bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube
PIRLS2016a
aktualnosci

ikonka 01

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Więcej
icon nqf in

Międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in

W trakcie konferencji przedstawiciele renomowanych europejskich instytucji będą dyskutować o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbędzie się 5-6 czerwca w Warszawie, a udział w niej jest bezpłatny. Więcej
seminarium16 m

Edukacja na fali zmian

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby reagować na wyzwania przyszłości? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbędą się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej
miniaturka ogloszenie

Konkurs na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Luksemburgu

Minister Edukacji Narodowej poszukuje kandydatów na stanowiska nauczycieli
w Szkole Europejskiej w Luksemburgu Więcej
NQF in konf

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej. Więcej
grafika zsu 100 100 pop

Opracujemy Zintegrowaną Strategię Umiejętności

Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzą niezbędnie badania i analizy, następnie określą wyzwania związane z kształtowaniem, rozwojem i monitoringiem umiejętności w kraju, przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich resortów i głównych grup interesariuszy. W efekcie tych prac powstanie Zintegrowana Strategia Umiejętności. Więcej

logo PFRON

Projekt finansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

 

Aktualności


27 lutego 2018

w Hotelu Gromada w Warszawie odbyła się konferencja podczas której ogłoszono wyniki projektu oraz rekomendacje.

Wygłoszono następujące prezentacje:

  • Udział w programach Student i Student II - dr Michał Sitek
  • Ścieżki edukacyjne uczestników badania - Anna Maliszewska:
  • Sytuacja zawodowa i ekonomiczna uczestników badania - dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak:
  • Uczelnie a studenci niepełnosprawni - dr Krystyna Gilga
  • Funkcjonowanie psychospołeczne uczestników badania - dr Michał Sitek

Raport

Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne)
[plik PDF do pobrania]

O projekcie

Projekt pn. „Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne)” został zrealizowany w terminie 01.06.2016-28.02.2018 przez konsorcjum Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości”, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Projekt obejmował dwa komponenty badawcze – ilościowy i jakościowy. Realizację terenową badań powierzono profesjonalnym firmom badawczym: konsorcjum firm DANAE Sp. z o.o. oraz Realizacja Sp. z o.o. (komponent ilościowy) i ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. (komponent jakościowy).

Badanie ilościowe zrealizowano w terminie kwiecień-sierpień 2017. W komponencie ilościowym na terenie całego kraju zrealizowano 1 589 wywiadów z osobami z niepełnosprawnością (OzN) – beneficjentami programu Student lub Student II, którzy urodzili się po roku 1960, czyli w czasie badania mieli mniej niż 57 lat.

Pierwszym etapem było przeprowadzenie badania pilotażowego (realizacja 10 wywiadów kognitywnych a następnie 40 wywiadów pilotażowych) w celu weryfikacji narzędzia badawczego służącego do realizacji wywiadów kwestionariuszowych z niepełnosprawnymi beneficjentami programu Student I lub Student II.

Narzędzie badawcze przeznaczone do wywiadów kwestionariuszowych składało się z obszarów problemowych uszeregowanych w bloki tematyczne odpowiadające celom badawczym.

METRYCZKA zbierała

  • Informacje społeczno-demograficzne na temat respondenta;

Blok WCZEŚNIEJSZA ŚCIEŻKA EDUKACYJNA zawierał pytania służące

  • Prześledzeniu losów edukacyjnych respondentów ze szczególnym uwzględnieniem ścieżki kształcenia wyższego (odtworzenie ścieżek kształcenia);

Blok WYBORY EDUKACYJNE zawierał pytania mające na celu

  • Zebranie informacji odnośnie wiedzy dotyczącej programów Student I i Student II;
  • Ocenę źródeł utrzymania respondenta podczas studiów;

Blok SYTUACJA SPOŁECZNA zawierał pytania zbierające

  • Informacje na temat miejsca pochodzenia respondenta;
  • Informacje na temat wykształcenia jego rodziców;

Blok NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ zawierał pytania zbierające

  • Informacje na temat stopnia niepełnosprawności respondenta;
  • Informacje na temat jego stylu życia w kontekście wyszczególnionych typów niepełnosprawność, problemów, z jakimi może się on potencjalnie borykać;

Blok PROGRAMY AKTYWIZUJĄCE dotyczył

  • Uczestnictwa respondenta w programach aktywizujących, ich charakteru;

Blok WSPARCIE UZYSKANE W UCZELNI zawierał pytania o:

  • Wpływ programu Student I lub Student II na decyzję o podjęciu nauki;
  • Wydatki w trakcie nauki;
  • Korzystanie z poszczególnych typów wsparcia;

