bip 900Konto IBE na FBKanał IBE na YouTube
aktualnosci

sylwia ico

Ekspertki IBE uczestniczyły w Europejskim Festiwalu Walidacji

Walidacja to tania inwestycja z potencjalnie wysoką stopą zwrotu. Zapobiega marnowaniu talentów” – tak Marianne Thyssen, Europejska komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników, podsumowała temat przewodni Europejskiego Festiwalu Walidacji. Więcej
budownictwo ico

O kwalifikacjach w budownictwie w międzynarodowym gronie

Jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamiki rozwoju branży? W jaki sposób zniwelować rozbieżności między oczekiwaniami przedsiębiorców a kwalifikacjami pracowników bezpośrednio po zakończeniu kształcenia zawodowego? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć 29 czerwca podczas konferencji podsumowującą międzynarodowy projekt ConstructyVET, w której wezmą udział goście z kilkunastu krajów europejskich. Więcej
ikonka 01

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Więcej
historia ico

Zapraszamy na Letnią Akademię Ciekawej Historii!

Instytut Badań Edukacyjnych po raz kolejny wspiera Letnią Akademię Ciekawej Historii. Tegoroczna edycja Akademii odbędzie się w dniach 26-28 czerwca, a jej tematem będzie „Uniwersytet. Miejsce nauki – miejsce kształcenia – miejsce spotkania”. Więcej
konf ico

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie. Więcej
fb event ico

Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?

Instytut Badań Edukacyjny objął patronatem merytorycznym ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone roli i perspektywom rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. Seminarium odbędzie się 11 czerwca w Rzeszowie, a jednym z prelegentów będzie Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, prof. dr hab. Bogusław Śliwerski. Więcej

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS)

Aktualności

Wyniki badanie głównego PIRLS 2016

Wielki sukces polskich uczniów. W badaniu biegłości w czytaniu PIRLS 2016 nasi czwartoklasiści zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 50 krajów całego świata.

Średni wynik polskich dzieci wynosi 565 punktów i jest istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Co ważniejsze, różnice między średnimi Polski i sześciu innych krajów i regionów (od Hongkongu do Tajwanu) są nieistotne statystycznie. Można więc powiedzieć, że Polska wraz z sześcioma innymi krajami ustąpiła tylko Rosji i Singapurowi.

Polscy uczniowie radzą sobie równie dobrze z tekstami literackimi, jak i użytkowymi. Lepiej radzą sobie z  interpretowaniem i ocenianiem tekstu niż z wyszukiwaniem informacji i bezpośrednim wnioskowaniem.

Na ustalonej od 2001 r. skali wyników PIRLS wyróżniono cztery wartości progowe: 400, 475, 550 i 625. Pozwalają one zdefiniować pięć poziomów umiejętności czytania. W Polsce dzieci czytające na najwyższym poziomie stanowią 20% wszystkich czwartoklasistów. Na świecie takich dzieci jest tylko 10%. Na najniższym poziomie znajduje się w Polsce tylko 2% czwartoklasistów, a na świecie 4%.

Postawa wobec czytania

Pod względem postawy wobec czytania zajmujemy 31. miejsce na świecie. Bardzo lubi czytać więcej niż połowa uczniów na świecie, ale mniej niż połowa uczniów w Polsce.

O badaniu PIRLS

PIRLS (Międzynarodowe badanie postępów w czytaniu, Progress in International Reading Literacy Study) to badanie osiągnięć uczniów dziesięcioletnich w czytaniu tekstów literackich i użytkowych. Badanie  jest organizowane przez Międzynarodowe Towarzystwo Oceniania Osiągnięć Szkolnych (IEA) i odbywa się co pięć lat od 2001r.
W 2016 r. w Polsce badanie objęło klasę czwartą szkoły podstawowej. W poprzednich odsłonach badania (2006 i 2011 r.) udział wzięli uczniowie klasy trzeciej. Zmiana klasy wynikała z reformy wieku obowiązku szkolnego  w Polsce. W 2016 r., trzecioklasiści byliby za młodzi, by przystąpić do testu. Ponieważ uczniowie badani w 2016 r. byli starsi (w 2011 mieli średnio 9,9 lat, a w 2016 r. 10,7 lat) i kształceni o rok dłużej, porównanie wyników PIRLS 2016
z PIRLS 2011 nie dostarcza informacji o zmianach efektywności kształcenia w Polsce.

