bip 900facebookyoutube
PIRLS2016a
aktualnosci

grafika zsu 100 100 pop

Opracujemy Zintegrowaną Strategię Umiejętności

Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzą niezbędnie badania i analizy, następnie określą wyzwania związane z kształtowaniem, rozwojem i monitoringiem umiejętności w kraju, przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich resortów i głównych grup interesariuszy. W efekcie tych prac powstanie Zintegrowana Strategia Umiejętności. Więcej
ESCO

Marek Kopyt doradcą technicznym ESCO

Będzie doradzać w zakresie technicznego i koncepcyjnego rozwoju Europejskiej klasyfikacji umiejętności, kompetencji, kwalifikacji i zawodów. Lider Zespołu Technologii Informatycznych w IBE Marek Kopyt będzie w latach 2018-2022 członkiem Komitetu ds. Konserwacji ESCO. Więcej
grafika 100 1001

10 lat Europejskiej Ramy Kwalifikacji

ERK oficjalnie została przyjęta przez Parlament Europejski 23 kwietnia 2008 roku. Z okazji dziesiątej rocznicy przyjęcia Ramy, Komisja Europejska organizuje konferencję The European Qualifications Framework: supporting learning, work and cross border mobility. Więcej
dzien nowych technologii 150x150

21 marca – Dzień Nowych Technologii w Edukacji

Zachęcamy do aktywnego udziału w ogólnopolskich obchodach Dnia Nowych Technologii w Edukacji. Zapraszamy do zgłaszania swoich lokalnych inicjatyw promujących nowe technologie wykorzystywane w nauce. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 18 marca br. Więcej
ZRK ico

IBE przejmuje Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji

Jednym z nowych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych w 2018 r. jest  prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Więcej
DSC 0173

Zainaugurowaliśmy działalność interdyscyplinarnej sieci badawczej

Sieć ma zajmować się aktualnymi tematami polskiej edukacji. Na pierwszym spotkaniu, które zorganizowaliśmy 26 stycznia w Warszawie, rozmawialiśmy o znaczeniu wyższego wykształcenia we współczesnym świecie. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy projekt ZSK 2

Projekt skupi się na włączaniu kwalifikacji innowacyjnych i potrzebnych społecznie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz ograniczeniu barier w rozwoju ZSK przez wspieranie interesariuszy systemu na poziomie krajowym i regionalnym. Więcej

lis ico

Bakterie, pleśnie i gnojownice!

Bynajmniej nikt tu nikogo nie obraża. Są to główne tematy nowego podwójnie niezwykłego numeru 1/2018, który nie dość, że został wydany w języku angielskim, to jeszcze nieoczekiwanie wyprzedził numery 3 i 4/2017. Więcej

ewaster

EwasteR przez małe „e”

Wszystko przez międzynarodowe e-seminarium. Organizowane jest w Londynie, ale każdy będzie mógł wziąć w nim udział poprzez łącza internetowe. E-seminarium będzie okazją do dyskusji na temat rezultatów trzyletniego projektu EwasteR. Więcej
edukacja

Edukacja – the best of

Redakcja kwartalnika EDUKACJA zaprasza do lektury najnowszego wydania w języku angielskim. Znalazły się w nim najciekawsze artykuły opublikowane w ubiegłych latach. Więcej

Crosssut

CROSSCUT baseline250px

Opis projektu

Opis projektu

 crosscut

Cross-curricular teaching (Nauczanie międzyprzedmiotowe) to międzynarodowy projekt finansowany z funduszy ERASMUS+, koordynowany przez francuski Centre International d’Études Pédagogiques (http://www.ciep.fr/mobilite-internationale/expertise/projets-fonds-europeens/crosscut). W badaniu uczestniczą instytucje edukacyjne z Francji, Danii, Portugalii, Norwegii, Finlandii i Polski.  Instytucją odpowiedzialną za realizację badania w Polsce jest Instytut Badań Edukacyjnych. Projekt jest zaplanowany na 3 lata i skończy się w czerwcu 2019 roku.

Definicja nauczania międzyprzedmiotowego, jaką przyjęliśmy w projekcie CROSSCUT zakłada, że jest to nauczanie, w którym kładzie się nacisk na zastosowanie określonej wiedzy, umiejętności i kompetencji w więcej niż jednym przedmiocie jednocześnie, mając na celu kształtowanie niezależnie myślących obywateli, odpowiedzialnych i potrafiących współpracować w grupie.

