bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

miniaturka ibe

Mobilność międzynarodowa i kształcenie zawodowe

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) opublikowało analizę dotyczącą mobilności w kształceniu zawodowym w Polsce, przygotowaną przez ekspertki IBE Roksanę Pierwieniecką i Olgę Wasilewską. Więcej
wojciech stęchły

Pandemia zmusza nas do uczenia się i lepszego gospodarowania talentami

Pandemia 2020 roku wymogła wprowadzenie ograniczeń w pracy i życiu osobistym. Skala i głębokość zmian nie są jeszcze do końca znane, podobnie ich trwałość – pewne jest, że trzeba się będzie dostosować. Więcej
EFC baner nagroda ico

Do kogo trafi Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego? Zgłoszenia do 30 czerwca

W tym roku po raz trzeci zostanie przyznana Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego. To wyróżnienie dla autorów artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji
w Polsce. Podczas uroczystej gali, która odbędzie się w listopadzie zwycięzcy otrzymają statuetkę oraz nagrodę finansową. Wysokość nagrody pieniężnej w każdej kategorii wynosi 10 tys. złotych. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa

Katarzyna Kalinowska, pracująca na co dzień w Instytucie Badań Edukacyjnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa za książkę Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Szansa – nowe możliwości dla dorosłych: znamy wyniki rekrutacji

Poznaliśmy wyniki oceny jakościowej formularzy zgłoszeniowych w ramach rekrutacji grantobiorców. Więcej
Jerzy Bielecki ico

Refernet Polska: badamy i analizujemy system kształcenia zawodowego nawet w czasie pandemii

Zachęcamy do lektury wywiadu z Jerzym Bieleckim, kierownikiem projektu Refernet Polska, jednego ze strategicznych przedsięwzięć Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Prezentujemy założenia teoretyczne oraz przykładowe zadania badania PISA 2018 – największego międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie, realizowanego przez konsorcjum nadzorowane przez OECD. Wyniki PISA 2018 poznamy już 3 grudnia br.

Badanie PISA 2018

Badanie PISA jest realizowane co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu innych krajach. W edycji PISA 2018 uczestniczyło 79 państw i regionów, a główną dziedziną badania było rozumienie czytanego tekstu

Rozumienie czytanego tekstu – założenia teoretyczne (reading framework)

Już po raz trzeci czytanie jest główną dziedziną badania PISA: po raz pierwszy było nią w roku 2000 (pierwsza edycja badania), po raz drugi – w 2009. Rozumienie czytanego tekstu to proces obejmujący odczytanie znaczeń zawartych w tekście i wykorzystanie ich w dalszych działaniach. Proces ten zakłada również ocenę, refleksję, a także zaangażowanie w lekturę, by osiągnąć zamierzony cel, pogłębić wiedzę, zwiększyć własny potencjał intelektualny i uczestniczyć w życiu społecznym.

Czytaj więcej

 

Matematyka – założenia teoretyczne (mathematics framework)

Badanie PISA w zakresie matematyki sprawdza, w jakim stopniu uczniowie potrafią wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności matematyczne, gdy muszą się zmierzyć z koniecznością rozwiązywania problemów, przed jakimi stawia ich otaczający świat. Badanie weryfikuje, czy uczniowie potrafią rozumować matematycznie, a także czy potrafią skutecznie wykorzystywać pojęcia i narzędzia matematyczne do opisu, analizy i prognozowania różnych zjawisk. Nawet bardzo dobra, ale tylko teoretyczna znajomość narzędzi matematyki, jest w tym badaniu sprawą drugorzędną; przede wszystkim liczy się umiejętność zastosowania tych narzędzi w praktyce.

Czytaj więcej

 

Rozumowanie w naukach przyrodniczych – założenia teoretyczne (science framework)

Umiejętności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych mierzone w badaniu PISA, to nie tyle opanowanie wiadomości z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii, ile przede wszystkim rozumowanie naukowe i umiejętność zastosowania wiedzy przyrodniczej do rozwiązywania zadań, przedstawionych w różnych, a nie tylko w szkolnych, kontekstach. To zarówno wiedza naukowa, jak i wiedza o nauce – o drodze dochodzenia do prawdy naukowej. Kluczowym elementem jest metoda naukowa: stawianie pytań badawczych i hipotez, a następnie sprawdzanie tych hipotez za pomocą obserwacji i doświadczeń.

Czytaj więcej

 

Wykorzystanie testu adaptatywnego w badaniu PISA

Realizacja badania PISA od edycji 2015 wyłącznie za pomocą narzędzi komputerowych umożliwiła w badaniu PISA 2018 wprowadzenie kolejnej nowości metodologicznej – testowania adaptatywnego.

Czytaj więcej

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018