bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Crosscut ico

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe Więcej
DSC01163ico

Seminarium eksperckie „Dostosowanie Baterii Testów Poznawczych do potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”

Za nami pierwsze seminarium zorganizowane w ramach projektu, którego założeniem jest przygotowanie testów psychologicznych do pomiaru zdolności poznawczych dzieci i młodzieży. Projekt realizowany jest przez IBE wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. Więcej
mikiewicz

Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju. Więcej
nqf ikonka

Projekt NQF-IN. Raporty

Celem trwającego trzy lata projektu NQF-IN, którego liderem był Instytut Badań Edukacyjnych, było wsparcie decydentów i instytucji europejskich w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych systemów kwalifikacji. Więcej
warszawa kongres

O walidacji w gronie ekspertów

16 października w ośrodku CEZAMAT odbyła się, zorganizowana przez IBE, konferencja Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji − od założeń do praktyki. Więcej
post konferencja ok2 ico

Konferencja „Interdyscyplinarne konteksty współczesnej pedagogiki i psychologii” pod patronatem IBE

Zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej, organizowanej przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która odbędzie się w dniach 25−26 października 2018 roku. Więcej

Wspieramy KRK w Macedonii

O projekcie

ZAKOŃCZENIE  „DUŻEJ”  MACEDONII

W latach 2016-2017 byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. 17 października 2017 nastąpiło oficjalne zamknięcie projektu pt. „Kontynuacja prac nad doskonaleniem systemu rozwoju i wdrażania Krajowej Ramy Kwalifikacji w Macedonii”, realizowanego w ramach umowy twinningowej MK 13 IPA SO 02 15 przez Instytut Badań Edukacyjnych (Lider) w ramach konsorcjum z Ministerstwem Nauki, Edukacji i Sportu z Chorwacji oraz Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership z Wielkiej Brytanii.

NQF Twinning Team 2016 2017

NQF Team konferencja końcowa od lewej: Borcho Aleksov, Natasha Janevska BC Project Leader, Nada Stoimenovska BC RTA, Aspasija Hadżisce i Prof. Mile Dżelalija, autor Dancho Vodenicharski

Głównym celem projektu, zgodnie z definicją pomocy bliźniaczej, było wspieranie instytucji publicznych oraz przyczynienie się do rozwoju nowoczesnej administracji w państwach objętych programami finansowanymi przez Komisję Europejską.

 DSC0283

Konferencja końcowa projektu tiwnningowego od lewej: Pan Nicola Bertolini, Szef ds Wspołpracy w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Skopje, Pani Renata Deskoska, Minister Edukacji i Nauki w Republice Macedonii, Jego Ekscelencja Pan Jacek Multanowski, Ambasador RP w Skopje.
 

W ramach projektu  współpracowało 47 ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych, Ministerstwa Edukacji Narodowej z Polski oraz bardzo liczna grupa ekspertów międzynarodowych z Chorwacji, Szkocji , Francji, Czech, Irlandii i Austrii. Realizowali projekt wspierający rozwój systemu kwalifikacji  zgodnie z wymogami Europejskiej Ramy Kwalifikacji.

Liderami projektu były: Natasha Janevska oraz Agnieszka Chłoń Domińczak.

Celem projektu było:

  • uaktualnienie istniejących regulacji prawnych dotyczących zarówno systemu kwalifikacji jak i edukacji zawodowej, edukacji dorosłych oraz edukacji wyższej we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki w Skopje oraz interesariuszami systemu kwalifikacji,
  • sformułowanie rekomendacji dotyczących budowy potencjału  administracji rządowej na rzecz wdrożenia sprawnie działającego systemu kwalifikacji  poparte szczegółową analizą zaprojektowanego systemu i uwarunkowań prawnych,
  • sformułowanie rekomendacji dotyczących wdrożenia rejestru kwalifikacji oraz szkolenie dla administracji rządowej,
  • przygotowanie Protokołu Współpracy na rzecz systemu kwalifikacji popartego szeroko zakrojonymi konsultacjami z udziałem interesariuszy,
  • przygotowanie metodologii opisywania nowych kwalifikacji oraz adaptacji istniejących kwalifikacji,
  • przygotowanie Mapy Drogowej na rzecz wdrożenia systemu kwalifikacji,
  • przygotowanie metodologii zapewniania jakości kwalifikacji pochodzących z obszaru pozaformalnego,
  • przygotowanie systemu szkoleń dla administracji oraz interesariuszy,
  • przygotowanie opisu kwalifikacji w wybranych sektorach (IT, turystyka, szkolenia) i dostosowanie ich do wymagań Europejskiej Ramy Kwalifikacji,
  • analiza zapotrzebowania na kwalifikacje w odniesieniu do potrzeb macedońskiego rynku pracy,
  • wsparciu w procesie dialogu z interesariuszami oraz w procesie referencyjnym.

