bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Crosscut ico

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe Więcej
DSC01163ico

Seminarium eksperckie „Dostosowanie Baterii Testów Poznawczych do potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”

Za nami pierwsze seminarium zorganizowane w ramach projektu, którego założeniem jest przygotowanie testów psychologicznych do pomiaru zdolności poznawczych dzieci i młodzieży. Projekt realizowany jest przez IBE wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. Więcej
mikiewicz

Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju. Więcej
nqf ikonka

Projekt NQF-IN. Raporty

Celem trwającego trzy lata projektu NQF-IN, którego liderem był Instytut Badań Edukacyjnych, było wsparcie decydentów i instytucji europejskich w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych systemów kwalifikacji. Więcej
warszawa kongres

O walidacji w gronie ekspertów

16 października w ośrodku CEZAMAT odbyła się, zorganizowana przez IBE, konferencja Walidacja w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji − od założeń do praktyki. Więcej
post konferencja ok2 ico

Konferencja „Interdyscyplinarne konteksty współczesnej pedagogiki i psychologii” pod patronatem IBE

Zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej, organizowanej przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która odbędzie się w dniach 25−26 października 2018 roku. Więcej

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS)

Aktualności

Wyniki badanie głównego PIRLS 2016

Wielki sukces polskich uczniów. W badaniu biegłości w czytaniu PIRLS 2016 nasi czwartoklasiści zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 50 krajów całego świata.

Średni wynik polskich dzieci wynosi 565 punktów i jest istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Co ważniejsze, różnice między średnimi Polski i sześciu innych krajów i regionów (od Hongkongu do Tajwanu) są nieistotne statystycznie. Można więc powiedzieć, że Polska wraz z sześcioma innymi krajami ustąpiła tylko Rosji i Singapurowi.

Polscy uczniowie radzą sobie równie dobrze z tekstami literackimi, jak i użytkowymi. Lepiej radzą sobie z  interpretowaniem i ocenianiem tekstu niż z wyszukiwaniem informacji i bezpośrednim wnioskowaniem.

Na ustalonej od 2001 r. skali wyników PIRLS wyróżniono cztery wartości progowe: 400, 475, 550 i 625. Pozwalają one zdefiniować pięć poziomów umiejętności czytania. W Polsce dzieci czytające na najwyższym poziomie stanowią 20% wszystkich czwartoklasistów. Na świecie takich dzieci jest tylko 10%. Na najniższym poziomie znajduje się w Polsce tylko 2% czwartoklasistów, a na świecie 4%.

Postawa wobec czytania

Pod względem postawy wobec czytania zajmujemy 31. miejsce na świecie. Bardzo lubi czytać więcej niż połowa uczniów na świecie, ale mniej niż połowa uczniów w Polsce.

O badaniu PIRLS

PIRLS (Międzynarodowe badanie postępów w czytaniu, Progress in International Reading Literacy Study) to badanie osiągnięć uczniów dziesięcioletnich w czytaniu tekstów literackich i użytkowych. Badanie  jest organizowane przez Międzynarodowe Towarzystwo Oceniania Osiągnięć Szkolnych (IEA) i odbywa się co pięć lat od 2001r.
W 2016 r. w Polsce badanie objęło klasę czwartą szkoły podstawowej. W poprzednich odsłonach badania (2006 i 2011 r.) udział wzięli uczniowie klasy trzeciej. Zmiana klasy wynikała z reformy wieku obowiązku szkolnego  w Polsce. W 2016 r., trzecioklasiści byliby za młodzi, by przystąpić do testu. Ponieważ uczniowie badani w 2016 r. byli starsi (w 2011 mieli średnio 9,9 lat, a w 2016 r. 10,7 lat) i kształceni o rok dłużej, porównanie wyników PIRLS 2016
z PIRLS 2011 nie dostarcza informacji o zmianach efektywności kształcenia w Polsce.

Badanie PIRLS przeprowadzono w Polsce od połowy kwietnia do końca maja 2016 r. w indywidualnym, dogodnym dla każdej szkoły terminie. Objęło ono reprezentatywną próbę 4 413 uczniów z 246 oddziałów ze 148 wylosowanych do badania szkół podstawowych. Za przygotowanie i przeprowadzenie badania w Polsce odpowiadał Instytut Badań Edukacyjnych.

