bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Entuzjaści Edukacji

Cedefop publikuje nasze badania

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) opublikowało polski raport w ramach programu VET in Europe. To dokument dotyczący kształcenia i szkolenia zawodowego, który wspólnie przygotują kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandia i Norwegia. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ JĘZYKOWYCH U DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

Program, który będzie realizowany od kwietnia 2017 roku w pięciu dużych aglomeracjach miejskich, adresowany jest do dzieci przedszkolnych obarczonych ryzykiem zaburzeń językowych. Stanowi on kontynuację badań  przesiewowych mierzących poziom rozwoju mowy dzieci dwuletnich (projekt Badania przesiewowe dotyczące rozwoju mowy dzieci w wieku od 2 do 3 lat),  które Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził w roku 2015 przy użyciu kwestionariuszy rodzicielskich.  Krótkie kwestionariusze KIRMIK wysłano do rodziców wszystkich dwulatków zamieszkałych w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Lublinie i Katowicach, łącznie do 44 tys. osób. Więcej
co lab

Praca zespołowa w szkole – pracodawcy tego oczekują

Nauka w grupach oznacza lepsze wyniki w szkole. To też lepsza jakość wykonania zadania oraz rozwój społeczno-emocjonalny.  Wiedzą o tym uczestnicy projektu CO-LAB, których gościliśmy w IBE 6 marca 2017 roku na seminarium. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Podsumowanie polsko-macedońskiego projektu

24 lutego 2017 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”. Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badan Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.
Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.  więcej

icon pt

Szkolenie TRJ w Gdańsku 

IBE wraz ze Stowarzyszeniem Gdańskich Logopedów 18 marca 2017 r. organizuje w Gdańsku kolejną edycję szkolenia ze stosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ. Szkolenie jest planowane w wersji z pomocami, co oznacza, że uczestnicy otrzymają komplet testu TRJ. Możliwy jest również udział w wersji bez pomocy. Rekrutacja prowadzona jest przez SGL. Zgłoszenia i ewentualne pytania proszę kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

ibe

Matematyka - lubię to!
10-13 lutego 2017 r. we Wrocławiu odbędzie się XXVI Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki pt.:"Matematyka - Lubię to!" Patronat merytoryczny objęli Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Podczas konferencji Marcin Karpiński oraz Małgorzata Zambrowska z IBE opowiedzą o umiejętnościach matematycznych polskich uczniów na I, II i III etapie edukacyjnym.
Wydarzenie poświęcone jest nowoczesnym metodom nauczania matematyki wykorzystujące najnowsze narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, wspomaganiu ucznia o specyficzne potrzeby edukacyjne oraz współczesne trendy w pedagogice nauczania.
Adresatami wydarzenia są nauczyciele akademiccy, nauczyciele matematyki uczący w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej z całego kraju.


Projekt standardów diagnozy psychologicznej na ostatniej prostej

ibe

Wsparcie dla kandydatów na IC
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza podmioty przygotowujące się do pełnienia funkcji instytucji certyfikującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji do zgłaszania prośby o wsparcie. Oferta skierowana jest do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wyrażających chęć i zgłaszających gotowość do prowadzenia walidacji efektów uczenia się określonych dla wskazanej kwalifikacji rynkowej, a następnie wystawiania certyfikatów świadczących o ich osiągnięciu, w sposób zgodny z wymaganiami ZSK.
Podmioty zainteresowane wsparciem powinny wskazać wybraną przez siebie kwalifikację rynkową wraz z informacjami istotnymi dla projektowania procesu walidacji, określonymi w ustawie o ZSK – w szczególności opisem efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji oraz wymaganiami dotyczącymi walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację. Wybrana kwalifikacja powinna należeć do jednego ze wskazanych obszarów:
§  kwalifikacje związane z branżą IT
§  kwalifikacje związane z handlem, sprzedażą i obsługą klienta
§  kwalifikacje związane ze wspieraniem uczenia się przez całe życie
§  kwalifikacje związane z usługami opiekuńczymi
§  kwalifikacje związane ze sportem
§  kwalifikacje związane z turystyką
Treść ogłoszenia wraz ze szczegółami dotyczącymi obecnie prowadzonego naboru znajduje się na portalu ZSK: kwalifikacje.gov.pl/ogłoszenia. Oferty można składać do 18 lutego 2017 r.