Etapy projektu

Etapy projektu

 W pierwszej fazie projektu (trwającej od listopada 2016 do maja 2017) będą prowadzone  wywiady z nauczycielami i dyrektorami szkół oraz obserwacje zajęć w klasie służące zdiagnozowaniu sposobu, w jaki nauczyciele rozumieją zagadnienie nauczania międzyprzedmiotowego, w tym ustalenie rodzaju zajęć/ćwiczeń/metod nauczania międzyprzedmiotowego  stosowanych w codziennym  nauczaniu czy w projektach szkolnych, zebraniu informacji o stopniu, w jakim nauczyciele realizują lekcje międzyprzedmiotowe opierając się na zapisach podstawy programowej, z jakiego rodzaju barierami spotykają się, chcąc prowadzić tego typu zajęcia oraz jakie kompetencje są niezbędne, aby prowadzić zajęcia międzyprzedmiotowe w szkole. Na podstawie przeprowadzonych wywiadów i kwestionariuszy on-line zostanie opracowana rama kompetencji zawodowych potrzebnych do prowadzenia w szkole zajęć metodą międzyprzedmiotową.

W kolejnym etapie projektu powstanie otwarta platforma on-line, na której wszyscy zainteresowani nauczyciele będą mogli zapoznać się z różnymi materiałami dydaktycznymi pomocnymi w nauczaniu międzyprzedmiotowym (model nauczania ukierunkowany na ucznia), a także wziąć udział w wymianie doświadczeń i materiałów dydaktycznych. Zamieszczone na platformie materiały będą dostępne w języku polskim lub angielskim, a uczestnicy otrzymają certyfikat ukończenia kursu.

Ostatni etap to ocena projektu oraz stworzenie rekomendacji dla decydentów w obszarze edukacji w krajach uczestniczących w projekcie nt. warunków niezbędnych i pożądanych do efektywnego prowadzenia nauczana międzyprzedmiotowego w szkołach.

Rezultaty

Rezultaty

Raport

BADANIE SYTUACYJNE – EFEKT REALIZACJI PROJEKTU CROSSCUT

Niniejszy raport prezentuje efekty realizacji projektu CROSSCUT - Output 1: Badanie Sytuacyjne, które uzyskano na podstawie analizy dokumentów źródłowych oraz wizyt w szkołach w pięciu europejskich krajach: Francji, Portugalii, Polsce, Norwegii i Danii. Badania przeprowadzono w celu nakreślenia obrazu poziomu i kierunku rozwoju nauczania międzyprzedmiotowego przyjętego w krajach biorących udział w projekcie. Wizyty szkolne, obejmujące wywiady z dyrektorami szkół, zogniskowane wywiady grupowe z nauczycielami, oraz obserwacje sesji nauczania uznanych przez samych nauczycieli za międzyprzedmiotowe, dostarczyły informacji o realizowanych międzyprzedmiotowych działaniach dydaktycznych. Badania te pozwoliły także wskazać czynniki sprzyjające, przeszkody oraz umiejętności wymagane do prowadzenia nauczania międzyprzedmiotowego. Wnioski przedstawiono w poszczególnych rozdziałach podsumowujących, poczyniono w nich także sugestie dotyczące szkoleń i rozwoju zawodowego nauczycieli.


Pobierz publikację

(PDF)

     

Różnorodność wydaje się być słowem kluczowym przy opisywaniu obecnych praktyk w zakresie nauczania międzyprzedmiotowego w Europie. W ramach badania uzyskano różne przykłady międzyprzedmiotowych zajęć dydaktycznych, przykłady różnych definicji pojęcia "międzyprzedmiotowy" oraz szeroką listę praktyk, które można zaklasyfikować jako działania „międzyprzedmiotwe”. Wart uwagi jest fakt, że niektóre szkoły są na wyższym poziomie wdrażania inicjatyw międzyprzedmiotowych, niż wymagają tego obowiązujące w tych krajach dokumenty prawne regulujące pracę szkoły. W niektórych przypadkach szkoły są przekonane, że zorientowane na przedmiot wymogi ogólnokrajowych podstaw programowych ograniczają ich wysiłki na rzecz rozwijania międzyprzedmiotowych kompetencji uczniów. W ogólnokrajowych podstawach programowych/programach nauczania, oprócz ogólnego zorientowania na konkretnym przedmiocie, brakuje czasu na planowanie i współpracę nauczycieli, co wydaje się jedną z głównych przeszkód we wdrażaniu nauczania międzyprzedmiotowego. Rozwiązanie tych kwestii byłoby ważnym czynnikiem wspierającym nauczanie międzyprzedmiotowe. Obecnie wydaje się, że tylko wyjątkowo otwarci, pewni siebie i zaangażowani nauczyciele chętnie inicjują międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne. Wydaje się jednak, że zarówno nauczyciele, jak i dyrektorzy szkół są zgodni, że międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne mają ogromny potencjał w zakresie zwiększania motywacji, promowania holistycznych sposobów postrzegania zagadnień i rozwiązywania problemów, nadawania poczucia przydatności nauczanych treści dla uczniów oraz rozwijania kluczowych kompetencji przekrojowych.

Szkoły

Szkoły

Kontakt

Kontakt

Ze strony Instytutu osobami udzielającymi informacji jest:
Tomasz Greczyło
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 241 71 21

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012