W ramach projektu opracowano następujące dokumenty:

  • Report with the analysis of the legislation regarding the National Qualifications Framework (NQF)(2016),  A.Tecilazić Goršić, B. Birač, J. Češnovar,
  • J. Biloglav, L. Boguta, M. Ponikowska
  • Report on stakeholders’ roles in the NQF (2016), A. Tecilazić Goršić, B. Birač, K. Trawińska-Konador, A. Żurawski
  • Report on the inclusion of qualifications in the NQF. Model practices in EU Countries (2016),  H. Dębowski, J. Biloglav,  J. Pavičić, B. Bouquet, S. Dunn, E.. Staudecker
  • Compliance recommendations. Analysis of terminology related to the NQF and Recommendations for the NQF glossary (2016), J. Češnovar, M. Łach, M. Ponikowska, E. Blagdan, J. Biloglav, A. Tecilazić Goršić
  • Concept paper for updating the legislation to harmonize the NQF with the EQF and the best European practice (2016), A. TecilazićGoršić, L. Boguta,  M. Lasota, R. Beljo Lučić, E. Blagdan
  • Recommendations and draft legal acts to update existing legislation (2017),  A. TecilazićGoršić, B. Birač, J. Češnovar, J. Pavičić, R. Beljo Lučić,
  • M. Ponikowska, L. Boguta
  • Rulebook on the work of the National Board for the NQF and on the NQF Register (2017), A. Tecilazić Goršić, B. Birač, R. Beljo Lučić, J. Češnovar, L. Boguta
  • Protocol on the joint work of the Bureau for the Development of Education, the Vocational Education and Training Centre and Adult Education Centre on the development of occupational standards, qualifications standards and educational programmes (2017),  A. Tecilazić Goršić, L. Boguta
  • Protocol on the Cooperation of Sectoral Qualifications Councils in general and in particular in cases of shared competence for proposed qualifications standards or programmes (2017), A. Tecilazić Goršić, J. Češnovar, L. Boguta
  • Protocol on cooperation of the National Board for Macedonian Qualifications Framework and the Accreditation and Evaluation Board on Evaluation of qualification standards and inclusion of qualifications in the Macedonian Qualifications Framework (2017), B. Birač, R. Beljo Lučić,
  • A.Tecilazić Goršić
  • Rulebook on the form, content and manner of keeping the Macedonian Qualifications Framework Register (2017), A. Tecilazić Goršić,  J.Češnovar
  • Methodology for evaluation of higher education qualification standards (2017), B. Birač, A. Tecilazić Goršić, R. Beljo Lučić
  • Guidelines for the work of the NQF Unit related to the procedures of inclusion of qualifications standards and educational programmes in the NQF register (2017), L. Boguta, B. Birač
  • Report on the institutional set-up within the NQF system in Beneficiary Country in the context of EU recommendations (2016), A. Ponton, S. Dunn
  • Report on institutional solutions in the EU countries of Ireland, France, Poland and Austria (2016), A. Ponton, A. Chłoń-Domińczak, S. Dunn,  H. Debowski,
  • B. Bouquet, J. Pavicic, A. Murphy, S. Slawinski
  • Co-operation protocol for the NQF (2017), J. Cavanagh, W. Stęchły
  • Report on the analysis of training needs and preparation of training materials (2016), P. Sutton, I. Dubas, H. Murdoch, A. O'Reilly
  • Data base with materials for Training of Trainers (2017), A. O’Really, S. Dunn
  • Written recommendations on the improvement of the functioning of the NQF management and information system ( 2017 ), S. Dunn, M. Ponikowska
  • Action Plan - implementation of the register of qualifications (2017), S. Dunn, M. Kopyt, J. Biloglav