smartschool logo

Ogólnopolski Zjazd Szkół Dwujęzycznych
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dwujęzyczności Bilinguis i Dwujęzyczne Przedszkola i Szkoły Smart School zapraszają na III Ogólnopolskie Seminarium Szkół Dwujęzycznych „Dwujęzyczność w Polsce. Kierunek – Wspólny Model. Patronat merytoryczny objął Instytut Badań Edukacyjnych.
Seminarium ma na celu popularyzację idei nauczania dwujęzycznego w Polsce. Poprzez zebranie grona dyrektorów i nauczycieli szkół dwujęzycznych oraz pracowników wydziałów edukacji z terenu całej Polski oraz zaproszenie do prelekcji pracowników naukowych ściśle związanych z zagadnieniem dwujęzyczności organizatorzy pragną zwrócić uwagę na potrzebę dostosowania systemu polskiej edukacji do potrzeb i oczekiwań uczniów egzystujących w ciągle zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.
Seminarium odbędzie się w dniach 09-10 lutego 2017 r. w Zakręcie k. Warszawy. więcej

Logo Ewaster High Res e1432809127120

Szkolenie „Specjalista ds. recyklingu i ponownego użycia e-odpadów"
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na bezpłatne, pilotażowe szkolenie w obszarze ponownego użycia oraz recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Szkolenie obejmuje wykłady, ćwiczenia, warsztaty, w tym prowadzone w postaci innowacyjnej „Otwartej szkoły zarządzania”. Przewidziane są także zajęcia w przedsiębiorstwach z branży. Szkolenie organizowane jest w ramach projektu EwasteR. więcej

seminarium16 m

seminarium informacyjne
dla sektora sportu

16 stycznia 2017 r. Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z Instytutem Sportu organizuje seminarium informacyjne dedykowane dla sektora sportu, w tym  podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK. W seminarium udział zadeklarowało 19 związków sportowych.
Seminarium jest organizowane w ramach projektu pt. „Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Polska Mówi

DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ JĘZYKOWYCH U DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

Program, który będzie realizowany od kwietnia 2017 roku w pięciu dużych aglomeracjach miejskich, adresowany jest do dzieci przedszkolnych obarczonych ryzykiem zaburzeń językowych. Stanowi on kontynuację badań  przesiewowych mierzących poziom rozwoju mowy dzieci dwuletnich (projekt Badania przesiewowe dotyczące rozwoju mowy dzieci w wieku od 2 do 3 lat),  które Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził w roku 2015 przy użyciu kwestionariuszy rodzicielskich.  Krótkie kwestionariusze KIRMIK wysłano do rodziców wszystkich dwulatków zamieszkałych w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Lublinie i Katowicach, łącznie do 44 tys. osób. Kwestionariusze zostały wypełnione i odesłane przez rodziców 6900 dzieci, co oznacza, że odpowiedziało ok. 16% rodziców.  Z tej grupy 1050 dzieci charakteryzowało się opóźnionym rozwojem mowy i ich rodzice otrzymali do wypełnienia bardziej szczegółowe  kwestionariusze (IRMIK: SŁOWA I GESTY). Ostatecznie w wyniku dwukrotnego badania kwestionariuszowego wyłoniono w przesiewie 550 dzieci, które w wieku dwóch lat charakteryzowały  się znacznym opóźnieniem rozwoju językowego. Dzieci te obecnie są czterolatkami.

W międzyczasie Instytut Badań Edukacyjnych sfinalizował projekt badawczy (projekt Uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka), którego efektem było stworzenie standaryzowanych narzędzi umożliwiających bezpośrednie badanie dzieci w wieku 4 do 8 lat. Badanie to pozwala na dokonanie obiektywnej oceny poziomu  rozwoju językowego dziecka poprzez porównanie jego wyników z przeciętnymi wynikami osiąganymi przez jego rówieśników. Normy rozwojowe dla testów ustalono na podstawie wyników reprezentatywnej grupy polskich dzieci.  Obecnie jest więc możliwe zdiagnozowanie ewentualnych zaburzeń językowych u wspomnianej grupy przedszkolaków wyłonionej w badaniu przesiewowym.

