bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

post konferencja ok2 ico

Konferencja „Interdyscyplinarne konteksty współczesnej pedagogiki i psychologii” pod patronatem IBE

Zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej, organizowanej przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która odbędzie się w dniach 25−26 października 2018 roku. Więcej
LekcjaWkinie ico

Lekcja w kinie, czyli jak zachęcić uczniów do edukacji medialnej!

Jak ważną rolę odgrywa muzyka w filmie? Które z filmów są adaptacjami książek? Jak można zekranizować komiksy i gry? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiedzą organizatorzy ogólnopolskiego programu edukacji medialnej „Lekcja w kinie”. Więcej
foto 1small

Eksperci IBE na Konferencji Rozwoju Projektów

20 września odbyła się 19. Konferencja Rozwoju Projektów. Za każdym razem gospodarzem tego wydarzenia jest inna instytucja. Tym razem uczestników gościli inicjatorzy tego cyklu spotkań – BZB Krefeld, czyli centrum edukacyjne branży budowlanej z siedzibą w Düsseldorfie. Więcej
logokongresuikonka

Już wkrótce V Kongres Edukacja i Rozwój

Zapraszamy do udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń oświatowych tej jesieni: Kongresie Edukacja i Rozwój, który odbędzie się w Warszawie w dn. 18–19 października. To kolejne z wydarzeń, nad którym patronat sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
STEMicon

Szkoła i nowoczesne technologie. Konferencja „Ster na STEM”

W jaki sposób można zastosować nowoczesne technologie w szkole, aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością? Jak przekazywać wiedzę dzieciom i młodzieży w interesujący dla nich sposób? Więcej
autkax

Zapraszamy do dyskusji o innowacyjnych kwalifikacjach w branży motoryzacyjnej

Okazją do rozmowy będzie organizowane przez IBE seminarium na temat możliwości, jakie oferuje branży motoryzacyjnej wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Więcej

Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży

 

O projekcie

Projekt jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Opracowane testy oraz materiały postdiagnostyczne trafią do wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych w Polsce.

Cele projektu

Projekt polegać będzie na opracowaniu zestawu narzędzi przeznaczonych do specjalistycznej diagnozy dzieci i młodzieży w obszarze funkcjonowania poznawczego. Badania prowadzone będą w oparciu o nowatorską koncepcję teoretyczną i z wykorzystaniem funkcji wykonawczych (pamięć, uwagę, myślenie) w połączeniu ze sferą percepcji, języka i komunikacji. W skład zestawu narzędzi diagnostycznych będzie wchodziła Bateria Testów Poznawczych, mierząca funkcje poznawcze, takie jak pamięć, myślenie, uwagę, język. Badanie będzie prowadzone w formie atrakcyjnej dla dzieci oraz młodzieży i będzie się składać z m.in. testów wykonywanych na komputerze. Dzięki temu zapewni się pełną standaryzację przebiegu badania oraz przyspieszy proces diagnozy poprzez automatyczne obliczanie i tworzenie profili wyników. Bateria Testów Poznawczych umożliwi nie tylko łatwy dobór testów i przeprowadzenie badania, ale posłuży również diagnozie funkcjonalnej.

Testy zostaną znormalizowane na ogólnopolskiej próbie dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat, przy czym w zależności od wieku będą miały różną formę i zawierały inne zadania. Planuje się, że na wszystkich etapach projektu przebadane zostanie łącznie ok. 9 tys. dzieci i młodzieży.

Opracowane narzędzia diagnostyczne będą przeznaczone także do diagnozy uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym dzieci z dysfunkcją wzroku i słuchu, uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z zaburzeniami uczenia się, z niepełnosprawnością intelektualną, a także dzieci dwujęzycznych, pochodzących z innych kultur, dzieci imigrantów oraz uczniów zdolnych. Dla wszystkich grup zostaną opracowane profile funkcji poznawczych. Dzięki takiemu ujęciu możliwe jest włączanie - a nie wykluczanie - uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podniesienie efektywności kształcenia i wsparcia.


Planowane efekty

Efektem projektu będzie opracowanie i upowszechnienie jednego zestawu nowatorskich narzędzi diagnostycznych do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. W skład zestawu będzie wchodzić komputerowa Bateria Testów Poznawczych, skale obserwacyjne do oceny tej sfery rozwoju, przeznaczone dla rodziców i nauczycieli oraz zestaw materiałów postdiagnostycznych wspomagających pracę z dziećmi wymagającymi stymulacji rozwoju poznawczego. Opracowane testy oraz materiały postdiagnostyczne trafią do wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych w Polsce.


Wartość projektu

17 999 881 zł

Projekt jest w całości finansowany przez UE

Czas realizacji projektu

1.07.2018 – 30.06.2021


Zespół badawczy

Projektem ze strony IBE kierują prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis i dr Katarzyna Wiejak, a ze strony Uniwersytetu SWPS za powodzenie przedsięwzięcia odpowiada prof. dr hab. Grzegorz Sędek i dr Magdalena Kaczmarek.


Zespół badawczy IBE:

  • prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis
  • dr hab. Magdalena Smoczyńska
  • dr Dorota Campfield
  • dr Katarzyna Wiejak
  • mgr Magdalena Kochańska
  • Ewa Stachurska

Kontakt

Kierownik Naukowy projektu prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kierownik Badań dr Katarzyna Wiejak Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Główny koordynator badań terenowych Ewa Stachurska Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018