  • Commentary on the flowcharts for the NQF Unit relating to the rulebook for the work of the NQF Board (2017),  S. Dunn, M. Ponikowska, F. Thom,  M. Kopyt, J. Biloglav,          
  • Description of key functionalities and features of the management information system of the NQF register (2017), F. Thom, M. Kopyt, J. Biloglav
  • Diagram of the formal administrative check of the sub-module for the NQF (2017), M. Kopyt, M. Ponikowska, F. Thom,  J. Biloglav  
  • Diagram of the procedure for the development/submission/revision of qualifications  standards and education programmes (2017), M. Kopyt, M. Ponikowska, F. Thom,  J. Biloglav
  • Diagram of the procedure for the development and submission of qualifications standards in HE (2017), M. Kopyt, M. Ponikowska, F. Thom,  J. Biloglav
  • Diagram of the procedure for the development/submission/revision of occupational standards, qualifications standards and programmes in VET (2017) , M. Kopyt, M. Ponikowska, F. Thom,  J. Biloglav
  • Diagram of the procedure for the development/submission/revision of formal VET programmes and verified non-formal programmes in adult education (2017),  M. Kopyt, M. Ponikowska, F. Thom,  J. Biloglav
  • Identification report of the existing qualifications considering all levels of the NQF (2016), A. Poczmańska, M. Sitek, M. Dżelalija
  • Analysis of selected solutions in the area of the quality assurance of qualifications awarded within Beneficiary Country (2016), M. Dybaś, T. Saryusz Wolski, R. Beljo Lucić
  • Report on the analysis of labour market needs and the solutions developed to date – initiation of cooperation with stakeholders (2016), A. Chłoń Domińczak, K. Trawińska Konador, D. Holzer
  • Guidelines for the quality assurance of developing new vocational qualifications in the National Qualifications System (NQS) (2016), M. Dybaś, T. Saryusz Wolski, R. Beljo Lucić
  • Quality Assurance Procedure: Evaluation of newly developed qualifications (2016), M. Dybaś, T. Saryusz Wolski, R. Beljo Lucić
  • Roadmap for the Further Development and Implementation of the NQF (2016), E. Chmielecka, M. Dżelalija, E. Szlamka
  • Manual on updating the methodology of developing new qualifications for the NQF based on labour market needs (2017), A. Murphy, R. Pierwieniecka,
  • M. Sitek, A. Żurawski, W. Stęchły
  • Training of Master NQF Trainers, A. Murphy, R. Pierwieniecka, M. Sitek, A. Żurawski  
  • Guidelines - The role of Sectoral Qualifications Councils in the process of adapting existing qualifications (2017), S. Sławiński, H. Debowski, A. Poczmańska, E. Danowska Florczyk
  • Manual on Adapting Existing Qualifications to NQF and EQF Requirements for experts involved in adapting particular qualifications (2017), H. Debowski, S. Sławiński, A. Poczmańska, E. Danowska  Florczyk
  • An additional existing qualification adapted for Master Hairdresser (2017), E. Danowska Florczyk, A. Poczmanska, S. Sławiński
  • New qualifications developed for the IT and tourism sectors (2017), A. Żurawski, M. Sitek, W. Stęchły, R. Pierwieniecka
  • NQF Glossary for clear understanding of NQF terminology (2017), M. Dżelalija

Aktualności

Kończymy misję w Macedonii

17 października 2017 nastąpiło oficjalne zamknięcie projektu pt. „Kontynuacja prac nad doskonaleniem systemu rozwoju i wdrażania Krajowej Ramy Kwalifikacji w Macedonii”, realizowanego w ramach umowy twinningowej MK 13 IPA SO 02 15 przez Instytut Badań Edukacyjnych (Lider) w ramach konsorcjum z Ministerstwo Nauki, Edukacji i Sportu z Chorwacji oraz Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership z Wielkiej Brytanii.



