bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

ksztalcenie zawodowe ico

Poznaliśmy prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

28 marca opublikowano obwieszczenie ministra edukacji narodowej w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Więcej
ikonka post 23 08

IBE partnerem III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej “Talenty”

Już 6 kwietnia w Lublinie odbędzie się III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Metodyczna pod tytułem “Zafascynowani talentami. Skuteczne wspieranie rozwoju dzieci zdolnych”. Jednym z partnerów wydarzenia jest Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
ico

Debata publiczna o ZSK rozpoczęta!

W środę 27 marca odbyła się konferencja “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”, która zainaugurowała debatę publiczną na temat wdrażania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. W konferencji wzięło udział blisko 200 osób, a niemal 450 osób śledziło debatę podczas transmisji on-line. Więcej
ZSK ico 01

III Śląsko-Zagłębiowskie Forum Edukacji Zawodowej

Zapraszamy na III Śląsko-Zagłębiowskie Forum Edukacji Zawodowej, które odbędzie się 2 kwietnia w Sosnowcu. Tegoroczna edycja Forum odbywa się pod honorowym patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
logo1

Path2Integrity: wypełnij ankietę i wspieraj kulturę rzetelności naukowej

Ruszył międzynarodowy projekt Path2Integrity, który stawia sobie za cel podniesienie jakości badań naukowych, wsparcie ich społecznego oddziaływania, a także wzmacnianie kultury rzetelności naukowej. Polskę w projekcie reprezentuje Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
kongres kompetencji cyfrowych ico

II Kongres Kompetencji Cyfrowych już za nami

W dniach 15-16 marca w Tarnowie odbył się II Kongres Kompetencji Cyfrowych. Uczestnicy mogli zapoznać się z wynikami najnowszych badań z obszaru edukacji i kompetencji cyfrowych, a także wziąć udział w otwartej debacie, na którą zaproszeni zostali reprezentanci wszystkich środowisk zainteresowanych wspomaganiem rozwoju kompetencyjnego Polaków. Jednym z partnerów tegorocznej edycji wydarzenia był Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej

Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej

 

logo

Opis projektu

W obliczu szybko zachodzących w europejskim środowisku badawczym zmian, coraz ważniejsze staje się podkreślenie zalet integralności badań i rzetelności naukowe, a także wprowadzanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami naukowymi w zrozumiały i bardziej dostępny sposób. Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, wzrostu i wysokiej jakości miejsc pracy. Prowadzi do wydajniejszych, przydatniejszych i wiarygodniejszych dowodów naukowych potrzebnych różnym grupom interesariuszy, w tym decydentom i przedsiębiorcom, dzięki którym decyzje oparte na wynikach badań mogą prowadzić nas wszystkich do lepszej przyszłości.

Projekt “Wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej” (ang. Role-models and rotatory role-playing to enhance the research integrity culture) finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Całkowity budżet projektu wynosi 2,5 miliona euro.

Projekt jest realizowany od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2021r.

 

CEL BADANIA

Głównym celem międzynarodowego projektu Path2Integrity jest zwiększenie jakości badań i ich społecznego wpływu, a także wzmacnianie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji.

Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez realizację następujących celów:

  • Opracowanie wzorcowych ścieżek edukacyjnych z wykorzystaniem metody rotacyjnego odgrywania ról opracowanych, które zostaną rozpowszechnione w dedykowanym podręczniku poświęconemu rzetelności naukowej;
  • Stworzenie materiałów do nauki integralności badań i rzetelności naukowej, które adresowane będą do wszystkich osób bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanych w badania, w tym uczniów szkół średnich, studentów, absolwentów i młodych naukowców.
  • Szerokie wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z solidnymi metodami oceny, które wykorzystają istniejące i polecane praktyki edukacyjne oraz uruchomioną w ramach projektu międzynarodową współpracę różnych instytucji reprezentujących aż cztery kontynenty;
  • Podnoszenie świadomości na temat rzetelności w badaniach i faktów naukowych dotyczących uczciwości badań, a także upowszechnianie dobrych wzorców i modeli ról w organizacjach edukacyjnych poprzez szeroko zakrojoną kampanię społeczną skierowaną do instytucji edukacyjnych (szkół średnich i uniwersytetów) z 15 krajów.

