bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Crosscut ico

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe Więcej
DSC01163ico

Seminarium eksperckie „Dostosowanie Baterii Testów Poznawczych do potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”

Za nami pierwsze seminarium zorganizowane w ramach projektu, którego założeniem jest przygotowanie testów psychologicznych do pomiaru zdolności poznawczych dzieci i młodzieży. Projekt realizowany jest przez IBE wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. Więcej
mikiewicz

Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju. Więcej
nqf ikonka

Projekt NQF-IN. Raporty

Celem trwającego trzy lata projektu NQF-IN, którego liderem był Instytut Badań Edukacyjnych, było wsparcie decydentów i instytucji europejskich w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych systemów kwalifikacji. Więcej
warszawa kongres

O walidacji w gronie ekspertów

16 października w ośrodku CEZAMAT odbyła się, zorganizowana przez IBE, konferencja Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji − od założeń do praktyki. Więcej
post konferencja ok2 ico

Konferencja „Interdyscyplinarne konteksty współczesnej pedagogiki i psychologii” pod patronatem IBE

Zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej, organizowanej przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która odbędzie się w dniach 25−26 października 2018 roku. Więcej

logo PFRON

Projekt finansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

 

Aktualności


27 lutego 2018

w Hotelu Gromada w Warszawie odbyła się konferencja podczas której ogłoszono wyniki projektu oraz rekomendacje.

Wygłoszono następujące prezentacje:

  • Udział w programach Student i Student II - dr Michał Sitek
  • Ścieżki edukacyjne uczestników badania - Anna Maliszewska:
  • Sytuacja zawodowa i ekonomiczna uczestników badania - dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak:
  • Uczelnie a studenci niepełnosprawni - dr Krystyna Gilga
  • Funkcjonowanie psychospołeczne uczestników badania - dr Michał Sitek

Raport

Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne)
[plik PDF do pobrania]

O projekcie

Projekt pn. „Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne)” został zrealizowany w terminie 01.06.2016-28.02.2018 przez konsorcjum Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości”, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Projekt obejmował dwa komponenty badawcze – ilościowy i jakościowy. Realizację terenową badań powierzono profesjonalnym firmom badawczym: konsorcjum firm DANAE Sp. z o.o. oraz Realizacja Sp. z o.o. (komponent ilościowy) i ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. (komponent jakościowy).

Badanie ilościowe zrealizowano w terminie kwiecień-sierpień 2017. W komponencie ilościowym na terenie całego kraju zrealizowano 1 589 wywiadów z osobami z niepełnosprawnością (OzN) – beneficjentami programu Student lub Student II, którzy urodzili się po roku 1960, czyli w czasie badania mieli mniej niż 57 lat.

Pierwszym etapem było przeprowadzenie badania pilotażowego (realizacja 10 wywiadów kognitywnych a następnie 40 wywiadów pilotażowych) w celu weryfikacji narzędzia badawczego służącego do realizacji wywiadów kwestionariuszowych z niepełnosprawnymi beneficjentami programu Student I lub Student II.

Narzędzie badawcze przeznaczone do wywiadów kwestionariuszowych składało się z obszarów problemowych uszeregowanych w bloki tematyczne odpowiadające celom badawczym.

METRYCZKA zbierała

  • Informacje społeczno-demograficzne na temat respondenta;

Blok WCZEŚNIEJSZA ŚCIEŻKA EDUKACYJNA zawierał pytania służące

  • Prześledzeniu losów edukacyjnych respondentów ze szczególnym uwzględnieniem ścieżki kształcenia wyższego (odtworzenie ścieżek kształcenia);

Blok WYBORY EDUKACYJNE zawierał pytania mające na celu

  • Zebranie informacji odnośnie wiedzy dotyczącej programów Student I i Student II;
  • Ocenę źródeł utrzymania respondenta podczas studiów;

Blok SYTUACJA SPOŁECZNA zawierał pytania zbierające

  • Informacje na temat miejsca pochodzenia respondenta;
  • Informacje na temat wykształcenia jego rodziców;

Blok NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ zawierał pytania zbierające

  • Informacje na temat stopnia niepełnosprawności respondenta;
  • Informacje na temat jego stylu życia w kontekście wyszczególnionych typów niepełnosprawność, problemów, z jakimi może się on potencjalnie borykać;

Blok PROGRAMY AKTYWIZUJĄCE dotyczył

  • Uczestnictwa respondenta w programach aktywizujących, ich charakteru;

Blok WSPARCIE UZYSKANE W UCZELNI zawierał pytania o:

