bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej
refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej

Kompetencje społeczne oraz edukacja obywatelska dzieci i młodzieży

Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności.

 DSC7847

Seminarium odbyło się 12 czerwca w Warszawie i wzięło w nim udział kilkunastu ekspertów z całej Polski. Spotkanie zostało podzielone na dwie części: plenarną i warsztatową. Podczas pierwszej omówiono główne założenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU) oraz m.in. te zagadnienia podstawy programowej kształcenia ogólnego, które dotyczą kompetencji społecznych i obywatelskich. Nie zabrakło także rozmów o problemach edukacji szkolnej i jej wewnętrznych granicach w odniesieniu do budowania edukacji obywatelskiej.

Druga część seminarium miała charakter warsztatowy. Zastanawiano się nad dostosowaniem oferty kształcenia, programów nauczania oraz materiałów edukacyjnych do modeli nauczania angażujących ucznia w proces rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich. Dzielono się wiedzą dotyczącą dobrych praktyk w tym obszarze, ale debatowano również o przeszkodach, jakie napotyka edukacja obywatelska prowadzona w ramach edukacji formalnej. Nie zabrakło także dyskusji na temat działań mających na celu doskonalenie kadry nauczycielskiej i uwrażliwienie jej na potrzebę wspierania młodzieży w rozwijaniu kompetencji społecznych.

Seminarium zakończyło się zebraniem propozycji rozwiązań wspierających działania sieciujące instytucje we wspólnym realizowaniu projektów nastawionych na kreowanie postaw obywatelskich wśród dzieci i młodzieży.

PROGRAM SEMINARIUM

Zintegrowana Strategia Umiejętności

To jeden z elementów polityki publicznej, która wspiera rozwój kapitału ludzkiego, zwiększenie zatrudnienia, wspierającej wzrost gospodarczy oraz włączenie społeczne. Celem ZSU jest konceptualizacja spójnej polityki dotyczącej kształtowania i rozwijania umiejętności oraz skoordynowanie działań zaangażowanych stron w tym zakresie. ZSU działa na rzecz zwiększenia aktywności edukacyjnej i zawodowej we wszystkich grupach społecznych, zwłaszcza narażonych na wykluczenie. Jej celem jest także wzmocnienie świadomości znaczenia umiejętności dla osiągania korzyści w wymiarze indywidualnym, gospodarczym i społecznym.

ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI

Galeria

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018