bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube

AKTUALNOŚCI


 

grafika 100 1001

Zostań nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Luksemburgu

Masz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej? Wiesz według jakich zasad funkcjonują Szkoły Europejskie? Znasz język angielski lub francuski na poziomie przynajmniej B2? Jeśli tak, to zapraszamy Cię do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Więcej
sirius ico

Spotkanie eksperckie w IBE: rozwój polityki publicznej w zakresie kształcenia cudzoziemców w Polsce

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania sieci Sirius 2.0. Więcej
edukacja ico

Nowy numer kwartalnika „Edukacja”

Ukazał się nowy numer kwartalnika „Edukacja”, czasopisma wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Tematyka najnowszej „Edukacji” jest bardzo przekrojowa, znajdziemy w niej artykuły o charakterze teoretycznym, jak również opracowania oparte na badaniach jakościowych czy wnioski z projektów. Więcej
ikonka knferencja vet

Udane zakończenie projektu ConstructyVET

Za nami konferencja podsumowująca międzynarodowy projekt ConctructyVET. Eksperci z kilku europejskich krajów zastanawiali się, jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamicznie rozwijającej się branży. Więcej
Surfing the future of education

Edukacja i przyszłość

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby wychodzić naprzeciw wyzwaniom przyszłości? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć podczas warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbyły się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej
edukacja ico

Kwartalnik naukowy „Edukacja” poszukuje redaktora naczelnego

Kwartalnik naukowy „Edukacja” wydawany jest przez Instytut Badań Edukacyjnych i ukazuje się nieprzerwanie od 1983 r. Publikuje artykuły z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii i dyscyplin pokrewnych. W kwartalniku ukazują się także opracowania dotyczące polskiego systemu edukacji. Więcej

Matematyka w szkole podstawowej

Na lekcjach matematyki w szkole podstawowej dzieci ćwiczą rachunki, a nauczyciele pokazują im jedną drogę rozwiązywania problemów. Często sposób prowadzenia lekcji nie jest zgodny z potrzebami ani możliwościami dzieci. Nauczyciele wiedzą, że powinni stosować różnorodne metody nauczania, ale w praktyce szkolnej na ogół tego nie robią – wynika z badania Instytut Badań Edukacyjnych. 

Eksperci IBE przedstawili 17 września 2015 r. wyniki badania Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, przeprowadzonego w klasach III i V..

–  Nauczyciele nie mają poczucia spójności całej podstawy programowej, nie mają poczucia wspólnego celu nauczania. Nie wiedzą, co będzie ważne dla ich uczniów w gimnazjum, ani w przyszłej karierze i na dalszych etapach edukacyjnych. – podkreśla Marcin Karpiński, lider pracowni matematyki IBE –  Podstawa skonstruowana jest jako całość, a jej najważniejsze cele to rozwijanie umiejętności rozumowania, wybierania właściwej strategii rozwiązania, budowania modeli matematycznych, umiejętności używania matematyki, a nie nauczenia się danego sposobu rozwiązania pasującego do danego zadania. Nauczyciele z klas I-III uważają, że dzieci powinny umieć liczyć i na tym się koncentrują. Z kolei ci z klas 4-6 uważają, że w IV klasie zaczynają uczyć matematyki od początku, tymczasem nie jest tak, że te dzieci nic z matematyki nie potrafią.

–  Uczymy matematyki nieźle zwłaszcza w porównaniu do innych krajach, ale uczymy w taki sposób, który warto byłoby zmienić, bo można to poprawić. Jest to działanie wieloletnie –  powiedział Marcin Karpiński  –  Nauczyciele są też różni, ale większość nie potrafi zostawić dzieci w spokoju, żeby pomyślały nad problemem, czują potrzebę ciągłego wydawania dyrektyw. Bez tego nie mają poczucia, że panują nad lekcją. Nauczyciel woli mieć jedną ścieżkę pracy. Skutkiem tego jest to, że na wyższym etapie edukacyjnym uczniowie przestają przekazywać własne pomysły, czekają na dyrektywy. Warto się też zatrzymać nad pomysłami dziećmi, nawet jeśli nie doprowadzają do rozwiązania.  Nie trzeba gasić tej iskierki, bo wtedy właśnie uczeń mógł pokochać matematykę

Więcej o wynikach badania w materiale prasowym.

pdf1 Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Raport z badania
[ pobierz plik pdf ]
doc Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Informacja prasowa
[ pobierz plik doc ]
ppt Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Prezentacja
[ pobierz plik ppt ]

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018