bip 900facebookyoutube
aktualnosci

edukacja

Education czyli Edukacja

Redakcja kwartalnika naukowego EDUKACJA zaprasza do lektury wydania specjalnego EDUKACJA. An interdisciplinary approach. W najnowszym tomie naszego pisma prezentujemy anglojęzyczne wersje najciekawszych artykułów opublikowanych w EDUKACJI w latach 2015–2016. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nasi ludzie w ECVET

Agata Poczmańska i Wojciech Stęchły zostali powołani do grupy ekspertów ECVET, czyli europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym.  Więcej
14937240 1221050324585067 8258527157774036378 n

Uczniowie do władzy

Sejm dzieci i młodzieży obraduje tylko jeden dzień w roku. Tutaj jest opcja na bardziej regularną formę nacisku na Annę Zalewską. MEN ogłosił nabór do drugiej kadencji Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
Żeby znaleźć się w tym gronie trzeba spełniać kilka warunków: mieć odpowiedni wiek (13-21 lat), być uczniem gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej, wypełnić odpowiednie papiery i przesłać je do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Więcej
DSC 0023

Wiele zrobiliśmy, ale wiele przed nami

Jesteśmy na półmetku naszego zadania, czyli wsparcia pierwszego etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Dlatego spotkaliśmy się z naszymi partnerami, żeby przedyskutować to co się wydarzyło przez ostatnie prawie półtora roku i jakie mamy plany na przyszłość. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Seminarium informacyjne dla podmiotów zainteresowanych włączeniem kwalifikacji rynkowych do ZSK.

Jak przygotować wniosek o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK? Jak opisać efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji? Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jak z niej korzystać? Jak odbywa się przypisanie poziomu PRK do kwalifikacji? Na te i inne pytania związane z ZSK odpowiedzą eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych podczas bezpłatnego seminarium informacyjnego. Więcej
ewaster

W piątek IBE na zielono – spotkanie „Green skills in Poland”

Na co dzień segregujemy śmieci, zbieramy baterie i nakrętki, oszczędzamy prąd, a najczęściej przyjeżdżamy do pracy rowerem lub komunikacją miejską. A tak poza tym bierzemy udział w międzynarodowych projektach, które pomagają Matce Ziemi. Tym razem zapraszamy w piątek na spotkanie „Green skills in Poland. Promotional and networking event", Więcej
DSC 0042m

Goście z Azerbejdżanu

To między innymi w Baku dokonała się przemiana Cezarego Baryki z „Przedwiośnia”. Teraz być może role się odwrócą. Do Polski przyjechała delegacja z Azerbejdżanu, aby podpatrywać nasz system szkolnictwa wyższego. Więcej
koniec szkoly

Numerki na świadectwach? To poziom kwalifikacji.

Uczniowie odebrali dzisiaj świadectwa szkolne, na nich po raz pierwszy pojawił się napis PRK, a obok niego cyfra. To dość ważna informacja, która informuje na jakim poziomie są kwalifikacje posiadacza tego dokumentu. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Dziękujemy za ostatnie dwa lata!

Po raz ostatni zebrała się Rada Naukowa Instytutu Badań Edukacyjnych w dotychczasowym składzie. Była to okazja, żeby podziękować ekspertom za wkład w pracę IBE. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Kwalifikacje telekomunikacyjne po angielsku

Co powinien wiedzieć sprzedawca usług komunikacyjnych? Czego możemy oczekiwać od inspektorów nadzoru czy serwisantów sieci?
Tego można się dowiedzieć z najnowszego raportu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, który jest poświęcony sektorowej ramie w telekomunikacji. Tym razem przedstawiamy raport w wersji angielskojęzycznej.
Ten sam raport mamy też w wersji polskojęzycznej.

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS)

Aktualności

Badanie główne PIRLS 2016

Od 11 kwietnia do 3 czerwca w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce trwa badanie główne PIRLS 2016 (Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu).

Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące rozumienia tekstu (teksty literackie i informacyjne) oraz wypełniają Ankietę ucznia dotyczącą ich stosunku do szkoły oraz do lekcji języka polskiego.

Nauczyciele języka polskiego uczący w wylosowanych oddziałach wypełniają Ankietę nauczyciela. Posłuży ona poznaniu przygotowania zawodowego polskich nauczycieli, stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy.

Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełniają Ankietę dyrektora szkoły. Dotyczy ona ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania.

W badaniu biorą udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie Ankiety rodziców, która zawiera pytania o to, jak dziecko się uczyło w okresie przedszkolnym i jak rodzice pomagali dziecku się uczyć.

Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotują raport krajowy z badania PIRLS 2016.

Badanie jest przeprowadzane przez współpracowników Instytutu Badań Edukacyjnych. Jesteśmy głęboko wdzięczni dyrektorom i nauczycielom wylosowanych szkół za przystąpienie do badania.

pirls
Przebieg badania PIRLS w jednej ze szkół podstawowych



Badanie pilotażowe PIRLS 2016

Między 2 a 20 marca 2015 roku współpracownicy terenowi IBE przeprowadzili badanie pilotażowe w 60 oddziałach klasy czwartej z 34 losowo wybranych szkół podstawowych. W badaniu wzięło udział ponad 1130 uczniów. Składamy podziękowanie dyrektorom, nauczycielom i uczniom z wylosowanych szkół za ich udział w badaniu.
Uczniowie wykonywali test czytania oraz odpowiadali na pytania Ankiety ucznia dotyczące ich stosunku do szkoły i do lekcji czytania, a także upodobań czytelniczych. W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy szkół.
Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano, odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano, po czym wszystkie dane wprowadzono do międzynarodowych baz danych i przesłano do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu.

 pirls1
Eksperci oceniający i kodujący odpowiedzi na zadania otwarte

Dane zostaną poddane wielostronnym analizom w celu wyłonienia zadań o najwyższej rzetelności. Wyłonione zadania będą wykorzystane w głównym badaniu PIRLS 2016 . W Polsce odbędzie się ono wiosną 2016 roku na próbie losowej 150 szkół podstawowych.

Plan badania

W marcu 2015 roku, na próbie 35 szkół, przeprowadzony zostanie pilotaż badania a wiosną roku 2016 badanie główne. Podobnie jak w badaniu TIMSS, również w badaniu PIRLS, udział wezmą rodzice, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy szkół.

O badaniu

O badaniu

PIRLS 2016 logo Badanie PIRLS w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Badanie PIRLS odbywa się w cyklu pięcioletnim i przeprowadzono je dotychczas trzykrotnie – w latach 2001,2006 i 2011. Polska wzięła udział w badaniu w 2006 i 2011 roku. W roku 2006 w badaniu wzięło udział 45 krajów. Taka sam liczba krajów przystąpiła do badania PIRLS w roku 2011.

Cel badania

Cel badania

Przedmiotem pomiaru jest czytanie pod względem doświadczenia literackiego (czytanie tekstów literackich) oraz czytanie w celu uzyskania informacji (czytanie tekstów użytkowych).W badaniu udział biorą dziesięciolatki. W Polsce do badania przystąpią uczniowie czwartych klas szkół podstawowych. Badanie PIRLS odbywa się w cyklu 5-letnim.

Kontakt

Kontakt

Działania związane z prowadzeniem badań PIRLS 2016 prowadzi Zespół Dydaktyk Szczegółowych oraz Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej.

Joanna Kaźmierczak – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2012