 

ETAPY PROJEKTU

Harmonogram działań głównych projektu

1 rok:

  • Wykonanie przeglądu istniejących w Europie i wybranych krajach świata metod nauczania rzetelności i etyki badań naukowych, którego podsumowaniem będzie raport.
  • Opracowanie strategii kampanii społecznej dedykowanej upowszechnieniu wiedzy w zakresie rzetelności i etyki badań naukowych.

2 rok:

  • Przygotowanie przeglądu programów kształcenia przedmiotów obejmujących tematykę etyki i rzetelności badań.
  • Opracowanie programu szkoleń dla kadry akademickiej z pakietem metod tradycyjnych i innowacyjnych.
  • Uruchomienie w formie pilotażu informacyjnej kampanii społecznej.

3 rok:

  • Objęcie szkoleniem kadry akademickiej z 15 krajów europejskich
  • Testowanie zajęć dotyczących rzetelności naukowej wśród międzynarodowej grupy studentów.
  • Objęcie kampanią informacyjną wybranych uczelni wyższych i chętnych do udziału szkół średnich.

Na koniec projektu opracowany zostanie podręcznik do zajęć z rzetelności naukowej z propozycjami scenariuszy spotkań do wykorzystania podczas dedykowanych kursów oraz pojedynczych zajęć.

 

WYNIKI BADAŃ

Wyniki badań zostaną opublikowane po zakończeniu projektu.

Zespół

Dr Agnieszka Dwojak-Matras – Kierownik projektu

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska – badacz

Dr Agnieszka Koterwas- badacz

Partnerzy

Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum 8 instytucji z Bułgarii, Danii, Hiszpanii Niemiec i Polski:

  • University of Applied Science and Art Coburg (CO) – Germany [lider]
  • Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) - Poland
  • University of Southern Denmark (SDU) - Denmark
  • 3C Compliance (3C) - Spain
  • Pensoft Publishers (PENSOFT) - Bulgaria
  • Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) - Spain
  • European Networks for Research Ethics Committees (EUREC) - Germany
  • Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) – Germany

Dowiedz się więcej: https://www.path2integrity.eu/partners

Aktualności

Prezentacja wstępnych wyników badań


09.04.2019

3 kwietnia br. podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Utopia a edukacja. O wyobrażeniach edukacji i światach możliwych w społeczeństwie masowym” zostały zaprezentowane wstępne wyniki badań dotyczących metod nauczania rzetelności naukowej, przeprowadzonych w ramach realizacji projektu.

Prezentację pod tytułem „Indywidualistyczne i kolektywistyczne utopie na Uniwersytecie. Przegląd strategii wdrażania programów Research Integrity na uczelniach polskich i zagranicznych” wygłosiła dr Agnieszka Dwojak-Matras (kierownik projektu).

Program konferencji


Rozpoczynamy badania


19.03.2019

Rozpoczęły się badania na temat metod nauczania rzetelności naukowej (Research Integrity - RI) i etyki badawczej (Research Ethics - RE).

Celem badań jest identyfikacja i ewaluacja strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki tego badania pomogą zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej, biorąc pod uwagę ich korzyści i potencjalne skutki.

Osoby, które prowadzą lub prowadziły zajęcia/warsztaty/lekcje dotyczące problematyki rzetelności naukowe prosimy o wypełnienie anonimowej ankiety: [L I N K].

Dziękujemy!

Ruszamy z projektem

08.03.2019

W styczniu bieżącego roku odbyło się pierwsze spotkanie partnerów projektu (tzw. Kick-off meeting). Podczas spotkania 25 reprezentantów instytucji partnerskich i doradczych omawiało organizacyjne aspekty realizacji projektu oraz rozmawiało o sposobach zwiększenia integralności badań dzięki innowacyjnym metodom edukacyjnym.

Pierwszym wyzwaniem, jakie stanęło przed Zespołem IBE, jest przygotowanie ankiety dotyczącej rzetelności naukowej. Celem badania będzie identyfikacja i ewaluacja skoncentrowanych na uczniu strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki pomogą nam zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej w odniesieniu do kodeksu postępowania na rzecz integralności badań (Code of Conduct for Research Integrity).

Kontakt

W sprawach dotyczących projektu można kontaktować się pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018