bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej
refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej

11 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której zaprezentowano raport „Strategia umiejętności OECD: Polska”. Wzięli w niej udział reprezentanci ministerstw, organizacji pozarządowych, sektora oświaty i instytucji wspierających edukację. Spotkanie otworzył Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski, a główne wnioski z raportu zostały przedstawione przez Zastępcę Sekretarza Generalnego OECD Ludgera Schuknechta.

 DSC1788

Polska korzysta z doświadczeń Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przy tworzeniu krajowego dokumentu strategicznego – Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Raport OECD to przekrojowa, syntetyczna diagnoza stanu rozwiązań dotyczących mechanizmów wspierania rozwoju umiejętności. To również szereg zaleceń opartych na dobrych praktykach funkcjonujących w innych państwach. Diagnoza i rekomendacje były wypracowane w ścisłej współpracy z polskimi interesariuszami, którzy uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez OECD we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Instytutem Badań Edukacyjnych.

Strategia umiejętności OECD: Polska

Raport zawiera rekomendacje, które są dostosowane do konkretnych potrzeb Polski, uwzględniają perspektywę międzynarodową i bazują na wskaźnikach używanych przez OECD. Przedmiotem raportu są cztery priorytetowe obszary związane z poprawą osiągnięć Polski w zakresie umiejętności, które zostały wskazane przez OECD we współpracy z rządem polskim. Są to:

  1. Zwiększenie sprawności reagowania systemu edukacji na potrzeby rynku pracy.
  2. Wspieranie większego uczestnictwa we wszystkich formach uczenia się dorosłych.
  3. Wzmocnienie wykorzystania umiejętności w polskich przedsiębiorstwach.
  4. Wzmocnienie zarządzania systemem umiejętności w Polsce.

Raport będzie istotnym źródłem dla tworzonej obecnie części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności (część ogólną tego dokumentu rząd przyjął w styczniu 2019 roku: CZYTAJ WIĘCEJ). Celem ZSU jest określenie spójnej polityki na rzecz kształtowania i rozwijania umiejętności w Polsce.

Zintegrowana Strategia Umiejętności

Celem nadrzędnym Zintegrowanej Strategii Umiejętności jest tworzenie możliwości i warunków do rozwoju umiejętności niezbędnych do wzmocnienia kapitału społecznego, włączenia społecznego, wzrostu gospodarczego i osiągnięcia wysokiej jakości życia. Za całościowe opracowanie ZSU odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej. W prace zaangażowany jest także Instytut Badań Edukacyjnych, który resortowi edukacji służy wsparciem eksperckim. Realizacja założeń Zintegrowanej Strategii Umiejętności powinna przyczyniać się do spełnienia przez Polskę celu 4.4. „Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030” Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) – tzn. zwiększenia do 2030 roku liczby młodzieży i osób dorosłych posiadających odpowiednie umiejętności, w tym techniczne i zawodowe, na rzecz zatrudnienia, miejsc pracy i przedsiębiorczości.

Galeria

Więcej informacji

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018