bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

STEMicon

Szkoła i nowoczesne technologie. Konferencja „Ster na STEM”

W jaki sposób można zastosować nowoczesne technologie w szkole, aby nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością? Jak przekazywać wiedzę dzieciom i młodzieży w interesujący dla nich sposób? Więcej
autkax

Zapraszamy do dyskusji o innowacyjnych kwalifikacjach w branży motoryzacyjnej

Okazją do rozmowy będzie organizowane przez IBE seminarium na temat możliwości, jakie oferuje branży motoryzacyjnej wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Więcej
ikonka post 23 08

Dowiedz się więcej o Sektorowych Radach ds. Kompetencji

4 września w Warszawie odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące tworzenia i funkcjonowania Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Spotkanie jest organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
grafika 100 1001

Katarzyna Trawińska-Konador członkinią Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej

Grupa Doradcza ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej (EQF Advisory Group) monitoruje proces tworzenia i wprowadzania Krajowych Ram Kwalifikacji w państwach członkowskich UE. Grupa posiada mandat Komisji Europejskiej, władz państw członkowskich i partnerów społecznych. Więcej
edukacja ico copy ikona

Prof. Małgorzata Sekułowicz nową redaktor naczelną „Edukacji”

Prof. Małgorzata Sekułowicz jest kierownikiem Katedry Nauk Społecznych i Promocji Zdrowia w AWF we Wrocławiu. Współpracuje też z Instytutem Psychologii w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1 sierpnia prof. Sekułowicz jest także redaktor naczelną czasopisma naukowego „Edukacja” wydawanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
narzedzia artyku ikonal

Nowy projekt IBE i poważne wyzwanie badawcze

„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Więcej

Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS)

O badaniu


New TIMSS2019 LogoBadanie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study - Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych) w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.Obok badania PISA, TIMSS jest najważniejszym międzynarodowym

porównawczym badaniem edukacyjnym. Jest to też badanie o najdłuższej tradycji: przeprowadzono je w latach: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011 i 2015 roku. W pierwszej edycji uczestniczyło 41 krajów, w 2007 roku – 48 krajów, w 2011 – 63 kraje, w 2015 roku – 49 krajów. Polska wzięła do tej pory udział w TIMSS dwukrotnie – w roku 2011 i 2015.

 

TIMSS 2019

Pilotaż badania

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony zostanie pilotaż badania TIMSS 2019. W większości szkół badane będą 2 oddziały klasowe, w około 1/3 szkół jeden oddział klasowy. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół.

TIMSS 2015


Sukces polskich dziesięciolatków

Polscy czwartoklasiści, razem z uczniami z Finlandii i Litwy, zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu TIMSS 2015.
Pod względem osiągnięć przyrodniczych polscy uczniowie są na
9. miejscu na 47 krajów.

- To zawsze jest wielkie święto, kiedy ogłaszamy wyniki badań międzynarodowych, a tym bardziej, kiedy te wyniki są pomyślne - powiedział prof. Krzysztof Konarzewski, koordynator TIMSS 2015, przedstawiając wyniki badania 29 listopada 2016 r.

DSC 0144mProf. Konarzewski w trakcie prezentowania wyników TIMSS 2015

TIMSS to porównawcze badanie osiągnięć uczniów w matema­tyce i przyrodzie. Badanie odbywa się co cztery lata od 1995 r. Polska po raz pierwszy wzięła udział w badaniu TIMSS w 2011 r. Wówczas uczestniczyli w nim uczniowie trzeciej klasy.
W 2015 r. badanie objęło klasę czwartą. Zrealizował je Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN. Badanie objęło ono reprezentatywną próbę 4 747 uczniów z 254 od­działów z 150 wylosowanych szkół podstawowych.

Wyniki badania przedstawiali: koordynator badania prof. Konarzewski, ekspert IBE od nauczania matematyki Marcin Karpiński i ekspert IBE od przedmiotów przyrodniczych Dominik Marszał. Marcin Karpiński podkreślił, że jeśli podrównać Polskę z Finlandią, to mamy więcej uczniów bardzo dobrych, choć nieco więcej słabych. Zauważył też, że gdyby nie porównywać krajów z aglomeracjami (Singapur, Hongkong) lub częściami krajów (Irlandia Północna, Belgia flamandzka), pozycja Polski byłaby jeszcze wyższa. Omówił zadania z matematyki, zwracając uwagę na to, że polscy uczniowie lepiej poradzili sobie z zdaniami problemowymi niż z zadaniami na wiadomości. Zauważył, że w matematyce nie ma różnic między chłopcami a dziewczętami.

