińska

Podczas Biennale przyjęta została również Deklaracja Berlińska na Rzecz Walidacji Wcześniej Nabytej Wiedzy, która w zamierzeniu ma być dokumentem definiującym kierunek rozwoju polityki w zakresie walidacji. W jej powstanie zaangażowano wielu ekspertów, interesariuszy, polityków oraz reprezentantów sektora publicznego z 40 krajów. Efektem ich pracy było ustalenie standardów w sześciu obszarach związanych z tematyką walidacji: finansowym, prawnym, instrumentalno-proceduralnym, organizacyjnym, w obszarze struktur pomocowych oraz w obszarze wytyczania ścieżek post-walidacyjnych. Z treścią Deklaracji można zapoznać się na stronie organizatora .

Entuzjastyczne przyjęcie polskich ekspertów

Dzień przed Biennale, w poniedziałek 6 maja, odbyło się spotkanie Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Grupa wspiera Komisję Europejską we wdrażaniu ram kwalifikacji jako instrumentu polityki na rzecz uczenia się przez całe życie. Przedstawiciele IBE zaprezentowali przed międzynarodowym gremium raport dotyczący wdrożenia w Polsce rozwiązań z zakresu walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. W raporcie ‒ opracowanym przez ekspertów Instytutu ds. walidacji: Iwonę Gmaj, Joannę Grzeszczak, Karolinę Kwiatosz oraz Sylwię Walicką ‒ omówiono Zintegrowany System Kwalifikacji oraz zaprezentowano efekty przeprowadzonych w szkolnictwie reform, które stworzyły nowe możliwości potwierdzania efektów uczenia się. Prezentację poprzedził proces recenzji, który został przygotowany przez Katarzynę Trawińską-Konador, członkinię Grupy z ramienia IBE. Wystąpienie polskiej ekipy spotkało się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem i było szeroko komentowane w międzynarodowym gronie ekspertów.

foto © Bertelsmann Stiftung / Thomas Kunsch

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018