 




Instytut Badań Edukacyjnych został liderem projektu Kontynuacja prac nad doskonaleniem systemu rozwoju i wdrażania Krajowej Ramy Kwalifikacji w Macedonii”, realizowanego w ramach umowy twinningowej MK 13 IB SO 02. 

Projekt będzie realizowany w okresie od 18 stycznia 2016 r. do 17 lipca 2017 r. w ramach konsorcjum, którego członkami są: Instytut Badań Edukacyjnych (lider), Ministerstwo Nauki, Edukacji i Sportu z Chorwacji oraz Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership z Wielkiej Brytanii.

Głównym celem projektu, zgodnie z definicją pomocy bliźniaczej, jest wspieranie instytucji publicznych oraz przyczynianie się do rozwoju nowoczesnej administracji w państwach objętych programami finansowanymi przez Komisję Europejską. W ramach programu typu Twinning beneficjentami projektów bliźniaczych są między innymi państwa kandydujące do Unii Europejskiej, w tym Republika Macedonii.

Tym samym eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, Ministerstwa Edukacji Narodowej z Polski oraz liczna grupa ekspertów międzynarodowych z Włoch, Francji, Czech, Irlandii, Holandii i Austrii będą wspólnie wspierali Ministerstwo Edukacji i Nauki w Skopje w procesie adaptacji elementów systemu kwalifikacji zgodnie z wymogami Europejskiej Ramy Kwalifikacji.

Zgodnie z założeniami praca w ramach projektu będzie skoncentrowana na: uaktualnianiu istniejących regulacji prawnych tak, aby były one spójne z założeniami europejskiego systemu kwalifikacji, wsparciu m.in. przy opisywaniu istniejących kwalifikacji formalnych, opisywaniu nowych kwalifikacji pochodzących z obszaru pozaformalnego w wybranych sektorach i dostosowaniu ich do wymagań Europejskiej Ramy Kwalifikacji, ocenie zapotrzebowania na kwalifikacje w odniesieniu do potrzeb macedońskiego rynku pracy, wsparciu w procesie dialogu z wybranymi interesariuszami macedońskiego systemu kwalifikacji oraz w procesie referencyjnym.

Liderem projektu jest dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, wspierana przez Beatę Balińską, czuwającą nad właściwą realizacją projektu na miejscu, w Skopje.

ZAKOŃCZENIE „DUŻEJ” MACEDONII

W latach 2016-2017 byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. 17 października 2017 nastąpiło oficjalne zamknięcie projektu pt. „Kontynuacja prac nad doskonaleniem systemu rozwoju i wdrażania Krajowej Ramy Kwalifikacji w Macedonii”, realizowanego w ramach umowy twinningowej MK 13 IPA SO 02 15 przez Instytut Badań Edukacyjnych (Lider) w ramach konsorcjum z Ministerstwo Nauki, Edukacji i Sportu z Chorwacji oraz Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership z Wielkiej Brytanii.

Głównym celem projektu, zgodnie z definicją pomocy bliźniaczej, było wspieranie instytucji publicznych oraz przyczynienie się do rozwoju nowoczesnej administracji w państwach objętych programami finansowanymi przez Komisję Europejską.

W ramach projektu  współpracowało 47 ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych, Ministerstwa Edukacji Narodowej z Polski oraz bardzo liczna grupa ekspertów międzynarodowych z Chorwacji, Szkocji , Francji, Czech, Irlandii i Austrii. Realizowali projekt wspierający rozwój systemu kwalifikacji zgodnie z wymogami Europejskiej Ramy Kwalifikacji.

Liderami projektu były: Natasha Janevska oraz Agnieszka Chłoń Domińczak.