  • Wpływ programu Student I lub Student II na decyzję o podjęciu nauki;
  • Wydatki w trakcie nauki;
  • Korzystanie z poszczególnych typów wsparcia;

Blok POSZUKIWANIE PRACY koncentrował się wokół

  • Sytuacji na rynku pracy;
  • Sposobów poszukiwania pracy;

Blok OBECNA SYTUACJA NA RYNKU PRACY obejmował następujące pytania

  • Branża, w jakiej pracuje respondent;
  • Typ umowy, na jaką pracuje;
  • Wykonywany przez respondenta zawód;
  • Wykorzystywanie przez respondenta wiedzy zdobytej na studiach na rynku pracy;
  • Historia zatrudnienia;
  • Przyczyny ewentualnego pozostawiania bez pracy/braku poszukiwania pracy;

Blok SYTUACJA DOCHODOWA/MIESZKANIOWA poruszał

  • Kwestie wynagrodzenia, sytuacji materialnej, standardu życia;

Blok OPINIE NA TEMAT WYBORU STUDIÓW, POSZUKIWANIA PRACY badał

  • Wpływ ukończonej szkoły na karierę zawodową;

Blok CECHY PSYCHOSPOŁECZNE poruszał kwestie

  • Oceny samopoczucia i kondycji psychofizycznej respondentów.

W komponencie jakościowym zrealizowano 52 indywidualne wywiady pogłębione (IDI). Zostało ono przeprowadzone według schematu:

1)      48 indywidualnych wywiadów (IDI) na celowej próbie uczelni obejmującej 6 uczelni o dużej liczbie studentów z niepełnosprawnościami i oferujących różne kierunki oraz 6 uczelni, które nie mają, bądź mają niewielu studentów z niepełnosprawnościami, za to prowadzą kierunki po których relatywnie łatwiej można znaleźć pracę. Próbę uczelni przedstawiono w tabeli 2.

Na każdej uczelni zrealizowano:

a)      2 indywidualne wywiady pogłębione z pracownikami uczelni – po 1 z pełnomocnikiem rektora ds. OzN lub kierownikiem Biura ds. OzN na uczelni oraz przedstawicielem Biura Karier,

b)      2 indywidualne wywiady pogłębione z niepełnosprawnymi absolwentami uczelni, beneficjentami programu Student;

4 wywiady indywidualne (IDI) z przedstawicielami instytucji publicznych: Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Rzecznika Praw Obywatelskich.

W rozmowach z niepełnosprawnymi absolwentami uczelni wyższych – beneficjentami Programu Student I lub Student II – pytano o wybory edukacyjne, doświadczenie studiowania, formy udzielonego wsparcia, sytuację na rynku pracy.

Rozmowy z przedstawicielami uczelni miały na celu poszerzenie kontekstu funkcjonowania OzN w środowisku akademickim. Dotyczyły między innymi edukacji OzN, tego, jak wielu takich studentów trafia do danej uczelni i jakie są ich dalsze losy. W scenariuszu podnoszono również kwestię dostosowania szkoły wyższej do potrzeb OzN (w tym aktualnych warunków lokalowych oraz działań wspierających prowadzonych przez uczelnię).

Celem wywiadów z przedstawicielami instytucji publicznych było zidentyfikowanie źródeł sukcesów i niepowodzeń instytucji wsparcia dla osób z niepełnosprawnością, dostępu do edukacji osób z niepełnosprawnościami i wejścia na rynek pracy niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych.

Cele projektu

  • Ocena skuteczności działań aktywizacyjnych realizowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach programu Student I i Student II oraz zaproponowanie bardziej efektywnego sposobu wydatkowania środków PFRON.
  • Pogłębiona diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych korzystających z programów dedykowanych studentom z niepełnosprawnościami ze szczególnym uwzględnieniem beneficjentów programów Student i Student II.
  • Zbadanie działań, jakie podejmowali absolwenci w celu przygotowania się do funkcjonowania na rynku pracy.
  • Ocena rozwiązań w projektach PFRON dedykowanych badanej grupie beneficjentów pod kątem efektywniejszego wykorzystania środków.
  • Wskazanie luk polityki publicznej wobec zidentyfikowanych barier ograniczających aktywność zawodową dorosłych osób z niepełnosprawnościami z wykształceniem wyższym, w szczególności w ramach polityki rodzinnej i edukacyjnej. Przygotowanie rekomendacji zmian dla Ministerstwa Edukacji Narodowe, Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Kontakt

Instytut Badań Edukacyjnych tel. (22) 24 17 100
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. | www.ibe.edu.pl

Stowarzyszenie „Twoje Nowe Możliwości” tel. (71) 734 57 73;
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. | www.tnm.org.pl

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018