Badanie PIRLS przeprowadzono w Polsce od połowy kwietnia do końca maja 2016 r. w indywidualnym, dogodnym dla każdej szkoły terminie. Objęło ono reprezentatywną próbę 4 413 uczniów z 246 oddziałów ze 148 wylosowanych do badania szkół podstawowych. Za przygotowanie i przeprowadzenie badania w Polsce odpowiadał Instytut Badań Edukacyjnych.

Test osiągnięć w czytaniu składał się z sześciu tekstów literackich i sześciu informacyjnych, do których odnosiło się 179 pytań. Ponieważ tak długiego testu nie byłoby w stanie wykonać żadne dziecko, podzielono go na 16 zeszytów testowych. W każdym zamieszczono jeden tekst literacki i jeden użytkowy oraz odnoszące się do nich pytania. Każde dziecko pracowało nad jednym takim zeszytem.


Badanie główne PIRLS 2016

Od 11 kwietnia do 3 czerwca w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce trwa badanie główne PIRLS 2016 (Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu).

Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące rozumienia tekstu (teksty literackie i informacyjne) oraz wypełniają Ankietę ucznia dotyczącą ich stosunku do szkoły oraz do lekcji języka polskiego.

Nauczyciele języka polskiego uczący w wylosowanych oddziałach wypełniają Ankietę nauczyciela. Posłuży ona poznaniu przygotowania zawodowego polskich nauczycieli, stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy.

Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełniają Ankietę dyrektora szkoły. Dotyczy ona ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania.

W badaniu biorą udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie Ankiety rodziców, która zawiera pytania o to, jak dziecko się uczyło w okresie przedszkolnym i jak rodzice pomagali dziecku się uczyć.

Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotują raport krajowy z badania PIRLS 2016.

Badanie jest przeprowadzane przez współpracowników Instytutu Badań Edukacyjnych. Jesteśmy głęboko wdzięczni dyrektorom i nauczycielom wylosowanych szkół za przystąpienie do badania.

pirls
Przebieg badania PIRLS w jednej ze szkół podstawowych




Badanie pilotażowe PIRLS 2016

Między 2 a 20 marca 2015 roku współpracownicy terenowi IBE przeprowadzili badanie pilotażowe w 60 oddziałach klasy czwartej z 34 losowo wybranych szkół podstawowych. W badaniu wzięło udział ponad 1130 uczniów. Składamy podziękowanie dyrektorom, nauczycielom i uczniom z wylosowanych szkół za ich udział w badaniu.
Uczniowie wykonywali test czytania oraz odpowiadali na pytania Ankiety ucznia dotyczące ich stosunku do szkoły i do lekcji czytania, a także upodobań czytelniczych. W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy szkół.
Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano, odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano, po czym wszystkie dane wprowadzono do międzynarodowych baz danych i przesłano do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu.

 pirls1
Eksperci oceniający i kodujący odpowiedzi na zadania otwarte

Dane zostaną poddane wielostronnym analizom w celu wyłonienia zadań o najwyższej rzetelności. Wyłonione zadania będą wykorzystane w głównym badaniu PIRLS 2016 . W Polsce odbędzie się ono wiosną 2016 roku na próbie losowej 150 szkół podstawowych.


Plan badania

W marcu 2015 roku, na próbie 35 szkół, przeprowadzony zostanie pilotaż badania a wiosną roku 2016 badanie główne. Podobnie jak w badaniu TIMSS, również w badaniu PIRLS, udział wezmą rodzice, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy szkół.

O badaniu

O badaniu

PIRLS 2016 logo Badanie PIRLS w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Badanie PIRLS odbywa się w cyklu pięcioletnim i przeprowadzono je dotychczas trzykrotnie – w latach 2001,2006 i 2011. Polska wzięła udział w badaniu w 2006 i 2011 roku. W roku 2006 w badaniu wzięło udział 45 krajów. Taka sam liczba krajów przystąpiła do badania PIRLS w roku 2011.

Cel badania

Cel badania

Przedmiotem pomiaru jest czytanie pod względem doświadczenia literackiego (czytanie tekstów literackich) oraz czytanie w celu uzyskania informacji (czytanie tekstów użytkowych).W badaniu udział biorą dziesięciolatki. W Polsce do badania przystąpią uczniowie czwartych klas szkół podstawowych. Badanie PIRLS odbywa się w cyklu 5-letnim.

Kontakt

Kontakt

Działania związane z prowadzeniem badań PIRLS 2016 prowadzi Zespół Dydaktyk Szczegółowych oraz Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej.

Joanna Kaźmierczak – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018