Badanie to będą prowadzić wybrane poradnie psychologiczno-pedagogiczne w wymienionych miastach.  W każdym z pięciu regionów program realizowany jest jako program lokalny pod hasłem MIASTO MÓWI!  (np. GDAŃSK MÓWI!, WARSZAWA MÓWI! itd.). W każdym regionie program będzie koordynowany i wspierany przez pracowników akademickich lokalnych uczelni  –  logopedów lub psychologów współpracujących z Instytutem Badań Edukacyjnych, który będzie sprawował ogólną opiekę merytoryczną nad projektem w skali ogólnopolskiej.

mapa badanie

Planowany projekt składa się z dwóch faz: DIAGNOSTYCZNEJ i TERAPEUTYCZNEJ.

FAZA DIAGNOSTYCZNA planowana jest na okres od kwietnia do lipca bieżącego roku. Dzieci objęte tym programem będą diagnozowane przy użyciu Testu Rozwoju Językowego TRJ, Testu Powtarzania Pseudosłów TPP oraz Standaryzowanych Narzędzi Oceny Wypowiedzi SNOW. Zostanie również wykonane kompleksowe badanie logopedyczne dotyczące oceny budowy i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego. Ponadto wszystkie dzieci zostaną poddane badaniu psychologicznemu przy użyciu Skal Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P. W indywidualnych wypadkach Poradnia skieruje dzieci na dodatkowe badania, które mogą się okazać niezbędne, np. badanie słuchu, badanie neurologiczne, badanie w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). W wyniku procesu diagnostycznego zostanie sporządzona opinia dla rodziców, a zanonimizowane wyniki badań ― po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców  ― zostaną udostępnione Instytutowi Badań Edukacyjnych w celu ich porównania z wynikami wcześniejszych badań przesiewowych.

Planowana jest także FAZA TERAPEUTYCZNA, która w założeniu miałaby objąć te dzieci, u których zostaną stwierdzone zaburzenia językowe.  Sposób jej realizacji jest jednak zależny od możliwości kadrowych, czasowych, organizacyjnych każdej z poradni, a także od współpracy z rodzicami oraz ewentualnie z przedszkolem, do którego uczęszcza dziecko. Ze wstępnych konsultacji z przedstawicielami poradni wyraźnie wynika, że realizacja tej fazy projektu wymaga istotnego wsparcia finansowego i kadrowego ze strony lokalnych władz samorządowych.

Faza terapeutyczna powinna rozpocząć się we wrześniu bieżącego roku i trwać co najmniej do końca edukacji przedszkolnej (wiek 7 lat). W wypadkach, gdy rozwój językowy dziecka nadal będzie odbiegał od normy, wskazane jest kontynuowanie opieki terapeutycznej w okresie wczesnoszkolnym, co umożliwi wypracowanie standardów współpracy ze szkołą w kwestii wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z zaburzeń językowych.

Nadrzędnym celem tego projektu jest wypracowanie przez wybrane poradnie standardów skutecznej opieki terapeutycznej nad dziećmi z zaburzeniami językowymi w celu ich późniejszego rozwijania i propagowania  ―  poprzez publikacje, szkolenia i bezpośrednią współpracę ze specjalistami z innych placówek edukacyjnych: poradni psychologiczno-pedagogicznych, przedszkoli i szkół.

Jak wynika z badań podłużnych prowadzonych przez dr hab. Magdalenę Smoczyńską (projekt badawczy N N106 223538 Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego i dysleksja jako możliwe długofalowe konsekwencje opóźnionego rozwoju mowy: III etap badań podłużnych dzieci w wieku od 8 do 10 lat), opóźniony rozwój mowy stwierdzony w wieku 2 lat stanowi istotny czynnik ryzyka wystąpienia zaburzenia językowego w okresie późniejszym. Samoistne nadrobienie opóźnienia językowego odnotowano jedynie u 18% badanych dzieci, natomiast zaburzenia językowe wystąpiły aż u 60% dzieci, które jako dwulatki miały opóźniony rozwój mowy.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
KIW
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012