bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

STEMicon

Szkoła i nowoczesne technologie. Konferencja „Ster na STEM”

W jaki sposób można zastosować nowoczesne technologie w szkole, aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością? Jak przekazywać wiedzę dzieciom i młodzieży w interesujący dla nich sposób? Więcej
autkax

Zapraszamy do dyskusji o innowacyjnych kwalifikacjach w branży motoryzacyjnej

Okazją do rozmowy będzie organizowane przez IBE seminarium na temat możliwości, jakie oferuje branży motoryzacyjnej wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Więcej
ikonka post 23 08

Dowiedz się więcej o Sektorowych Radach ds. Kompetencji

4 września w Warszawie odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące tworzenia i funkcjonowania Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Spotkanie jest organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
grafika 100 1001

Katarzyna Trawińska-Konador członkinią Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej

Grupa Doradcza ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej (EQF Advisory Group) monitoruje proces tworzenia i wprowadzania Krajowych Ram Kwalifikacji w państwach członkowskich UE. Grupa posiada mandat Komisji Europejskiej, władz państw członkowskich i partnerów społecznych. Więcej
edukacja ico copy ikona

Prof. Małgorzata Sekułowicz nową redaktor naczelną „Edukacji”

Prof. Małgorzata Sekułowicz jest kierownikiem Katedry Nauk Społecznych i Promocji Zdrowia w AWF we Wrocławiu. Współpracuje też z Instytutem Psychologii w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1 sierpnia prof. Sekułowicz jest także redaktor naczelną czasopisma naukowego „Edukacja” wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
narzedzia artyku ikonal

Nowy projekt IBE i poważne wyzwanie badawcze

„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Więcej

Szkoły Demokratyczne

Szkoły demokratyczne - stadium socjopedagogiczne nowych alternatyw edukacyjnych

 

Cel prowadzonych badań

Celem planowanego badania jest socjologiczna i pedagogiczna analiza nowego zjawiska w obszarze polskiej edukacji: zjawiska powstawania tzw. szkół demokratycznych, czyli oddolnych(głównie rodzicielskich) inicjatyw edukacyjnych, których celem jest tworzenie placówek, grup i środowisk alternatywnych wobec tradycyjnej szkoły. Inicjatywy te pozwalają na formalną realizację nakładanego polskim prawem obowiązku szkolnego oraz – zgodnie z deklaracjami twórców– umożliwiają edukację w warunkach pozbawionych przymusu właściwego powszechnemu systemowi kształcenia.

Celem badania będzie zatem:


  • Rekonstrukcja genezy oraz kontekstów powstawania szkół demokratycznych,
  • Poznanie sposobów codziennego funkcjonowania szkół demokratycznych,
  • Rozpoznanie miejsca i roli szkół demokratycznych w polskim systemie oświaty.

 

Zastosowana metoda badawcza

Badanie obejmie sześć szkół demokratycznych, działających w różnych miejscach kraju. W dwóch szkołach przeprowadzone zostanie pogłębione badanie, obejmujące: długotrwałą obserwację uczestniczącą, indywidualne wywiady pogłębione oraz wywiady fokusowe z dziećmi, personelem szkół i rodzicami, analizę dokumentów wytwarzanych przez szkoły oraz materiałów wizualnych. W czterech pozostałych placówkach skoncentrujemy się na wywiadach indywidualnych i fokusowych, krótkookresowych obserwacjach uczestniczących oraz analizie dokumentów. Dobierając szkoły będziemy dążyć do maksymalnego ich zróżnicowania (pod względem wielkości, lokalizacji, sposobu powołania szkoły, koncepcji pedagogicznej).

Wpływ spodziewanych rezultatów na rozwój nauki, cywilizacji i społeczeństwa
Zakładamy, że badanie szkół demokratycznych w proponowanym tu kształcie nie tylko pozwoli poznać, wyjaśnić i opisać nowe zjawisko w zakresie demokracji alternatywnej w Polsce, lecz także obejmuje szereg pożytków poznawczych dla różnych dziedzin nauki, przede wszystkim pedagogiki i socjologii.

a) Wpływ spodziewanych rezultatów na rozwój nauki:

  • uzupełnienie stanu wiedzy dotyczącej edukacji (a zwłaszcza edukacji alternatywnej w Polsce) o poznanie nowego zjawiska;
  • poznanie i krytyczny opis innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych. Badanie szkół demokratycznych pozwoli wskazać, czy stosowane w nich rozwiązania pedagogiczne umożliwiają realizację celów przyjmowanych przez szkoły i – co ważniejsze – wyjaśnić przyczyny ewentualnych rozbieżności między celami a praktyką, pogłębiając tym samym wiedzę o ograniczeniach pedagogicznej praktyki;
  • uzupełnienie stanu wiedzy o tym, w jaki sposób szerokie procesy głębszej zmiany społecznej przekładają się na funkcjonowanie systemu edukacji. Badanie pozwoli na weryfikację hipotezy, czy powstawanie szkół demokratycznych stanowi rezultat procesu indywidualizacji oraz procesu zwiększania się roli rodziców w systemie edukacji. Mówiąc inaczej, przypadek szkół demokratycznych posłuży do obserwacji procesów zmiany społecznej „w działaniu”;
  • rozwinięcie wiedzy o mechanizmach zaangażowania rodziców w procesy edukacyjne ich dzieci.

b) Wpływ spodziewanych rezultatów na rozwój społeczeństwa

  • uzupełnienie wiedzy o problemach systemu oświaty, w szczególności o problemach związanych z wycofywaniem się niektórych aktorów. Badanie przyczyni się do poznania przyczyn niezadowolenia części rodziców (aktywnie angażujących się w edukację swoich dzieci, o czym świadczy wybieranie przez nich szkół demokratycznych) i pomoże zrozumieć, dlaczego niektórzy rodzice decydują się na wyjście z systemu lub szukanie alternatywnych wobec niego rozwiązań;
  • poznanie potencjału zjawiska powstawania szkół demokratycznych dla zmian w systemie oświaty. Badanie pozwoli określić, czy istniejące szkoły demokratyczne dążą (lub zamierzają dążyć) do przekształcenia się w ruch społeczny (niezależny lub współpracujący z istniejącymi inicjatywami edukacji alternatywnej) lub, generalnie, czy mają ambicje przeprowadzania jakiegoś rodzaju szerszych zmian i podejmowania działań wykraczających poza realizację własnego interesu

Projekt realizuje konsorcjum: Dolnośląska Szkoła Wyższa (lider projektu) i Instytut Badań Edukacyjnych (partner projektu). Projekt realizowany jest z grantu NCN. Kierownikiem projektu jest dr Katarzyna Gawlicz z DSW, projekt realizują ponadto: dr Tomasz Tokarz (DSW), Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (IBE), dr Jan Dzierzgowski (IBE).

Projekt realizowany będzie do lutego 2018 roku.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018