Jednym krajem UE, w którym uczniowie klasy IV mieli lepsze wyniki z przyrody, jest Finlandia. Dominik Marszał z IBE zauważył, że program nauczania miał pewien wpływ na wyniki, polscy uczniowie lepiej wypadli w zakresie wiadomości z biologii niż z geografii i fizyki. Podkreślił znaczenie nauczania przyrody w taki sposób, by kształcić rozumowanie naukowe.

Podsumowując wyniki badania, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć stwierdził, że wyniki badania są istotne z punktu widzenia pracy nad zmianami w podstawie programowej oraz planowaniu złagodzenia efektu progu przejścia z klasy III do IV.

DSC 0120mPodsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć

Wyniki opisane szczegółowo znajdują się w materiale prasowym.

 


Badanie główne TIMSS 2015

Badanie główne TIMSS 2015 zostało przeprowadzone przez Współpracowników Terenowych Instytutu Badań Edukacyjnych w okresie od 13 kwietnia do 29 maja w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce. Zebraliśmy dane od ponad 400 uczniów z 250 oddziałów klasy czwartej. Jesteśmy głęboko wdzięczni dyrektorom i nauczycielom wylosowanych szkół za przystąpienie do badania.

Uczniowie wykonali test wiadomości i umiejętności matematycznych i przyrodniczych oraz odpowiedzieli na pytania Ankiety ucznia dotyczące ich stosunku do szkoły oraz do lekcji matematyki i przyrody.

Nauczyciele matematyki i przyrody uczący w wylosowanych oddziałach wypełnili Ankietę nauczyciela. Posłuży ona poznaniu przygotowania zawodowego polskich nauczycieli, stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy.
Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełnili Ankietę dyrektora szkoły. Dotyczy ona ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania.

W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie Ankiety rodziców, która zawiera pytania o to, jak dziecko się uczyło w okresie przedszkolnym i jak rodzice pomagali dziecku się uczyć.

Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano a odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano. W tej chwili trwa wprowadzanie zebranych danych do międzynarodowych baz danych. Dane zostaną przesłane do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu, gdzie zostaną poddane wielostronnym analizom. Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotują końcowy raport z badania TIMSS 2015.

Przebieg badania TIMSS w jednej ze szkół podstawowychPrzebieg badania TIMSS w jednej ze szkół podstawowych

Szkolenie Współpracowników Terenowych, którzy przeprowadzili badanie TIMSS w szkołachSzkolenie Współpracowników Terenowych, którzy przeprowadzili badanie TIMSS w szkołach


Pilotaż badania

Na przełomie marca i kwietnia 2014 roku, na próbie 34 szkół, przeprowadzono pilotaż badania. Między czerwcem a sierpniem 2014 trwały prace analityczne dotyczące zadań i ankiet użytych w pilotażu. Analizy były przeprowadzane przez The Data Processing Centre w Hamburgu. Na podstawie wyników pilotażu eksperci IEA, wspomagani przez ekspertów krajowych, wybrali zadania do badania głównego TIMSS. W chwili obecnej trwa przygotowywanie wersji polskiej narzędzi badawczych. Badanie terenowe TIMSS 2015 odbędzie się w kwietniu i maju 2015 roku, na próbie 150 szkół podstawowych. W większości szkół badane będą 2 oddziały klasowe, w około 1/3 szkół jeden oddział klasowy. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół.

Cel badania

Cel badania

TIMSS bada poziom wiedzy i rozumowania uczniów w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych.

Międzynarodowa definicja populacji będącej przedmiotem badania TIMSS mówi, że stanowią ją dzieci, które chodzą do szkoły i spełniają dwa warunki: kończą czwarty rok nauki na szczeblu ISCED 1, a ich średni wiek w chwili testowania nie jest niższy niż 9,5 roku. Badania obejmują więc zwykle uczniów klas czwartych. Badanie TIMSS przeprowadzane jest również na poziomie klas ósmych (klasa ósma jest w Polsce odpowiednikiem drugiej klasy gimnazjum); Polska nigdy nie uczestniczyła w badaniu na tym poziomie.

W założeniach pomiaru umiejętności uwzględnia się programy nauczania matematyki i nauk przyrodniczych w różnych krajach. W badaniu TIMSS losowane są całe klasy, a ankiety wypełniane są także przez uczniów, rodziców, nauczycieli matematyki i przedmiotów przyrodniczych oraz dyrektorów szkół. Zbiory danych są ogólnodostępne, co umożliwia prowadzenie wtórnych analiz.

Kontakt

Kontakt

mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018