bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube
PIRLS2016a
aktualnosci

ikonka 01

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Więcej
icon nqf in

Międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in

W trakcie konferencji przedstawiciele renomowanych europejskich instytucji będą dyskutować o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbędzie się 5-6 czerwca w Warszawie, a udział w niej jest bezpłatny. Więcej
seminarium16 m

Edukacja na fali zmian

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby reagować na wyzwania przyszłości? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbędą się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej
miniaturka ogloszenie

Konkurs na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Luksemburgu

Minister Edukacji Narodowej poszukuje kandydatów na stanowiska nauczycieli
w Szkole Europejskiej w Luksemburgu Więcej
NQF in konf

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej. Więcej
grafika zsu 100 100 pop

Opracujemy Zintegrowaną Strategię Umiejętności

Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzą niezbędnie badania i analizy, następnie określą wyzwania związane z kształtowaniem, rozwojem i monitoringiem umiejętności w kraju, przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich resortów i głównych grup interesariuszy. W efekcie tych prac powstanie Zintegrowana Strategia Umiejętności. Więcej

Jednym z nowych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych w 2018 r. jest prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.

Fotolia 89594095 male

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest, obok Polskiej Ramy Kwalifikacji, kluczowym elementem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wdrażanego w Polsce na mocy ustawy z 22 grudnia 2015 r. Rejestr został uruchomiony w sierpniu 2016 r.

ZRK jest rejestrem publicznym, ewidencjonuje wszystkie kwalifikacje włączone do ZSK spełniające wymagania określone w ustawie o ZSK, zarówno kwalifikacje nadawane w obszarach oświaty (np. dyplom technika, świadectwo maturalne) i szkolnictwa wyższego (np. tytuł magistra, doktora), jak i kwalifikacje uregulowane przepisami prawa (np. nurek) oraz rynkowe (nadawane po ukończeniu różnego rodzaju kursach i szkoleniach). ZRK pełni rolę szczególnego rodzaju łącznika integrującego podsystemy kwalifikacji funkcjonujące dotychczas autonomicznie.

Rejestr gromadzi i udostępnia informacje nie tylko o wymaganych dla danej kwalifikacji efektach uczenia się, ale także praktyczne informacje o instytucjach, które uzyskały prawo do ich nadawania (certyfikowania) oraz o podmiotach, które czuwają nad jakością i wiarygodnością procesów związanych z nadawaniem kwalifikacji. Jedną z głównych cech Rejestru jest aktualność gromadzonych informacji.

Wszystkie kwalifikacje ujęte w Rejestrze mają przypisany poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, co oznacza że zostały one odniesione do określonego poziomu Europejskiej Ramy Kwalifikacji. W ten sposób poprzez ZRK następuje włączenie polskich kwalifikacji do szerszego obszaru europejskich kwalifikacji.

Główne zadania ustawowe IBE to przyjmowanie i ocena formalna adresowanych do ministrów wniosków dotyczących włączenia kwalifikacji rynkowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, przyjmowanie i ocena formalna wniosków dotyczących nadania uprawnień do certyfikowania kwalifikacji oraz wpisywania na listę podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości nadawania kwalifikacji.

Instytut będzie też monitorować funkcjonowanie Rejestru, a także organizować wymianę doświadczeń w dziedzinie kwalifikacji, ułatwiać dialog i współdziałanie różnych interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz upowszechniać wiedzę o ZSK.

Zakres gromadzonych informacji o kwalifikacjach oraz ich powszechna dostępność powodują, że ZRK jest ważnym elementem zwiększającym transparentność Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Rejestr jest także ważnym narzędziem praktycznej realizacji polityki uczenia się przez całe życie.

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji jest dostępny za pośrednictwem portalu (https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ oraz http://www.kwalifikacje.gov.pl/).

Poprzez fakt zagregowania w ZRK informacji o kwalifikacjach, które można zdobyć w ramach różnych sposobów uczenia się, Rejestr staje się główną platformą informacyjną o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Grupy osób i instytucji zainteresowanych informacjami zawartymi w ZRK to m.in.: pracobiorcy, pracodawcy i ich organizacje, nauczyciele, uczniowie, doradcy zawodowi, osoby poszukujące pracy, instytucje rynku pracy, administracja państwowa, jednostki samorządu terytorialnego, związki zawodowe czy izby gospodarcze.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018