bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

pisa2018

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie. Znamy wyniki międzynarodowego badania PISA 2018

Polscy uczniowie w rozumowaniu matematycznym wyprzedzają w Unii Europejskiej wszystkich poza młodymi Estończykami. W rozumieniu tekstu polska młodzież zajmuje 4. miejsce wśród krajów Unii, a w rozumowaniu w naukach przyrodniczych jest na 3. pozycji. Więcej
szachy

Szachy w teorii i praktyce edukacyjnej

Zapraszamy do udziału w konferencji naukowo-metodycznej „Szachy w teorii i praktyce edukacyjnej”, która odbędzie się 5 grudnia br. w Krakowie. Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Założenia teoretyczne badania PISA 2018

Prezentujemy założenia teoretyczne oraz przykładowe zadania badania PISA 2018 – największego międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie, realizowanego przez konsorcjum nadzorowane przez OECD. Wyniki PISA 2018 poznamy już 3 grudnia br. Więcej
parca IBE

Praca w IBE: poszukujemy pracowników naukowych

Instytut Badań Edukacyjnych uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze. Dalszy dynamiczny rozwój IBE wymaga poszerzenia kadry naukowej.  Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej

Crosscut

CROSSCUT baseline250px

Opis projektu

 CROSSCUT (Cross-curricular teaching)

CROSSCUT (skrót od Cross-curricular teaching, czyli Nauczanie międzyprzedmiotowe) to międzynarodowy projekt finansowany z funduszy ERASMUS+ i koordynowany przez francuski Centre International d’Études Pédagogiques. W badaniu uczestniczą instytucje edukacyjne z Francji, Danii, Portugalii, Norwegii, Finlandii i Polski. Instytucją odpowiedzialną za realizację badania w naszym kraju jest Instytut Badań Edukacyjnych.

CEL PROJEKTU

Ogólnym celem projektu jest stworzenie narzędzi wspierających wdrożenie i upowszechnianie nauczania międzyprzedmiotowego w szkołach. Nauczanie międzyprzedmiotowe jest postrzegane przez branżę edukacyjną jako potrzebna adaptacja dydaktyki do zmian zachodzących w społeczeństwie. Uczenie się, a szczególnie rozwiązywanie problemów wymaga szeregu kompetencji, także tych związanych z zarządzaniem projektami oraz współpracą, i to nie tylko w kontekście zawodowym, ale też w kontekście życia obywatelskiego. Wiele problemów wymaga spojrzenia zarówno społecznego, jak i ekonomicznego i środowiskowego. Praktyki nauczania międzyprzedmiotowego nie są nowe, ale wciąż stosunkowo rzadkie. Projekt CROSSCUT podjął wyzwanie upowszechniania tych praktyk poprzez opracowanie między innymi ramy kompetencyjnej oraz platformy e-learningu dla nauczycieli, opierając się na wstępnie realizowanym badaniu sytuacyjnym.

crosscut

Aktualności

Zapraszamy na konferencję projektu CROSSCUT

23.07.2019

Już 29 sierpnia w Sèvres pod Paryżem odbędzie się międzynarodowa konferencja podsumowująca trzy lata projektu CROSSCUT. W międzynarodowym gronie ekspertów omówione zostaną wyniki badań na temat nauczania międzyprzedmiotowego m.in. w Polsce.

W Sèvres zaprezentowane zostaną wyniki badań na temat interdyscyplinarnych praktyk nauczycieli szkół średnich w 6 krajach europejskich: Francji, Finlandii, Danii, Norwegii, Polsce i Portugalii. Na konferencji nauczyciele z krajów partnerskich wymienią się również swoimi doświadczeniami w zakresie międzyprzedmiotowych praktyk dydaktycznych i udziału w projekcie. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. Robin Bosdeveix i Jean-Aristide Cavaillès, główni inspektorzy francuskiego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Dyrektor Europejskiego Instytutu Edukacji i Polityki Społecznej Janet Looney, oraz Olivier Rey, Generalny Inspektor Francuskiej Administracji Edukacji i Badań Naukowych, którzy podzielą się z uczestnikami konferencji swoją wiedzą na temat interdyscyplinarnych i innowacyjnych praktyk edukacyjnych. W wydarzeniu weźmie też udział ekspert IBE Michał Rostworowski

