bip 900facebookyoutube
aktualnosci

Instytut Badań Edukacyjnych

Kończymy misję w Macedonii

Przez ostatnie dwa lata byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. W tym tygodniu kończymy naszą misję. 10 października, w czasie konferencji zamykającej, podsumowaliśmy dokonania projektu realizowanego z ramach pomocy bliźniaczej (twinning), finansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Podnieś z nami jakość systemu

Pomóż nam opracować narzędzia diagnostyczne, wspierające pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Weź udział w naszym konkursie. Chcemy przygotować narzędzie, które będzie wykorzystywane na każdym etapie edukacyjnym w zakresie problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ucznia młodszego. Na wnioski czekamy do 20 listopada. Więcej
praga ico

Praskie kwalifikacje

W tym wydarzeniu wezmą eksperci z siedmiu krajów, my występujemy w charakterze partnera. Mamy przyjemność zaprosić do udziału w międzynarodowej konferencji pt. "Including non-formal sector qualifications in the national qualifications framework - the experiences and solutions of 7 European countries", która odbędzie się 9 listopada 2017 roku w Pradze. Więcej
konf info

O przyszłości ZSK rozmawialiśmy w Warszawie

Zintegrowany System Kwalifikacji to kwalifikacje dla każdego. Tymi słowami dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, dr Piotr Stankiewicz otworzył naszą ogólnopolską konferencję, skierowaną do osób zainteresowanych rozwojem ZSK. Więcej
seminarium16 m

Goście z Estonii

Wymieniamy doświadczenia dotyczące nauczania matematyki, podstaw programowych i mierzenia umiejętności matematycznych. Gości w Instytucie Badań Edukacyjnych przywitał Dyrektor dr hab Piotr Mikiewicz. Więcej
ikonkaCEF

Wyjątkowe lekcje w kinie czas zacząć!

ak powstaje dubbing? Jak tworzy się efekty specjalne? Czym jest język filmu? A także jak bezpiecznie korzystać z Internetu? - Wystartowały „Lekcje w kinie” o tematyce filmowej i medialnej. Więcej
logokongresuikonka

Zaproszenie na Kongres Edukacja i Rozwój

W ramach IV Kongresu Edukacja i Rozwój zapraszamy dyrektorów szkół zawodowych wraz z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, a także kadrę placówek doskonalenia nauczycieli oraz centr kształcenia zawodowego i ustawicznego na specjalistyczny panel dotyczący edukacji zawodowej w którym wezmą udział eksperci IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Konkurs na stanowiska w Szkołach Europejskich

Minister Edukacji Narodowej poszukuje kandydatów na stanowiska: 1. zastępcy dyrektora do spraw szkoły podstawowej i przedszkola w Szkole Europejskiej w Brukseli (Bruksela I), 2. kierownika Wydziału Matury Europejskiej w Biurze Sekretarza Generalnego  Więcej
edukacja

Education czyli Edukacja

Redakcja kwartalnika naukowego EDUKACJA zaprasza do lektury wydania specjalnego EDUKACJA. An interdisciplinary approach. W najnowszym tomie naszego pisma prezentujemy anglojęzyczne wersje najciekawszych artykułów opublikowanych w EDUKACJI w latach 2015–2016. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nasi ludzie w ECVET

Agata Poczmańska i Wojciech Stęchły zostali powołani do grupy ekspertów ECVET, czyli europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym.  Więcej

Matematyka w szkole podstawowej

Na lekcjach matematyki w szkole podstawowej dzieci ćwiczą rachunki, a nauczyciele pokazują im jedną drogę rozwiązywania problemów. Często sposób prowadzenia lekcji nie jest zgodny z potrzebami ani możliwościami dzieci. Nauczyciele wiedzą, że powinni stosować różnorodne metody nauczania, ale w praktyce szkolnej na ogół tego nie robią – wynika z badania Instytut Badań Edukacyjnych. 

Eksperci IBE przedstawili 17 września 2015 r. wyniki badania Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, przeprowadzonego w klasach III i V..

–  Nauczyciele nie mają poczucia spójności całej podstawy programowej, nie mają poczucia wspólnego celu nauczania. Nie wiedzą, co będzie ważne dla ich uczniów w gimnazjum, ani w przyszłej karierze i na dalszych etapach edukacyjnych. – podkreśla Marcin Karpiński, lider pracowni matematyki IBE –  Podstawa skonstruowana jest jako całość, a jej najważniejsze cele to rozwijanie umiejętności rozumowania, wybierania właściwej strategii rozwiązania, budowania modeli matematycznych, umiejętności używania matematyki, a nie nauczenia się danego sposobu rozwiązania pasującego do danego zadania. Nauczyciele z klas I-III uważają, że dzieci powinny umieć liczyć i na tym się koncentrują. Z kolei ci z klas 4-6 uważają, że w IV klasie zaczynają uczyć matematyki od początku, tymczasem nie jest tak, że te dzieci nic z matematyki nie potrafią.

–  Uczymy matematyki nieźle zwłaszcza w porównaniu do innych krajach, ale uczymy w taki sposób, który warto byłoby zmienić, bo można to poprawić. Jest to działanie wieloletnie –  powiedział Marcin Karpiński  –  Nauczyciele są też różni, ale większość nie potrafi zostawić dzieci w spokoju, żeby pomyślały nad problemem, czują potrzebę ciągłego wydawania dyrektyw. Bez tego nie mają poczucia, że panują nad lekcją. Nauczyciel woli mieć jedną ścieżkę pracy. Skutkiem tego jest to, że na wyższym etapie edukacyjnym uczniowie przestają przekazywać własne pomysły, czekają na dyrektywy. Warto się też zatrzymać nad pomysłami dziećmi, nawet jeśli nie doprowadzają do rozwiązania.  Nie trzeba gasić tej iskierki, bo wtedy właśnie uczeń mógł pokochać matematykę

Więcej o wynikach badania w materiale prasowym.

pdf1 Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Raport z badania
[ pobierz plik pdf ]
doc Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Informacja prasowa
[ pobierz plik doc ]
ppt Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Prezentacja
[ pobierz plik ppt ]

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012