bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

ikonka

Kompetencje społeczne oraz edukacja obywatelska dzieci i młodzieży

Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności. Więcej
MSZCZONOW ico

O funkcjonowaniu ZRK na seminarium dla interesariuszy

W dniach 6–7 czerwca w Mszczonowie odbyło się walne seminarium informacyjne dotyczące roli Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Bilans zjazdu? Ponad 100 uczestników, kilkanaście grup roboczych, dziesiątki pomysłów i niezliczone pokłady pozytywnej energii. Więcej
ikonka post 23 08

Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji w roku szkolnym 2018/2019

Już 14 czerwca w Muzeum Historii Łodzi odbędzie się uroczysta gala XXXIII Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w Edukacji, organizowana przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Z przyjemnością zawiadamiamy, że tegoroczną edycję imprezy patronatem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Do zobaczenia w Łodzi! Więcej
oecd ico

Warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności

We wtorek 28 maja w warszawskim hotelu Arche odbyły się warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Zostały zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Więcej
 R8P7834 ico

Eksperci IBE na VPL Biennale w Berlinie

Na początku maja w Berlinie odbyła się trzecia edycja międzynarodowej konferencji VPL Biennale. Na zorganizowanym z okazji Biennale spotkaniu Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji Iwona Gmaj, reprezentująca IBE, oraz Maciej Lasota, członek Grupy z ramienia MEN, zaprezentowali raport na temat rozwiązań walidacyjnych wdrażanych w Polsce. Więcej
ZRK ico

Kampania “Dni uczenia się dorosłych”

Na początku maja wystartowała kampania społeczna “Dni uczenia się dorosłych”, promująca rozwijanie nawyku ciągłego zdobywania wiedzy i umiejętności. Jako oficjalny partner wydarzenia w kampanię zaangażował się także Instytut Badań Edukacyjnych! Więcej

Crosscut

CROSSCUT baseline250px

Opis projektu

 CROSSCUT (Cross-curricular teaching)

CROSSCUT (skrót od Cross-curricular teaching, czyli Nauczanie międzyprzedmiotowe) to międzynarodowy projekt finansowany z funduszy ERASMUS+ i koordynowany przez francuski Centre International d’Études Pédagogiques. W badaniu uczestniczą instytucje edukacyjne z Francji, Danii, Portugalii, Norwegii, Finlandii i Polski. Instytucją odpowiedzialną za realizację badania w naszym kraju jest Instytut Badań Edukacyjnych.

CEL PROJEKTU

Ogólnym celem projektu jest stworzenie narzędzi wspierających wdrożenie i upowszechnianie nauczania międzyprzedmiotowego w szkołach. Nauczanie międzyprzedmiotowe jest postrzegane przez branżę edukacyjną jako potrzebna adaptacja dydaktyki do zmian zachodzących w społeczeństwie. Uczenie się, a szczególnie rozwiązywanie problemów wymaga szeregu kompetencji, także tych związanych z zarządzaniem projektami oraz współpracą, i to nie tylko w kontekście zawodowym, ale też w kontekście życia obywatelskiego. Wiele problemów wymaga spojrzenia zarówno społecznego, jak i ekonomicznego i środowiskowego. Praktyki nauczania międzyprzedmiotowego nie są nowe, ale wciąż stosunkowo rzadkie. Projekt CROSSCUT podjął wyzwanie upowszechniania tych praktyk poprzez opracowanie między innymi ramy kompetencyjnej oraz platformy e-learningu dla nauczycieli, opierając się na wstępnie realizowanym badaniu sytuacyjnym.

crosscut

Aktualności

 Kolejne seminarium projektu CROSSCUT za nami

13 maja 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się seminarium informacyjne “Projekt CROSSCUT - sposób na wdrażanie nauczania międzyprzedmiotowego”, podczas którego omówione zostały efekty realizacji międzynarodowego projektu CROSSCUT. 

semin1

Na spotkaniu przedstawiono wyniki analizy sytuacyjnej przeprowadzonej w krajach uczestniczących oraz wskazówki kompetencyjne dla nauczycieli prowadzących zajęcia o charakterze międzyprzedmiotowym, a także zaprezentowane wybrane narzędzia wspomagające nauczanie międzyprzedmiotowe. Wśród gości znaleźli się m.in przedstawiciele Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Opiekunem merytorycznym wydarzenia był Michał Rostworowski.

 

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe.

Czym jest nauczanie międzyprzedmiotowe? Definicja, jaką przyjęli uczestnicy projektu CROSSCUT, zakłada, że jest to nauczanie, w którym kładzie się nacisk na zastosowanie określonej wiedzy, umiejętności i kompetencji w więcej niż jednym przedmiocie jednocześnie. Celem takiej formy nauczania jest pobudzanie do niezależnego myślenia, podejmowania odpowiedzialnych decyzji i współpracy w grupie.

Podczas trwającego trzy dni spotkania (7-9 listopada), które odbyło się w Instytucie Badań Edukacji, uczestnicy zaprezentowali i omówili wyniki dotychczasowych prac. Ustalono szczegóły dalszych działań w ramach przedsięwzięcia. Odbyło się również spotkanie międzynarodowej grupy doradczej, podczas którego zewnętrzni eksperci podsumowali dotychczasowe rezultaty prac, przekazali komentarze i wskazali kluczowe obszary działania na kolejne etapy realizacji przedsięwzięcia. Ważnym elementem trzydniowego spotkania była wspólna praca nad kluczowymi materiałami m. in. dotyczącymi nauczania międzyprzedmiotowego.

 

Harmonogram

Projekt jest zaplanowany na 3 lata i kończy się w czerwcu 2019 roku.