Blok POSZUKIWANIE PRACY koncentrował się wokół

  • Sytuacji na rynku pracy;
  • Sposobów poszukiwania pracy;

Blok OBECNA SYTUACJA NA RYNKU PRACY obejmował następujące pytania

  • Branża, w jakiej pracuje respondent;
  • Typ umowy, na jaką pracuje;
  • Wykonywany przez respondenta zawód;
  • Wykorzystywanie przez respondenta wiedzy zdobytej na studiach na rynku pracy;
  • Historia zatrudnienia;
  • Przyczyny ewentualnego pozostawiania bez pracy/braku poszukiwania pracy;

Blok SYTUACJA DOCHODOWA/MIESZKANIOWA poruszał

  • Kwestie wynagrodzenia, sytuacji materialnej, standardu życia;

Blok OPINIE NA TEMAT WYBORU STUDIÓW, POSZUKIWANIA PRACY badał

  • Wpływ ukończonej szkoły na karierę zawodową;

Blok CECHY PSYCHOSPOŁECZNE poruszał kwestie

  • Oceny samopoczucia i kondycji psychofizycznej respondentów.

W komponencie jakościowym zrealizowano 52 indywidualne wywiady pogłębione (IDI). Zostało ono przeprowadzone według schematu:

1)      48 indywidualnych wywiadów (IDI) na celowej próbie uczelni obejmującej 6 uczelni o dużej liczbie studentów z niepełnosprawnościami i oferujących różne kierunki oraz 6 uczelni, które nie mają, bądź mają niewielu studentów z niepełnosprawnościami, za to prowadzą kierunki po których relatywnie łatwiej można znaleźć pracę. Próbę uczelni przedstawiono w tabeli 2.

Na każdej uczelni zrealizowano:

a)      2 indywidualne wywiady pogłębione z pracownikami uczelni – po 1 z pełnomocnikiem rektora ds. OzN lub kierownikiem Biura ds. OzN na uczelni oraz przedstawicielem Biura Karier,

b)      2 indywidualne wywiady pogłębione z niepełnosprawnymi absolwentami uczelni, beneficjentami programu Student;

4 wywiady indywidualne (IDI) z przedstawicielami instytucji publicznych: Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Rzecznika Praw Obywatelskich.

W rozmowach z niepełnosprawnymi absolwentami uczelni wyższych – beneficjentami Programu Student I lub Student II – pytano o wybory edukacyjne, doświadczenie studiowania, formy udzielonego wsparcia, sytuację na rynku pracy.

Rozmowy z przedstawicielami uczelni miały na celu poszerzenie kontekstu funkcjonowania OzN w środowisku akademickim. Dotyczyły między innymi edukacji OzN, tego, jak wielu takich studentów trafia do danej uczelni i jakie są ich dalsze losy. W scenariuszu podnoszono również kwestię dostosowania szkoły wyższej do potrzeb OzN (w tym aktualnych warunków lokalowych oraz działań wspierających prowadzonych przez uczelnię).

Celem wywiadów z przedstawicielami instytucji publicznych było zidentyfikowanie źródeł sukcesów i niepowodzeń instytucji wsparcia dla osób z niepełnosprawnością, dostępu do edukacji osób z niepełnosprawnościami i wejścia na rynek pracy niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych.

Cele projektu

  • Ocena skuteczności działań aktywizacyjnych realizowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach programu Student I i Student II oraz zaproponowanie bardziej efektywnego sposobu wydatkowania środków PFRON.
  • Pogłębiona diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych korzystających z programów dedykowanych studentom z niepełnosprawnościami ze szczególnym uwzględnieniem beneficjentów programów Student i Student II.
  • Zbadanie działań, jakie podejmowali absolwenci w celu przygotowania się do funkcjonowania na rynku pracy.
  • Ocena rozwiązań w projektach PFRON dedykowanych badanej grupie beneficjentów pod kątem efektywniejszego wykorzystania środków.
  • Wskazanie luk polityki publicznej wobec zidentyfikowanych barier ograniczających aktywność zawodową dorosłych osób z niepełnosprawnościami z wykształceniem wyższym, w szczególności w ramach polityki rodzinnej i edukacyjnej. Przygotowanie rekomendacji zmian dla Ministerstwa Edukacji Narodowe, Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Kontakt

Instytut Badań Edukacyjnych tel. (22) 24 17 100
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. | www.ibe.edu.pl

Stowarzyszenie „Twoje Nowe Możliwości” tel. (71) 734 57 73;
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. | www.tnm.org.pl

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018