bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube
aktualnosci

sylwia ico

Ekspertki IBE uczestniczyły w Europejskim Festiwalu Walidacji

Walidacja to tania inwestycja z potencjalnie wysoką stopą zwrotu. Zapobiega marnowaniu talentów” – tak Marianne Thyssen, Europejska komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników, podsumowała temat przewodni Europejskiego Festiwalu Walidacji. Więcej
budownictwo ico

O kwalifikacjach w budownictwie w międzynarodowym gronie

Jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamiki rozwoju branży? W jaki sposób zniwelować rozbieżności między oczekiwaniami przedsiębiorców a kwalifikacjami pracowników bezpośrednio po zakończeniu kształcenia zawodowego? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć 29 czerwca podczas konferencji podsumowującą międzynarodowy projekt ConstructyVET, w której wezmą udział goście z kilkunastu krajów europejskich. Więcej
ikonka 01

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Więcej
historia ico

Zapraszamy na Letnią Akademię Ciekawej Historii!

Instytut Badań Edukacyjnych po raz kolejny wspiera Letnią Akademię Ciekawej Historii. Tegoroczna edycja Akademii odbędzie się w dniach 26-28 czerwca, a jej tematem będzie „Uniwersytet. Miejsce nauki – miejsce kształcenia – miejsce spotkania”. Więcej
konf ico

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie. Więcej
fb event ico

Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?

Instytut Badań Edukacyjny objął patronatem merytorycznym ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone roli i perspektywom rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. Seminarium odbędzie się 11 czerwca w Rzeszowie, a jednym z prelegentów będzie Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, prof. dr hab. Bogusław Śliwerski. Więcej

Zintegrowana Strategia Umiejętności

grafika ZSU 600 320 v3

O projekcie

Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi działania mające na celu przygotowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU), która jest opracowywana zgodnie z zapisem rozdziału Umowy Partnerstwa- „Cel tematyczny 10: Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie”.

Od stycznia 2018 IBE jako wsparcie eksperckie bierze udział w pracach nad ZSU.

Jaka jest nasz rola ?

Zadaniem IBE jest opracowanie tekstu ZSU, w tym w szczególności przeprowadzenie niezbędnych badań i analiz. Kluczowym elementem prac jest określenie wyzwań związanych z kształtowaniem, rozwojem i monitoringiem umiejętności w kraju, przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich resortów i głównych grup interesariuszy.

Zaplanowany sposób prac nad ZSU zakłada dialog i ścisłą współpracę ze wszystkimi właściwymi organami rządowymi i interesariuszami.

Po co powstaje Zintegrowana Strategia Umiejętności?

Strategia na rzecz umiejętności ma zapewnić krajom i gospodarkom strategiczne podejście do budowania, utrzymywania i wykorzystywania swojego kapitału ludzkiego w celu zwiększenia zatrudnienia i wzrostu gospodarczego oraz promowania włączenia społecznego i uczestnictwa.

Główne cele tworzenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności to:

      zaprojektowanie spójnej polityki na rzecz kształtowania i rozwijania umiejętności;

      skoordynowanie działań zaangażowanych stron na rzecz umiejętności;

      zapewnienie równego dostępu do informacji o popycie i podaży na umiejętności, doradztwa zawodowego oraz ofert szkoleniowych związanych z kształtowaniem i rozwojem umiejętności;

      wzmocnienie świadomości o znaczeniu umiejętności dla osiągania korzyści indywidualnych, gospodarczych i społecznych;

      zwiększenie aktywności edukacyjnej i zawodowej we wszystkich grupach społecznych, zwłaszcza narażonych na wykluczenie.

Dlaczego umiejętności są dzisiaj tak ważne?

Umiejętności należą do kluczowych czynników wpływających na poziom życia społeczno-gospodarczego w XXI wieku. Bez odpowiedniego inwestowania w umiejętności wzrasta grupa osób, którym grozi wykluczenie społeczne, postęp technologiczny nie przekłada się na wzrost gospodarczy, a krajom coraz trudniej jest konkurować na rynku globalnym. Ponadto, megatrendy takie jak postęp technologiczny, cyfryzacja, globalizacja, zmiana środowiska, czy starzejące się społeczeństwo, wywołują dynamiczne zmiany wpływające na tworzenie miejsc pracy oraz na sposób i miejsce wykonywania zadań zawodowych. To z kolei przekłada się na zmieniające się zapotrzebowanie na umiejętności.

Jak rozumieć umiejętności?

Umiejętności – wg Ustawy o ZSK - przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.

Umiejętności - wg UE - co dana osoba wie, rozumie i potrafi wykonać.

Umiejętności - wg OECD - pakiet wiedzy, atrybutów i zdolności, których można się nauczyć, które umożliwiają jednostkom skuteczne i konsekwentne wykonywanie czynności lub zadań i mogą być budowane i rozszerzane przez uczenie się.

Definicja umiejętności, jaka zostanie przyjęta w Strategii, będzie spójna z definicją w ustawie
o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK), w dokumentach Unii Europejskiej (UE) oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Uwzględni umiejętności, które osoby nabywają, których używają, aktualizują je, ale również tracą w przebiegu swojego życia.

Jakie obszary dotyczące umiejętności mają największe znaczenie w ramach ZSU?

Zintegrowana Strategia Umiejętności obejmuje cały system edukacji i szkoleń, w tym edukację ogólną, edukację zawodową, szkolnictwo wyższe, edukację pozaformalną i uczenie się nieformalne. Uwzględnia zapotrzebowanie na określone umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Zapewnia ramy służące wspieraniu komplementarności polityki wspierającej rozwój, aktywizację i efektywne wykorzystanie umiejętności.

Kluczowym elementem tworzenia strategii jest zdiagnozowanie i zdefiniowanie mocnych stron, a przede wszystkim wyzwań i priorytetów związanych z rozwojem odpowiednich umiejętności w Polsce, aktywizacją podaży umiejętności na rynku pracy, efektywnym wykorzystaniem umiejętności
w życiu gospodarczo-społecznym, a także wzmocnieniem systemów kształtowania i rozwoju umiejętności.

Na jakim etapie prac jesteśmy ?

Obecnie trwa pierwszy etap konsultacji, które mają na celu badanie potrzeb w zakresie kształtowania, rozwoju i monitorowania umiejętności. Przedmiotem konsultacji jest wstępna propozycja wyzwań i potrzeb zidentyfikowanych w pierwszej fazie badania, która będzie konsultowana oraz modyfikowana w trakcie kolejnych etapów prac nad ZSU. 

Zespół ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności

MEN - Osobą odpowiedzialną za prace nad ZSU ze strony Ministerstwa Edukacji  Narodowej jest Maciej Lasota – naczelnik wydziału w Departamencie Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia zawodowego I tel. +48 22 34 74 344, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

IBE - Skład zespołu koordynacyjnego ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności w Instytucie Badań Edukacyjnych:

dr hab. Piotr Mikiewicz - Zastępca Dyrektora ds. Badawczych i Wdrożeń, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

dr Dominika Walczak - Kierownik ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności kom. +48 502 152 131 I e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

dr Aleksandra Duda - Koordynator ds. badawczych Zintegrowanej Strategii Umiejętności kom. +48 505 537 842 I e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018