Test osiągnięć w czytaniu składał się z sześciu tekstów literackich i sześciu informacyjnych, do których odnosiło się 179 pytań. Ponieważ tak długiego testu nie byłoby w stanie wykonać żadne dziecko, podzielono go na 16 zeszytów testowych. W każdym zamieszczono jeden tekst literacki i jeden użytkowy oraz odnoszące się do nich pytania. Każde dziecko pracowało nad jednym takim zeszytem.


Badanie główne PIRLS 2016

Od 11 kwietnia do 3 czerwca w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce trwa badanie główne PIRLS 2016 (Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu).

Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące rozumienia tekstu (teksty literackie i informacyjne) oraz wypełniają Ankietę ucznia dotyczącą ich stosunku do szkoły oraz do lekcji języka polskiego.

Nauczyciele języka polskiego uczący w wylosowanych oddziałach wypełniają Ankietę nauczyciela. Posłuży ona poznaniu przygotowania zawodowego polskich nauczycieli, stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy.

Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełniają Ankietę dyrektora szkoły. Dotyczy ona ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania.

W badaniu biorą udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie Ankiety rodziców, która zawiera pytania o to, jak dziecko się uczyło w okresie przedszkolnym i jak rodzice pomagali dziecku się uczyć.

Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotują raport krajowy z badania PIRLS 2016.

Badanie jest przeprowadzane przez współpracowników Instytutu Badań Edukacyjnych. Jesteśmy głęboko wdzięczni dyrektorom i nauczycielom wylosowanych szkół za przystąpienie do badania.

pirls
Przebieg badania PIRLS w jednej ze szkół podstawowych




Badanie pilotażowe PIRLS 2016

Między 2 a 20 marca 2015 roku współpracownicy terenowi IBE przeprowadzili badanie pilotażowe w 60 oddziałach klasy czwartej z 34 losowo wybranych szkół podstawowych. W badaniu wzięło udział ponad 1130 uczniów. Składamy podziękowanie dyrektorom, nauczycielom i uczniom z wylosowanych szkół za ich udział w badaniu.
Uczniowie wykonywali test czytania oraz odpowiadali na pytania Ankiety ucznia dotyczące ich stosunku do szkoły i do lekcji czytania, a także upodobań czytelniczych. W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy szkół.
Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano, odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano, po czym wszystkie dane wprowadzono do międzynarodowych baz danych i przesłano do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu.

 pirls1
Eksperci oceniający i kodujący odpowiedzi na zadania otwarte

Dane zostaną poddane wielostronnym analizom w celu wyłonienia zadań o najwyższej rzetelności. Wyłonione zadania będą wykorzystane w głównym badaniu PIRLS 2016 . W Polsce odbędzie się ono wiosną 2016 roku na próbie losowej 150 szkół podstawowych.


Plan badania

W marcu 2015 roku, na próbie 35 szkół, przeprowadzony zostanie pilotaż badania a wiosną roku 2016 badanie główne. Podobnie jak w badaniu TIMSS, również w badaniu PIRLS, udział wezmą rodzice, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy szkół.

O badaniu

O badaniu

PIRLS 2016 logo Badanie PIRLS w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Badanie PIRLS odbywa się w cyklu pięcioletnim i przeprowadzono je dotychczas trzykrotnie – w latach 2001,2006 i 2011. Polska wzięła udział w badaniu w 2006 i 2011 roku. W roku 2006 w badaniu wzięło udział 45 krajów. Taka sam liczba krajów przystąpiła do badania PIRLS w roku 2011.

Cel badania

Cel badania

Przedmiotem pomiaru jest czytanie pod względem doświadczenia literackiego (czytanie tekstów literackich) oraz czytanie w celu uzyskania informacji (czytanie tekstów użytkowych).W badaniu udział biorą dziesięciolatki. W Polsce do badania przystąpią uczniowie czwartych klas szkół podstawowych. Badanie PIRLS odbywa się w cyklu 5-letnim.

Kontakt

Kontakt

Działania związane z prowadzeniem badań PIRLS 2016 prowadzi Zespół Dydaktyk Szczegółowych oraz Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej.

Joanna Kaźmierczak – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018