Celem projektu było:

- uaktualnienie istniejących regulacji prawnych dotyczących zarówno systemu kwalifikacji jak i edukacji zawodowej, edukacji dorosłych oraz edukacji wyższej we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki w Skopje oraz interesariuszami systemu kwalifikacji,

- sformułowanie rekomendacji dotyczących budowy potencjału  administracji rządowej na rzecz wdrożenia sprawnie działającego systemu kwalifikacji poparte szczegółowa analizą zaprojektowanego systemu i uwarunkowań prawnych,

- sformułowanie rekomendacji dotyczących wdrożenia rejestru kwalifikacji oraz szkolenie dla administracji rządowej,

- przygotowanie Protokołu Współpracy na rzecz systemu kwalifikacji popartego szeroko zakrojonymi konsultacjami z udziałem interesariuszy,

- przygotowanie metodologii opisywania nowych kwalifikacji oraz adaptacji istniejących kwalifikacji,

- przygotowanie Mapy Drogowej na rzecz wdrożenia systemu kwalifikacji,

- przygotowanie metodologii zapewniania jakości kwalifikacji pochodzących z obszaru pozaformalnego,

- przygotowanie systemu szkoleń dla administracji oraz interesariuszy,

- przygotowanie opisu kwalifikacji w wybranych sektorach (IT, turystyka, szkolenia) i dostosowanie ich do wymagań Europejskiej Ramy Kwalifikacji,

- analiza zapotrzebowania na kwalifikacje w odniesieniu do potrzeb macedońskiego rynku pracy,

- wsparciu w procesie dialogu z interesariuszami oraz w procesie referencyjnym.

W ramach projektu opracowano następujące dokumenty:

§  Report analyzing legislation on the National Qualifications Framework (NQF)

§  Report on stakeholders’ roles in the NQF

§  Report on the inclusion of qualifications in the NQF

§  Recommendations and draft legal acts to update existing legislation

§  Rulebook on the work of the National Board for the NQF and on the NQF Register

§  Protocol on the joint work of the Bureau for the Development of Education, the Vocational Education and Training Centre and Adult Education Centre on the development of occupational standards, qualifications standards and educational programmes

§  Protocol on the Cooperation of Sectoral Qualifications Councils in general and in particular in cases of shared competence for proposed qualifications standards or programmes

§  Protocol on mutual cooperation in evaluation and approval of qualifications standards for higher education

§  Methodology for evaluation of qualifications standards in VET and adult education and for the evaluation of higher education qualifications standards

§  Report on the institutional set-up within the NQF system in Beneficiary Country in the context of EU recommendations

§  Report on institutional solutions in the EU countries of Ireland, France, Poland and Austria

§  Co-operation protocol for the NQF

§  Report on the analysis of training needs and preparation of training materials

§  Data base with materials for Training of Trainers

§  Written recommendations on the improvement of the functioning of the NQF management and information system

§  Action Plan - implementation of the register of qualifications

§  Commentary on the flowcharts for the NQF Unit relating to the rulebook for the work of the NQF Board          

§  Description of key functionalities and features of the management information system of the NQF register

§  Diagram of the formal administrative check of the sub-module for the NQF 

§  Diagram of the procedure for the development/submission/revision of qualifications  standards and education programmes

§  Diagram of the procedure for the development and submission of qualifications standards in HE

§  Diagram of the procedure for the development/submission/revision of occupational standards, qualifications standards and programmes in VET

§  Diagram of the procedure for the development/submission/revision of formal VET programmes and verified non-formal programmes in adult education

§  Identification report of the existing qualifications considering all levels of the NQF

§  Analysis of selected solutions in the area of the quality assurance of qualifications awarded within Beneficiary Country

§  Report on the analysis of labour market needs and the solutions developed to date – initiation of cooperation with stakeholders

§  Guidelines for the quality assurance of developing new vocational qualifications in the National Qualifications System (NQS)

§  Quality Assurance Procedure: Evaluation of newly developed qualifications

§  Roadmap for the Further Development and Implementation of the NQF

§  Manual updating the methodology of developing new qualifications for the NQF based on labour market needs

§  Training of Master NQF Trainers

§  Guidelines - The role of Sectoral Qualifications Councils in the process of adapting existing qualifications

§  Adapting existing qualifications to NQF and EQF requirements

§  Manual on Adapting Existing Qualifications to NQF and EQF Requirements for experts involved in adapting particular qualifications

§  An additional existing qualification adapted for Master Hairdresser

§  Four new qualifications developed for the IT and tourism sectors

§  NQF Glossary for clear understanding of NQF terminology

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018