I FAZA

W pierwszej fazie projektu przeprowadzono wywiady z nauczycielami i dyrektorami szkół oraz obserwacje zajęć w klasie, służące zdiagnozowaniu sposobu, w jaki nauczyciele rozumieją zagadnienie nauczania międzyprzedmiotowego, w tym ustalenie metod nauczania międzyprzedmiotowego stosowanych w codziennym nauczaniu czy w projektach szkolnych, zebraniu informacji o stopniu, w jakim nauczyciele realizują lekcje międzyprzedmiotowe opierając się na zapisach podstawy programowej, z jakiego rodzaju barierami spotykają się, chcąc prowadzić tego typu zajęcia oraz jakie kompetencje są niezbędne, aby prowadzić zajęcia międzyprzedmiotowe w szkole. Na podstawie przeprowadzonych wywiadów i kwestionariuszy on-line opracowano ramę kompetencji zawodowych potrzebnych do prowadzenia w szkole zajęć metodą międzyprzedmiotową.

II FAZA

W drugim etapie projektu pracowano nad stworzeniem otwartej platformy online, na której wszyscy zainteresowani nauczyciele będą mogli zapoznać się z różnymi materiałami dydaktycznymi pomocnymi w nauczaniu międzyprzedmiotowym (model nauczania ukierunkowany na ucznia), a także wziąć udział w wymianie doświadczeń i materiałów dydaktycznych. Zamieszczone na platformie materiały będą dostępne w języku polskim lub angielskim, a uczestnicy otrzymają certyfikat ukończenia kursu.

III FAZA

Ostatni etap to ocena projektu oraz stworzenie rekomendacji dla decydentów w obszarze edukacji w krajach uczestniczących w projekcie na temat warunków niezbędnych i pożądanych do efektywnego prowadzenia nauczana międzyprzedmiotowego w szkołach.

Wyniki badań

Raport

BADANIE SYTUACYJNE – EFEKT REALIZACJI PROJEKTU CROSSCUT

Niniejszy raport prezentuje efekty realizacji projektu CROSSCUT - Output 1: Badanie Sytuacyjne, które uzyskano na podstawie analizy dokumentów źródłowych oraz wizyt w szkołach w pięciu europejskich krajach: Francji, Portugalii, Polsce, Norwegii i Danii. Badania przeprowadzono w celu nakreślenia obrazu poziomu i kierunku rozwoju nauczania międzyprzedmiotowego przyjętego w krajach biorących udział w projekcie. Wizyty szkolne, obejmujące wywiady z dyrektorami szkół, zogniskowane wywiady grupowe z nauczycielami, oraz obserwacje sesji nauczania uznanych przez samych nauczycieli za międzyprzedmiotowe, dostarczyły informacji o realizowanych międzyprzedmiotowych działaniach dydaktycznych. Badania te pozwoliły także wskazać czynniki sprzyjające, przeszkody oraz umiejętności wymagane do prowadzenia nauczania międzyprzedmiotowego. Wnioski przedstawiono w poszczególnych rozdziałach podsumowujących, poczyniono w nich także sugestie dotyczące szkoleń i rozwoju zawodowego nauczycieli.

pdf1
Pobierz publikację

(PDF)

     

Różnorodność wydaje się być słowem kluczowym przy opisywaniu obecnych praktyk w zakresie nauczania międzyprzedmiotowego w Europie. W ramach badania uzyskano różne przykłady międzyprzedmiotowych zajęć dydaktycznych, przykłady różnych definicji pojęcia "międzyprzedmiotowy" oraz szeroką listę praktyk, które można zaklasyfikować jako działania „międzyprzedmiotwe”. Wart uwagi jest fakt, że niektóre szkoły są na wyższym poziomie wdrażania inicjatyw międzyprzedmiotowych, niż wymagają tego obowiązujące w tych krajach dokumenty prawne regulujące pracę szkoły. W niektórych przypadkach szkoły są przekonane, że zorientowane na przedmiot wymogi ogólnokrajowych podstaw programowych ograniczają ich wysiłki na rzecz rozwijania międzyprzedmiotowych kompetencji uczniów. W ogólnokrajowych podstawach programowych/programach nauczania, oprócz ogólnego zorientowania na konkretnym przedmiocie, brakuje czasu na planowanie i współpracę nauczycieli, co wydaje się jedną z głównych przeszkód we wdrażaniu nauczania międzyprzedmiotowego. Rozwiązanie tych kwestii byłoby ważnym czynnikiem wspierającym nauczanie międzyprzedmiotowe. Obecnie wydaje się, że tylko wyjątkowo otwarci, pewni siebie i zaangażowani nauczyciele chętnie inicjują międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne. Wydaje się jednak, że zarówno nauczyciele, jak i dyrektorzy szkół są zgodni, że międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne mają ogromny potencjał w zakresie zwiększania motywacji, promowania holistycznych sposobów postrzegania zagadnień i rozwiązywania problemów, nadawania poczucia przydatności nauczanych treści dla uczniów oraz rozwijania kluczowych kompetencji przekrojowych.

Kontakt

Michał Rostworowski
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: 22 241 71 95

Szkoły uczestniczące w projekcie:

  1. I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Busko-Zdroju
    al. Mickiewicza 13, 28-100 Busko-Zdrój
  2. XLI Liceum Ogólnokształcące  im. Joachima Lelewela
    ul. Kiwerska 3, 01-682 Warszawa
  3. Zespół Szkół Politechnicznych "Energetyk" w Wałbrzychu
    Al. Wyzwolenia 5, 58 - 300 Wałbrzych
  4. LXXV Liceum Ogólnokształcące im.Jana III Sobieskiego
    ul.Czerniakowska 128, 00-454 Warszawa

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018