Udział w konferencji jest bezpłatny. Gościom z zagranicy organizator zapewnia noclegi w preferencyjnych cenach. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

Rejestracja

 

 Kolejne seminarium projektu CROSSCUT za nami

13 maja 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się seminarium informacyjne “Projekt CROSSCUT - sposób na wdrażanie nauczania międzyprzedmiotowego”, podczas którego omówione zostały efekty realizacji międzynarodowego projektu CROSSCUT. 

semin1

Na spotkaniu przedstawiono wyniki analizy sytuacyjnej przeprowadzonej w krajach uczestniczących oraz wskazówki kompetencyjne dla nauczycieli prowadzących zajęcia o charakterze międzyprzedmiotowym, a także zaprezentowane wybrane narzędzia wspomagające nauczanie międzyprzedmiotowe. Wśród gości znaleźli się m.in przedstawiciele Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Opiekunem merytorycznym wydarzenia był Michał Rostworowski.

 

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe.

Czym jest nauczanie międzyprzedmiotowe? Definicja, jaką przyjęli uczestnicy projektu CROSSCUT, zakłada, że jest to nauczanie, w którym kładzie się nacisk na zastosowanie określonej wiedzy, umiejętności i kompetencji w więcej niż jednym przedmiocie jednocześnie. Celem takiej formy nauczania jest pobudzanie do niezależnego myślenia, podejmowania odpowiedzialnych decyzji i współpracy w grupie.

Podczas trwającego trzy dni spotkania (7-9 listopada), które odbyło się w Instytucie Badań Edukacji, uczestnicy zaprezentowali i omówili wyniki dotychczasowych prac. Ustalono szczegóły dalszych działań w ramach przedsięwzięcia. Odbyło się również spotkanie międzynarodowej grupy doradczej, podczas którego zewnętrzni eksperci podsumowali dotychczasowe rezultaty prac, przekazali komentarze i wskazali kluczowe obszary działania na kolejne etapy realizacji przedsięwzięcia. Ważnym elementem trzydniowego spotkania była wspólna praca nad kluczowymi materiałami m. in. dotyczącymi nauczania międzyprzedmiotowego.

 

Harmonogram

Projekt jest zaplanowany na 3 lata i kończy się w czerwcu 2019 roku.

I FAZA

W pierwszej fazie projektu przeprowadzono wywiady z nauczycielami i dyrektorami szkół oraz obserwacje zajęć w klasie, służące zdiagnozowaniu sposobu, w jaki nauczyciele rozumieją zagadnienie nauczania międzyprzedmiotowego, w tym ustalenie metod nauczania międzyprzedmiotowego stosowanych w codziennym nauczaniu czy w projektach szkolnych, zebraniu informacji o stopniu, w jakim nauczyciele realizują lekcje międzyprzedmiotowe opierając się na zapisach podstawy programowej, z jakiego rodzaju barierami spotykają się, chcąc prowadzić tego typu zajęcia oraz jakie kompetencje są niezbędne, aby prowadzić zajęcia międzyprzedmiotowe w szkole. Na podstawie przeprowadzonych wywiadów i kwestionariuszy on-line opracowano ramę kompetencji zawodowych potrzebnych do prowadzenia w szkole zajęć metodą międzyprzedmiotową.

II FAZA

W drugim etapie projektu pracowano nad stworzeniem otwartej platformy online, na której wszyscy zainteresowani nauczyciele będą mogli zapoznać się z różnymi materiałami dydaktycznymi pomocnymi w nauczaniu międzyprzedmiotowym (model nauczania ukierunkowany na ucznia), a także wziąć udział w wymianie doświadczeń i materiałów dydaktycznych. Zamieszczone na platformie materiały będą dostępne w języku polskim lub angielskim, a uczestnicy otrzymają certyfikat ukończenia kursu.

III FAZA

Ostatni etap to ocena projektu oraz stworzenie rekomendacji dla decydentów w obszarze edukacji w krajach uczestniczących w projekcie na temat warunków niezbędnych i pożądanych do efektywnego prowadzenia nauczana międzyprzedmiotowego w szkołach.

