bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Crosscut ico

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe Więcej
DSC01163ico

Seminarium eksperckie „Dostosowanie Baterii Testów Poznawczych do potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”

Za nami pierwsze seminarium zorganizowane w ramach projektu, którego założeniem jest przygotowanie testów psychologicznych do pomiaru zdolności poznawczych dzieci i młodzieży. Projekt realizowany jest przez IBE wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. Więcej
mikiewicz

Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju. Więcej
nqf ikonka

Projekt NQF-IN. Raporty

Celem trwającego trzy lata projektu NQF-IN, którego liderem był Instytut Badań Edukacyjnych, było wsparcie decydentów i instytucji europejskich w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych systemów kwalifikacji. Więcej
warszawa kongres

O walidacji w gronie ekspertów

16 października w ośrodku CEZAMAT odbyła się, zorganizowana przez IBE, konferencja Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji − od założeń do praktyki. Więcej
post konferencja ok2 ico

Konferencja „Interdyscyplinarne konteksty współczesnej pedagogiki i psychologii” pod patronatem IBE

Zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej, organizowanej przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która odbędzie się w dniach 25−26 października 2018 roku. Więcej

NQF-IN Project

aktualności

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej.

Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była kwestia „własności” (ang. ownership) kwalifikacji po tym, jak zostaje ona włączona do danego systemu. W Polsce staje się ona „dobrem publicznym”, a więc treść opisu kwalifikacji jest powszechnie dostępna, a inne podmioty (nie tylko podmiot, który zgłosił daną kwalifikację) mogą ubiegać się o jej nadawanie. W innych państwach europejskich częste jest zachowanie prawa własności przez podmiot, który zgłasza daną kwalifikację. Zdaniem niektórych uczestników seminarium, zmiana podejścia w tym obszarze w polskim systemie mogłaby znacząco uatrakcyjnić ZSK dla takich interesariuszy jak prywatne firmy krajowe czy duże korporacje i organizacje międzynarodowe.

Poruszono też temat kwalifikacji międzynarodowych (będących kwalifikacjami z obszaru edukacji pozaformalnej) i możliwych sposobów ich włączania do systemów krajowych, a także płynących z tego potencjalnych korzyści.  Niektóre podmioty chciałaby, aby takie kwalifikacje również mogły być włączane do ZSK. W wyniku tej dyskusji uznano, że być może nie jest to konieczne, jeśliby rozważyć alternatywne rozwiązanie, np. „akredytowanie” takiej kwalifikacji przy ministrze dla niej właściwym. Oznaczałoby to stworzenie nowej, odrębnej dla kwalifikacji międzynarodowych procedury. Seminarium zostało zorganizowane w ramach programu NQF-IN “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks. Projekt, którego IBE jest liderem, jest realizowany w ramach programu Erasmus+ od września 2015 r. w partnerstwie z instytucjami wiodącymi w obszarze kwalifikacji w 6 krajach: Szkocji, Francji, Irlandii, Węgrzech, Czech, Chorwacji.

W spotkaniu uczestniczyło około 40 osób, w tym pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawiciele ministerstw (Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych) oraz innych instytucji i podmiotów będących istotnymi interesariuszami w obszarze systemu kwalifikacji (Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawski Instytut Bankowości, Pearson).

Pliki do pobrania:

O projekcie

Instytut Badań Edukacyjnych jest liderem projektu “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks” (NQF-IN project) w ramach program Erasmus+ (Akcja 2: Partnerstwo Strategiczne na rzecz kształcenia i nauczania zawodowego).

W skład partnerstwa wchodzą instytucje z Francji(Centre for Research on Qualifications, Céreq), Irlandii (Dublin Institute of Technology), Węgier (Educational Authority), Chorwacji (University of Split), Czech (National Institute for Education), Wielkiej Brytanii (Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership). Dodatkowo, w realizację projektu, głównie w celach konsultacyjnych i doradczych, zaangażowani zostali partnerzy wspierający z Niemiec (Federal Institute of Vocational Education and Training, BIBB), Holandii (Dutch National Agency NCP NLQF) i Luksemburga (Ministerstwo Edukacji).

Głównym celem projektu NQF-IN jest wsparcie decydentów krajów europejskich, a także instytucji europejskich (Komisji Europejskiej, Cedefop, European Training Foundation) w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji (systemów kwalifikacji).

Cele projektu będą realizowane poprzez analizę rozwiązań systemowych funkcjonujących w co najmniej 7 krajach UE oraz opracowanie modeli organizacyjnych i finansowych włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji.

W skład zespołu projektu NQF-IN ze strony IBE  wchodzą: Horacy Dębowski (lider projektu), Agnieszka Chłoń-Domińczak, Ewa Chmielecka, Agata Poczmańska, Barbara Przybylska, Stanisław Sławiński, Sylwia Walicka.

Projekt jest realizowany od września 2015 r. do sierpnia 2018 r.

Zapraszamy na stronę internetową projektu NQF-IN: www.nqf-in.eu.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018