Wyniki badań

Raporty

NAUCZANIE MIĘDZYPRZEDMIOTOWE A PRAKTYKA - ZESTAWIENIE WYNIKÓW DRUGIEGO BADANIA KWESTIONARIUSZOWEGO

Przedstawiony w raporcie Kwestionariusz drugiego badania ankietowego opiera się na wynikach badania przeprowadzonego w I Fazie i zawiera pytania dotyczące czynników sprzyjających oraz utrudniających nauczanie międzyprzedmiotowe,a także pytania związane z kompetencjami uczniów i codzienną praktyką nauczycieli. w kwestionariuszu znajdują się również pytania pozwalające zebrać informacje na temat wybranych charakterystyk uczestników badania.

pobierz publikację

 

BADANIE SYTUACYJNE – EFEKT REALIZACJI PROJEKTU CROSSCUT

Niniejszy raport prezentuje efekty realizacji projektu CROSSCUT - Output 1: Badanie Sytuacyjne, które uzyskano na podstawie analizy dokumentów źródłowych oraz wizyt w szkołach w pięciu europejskich krajach: Francji, Portugalii, Polsce, Norwegii i Danii. Badania przeprowadzono w celu nakreślenia obrazu poziomu i kierunku rozwoju nauczania międzyprzedmiotowego przyjętego w krajach biorących udział w projekcie. Wizyty szkolne, obejmujące wywiady z dyrektorami szkół, zogniskowane wywiady grupowe z nauczycielami, oraz obserwacje sesji nauczania uznanych przez samych nauczycieli za międzyprzedmiotowe, dostarczyły informacji o realizowanych międzyprzedmiotowych działaniach dydaktycznych. Badania te pozwoliły także wskazać czynniki sprzyjające, przeszkody oraz umiejętności wymagane do prowadzenia nauczania międzyprzedmiotowego. Wnioski przedstawiono w poszczególnych rozdziałach podsumowujących, poczyniono w nich także sugestie dotyczące szkoleń i rozwoju zawodowego nauczycieli.

pdf1
Pobierz publikację
(PDF)

Różnorodność wydaje się być słowem kluczowym przy opisywaniu obecnych praktyk w zakresie nauczania międzyprzedmiotowego w Europie. W ramach badania uzyskano różne przykłady międzyprzedmiotowych zajęć dydaktycznych, przykłady różnych definicji pojęcia "międzyprzedmiotowy" oraz szeroką listę praktyk, które można zaklasyfikować jako działania „międzyprzedmiotwe”. Wart uwagi jest fakt, że niektóre szkoły są na wyższym poziomie wdrażania inicjatyw międzyprzedmiotowych, niż wymagają tego obowiązujące w tych krajach dokumenty prawne regulujące pracę szkoły. W niektórych przypadkach szkoły są przekonane, że zorientowane na przedmiot wymogi ogólnokrajowych podstaw programowych ograniczają ich wysiłki na rzecz rozwijania międzyprzedmiotowych kompetencji uczniów. W ogólnokrajowych podstawach programowych/programach nauczania, oprócz ogólnego zorientowania na konkretnym przedmiocie, brakuje czasu na planowanie i współpracę nauczycieli, co wydaje się jedną z głównych przeszkód we wdrażaniu nauczania międzyprzedmiotowego. Rozwiązanie tych kwestii byłoby ważnym czynnikiem wspierającym nauczanie międzyprzedmiotowe. Obecnie wydaje się, że tylko wyjątkowo otwarci, pewni siebie i zaangażowani nauczyciele chętnie inicjują międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne. Wydaje się jednak, że zarówno nauczyciele, jak i dyrektorzy szkół są zgodni, że międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne mają ogromny potencjał w zakresie zwiększania motywacji, promowania holistycznych sposobów postrzegania zagadnień i rozwiązywania problemów, nadawania poczucia przydatności nauczanych treści dla uczniów oraz rozwijania kluczowych kompetencji przekrojowych.

Kontakt

Michał Rostworowski
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: 22 241 71 95

Szkoły uczestniczące w projekcie:

  1. I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Busko-Zdroju
    al. Mickiewicza 13, 28-100 Busko-Zdrój
  2. XLI Liceum Ogólnokształcące  im. Joachima Lelewela
    ul. Kiwerska 3, 01-682 Warszawa
  3. Zespół Szkół Politechnicznych "Energetyk" w Wałbrzychu
    Al. Wyzwolenia 5, 58 - 300 Wałbrzych
  4. LXXV Liceum Ogólnokształcące im.Jana III Sobieskiego
    ul.Czerniakowska 128, 00-454 Warszawa

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018